2019-03-16, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av subaruu1231
Skapat av anden ja inte avlat av andan*

Sen vet vi inte om man efter döden blir en ande i form av en ängel som sedan sätts in i en människokropp i nästa liv tänker du?

Det saknas underlag för det vad vi vet nu är att vi alla är Guds tjänare inklusive Jesus. I det här livet ska vi alla tjäna Gud, profet människa eller fågel spelar ingenroll.
Sålänge du inte har någon skrift som är oförändrad delvis trovärdig källa så kan vi inte utgå från något annat. Såvida Gud inte sänder en annan profet med en ny skrift så är det koranen och riktiga evangeliet som gäller.
Lär dig svenska. FÖDD av Anden.

Nej, människan är skapad i Guds avbild. Så Gud ser ut som en människa.

2 Mos 33:23
Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.”

Så Herren har händer, en rygg och ett ansikte. Och Gud är en ande.

2 Kor 3:17
Herren, det är Anden, och där Herrens ande är, där är frihet.

En ande ändrar inte form när den blir en ängel. Ordet ängel betyder budbärare, så anden får ett uppdrag, den ändrar inte form. Läs 1Kor 15:35-56. Stycket börjar med frågan vilken slags KROPP vi får vid uppståndelsen. Jesus sa att vi blir som änglar, alltså andar. Paulus skriver att uppståndelsekroppen INTE är av kött och blod. Vid uppståndelsen, när vi föds av Anden (Joh 3:6) BLIR vi en ande, dvs som en ängel, för änglar är andar.

Bara för att du inte förstår betyder inte att det är något fel på evangeliet.
Senast redigerad av DindooNuffin 2019-03-16 kl. 14:20.
Citera
2019-03-16, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Paulus har fått lära sig detta av Kristus. Läs Heb 9.
Hebreerbrevet är skrivet av en lärjunge eller medarbetare till någon av apostlarna, sannolikt Paulus.
Det är alltså fortfarande bara Paulus egen utsago.
Citera
2019-03-16, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Profeterna är också budbärare, som jag redan påpekat. Sluta försöka förnedra andra ang språkkunskaper hit och dit. Försök föra en renhårig, saklig diskussion istället.
En profet är en budbärare, ett sändebud.
En ängel är en ANDE. En profet är en MÄNNISKA. Är det svårt att fatta?
Citera
2019-03-16, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Hebreerbrevet är skrivet av en lärjunge eller medarbetare till någon av apostlarna, sannolikt Paulus.
Det är alltså fortfarande bara Paulus egen utsago.
Paulus leddes av Guds ande när han skrev detta. I stället för att ifrågasätta Paulus, vad är det du inte fattar?
Citera
2019-03-16, 14:24
Medlem
Citat:
Paulus leddes av Guds ande när han skrev detta. I stället för att ifrågasätta Paulus, vad är det du inte fattar?

Gud vägledde honom menar du ? Eller har Gud skickat en ande som han besitter/äger.
Citera
2019-03-16, 14:30
Medlem
Citat:

Då skall jag ta bort min hand och du skall se mig på ryggen. Men mitt ansikte får ingen se.”

En ande ändrar inte form när den blir en ängel. Ordet ängel betyder budbärare, så anden får ett uppdrag, den ändrar inte form. Läs 1Kor 15:35-56. Stycket börjar med frågan vilken slags KROPP vi får vid uppståndelsen. Jesus sa att vi blir som änglar, alltså andar. Paulus skriver att uppståndelsekroppen INTE är av kött och blod. Vid uppståndelsen, när vi föds av Anden (Joh 3:6) BLIR vi en ande, dvs som en ängel, för änglar är andar.

I koranen och bibeln näms det att det finns olika änglar med olika namn och skepnader. Bland annat en ängel med två, tre eller fyra vingar så änglar har en form men sen om de är inte synliga för vårt öga. Gud har dolt dem. En ande är våran själ även änglar har en ande
Citera
2019-03-16, 14:32
Medlem
Citat:

Rygg är omformulerat även en fisk har en rygg ett lejon har en rygg och ansikte och fötter , fram tassar som händer allt är omformulerat du kan inte veta hur Gud ser ut du har inga bevis utan det är önske tänkande du måste tänka lite större när du läser skrifterna
Citera
2019-03-16, 14:35
Medlem
Citat:
Gud vägledde honom menar du ? Eller har Gud skickat en ande som han besitter/äger.
Ja, så är det. Alla profeter leds av Guds ande.
Citera
2019-03-16, 14:40
Medlem
Citat:
I koranen och bibeln näms det att det finns olika änglar med olika namn och skepnader. Bland annat en ängel med två, tre eller fyra vingar så änglar har en form men sen om de är inte synliga för vårt öga. Gud har dolt dem. En ande är våran själ även änglar har en ande
Ja, det finns olika andevarelser, men de kallas bl a keruber och serafer. Änglar ser ut som människor, precis som det står i bibeln. Själ oc ande är inte samma sak. På hebreiska är själ nefesh, och för ordet ande finns två ord. Neshemah är livsanden, luften du andas, och ruch är din ande, din tankeförmåga. Gud ÄR en ande och HAR en ande, vilket förstås innebär att all andar HAR en ande, precis som alla andra skapelser. Det är de andliga förmågorna som skiljer sig åt. Djur har itne lika många andliga förmågor som människor, och Gud har fler förmågor än människor.
Citera
2019-03-16, 14:43
Medlem
Citat:
Rygg är omformulerat även en fisk har en rygg ett lejon har en rygg och ansikte och fötter , fram tassar som händer allt är omformulerat du kan inte veta hur Gud ser ut du har inga bevis utan det är önske tänkande du måste tänka lite större när du läser skrifterna
Har du verkligen läst bibeln? För det är bland det första du läser.

1 Mos 1:26
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”

1 Mos 1:27
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

Tänka lite större? Är du säker på att du inte drabbats av storhetsvansinne? För du skriver här som om du vet allt, men dina kunskaper håller inte måttet.
Citera
2019-03-16, 14:46
Medlem
Citat:
Ja, så är det. Alla profeter leds av Guds ande.

Vi borde lägga mer fokus på sådant som vi har gemensamt först sen kan vi diskutera dem andra aspekterna senare som Jesus sa isralieter följ mig vår herre är en

Ät inte gris,blod och något offrat åt någon annan än Gud,drick inte rusdrycker som vin öl alkohol, spela inte om pengar, prata med värdighet, dyrka ingen annan än Gud det är saker vi har gemensamt som vi borde värdesätta och få oss att komma varandra närmare ett sammarbete.
Citera
2019-03-16, 14:52
Medlem
Citat:
Har du verkligen läst bibeln? För det är bland det första du läser.

1 Mos 1:26
Gud sade: ”Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden.”

1 Mos 1:27
Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne. Som man och kvinna skapade han dem.

Tänka lite större? Är du säker på att du inte drabbats av storhetsvansinne? För du skriver här som om du vet allt, men dina kunskaper håller inte måttet.

Ja har inte ifrågesattt att osynliga väsen (andar/änglar) har en själ? Djävulen beskrivs som en osynlig väsen utan skuld, en ängel i koranen tills han gick emot Guds befallning.

Storhets vansinne? Haha du är rolig du. Storhetsvansinne kan du säga till dem som styr inte till någon som underdonerat sin vilja till Gud och läser skriften såsom den ska läsas. Allt det där du postar är fabricerat måste du inse och förstå att du blivit lurad. Vad är viktigast att ha rätt eller hitta sanningen? Det finns hur många lögner som helst det kan vi komma överens om, men det finns bara EN SANNING.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in