2019-03-16, 21:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meze
Ligger mycket i det du skriver här!
Förstår att det kan vara svårt att ta in för de som inte har inblick i den världen, där allt ska döljas till varje pris. Köra på tills man stupar och förståndet sviker...
Ja, och det ser man i länder med hög självmordsfrekvens, mycket fokus på jobb och high tech. Jag har Japan i åtanke och där finns mkt forskning kring personlighetstypen TM (Typus Typus Melancholicus) som sägs ge hög risk för djupa depressioner med hög su-risk.
Don't stop til you drop..
De har en historisk tradition av självmord som nåt heroiskt men det är även en syn på att man ska bita ihop, jobbar halvt ihjäl sig, det är mkt regelverk och normer och isolering. Blir frustrerade och deprimerade. Psykisk ohälsa är tabu.
Citera
2019-03-16, 21:54
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Om du har fått den informationen så kan den inte undanhållas från övriga som har begärt ut fub;en. Det innebär att det finns en tydlig grund för överklagning av beslutet grundat på en felaktighet på sid.2 i sista stycket. Där måste det stå att hon personligen telefonledes till N.N har lämnat information om dödsätt som därmed måste betraktas som offentliggjorda.

Eftersom det enligt uppgift var hon som ringde upp så bör det samtalet finns loggat i hennes telefon.

Baserat på informationen i denna tråden finns det ingen juridisk grund för henne att neka att lämna ut exakt samma information till samtliga som begärt ut fub;en som hon enligt uppgift har lämnat telefonledes till dig. En enkel begäran via mejl om komplettering av denna uppgift med motiveringen att hon själv redan har gjort den offentlig bör räcka.

Men då tycker jag du ska skicka henne ett mail. Vore väl alldeles utmärkt att få detta skriftlig om någon nu inte vill ta till sig muntlig info.
Jag själv har inget behov av att nu få det skriftligt också, hade dock gärna hellre fått det på mail från början.
Hon ringde mig vid 16-tiden på fredag 8/2 från det mobilnummer som tidigare uppgetts i tråden och går till henne. Ta och fixa fram en mailuppgift du.
Citera
2019-03-16, 22:00
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Pyjamas eller morgonrock tänkte jag också på, kanske snarare morgonrock. "Någon slags morgonrock" kan ju vara en kimono eller liknande.

Men med tanke på att alla andra var nedbäddade prydligt och med tanke på att man varit noga med att lägga fram dokument osv så får jag för mig att Oskar inte skulle vilja bli hittad alltför "slafsigt klädd".

Det spelar ju inte så stor roll. Känns bara som att det är något annat än "vanliga kläder" eftersom det noteras - och maskas.

Det vore väl mest för att det är information som inte delgivits tidigare, förutom att poliserna nämnde "usb-minne" i tidningen.

Kan ju även ha varit fullmakter till systern för att kunna sköta företaget till exempel, nycklar till huset, nycklar till bilarna...

Enligt postaren Undrande87 så hade även de andra speciell klädsel.
Citera
2019-03-16, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror det samma. De återfinns i sängarna så där har det nog skett. Det lyser som sagt däruppe, det lär iaf ha varit mörkt. Kvällsmat trodde poliserna att familjen ätit (tallrikar på bänken) det är spår av lugnande på ett barn (för sömn?), kvävning kan anspela på kudde och det vore heller inte ovanligt att agera ut mot barn i sängen, ses likaväl vid andra mfs eller familcide.
Jag undrar om det kan ha funnits så mycket ambivalens och osäkerhet i självmordet att O valde att binda händer och fötter för att inte kunna ångra sig i sista sekunden. Det är väl knappast omöjligt att göra alla förberedelser, lägga snaran runt halsen och sedan dra åt en kattstrypare runt fotlederna och handlederna för att vara säker på att man inte börjar göra chins eller klättra uppför trappan när man känner hur snöret skär in i halsen.

För om man skulle ångra sig och överleva så skulle det vara ett öde värre än döden...
Citera
2019-03-16, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Men då tycker jag du ska skicka henne ett mail. Vore väl alldeles utmärkt att få detta skriftlig om någon nu inte vill ta till sig muntlig info.
Jag själv har inget behov av att nu få det skriftligt också, hade dock gärna hellre fått det på mail från början.
Hon ringde mig vid 16-tiden på fredag 8/2 från det mobilnummer som tidigare uppgetts i tråden och går till henne. Ta och fixa fram en mailuppgift du.
Jag är helt övertygad om att detta kommer att ske och att det kommer att redovisas i vederbörlig ordning. Lagstiftningen inom detta område är tydligt och lämnar inget personligt tolkningsutrymme.
Citera
2019-03-16, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O hittades "iklädd någon form av (överstruket)". "Uniform" passar in i luckan.
Jag tror att det ska vara ”mössa” eller möjligen ”nattmössa”.
Citera
2019-03-16, 22:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag undrar om det kan ha funnits så mycket ambivalens och osäkerhet i självmordet att O valde att binda händer och fötter för att inte kunna ångra sig i sista sekunden. Det är väl knappast omöjligt att göra alla förberedelser, lägga snaran runt halsen och sedan dra åt en kattstrypare runt fotlederna och handlederna för att vara säker på att man inte börjar göra chins eller klättra uppför trappan när man känner hur snöret skär in i halsen.

