2019-03-16, 22:06
Medlem
falskmustarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itwillhold
Vet inte vilka som finns. Vet att loggan på ena vapnet också skyltas med hos nordfront och Nordiska motståndsrörelsens (NMR)
Den där pilen. Såg ut som sponsorplats på vapnet..

Det är en tyrruna - dvs en bokstav ur det fornnordiska runalfabetet. Flera tusen år gammal som NMR/Nordfront har börjat använda på senare tid. För övrigt tycker jag att du skall anmäla Försäkringskassan för att de har en sådan hemsk nazistsymbol som logo...
Citera
2019-03-16, 22:08
Medlem
Ree81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stepthefuckback666
Är du helt knäckt i huvudet?

Hans attack var helt synkroniserad med en contemporär gamer/wifi/altright generation.

Är väl bara 9/11 som fått mer uppmärksamhet än detta dåd.

Nog tycker jag de franska dåden fått mer uppmärksamhet, och även Breivik och t.ex. Columbine och andra amerikanska skjutningar (som det på dagiset). Detta kommer nog förpassas till världshistorien likt hundratals andra sorgliga händelser, där offren hade "fel" hudfärg.
Citera
2019-03-16, 22:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Jag ogillar amerikas dödande i mellanöstern men måste jag välja sida så blir det amerikas. Så vi älskar inte dödandet men vi måste ta ställning. Vissa gör det genom att stödja denne senaste terroristen medans jag tycker det är helt avskyvärt dock menar jag att Europa inte kan ha öppna gränser. Vi måste kunna fördömma terroristen men samtidigt stå bakom tanken att Europa inte har mer plats för Islam. Jag vill inte att Islam får ett starkare fäste i Europa. Jag vill att Muslimer återvänder men jag fördömmer terrorattacken.

Jo jag förstår att man är anti islam. Det är jag med särskilt när det gäller politisk islamism och all form av fundamentalism. Problemet blir ju när folk slutar dra gränsen vid våld och terror och börjar supporta det med. Man kan vara hur anti islam som helst och ändå ta avstånd. Om man inte tror på att mörda folk finns det en mängd andra kritiker av islamism man kan lyssna på.

Men BRÅ sammanfattar bäst varför jag tror att det är viktigt att dra dessa gränser, som också går in på vad svenska medier och politiker gör för fel. (Rapporterna förespråkar exempelvis mer dialog, och inte att bara försöka tysta ned extremister)

”Brottsförebyggande strategi: Lokalsamhället tar avstånd från våldsam extremism

Ett sätt att värna om åsikts- och yttrandefriheten – demokratins kärna och förutsättningar – är att lokalsamhället tydligt tar avstånd från våldsam extremism. Det är dock viktigt att samhället inte avfärdar ideologier och åsikter utan diskussion, ett sådant agerande stärker snarare de radikaliserade personerna i sin övertygelse än avskräcker dem.

Det är våldet samhället tydligt ska säga nej till.”

Brottsförebyggande strategi: Öka klyftan mellan våld och ideologi

Eftersom extremistmiljöerna består av en mängd olika personer med olika intressen där långt ifrån alla förespråkar och begår brott kan en brottsförebyggande strategi vara att vidga klyftan mellan dessa två kategorier. Syftet är att få de aktörer som inte utövar våld att tydligare ta avstånd från våldsverkarna och inte låta sådana tankegångar få en fristad inom de ideologiska rörelserna.

På detta sätt reduceras risken för att fler individer influeras av våldsverkare och radikaliseras in i detta beteende.

En metod för att öka denna klyfta är att politiker och beslutsfattare är tydliga med att de inte för en dialog med grupperingar som accepterar denna typ av aktivister i gruppen och som inte tar tydligt avstånd från politiskt våld.

För att en sådan strategi ska fungera förutsätts emellertid att de demokratiska och icke- våldsförespråkande grupperingarnas avståndstagande faktiskt leder till en konstruktiv dialog med förtroendevalda och beslutsfattare. Tanken är att ett demokratiskt beteende på ett tydligt sätt ska ge mer fördelar i ett ideologiskt förändringsarbete än odemokratiska handlingar.

Om avståndet mellan ideologi och våldshandlingar ökar bör det även underlätta för polisen att identifiera vilka individer som ägnar sig åt våldsam politisk extremism då de inte längre lika lätt kan ”gömma sig” i de icke-våldförespråkande miljöerna.”

Mediernas roll i den lokala debatten

Grupperingarnas bild av att ha stöd i närsamhället kan förstärkas av en ensidig medierapportering.

