2019-03-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktapirenelskling
Vad hette direktören som pendlade från Luleå till Sthlm som visste att Op skulle skjutas? Hur gick det med kontrollen/utredningen av Vinges present till Sydafrika av glas kallad "Hammer?" inte sett någon uppföljning i den av media.

Hade varit väldigt intressant med uppföljning på detta. Men ha inte för stora förhoppningar.
Citera
2019-03-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Om det fanns bevis för att Olof Palme levde ett utsvävande sexliv så skulle det säkert ha använts för att försöka påverka honom.

Det är ganska uppenbart, för mig åtminstone, att Doris Hopps verksamhet användes för att samla komprometterande material mot politiker. Hennes lägenhet var övervakad både av folk från USAs ambassad och av SÄPO.

Varje offentligt publicerad antydan eller ryktesspridning är försök att påverka honom. Inget fungerade av skäl jag inte känner till varför mer handfasta metoder, mord, tillämpades av Olof Palmes fiender.
Citera
2019-03-16, 13:28
Medlem
Citat:
Vad man vet är att Securitasvakterna på Skandia hävdade att föreståndaren för La Carterie, en "Lennart", brukade arbeta sent på kvällarna och att det därför fanns en ej larmad dörr mellan olika lokaler i byggnaden. La Carterie hade tydligen ett lager i den delen av fastigheten som annars hörde till Skandia.

Märkligt att inte mannens identitet är känd. Måste vara mycket känsligt för att döljas under förundersökningssekretess. Paret Palme passerade ju förbi några minuter innan OP mördades.

Vad Securitasvakter hävdar skall ju bedömas utifrån att Securitas kontrollerades av Gustaf Douglas en politisk motståndare till Olof Palmes parti.

Securitas (Swedish security company)
In 1983, Securitas was sold to the holding company Skrinet, and in 1985, it was acquired by Investment AB Latour, controlled by Gustaf Douglas. Under the new ownership, the group focused on security, and in 1989, an international expansion began, with acquisitions in Norway, Denmark and Portugal, and establishment in Hungary.
After an M.B.A. from Harvard Business School in 1964, he worked in Sweden and was CEO of the newspapers Dagens Nyheter and Expressen between 1973 and 1980. After that he founded his company Investment AB Latour in 1984, through which he now controls security firm Securitas AB, the world-leading lock producer Assa Abloy and more. He forms a partnership with fellow businessman Melker Schörling, who also controls a significant amount of Securitas shares and serves as the company's chairman. He is the eleventh wealthiest person in Sweden, according to Forbes magazine, with an estimated net worth of around US$3.2 billion as of March 2013.

In 2001 Douglas was elected to the board of the Moderate Party. He has a long history of political involvement, having campaigned in his teens for what was the predecessor of the Moderates. Douglas was, however, for a time active within the Liberal People's Party. Now he is known as a rather Conservative Moderate with a big interest in education policy.
Något som är aktuellt i dagarna är att sonen Carl Douglas tillika är underrättelseofficer med kontaktnät inom den militära underrättelsetjänsten. Känner han eller har arbetat med den nu häktade MS är en fråga man kan ställa sig.

Se Flashbacktråd.
Carl Douglas underrättelseagent & miljardär

Tillika vice ordförande i Securitas AB så har han utbildning och erfarenhet att bedriva underrättelseverksamhet mot familjens konkurrenter och politiska motståndare i syfte att försvåra utredningar som kan vara besvärande för familjen eller inhämta underrättelser inför affärsförhandlingar. Securitas har en egen avdelning för Business Intelligence.
Citera
2019-03-16, 13:29
Medlem
ieshos avatar
Citat:
När Kerstin Nordin hörde smällarna från sin lägenhet nära Adolf Fredriks kyrka så tittade hon ut genom fönstret och såg fyra personer stå runt en person som låg på trottoaren.

1. En av personerna måste ha varit Lisbet Palme.
2. En av personerna hade en röd kappa och det måste ha varit Anna Hage.

AH kom tillsammans med Karin Johansson. När Per Wallin och hans syster Christina hörde skotten från andra sidan Sveavägen skyndade de över gatan och PW såg då en flicka som han tyckte stod och flinade bredvid Palmes kropp och bakom henne såg han en ljushårig man i 20-25 års åldern, vilken borde ha varit Stefan Glans.

Min gissning är att KJ och CW stod närmare Dekorimas skyltfönster och var dolda för KN och att de övriga två som KN såg var:

3. Per Wallin
4. Stefan Glans

Christina Wallin hade sett Anders Björkman när hon korsade Sveavägen och tyckt att han betedde sig konstigt: stod i Dekorimas portprång utan att reagera som om han visste vad som hade hänt eller skulle hända.

Strax efteråt borde Stig Engström ha anlänt, enligt egen uppgift.

