2019-03-16, 22:44
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Tack!
Precis den bild man får av honom
när man läser hans geologg.
Och då är det inget ”förtal” utan
hans egna ord som han väljer att
förmedla till omvärlden.
Det visar att han inte har någon insikt
om hur störd han är.
Han inbillar sig att han är cool, populär och omtyckt. En grandios personlighet.

Du må ha rätt angående hans personlighet men det verkar som att han ändå anses cool, populär och omtyckt med tanke på att han fick Lena på fall.

Det var nog inget lätt beslut för henne att fatta att inleda en relation med en gift man som hon dessutom vigt. Hon måste därför ha haft väldigt starka känslor för honom.
Citera
2019-03-17, 00:05
Medlem
Citat:
ÅK har ju träffat SD IRL.
Hon kanske delar Moralensväktares bedömnining;

Ursprungligen postat av gloriouslife 8/7:

"Om SD är en narcissist (vilket jag tror)
så kan han ha haft en överlägsen och dryg
attityd mot polisen vid förhör. Typ:
"Ni har inget på mig. Det här kommer
att förbli olöst eftersom jag är en så
smart person. Jag har tänkt på allt."

Om så är fallet så förstår jag om polis
och åklagare är övertygade om hans skuld
."

Moralensväktare:

"Jag kan bekräfta att din analys är mycket nära en sanning som utredarna får av SD."

https://www.flashback.org/sp64584779

Att han har attitydsproblem och är en dryg jävel må vara hänt, men bevis
på att han är en mördare är det lik förbannat inte.

Kanske kan vara lockande för ÅK å resonera ungefär så
här "vi låter den lilla skiten svettas några månader extra", fast så jävliga
kan dom väl inte va
Citera
2019-03-17, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Jag känner folk som är bekanta med SD, genom intresset för geocaching och SD beskrivs som både dryg och hänsynslös. Flirtar friskt med olika damer.
Gissar på psykopatiska drag.
Det kan man lätt förstå.
Att påstå att han anses vara cool är bara enfaldigt. Han är en nörd med schizo-psykopatiska egenskaper. Mordmisstänkt är han dessutom.
Citera
2019-03-17, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Låt oss inte fastna i debatt om vilken [ev] störning "vår" gärningsperson kan tänkas uppvisa.
Det allvarliga är ju att det mesta idag tyvärr tyder på att vi aldrig kommer att få facit.
Inte ens längst bort i horisonten ser jag nån RPU hägra.

Det första som krävs för att en RPU skall komma till stånd, är att en misstänkt gärningsperson åtalas.
Eller hur?

RPU görs efter rättegång när skuldfrågan är avgjord, och innan påföljden
avgörs.
Den kan även göras tidigare om den misstänkte erkänner.
Citera
2019-03-17, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Att han har attitydsproblem och är en dryg jävel må vara hänt, men bevis
på att han är en mördare är det lik förbannat inte.

Kanske kan vara lockande för ÅK å resonera ungefär så
här "vi låter den lilla skiten svettas några månader extra", fast så jävliga
kan dom väl inte va

Here we go again. ÅK håller inte på med sånt som "vi låter den lilla skiten svettas några månader extra".
ÅK och utredare har sin GM klar, sen att vi är otåliga får vi leva med.
Vi har kört det här varvet förut, men med tanke på hur tråden trampat vatten den senaste tiden kanske inte det gör nåt.
SD häktas innan årsdagen är min gissning. JG och HD för medhjälp och skyddande av brottsling.
Citera
2019-03-17, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale
Here we go again. ÅK håller inte på med sånt som "vi låter den lilla skiten svettas några månader extra".
Vi har kört det här varvet förut, men med tanke på hur tråden trampat vatten den senaste tiden kanske inte det gör nåt.
SD häktas innan årsdagen är min gissning. JG och HD för medhjälp och skyddande av brottsling.