Av redogörelsen för förhållandena i Staden tidigare i rapporten framgick i synnerhet de lokala mediernas betydelse. Några intervjupersoner ansåg att medierna har bidragit till att ”blåsa upp” och befästa positioner och på så sätt förstärkt konfliktsituationen mellan de olika grupperingarna”

Brottsförebyggande strategi: Nyanserad medierapportering”

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180002415/1371914720927/2009_15_valdsam_politisk_extremism.pdf
Citera
2019-03-16, 22:11
Medlem
Varför kan man inte se videon? Jag vill se vad som hände.
Citera
Medlem
KronPelles avatar
Videoklippen m.m. från Nya Zeeland (2019-03-15)

Så slipper ni fråga om det - igen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ree81
Nog tycker jag de franska dåden fått mer uppmärksamhet, och även Breivik och t.ex. Columbine och andra amerikanska skjutningar (som det på dagiset). Detta kommer nog förpassas till världshistorien likt hundratals andra sorgliga händelser, där offren hade "fel" hudfärg.

Ingen av dom är ens i närheten..

Låt oss fokusera kring Ariana Grande attacken i Manchester, dom hade väl ungefär samma bodycount. Men inte en jävel vet vem som utförde det. Visst fattade väl dumsvenssons att det var musslor, men inte mycket mer.

Det här är på en helt annan leeeeevel.
Senast redigerad av stepthefuckback666 2019-03-16 kl. 22:15.
Citera
2019-03-16, 22:12
Medlem
Titta bak 4-5 sidor jag fick en länk som fungerar där.
Citera
2019-03-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stepthefuckback666
Ingen av dom är ens i närheten..

Låt oss fokusera kring Ariana Grande attacken i Manchester, dom hade väl ungefär samma bodycount. Men inte en jävel vet vem som utförde det.

Jo den skäggmordsbombaren identifierades. 22 döda förutom skägget själv.
Citera
2019-03-16, 22:19
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N0rrb4gg
Tveksamt.
https://media.8ch.net/file_store/168a108d2cb04c4f64b41a8b69afe5801ecd04132586e5b83e bb2a74a8c530dc.jpg

Säger inte så mycket..han verkar inte ha
sexat till det så mycket de senaste åren.

Om det nu är honom på bilden, han är ju
kort i verkligheten 167 cm.
GM ser ut som en stabbig, kort
kärring i sommarklänning vid häktningen.
Citera
2019-03-16, 22:19
Medlem
PrBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Det ligger inget magasin på golvet 06.53. Men 07.13 laddar han om och slänger magasinet han tar ut på marken. Det är det magasinet han sen plockar upp igen 08.32.

Håller dock med om att det är konstigt att han inte öppnar dörrarna på vänster sida från ingången och söker igenom alla rum i lokalen.

Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
detta var inte rimligt?

Nej, det magasinet jag syftar på ligger redan under anslagstavlan 06.53. När han går förbi där för "första gången". Han tittar ner på det precis som, "att ja där ligger det magasinet jag ska använda ,och ladda om med precis innan jag går ut från byggnaden "Och att det är ett magasin bekräftas när han sedan vid 08.32 böjer sig ner och plockar upp just det magasinet. (Precis under anslagstavlan). Efter det går han ut till bilen, för att sedan efter ett tag gå in för andra gången.
Senast redigerad av PrB 2019-03-16 kl. 22:23.
Citera
2019-03-16, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utlovad
Nu var det isåfall inte dem specifika som besköts utan alla som kom i synfältet. Du inser att retoriken även fungerar för islamister som menar att väst begått brott i Mellanöstern (USA då främst) och att det därmed riktas attacker mot västvärlden? Inga massmördare är hjältar, de är snarare problemet. Folk som fått sina länder sönderbombade, brukar gärna påstå att de var så lugna och idylliska innan konflikter och andra gått in i länderna. De brukar minnas det de upplevt och de brukar uppfatta en personlig sanning till varför deras värld förändrats. Du inser inte att du själv pratar som dem med skillnaden att du inte gjort egna förluster, vad du behöver är någon som värvar dig av egna intressen. För du låter som en utmärkt kandidat utan eget tänkande eller förmåga till reflektion. Särskilt inte när du inte fattar att vad som skedde samhället var riktat mot muslimer den här gången, inte från. Din sort är den lättaste för människor att manipulera och hjärntvätta, ni sköter själva en stor del av arbetet.

