Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Dramat kring ME kan ju behöva belysas. När skribenter i tidningarna svarvar på bläcktårarna så har de väl tänkt sig att någon också borde ställa sig vid stupet. Det måste ju gå att se klarsynt på även komplicerade saker. Det har gått förr.
Det är stort, det är komplext, det är faktorer som påverkar och samverkar. Det finns fall med tydlig sjukdom hos förövarna och det finns fall med riskfaktorer.
Men det är det du skriver om som jag undrar kring. Jag är inte ett dugg intresserad av allmänt svammel som media tårdrypande förmedlar eller quick fix som att destodinteutmer eller nåt halllujah svammel om att folk tvingas dö då de lider.
De har de facto dödat två barn.
Att folk hamnar i kriser är snarare en gemensam nämnare för mänskligheten och ska man bena ner det grovt är det två delar primärt:
Externa faktorer och interna - varav jag menar föräldrarna själva gällande sistnämnda.
Hur de allierat sig, hur de grottar ihop sig, copingstrategier, grundpersonligheter, lust att dö osv osv.
Har de påverkats av nån läsning eller är det frånvaro av positiv läsning och råd som saknas?
Jag vet inte.
Citat:
Sen undrar jag om man i Sverige borde stirra sig blind på ”familjeutrotning” om det är problem kring Me och liknande sjukdomar man vill förstå sig på. Vi vill inte ha mer familjeutrotning från människor som så gärna vill kommunicera omfånget på sitt känsloregister.
Ska man fokusera på familicide, ME som sjukdom eller vad?
Det är en bra fråga som jag också undrar kring. Ledande forskning visar att vid murder-sucide så är det självmord som är primärt. Är det människor med ett synsätt som ser eutanasi som en lösning; att det underlättar för de hemska händelserna för ATT det är de facto föräldrarna det beror på.
Jag vet inte alls med jag undrar kring kriterierna.
Citat:
Till sist undrar jag om det inte finns gråzoner som man borde fullt ut adressera istället för att som ”glittertind” jämföra dig med en stackars dansk som cyklat ikull och pga det blev utkastad ur familjehemmet av ilsken fru och x antal ungar. Frågar man sig vad man vill förhindra så är det inte familicid man är ute efter utan att folk får hedern nött lite i kanten i situationer som var lätt extrema eller i alla fall påtagligt påfrestande redan innan. Det är väl egot som får sig en törn.
Det påminner om det jag skrev nyss om forskning - dvs urvalskriterier när man ska diskutera Bjärred och jämföra.
Citat:
Jag har grubblat på om det skulle löna sig — vad gäller ME-föräldrar i synnerhet, men filicid/familicid/ gemensam familjeutplåning i allmänhet — att fundera på om det finns vita fält i statisitiken av andra anledningar än ’brottets ovanlighet’. Dvs om det i verkligheten och i andra statistiska kategorier döljer sig en problematik kring uppfattat gravt sjuka barn som då lett fram till någon hos föräldrarna gemensamt överenskommen ”problemlösning” (och för all del partiellt gemensam ö.k.), som dock aldrig registreras som sådan.
Ja, det är väl de där vita fläckarna jag funderar kring när det kommer till själva pakten som jag anser är det mest letala. Här har det redan hamnat på livsfarlig rådgivning där två av nån grundläggande anledning (troligen ihop med kogntiv förvrängning) anser sig resonerar så klarsynt. Man vill dö och man är så väldigt övertydlig med hur välgenomtänkt detta beslut är på gemensam bas.
Paradoxen skitsmart och samtidigt skev i skallen. Personligen tror jag som sagt depression ställer till det där vissa inte har en aning om att de är i fel synapsvägar och rör sig.
Citat:
Om man vill (och det är inte säkert man vill) så bör man då följa olika vägar för att närma sig det som man verkligen söker svar på: dvs familjer som upplever så pass svår nöd (relaterat till sjuka el. ME-sjuka barn) att de anser det omöjligt att fortsätta leva, och gör något åt det.
Ja. Sätt spotlight på problematiken. Hyschpysch har aldrig lönat sig.
Nu går vi vidare och...... i värsta fall sker det igen. Vart fan är diskussionerna kring prevention? Vart är diskussionerna om krishantering, vart man vänder sig när döden verkar som en optimal lösning?
Jag ser då inte värst mycket av den varan. ME-föreningens sida skriver basic om krisreaktion som anhörig.
Jättefint - men det är så sketet basic att det vet man redan via skolgång.
Vart är verktygen? Vart vänder man sig? Vad kan man kräva som förälder? vad har man rätt till?
Vad SKA man göra när man märker att det glider ur händerna? Vad gör jag när jag krisar? Vart ringer jag om det börjar dra mot självmordstankar? Eller är det nåt man inte pratar om?
Skriver man om krisreaktioner så vore det tacknämligt med information om hur man hanterar det och inte bara informativ grundfakta.
Jag kanske är blind eller så är inte informationen lättillgänglig. Det finns sen länkar till engelska sidor.
Citat:
"Om sjukvården och försäkringskassan har fyllt sin uppgift, landar de flesta efter en tid i vad som kan kallas för acceptans eller ”nu är det som det är”. "
"Som anhörig måste man troligen förändra sin arbetssituation, resa mindre och hitta nya sätt att upprätthålla sociala kontakter. För alla parter är det viktigt att begära den praktiska hjälp som samhället kan erbjuda i form av hemtjänst, assistans, färdtjänst, hjälpmedel osv. Den som är anhörig måste också ta hand om sig själv, få möjlighet till egen tid och egna sociala kontakter utan att känna dåligt samvete.
Tyvärr kan sjukvårdens och försäkringskassans okunskap och agerande bli ett stort hinder för den här anpassningsprocessen. "
https://rme.nu/om-me-cfs/anhorig/
Jag klickar vidare till rubrik vänner och familj:
Citat:
"Den här sidan är ännu inte färdig men här kommer vi så småningom att lägga in sådant som kan underlätta för dig att förklara om ME för andra."
https://rme.nu/om-me-cfs/barn-unga/vanner-och-familj/
Citat:
Det lär ju inte bli en så tillförlitlig statistik ändå, och svar kring just ME lär ju förmodligen vara antingen mycket lätta eller mycket svåra att få. Men det kanske kan ge mer än ett enda fall på Sveriges grund, återfunnit i Bjärred.
Det finns enligt min mening ett betydande potentiellt tankefel begravt bakom tanken att famuljeutplåningen i Bjärred är en och en enda. Och tankefel är aldrig bra.
Ja, det är tankefel och hur hamnar man så jävla snett.. men två mördade barn är för mycket och likaså ett tätt in på kommande assisterat självmord nu inom drygt ett år.