Men då va det väl tur att jag skrev "kanske kan vara lockande"
Citera
2019-03-17, 00:40
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vill inte ta åt mig äran av att ha gjort detta helt på egen hand, men uppsatsen, en C på 15 p, är absolut intressant! Den, en pdf, går att hitta genom rubriken/titeln:

"Jag är mitt eget offer och förövare" : En kvalitativ studie om sexuellt självskadebeteende

Hur kopplingen mellan HW, en av de två författarna till arbetet, och LW ser ut, det vet jag inte riktigt. Vi kan nog helt utesluta att LW skulle vara en av de 5 djupintervjuade unga kvinnorna, då det anges att de alla var 25 år eller yngre, så det går bort.
Men för mig är det uppenbart att HW har informerat KEH på tidningen Metro om att svartsjuka skulle vara orsak till att LW var försvunnen. HW som alltså bor/bodde hos UW.

Länk: https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Det har i tråden förts fram uppgifter om att LW hade väldigt svårt att avstå från sex med SD och att hon mått dåligt över det. Är det nån som vågar sig på att spekulera högt om det är ett sexuellt självskadebeteende hos LW som gjort att hon fått kontakt med HW?
Kopplingen mellan HW och KEH är säkerställd, men jag vet inte om han i sin tur varit nära vän med LW.
Vet tråden?

Fotnot: Vill påminna om att 'W' står för olika efternamn vad gäller HW resp UW.

Du har säkert rätt i att man måste ha
ett sexuellt självskadebeteende för att
ha sex med SD.

Men LW och HW har känt varandra sedan början av 2000-talet när LW och HWs mamma båda arbetade i samma kyrka.
HW är också adopterad så jag tänker att de kanske kände extra samhörighet p.g.a. det. LW och UW kallade henne för ”extradotter”. Hon var alltså som en i familjen.

Jag tycker inte att det ät något konstigt med att hon kan ha haft information om att SD var svartsjuk för att LW träffade andra män än honom och att hon ev. tipsat media om det. LWs barn visste säkert om en del av det som hände runt LW med olika män och de berättade säkert för UW och kanske även för HW om de såg henne som en syster. Eller så anförtrodde LW sig själv till HW eller till hennes mamma
som också verkar ha stått LW nära.
Senast redigerad av gloriouslife 2019-03-17 kl. 00:47.
Citera
2019-03-17, 04:30
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jo, det där är ju ett uppenbart dilemma. Ju mindre hon hade på honom, desto svårare blir det naturligtvis att motivera ett avskrivningsbeslut.

Men menar du alltså att ett avskrivningsbeslut måste motiveras i varje detalj? Räcker det inte med att helt enkelt säga att misstankarna inte gick att stärka?

Vet inte om jag tolkar dig rätt, men misstanken i detta fallet är ju på skälig misstanke. Det finns alltså bevisning som leder upp till den graden i nuläget. Bevisningen behöver alltså inte stärkas med tiden för att den misstankegraden ska förbli. Däremot kan ju bevisningen försvagas ända till den grad att ingen misstanke alls finns kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Tappar inte den bevisningen värde om det inte kan stärkas på flera år av ny stödbevisning?

Vilken slags bevisning tänker du på som kan tappa värde bara i ju med att tid förflyter?
Citera
2019-03-17, 07:20
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Vet inte om jag tolkar dig rätt, men misstanken i detta fallet är ju på skälig misstanke. Det finns alltså bevisning som leder upp till den graden i nuläget. Bevisningen behöver alltså inte stärkas med tiden för att den misstankegraden ska förbli. Däremot kan ju bevisningen försvagas ända till den grad att ingen misstanke alls finns kvar.

Vilken slags bevisning tänker du på som kan tappa värde bara i ju med att tid förflyter?
Polisens spaningsledare Mikael Nyqvist har en annan uppfattning här än dig och Åsa Hiding. Enligt Nyqvist får väl Hiding skriva av SD från utredningen nu om hennes misstankar inte kan stärkas, och det skulle alltså innebära att det går över till att bli ett spaningsmord igen:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Sedan är det ju olyckligt om Hiding har antytt att hon har bevisning mot SD. Om det sedan skulle visa sig att hon inte har någon sådan kommer Örebroarna inte att bli jätteglada. Men som jag har förstått det säger hon alltså bara att hon har misstankar mot honom.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-17 kl. 08:13.
Citera
2019-03-17, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
RPU görs efter rättegång när skuldfrågan är avgjord, och innan påföljden
avgörs.
Den kan även göras tidigare om den misstänkte erkänner.
Bra att du klargjorde saken även om min fråga om RPU var mer av retorisk karaktär..