Din analys av mig är helt felaktig. Jag är definitivt inte lätt att hjärntvätta eller manipulera. Snarare tvärt om. Jag vill ta reda på sanningen själv och är emot alla former av religion. Jag är skeptisk till politiker och makthavare.

Självklart skulle USA och andra västländer inte bomba muslimska länder, men det är ju inte det som frågan gäller. Frågan är varför de skall komma till väst och införa islam på bred front. Varför kan de inte leva i sina länder och vi i våra som det alltid har varit förr. Vi västerlänningar har ju ingen chans att få bli medborgare i Saudiarabien till exempel. Vi skall anpassa oss och och betala för dem tycker våra politiker. Men varför måste man ändra på allt och varför är det bara vi som skall ändra på oss när det är de som är de riktiga grisarna.
Citera
2019-03-16, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hursomhelsting
Men tänk att dem måste lida ena helvetes kval kan imamerna hålla dem?

Dom måste ju få utlopp?

Det kanske räcker med att dem rider varandra? Vi får hoppas så.

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefan
Jo jag förstår att man är anti islam. Det är jag med särskilt när det gäller politisk islamism och all form av fundamentalism. Problemet blir ju när folk slutar dra gränsen vid våld och terror och börjar supporta det med. Man kan vara hur anti islam som helst och ändå ta avstånd. Om man inte tror på att mörda folk finns det en mängd andra kritiker av islamism man kan lyssna på.

Men BRÅ sammanfattar bäst varför jag tror att det är viktigt att dra dessa gränser, som också går in på vad svenska medier och politiker gör för fel. (Rapporterna förespråkar exempelvis mer dialog, och inte att bara försöka tysta ned extremister)

”Brottsförebyggande strategi: Lokalsamhället tar avstånd från våldsam extremism

Ett sätt att värna om åsikts- och yttrandefriheten – demokratins kärna och förutsättningar – är att lokalsamhället tydligt tar avstånd från våldsam extremism. Det är dock viktigt att samhället inte avfärdar ideologier och åsikter utan diskussion, ett sådant agerande stärker snarare de radikaliserade personerna i sin övertygelse än avskräcker dem.

Det är våldet samhället tydligt ska säga nej till.”

Brottsförebyggande strategi: Öka klyftan mellan våld och ideologi

Eftersom extremistmiljöerna består av en mängd olika personer med olika intressen där långt ifrån alla förespråkar och begår brott kan en brottsförebyggande strategi vara att vidga klyftan mellan dessa två kategorier. Syftet är att få de aktörer som inte utövar våld att tydligare ta avstånd från våldsverkarna och inte låta sådana tankegångar få en fristad inom de ideologiska rörelserna.

På detta sätt reduceras risken för att fler individer influeras av våldsverkare och radikaliseras in i detta beteende.

En metod för att öka denna klyfta är att politiker och beslutsfattare är tydliga med att de inte för en dialog med grupperingar som accepterar denna typ av aktivister i gruppen och som inte tar tydligt avstånd från politiskt våld.

För att en sådan strategi ska fungera förutsätts emellertid att de demokratiska och icke- våldsförespråkande grupperingarnas avståndstagande faktiskt leder till en konstruktiv dialog med förtroendevalda och beslutsfattare. Tanken är att ett demokratiskt beteende på ett tydligt sätt ska ge mer fördelar i ett ideologiskt förändringsarbete än odemokratiska handlingar.

Om avståndet mellan ideologi och våldshandlingar ökar bör det även underlätta för polisen att identifiera vilka individer som ägnar sig åt våldsam politisk extremism då de inte längre lika lätt kan ”gömma sig” i de icke-våldförespråkande miljöerna.”

Mediernas roll i den lokala debatten

Grupperingarnas bild av att ha stöd i närsamhället kan förstärkas av en ensidig medierapportering.

Av redogörelsen för förhållandena i Staden tidigare i rapporten framgick i synnerhet de lokala mediernas betydelse. Några intervjupersoner ansåg att medierna har bidragit till att ”blåsa upp” och befästa positioner och på så sätt förstärkt konfliktsituationen mellan de olika grupperingarna”

Brottsförebyggande strategi: Nyanserad medierapportering”

https://www.bra.se/download/18.cba82f7130f475a2f180002415/1371914720927/2009_15_valdsam_politisk_extremism.pdf
Återigen är det inte islam i sig som är problemet. Problemet är istället iden att religiösa vanföreställningar kan ha någon som helst politisk tyngd i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in