Tillägg:
Eller kanske PW och CW inte hade hunnit fram och då såg KN

3. Karin Johansson
Jag försöker sätta mig in i Lisbet Palmes situation där på Sveavägen.

Hon hörde smällar och såg Olof falla framstupa kraftigt blödande från mun och bröst. När hon tittade upp såg hon en man med mörkt hår iklädd en halvlång blå täckjacka stå i närheten, men som hon inte förknippade med den beskjutning hon förstod att de var utsatta för. Mannen sprang sedan in i gränden.

Några ungdomar kom springande fram. Bland de först anlända fanns en ung kvinna som tycktes stå där och flina. SG gjorde (trots LPs protester) konstgjord andning och AH gjorde (trots LPs protester) hjärt-lungräddning. LP försökte flera gånger knuffa bort SG och han knuffade i sin tur bort henne. Hon försökte också knuffa bort AH och gav henne en örfil vid ett tillfälle. Ändå fortsatte de, medan hon själv ömsom försökte få hjälp att kalla på ambulans och ömsom försökte knuffa bort SG och AH.

LP insåg att OPs enda tänkbara räddning var en snabb operation men hade ingen kontroll alls över situationen. Till slut kom poliser men de gick inte ens ur bilen först, som de parkerat 30 meter bort. Hon sprang dit och knackade på rutan och bad poliserna kontakta ambulans. De svarade: "Lugn lilla frun, ambulans är på väg". Andra vittnens uppfattning är att poliserna verkade ointresserade och inte tog upp vittnesmål. Efter flera minuter skrek LP till kommissarie Gösta Söderström:

- Är du inte klok? Ser du inte att jag är Lisbet Palme och att det är min man Olof som ligger där, för fan?

Då gick GS sävligt till sin bil och rapporterade:

- Är det bekant vem brottsoffret är?
- Nej!
- Brottsoffret är landets statsminister.
- Vad fan säger du karl?
- Brottsoffret är landets statsminister.
Senast redigerad av iesho 2019-03-16 kl. 13:36.
Citera
2019-03-16, 13:44
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Märkligt att inte mannens identitet är känd. Måste vara mycket känsligt för att döljas under förundersökningssekretess. Paret Palme passerade ju förbi några minuter innan OP mördades.

Vad Securitasvakter hävdar skall ju bedömas utifrån att Securitas kontrollerades av Gustaf Douglas en politisk motståndare till Olof Palmes parti.

Securitas (Swedish security company)
In 1983, Securitas was sold to the holding company Skrinet, and in 1985, it was acquired by Investment AB Latour, controlled by Gustaf Douglas. Under the new ownership, the group focused on security, and in 1989, an international expansion began, with acquisitions in Norway, Denmark and Portugal, and establishment in Hungary.
After an M.B.A. from Harvard Business School in 1964, he worked in Sweden and was CEO of the newspapers Dagens Nyheter and Expressen between 1973 and 1980. After that he founded his company Investment AB Latour in 1984, through which he now controls security firm Securitas AB, the world-leading lock producer Assa Abloy and more. He forms a partnership with fellow businessman Melker Schörling, who also controls a significant amount of Securitas shares and serves as the company's chairman. He is the eleventh wealthiest person in Sweden, according to Forbes magazine, with an estimated net worth of around US$3.2 billion as of March 2013.

In 2001 Douglas was elected to the board of the Moderate Party. He has a long history of political involvement, having campaigned in his teens for what was the predecessor of the Moderates. Douglas was, however, for a time active within the Liberal People's Party. Now he is known as a rather Conservative Moderate with a big interest in education policy.
Något som är aktuellt i dagarna är att sonen Carl Douglas tillika är underrättelseofficer med kontaktnät inom den militära underrättelsetjänsten. Känner han eller har arbetat med den nu häktade MS är en fråga man kan ställa sig.

Se Flashbacktråd.
Carl Douglas underrättelseagent & miljardär

Tillika vice ordförande i Securitas AB så har han utbildning och erfarenhet att bedriva underrättelseverksamhet mot familjens konkurrenter och politiska motståndare i syfte att försvåra utredningar som kan vara besvärande för familjen eller inhämta underrättelser inför affärsförhandlingar. Securitas har en egen avdelning för Business Intelligence.
Finns det någon information om Mats Sandberg? Utom att han som representant för MUST blev ordförande för NTC - en arbetsgrupp med personal från MUST, FRA och SÄPO?
Citera
2019-03-16, 13:44
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
The S&W came from the USA to Sweden.
prior to that it did a tour of duty in Vietnam
It came back from Vietnam with military grade ammo. Which in turn went with it to Sweden

I would hope Hans Melander got off his ass and collected the S&W (and made sure it was the correct one)
If he has not - then he is just lazy!

Jag börjar tänka som Boboslacke här.

Antingen är ditt tips inte så hett enligt PU, och du vidhåller på oklar grund att du har rätt här i tråden.

Eller, så försöker du trolla.

Mystiska halvkvädna uttalanden kan inte betyda så mkt annat, såvida du inte själv är insyltad och har information, men det vill du inte svara på.