För om man skulle ångra sig och överleva så skulle det vara ett öde värre än döden...
Jag tror vi är lite synkade idag. Från allt till pyamas och bundna händer.
....för det där hade jag också funderat på.
Pappan jag skrev om i fam Pimienta (gemensamt familicide) dränkte sig och hade gjort det samma. Han slängde sig i familjens pool med tyngder (minns inte i skrivande stund vad det var) och satte på sig handklovar på ryggen för att elminera all risk att komma loss.
Citera
2019-03-16, 22:19
Medlem
harperlees avatar
Det hade jag inte alls tänkt på men det låter faktiskt som en definitiv möjlighet.

Tack för att du delade denna fundering. Som jag sagt förut så känner jag mig ofta lite "smutsig" när jag inte kan låta detta fall ligga men det är just när någon skriver ett sådant här inlägg som jag upplever att det... Hur kan jag ens uttrycka det? Blir mer ödmjuk inför hur ofattbart det hela är och vilket lidande det innefattat.

Citat:

Citera
2019-03-16, 22:21
Medlem
Citat:
Jag tror vi är lite synkade idag. Från allt till pyamas och bundna händer.
....för det där hade jag också funderat på.
Pappan jag skrev om i fam Pimienta (gemensamt familicide) dränkte sig och hade gjort det samma. Han slängde sig i familjens pool med tyngder (minns inte i skrivande stund vad det var) och satte på sig handklovar på ryggen för att elminera all risk att komma loss.
Tack, det var en bekräftelse på att sånt förekommer som jag var ute efter. Då landar jag där tillsvidare.
Citera
2019-03-16, 22:23
Medlem
harperlees avatar
Det är en av de stora stötestenarna för mig. Det är uppenbarligen människor i djup kris, man har en sorg för deras skull; samtidigt är det något otroligt frånstötande i det händelseförlopp som framträder av (pseudo)rationellt agerande med dokumentation och instruktioner och någon slags plan om än inte uttänkt förrän strax innan.

Citat:
Det man sa att man inte vet är tidpunkt för döden (datum) och inte inbördes ordning de dog - obduktion har tydligen inte kunnat fastställa detta, det ger väl en hint om att de varit döda en tid.
Det rör sig väl om det som FuL sa om tidsspegel - sista livstecken (sms fredag kväll) och sen att de inte svarat dagen efter vid försök till kontakt.

Jag funderade mer på om det var för att man vet mer via krim.teknisk u.s när de kan ha dött på dygnet via BP-undersökning men sekretessar för att hålla sig så nära pressträffens info som möjligt.
Han var så tydlig att gärningsförlopp inte skulle beskrivas alls. Tangerar det att det blir för beskrivande? Fredagsmys, hämtpizza, gosa i pyamasen och grundlurar barnen - godnatt min skatt, ses imorgon? Mamma och pappa älskar er..
Jag hittar givetvis på men jag tycker rollspelet mot barnen är makabert.

Såg att avskeds/förklaringsbrevet var skrivet 2018 så det praktiska verkar de ha ordnat med efter nyår likt testamente. Där nånstans verkar de väl ha bestämt sig, annars hade de väl skrivit sina memoarer och praktiska göromål betydligt tidigare kan man tycka. Så oavsett beslut hösten så får det mig mer att tänka på att man ska visa hur välgenomtänkt det är, hur länge de haft sina gemensamma diskussioner. Nåt i stil med Australiens Agatha Christi som du kallade det om det klarsynta beslutet.
Citera
2019-03-16, 22:26
Medlem
Citat:
Ja, och det ser man i länder med hög självmordsfrekvens, mycket fokus på jobb och high tech. Jag har Japan i åtanke och där finns mkt forskning kring personlighetstypen TM (Typus Typus Melancholicus) som sägs ge hög risk för djupa depressioner med hög su-risk.
Don't stop til you drop..
De har en historisk tradition av självmord som nåt heroiskt men det är även en syn på att man ska bita ihop, jobbar halvt ihjäl sig, det är mkt regelverk och normer och isolering. Blir frustrerade och deprimerade. Psykisk ohälsa är tabu.

Precis så och psykisk ohälsa är tabu!

Föräldrar som skryter över deras begåvade barn och stakar ut deras framtid... Så räcker de inte till... Når inte ända fram...blir för svårt... Orkar inte... Ger upp... Fysisk ohälsa, psykisk ohälsa sen är det kört... Ser ingen livskvalitet... Ser ingen framtid... Kan inte inse att livet kan vara rätt okey och tillochmed riktigt bra TROTS att man inte når målen, orkar ända fram...inser inte att resultat och framgång inte är det viktigaste av allt...
Citera
2019-03-16, 22:27
Medlem
Någon form av tyder på att det inte var något jättevanligt, inte typiskt.

Någon form av pyjamas eller någon form av morgonrock - då tänker man att det är en annorlunda typ av pyjamas eller morgonrock. Annars skriver man väl väl rätt och slätt "en pyjamas" t.ex.

Jag lutar också åt uniform, där passar uttrycket "någon form av" bra.
Och att det stod "uppklädd" eller kanske "finklädd".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in