Vad jag ville understryka var att det idag inte finns en åtalad och att vi därför inte heller kan förvänta oss nån RPU som skulle kunna ge oss klarhet gällande frågan om LW:s mördare lider av en allvarlig personlighetsstörning eller ej.

Här i tråden uppträder fåtöljdiagnostiker och avgör att SD rimligen måste vara en mördare för att han i loggar uttrycker sig på ett narcisisstiskt vis. Det finns uppenbarligen ingen hejd på stolligheterna.
Tyvärr.
Citera
2019-03-17, 08:16
Medlem
Citat:
Du har säkert rätt i att man måste ha
ett sexuellt självskadebeteende för att
ha sex med SD.

Men LW och HW har känt varandra sedan början av 2000-talet när LW och HWs mamma båda arbetade i samma kyrka.
HW är också adopterad så jag tänker att de kanske kände extra samhörighet p.g.a. det. LW och UW kallade henne för ”extradotter”. Hon var alltså som en i familjen.

Jag tycker inte att det ät något konstigt med att hon kan ha haft information om att SD var svartsjuk för att LW träffade andra män än honom och att hon ev. tipsat media om det. LWs barn visste säkert om en del av det som hände runt LW med olika män och de berättade säkert för UW och kanske även för HW om de såg henne som en syster. Eller så anförtrodde LW sig själv till HW eller till hennes mamma
som också verkar ha stått LW nära.
(det fetade)
Det där är ett barnsligt sätt att föra en diskussion på. Vi vet att du ogillar SD.
Vi vet också att LW uppenbarligen inte var kapabel att helt avstå från att ha sexuella "äventyr" med SD och vi tror oss också veta att hon tidvis mådde dåligt av att inte vara kapabel till att sätta stopp för sig själv. Det indikerar i min värld tydliga tecken på ett sexuellt självskadebeteende.
LW skämdes. Både för att hon inte kunde låta bli SD och för att hon inte inför sina barn kunde stå fram som en stark och självständig kvinna. Detta sista framgår av de uppgifter som finns i tråden om att LW inte ville att hennes barn skulle veta att hon inte kunde låta bli att fortsatta smygträffa SD.

Ang resten av ditt inlägg, så tackar jag för infon! Får erkänna att jag inte hade relationen LW <=> HW helt klar för mig, även om jag nu när jag läste vad du skrev, kände igen mycket.

När det gäller Metro-artikeln, den som publicerades 17 maj och som skrevs av K*arl E*nn H*enricsson (vet egentligen inte varför jag skyddar hans namn), så kan vi inte bortse från risken att de uppgifter han där lämnar på ett mycket negativt vis kan ha påverkat folks inre bilder.
De minnesbilder som vittnen och olika närstående har, kan omedvetet ha störts av infon i artikeln av att svartsjuka kan ha funnits med som en delorsak till att LW var försvunnen. Så om det är HW som fört den infon till KEH, så anser i alla fall jag att HW har agerat klandervärt. Det har givetvis i ännu högre grad KEH gjort som skriver artikeln på det vis han gör. Att Metro låter trycka artikeln vittnar om dåligt publicistiskt omdöme. Fast det omdömet saknas ju hos Metro redan i att de använder sig av KEH, en person med missbruksproblem och då syftar jag inte på alkohol eller nikotin.

BTW: Du skriver "extradotter" om HW. Var det inte så att LW såg en "bonusSYSTER" i HW?

Edit: Här länk till Metro-artikeln
https://www.metro.se/artikel/kvinna-misst%C3%A4nkt-kidnappad-uppgifter-om-svartsjukedrama

Här länk till en Expressen-artikel om journalisten som skrev Metro-artikeln
https://www.expressen.se/nyheter/karl-skrev-razorlit---boken-stoppades/
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-17 kl. 08:28.
Citera
2019-03-17, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glendale

Något kommer att hända innan årsdagen, det tror jag också. JGs roll är jag inte alls lika säker på men vi får lugnt och fint avvakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in