Du har det lite knepigt på ett annat sätt än många andra skribenter. Vi gissar. Du vet.
Citera
2019-03-16, 14:13
Medlem
Citat:
Finns det någon information om Mats Sandberg? Utom att han som representant för MUST blev ordförande för NTC - en arbetsgrupp med personal från MUST, FRA och SÄPO?

Jag antar att du inte missat tråden om honom här på Flashback

Fd polischef häktad – misstänks för våldtäkt och koppleri, Nacka tingsrätt mars -19

och all massmediarapportering. Utöver det känner jag inte till något nu men visst kommer jag att ställa lite frågor till mina informationskällor. Är det något intressant jag kan delge forumet så gör jag det. Men det beror helt och hållet hur jag bedömer informationsvärdet.
Citera
2019-03-16, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Nej. Den ena personen som uppger det är påtagligt berusad, medan den andra har kastat en blick åt ena hållet medan han kör bil. Här är en bild på hur mördaren såg ut: https://c.cdn-expressen.se/images/4d/2a/4d2aec346fa04035a0a74915a620aaa3/16x9/640@60.jpg
Härifrån inleddes mordet: https://d.cdn-expressen.se/images/d1/e4/d1e487d99e1f483fa8ff343839f8e5d1/annan/640@60.jpg

Ensam GM. Tror jag inte en sekund på. Jag har slutat bry mig om filter,Tomas Pettersson. Även PU och chrille P.
HH manipulerade utredningen från början med hjälp av EC mfl. Tror du ngn hade köpt SE som GM 1986?

Allt tyder på en konspiration orkestrerat av sina egna, främst då inom SAP.
Citera
2019-03-16, 18:33
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ben-varfor
Det finns tydligen nära kopplingar mellan UD och MUST genom
Julius Liljeström.

https://ledarsidorna.se/2018/12/natverket-som-styr-ud-aven-den-dag-socialdemokraterna-har-lamnat-over-makten/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/utskottens-protokoll/protokoll-utskottssammantrade-20131419_H1A1UU19p

Tydligen finns masssor av handlingar om MOP i UDs arkiv, kanske lättare att begära ut än från förundersökningen.
Citera
2019-03-16, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Jag börjar tänka som Boboslacke här.

Antingen är ditt tips inte så hett enligt PU, och du vidhåller på oklar grund att du har rätt här i tråden.

Eller, så försöker du trolla.

Mystiska halvkvädna uttalanden kan inte betyda så mkt annat, såvida du inte själv är insyltad och har information, men det vill du inte svara på.

Du har det lite knepigt på ett annat sätt än många andra skribenter. Vi gissar. Du vet.

I will stick to the facts
What I have said about the S&W - those are facts.
As far as being "insyltad" - I just know something that very few people know. And some probably wish they had never known!

As far as my comment regarding Hans Melander - that's just my opinion.
After 33 years, I really don't know what PU thinks is hot.
Citera
2019-03-16, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Ensam GM. Tror jag inte en sekund på. Jag har slutat bry mig om filter,Tomas Pettersson. Även PU och chrille P.
HH manipulerade utredningen från början med hjälp av EC mfl. Tror du ngn hade köpt SE som GM 1986?

Allt tyder på en konspiration orkestrerat av sina egna, främst då inom SAP.

Jaså. Ja, det verkar ju helt rimligt att den utvalda mördaren som ingick i gruppen som hade planerat mordet bar lågskor som han halkade fram med när det var dags att genomföra mordet. Allt tyder ju på att det var en konspiration, förutom den lilla obetydliga detaljen att det aldrig har gått att få någon som helst klarhet i vem eller vilka som i så fall skulle ha gjort det.

Om någon hade pekat ut SE redan 1986, en palmehatande täbybo som umgicks i vapenkretsar, som kan knytas till brottsplatsen men på något konstigt sett verkar ha gjort sig osynlig, hade nog de flesta fnyst på näsan. Nej, en sådan högerman är nog till och med mindre trolig som GM än diverse socialbidragsberoende narkomaner som Christer Pettersson. Alltså så lite trolig att han inte ens behöver utvärderas.

Bättre att lyssna på stollar som Gunnar Wall och Lars Borgnäs. Borgnäs, som tror att SE är mannen på David Bagares gata men absolut inte mördaren. Så tänker vi klipska personer som har genomskådat konspirationen bakom Palmemordet.
Citera
2019-03-16, 19:08
Medlem
På temat signalement på gm.
Vilka vittnen beskriver att gm har lågskor, det verkar ju som de flesta knappt sett något alls.
En del säger barhuvad, en del säger keps, en del säger JacK Nicholson mössa osv.
Lång svart rock verkar ganska många säga men inte alla
180 cm lång verkar många säga
LP som var mycket nära gm verkar inte ha hunnit uppfatta särskilt mycket.
Anders B var berusad, några satt i bilar och kunde inte titta hela tiden på gm och några uppmärksammade händelsen när mordet redan skett, inget guldläge direkt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in