Citat:
Ursprungligen postat av
iesho
När Kerstin Nordin hörde smällarna från sin lägenhet nära Adolf Fredriks kyrka så tittade hon ut genom fönstret och såg fyra personer stå runt en person som låg på trottoaren.
1. En av personerna måste ha varit Lisbet Palme.
2. En av personerna hade en röd kappa och det måste ha varit Anna Hage.
AH kom tillsammans med Karin Johansson. När Per Wallin och hans syster Christina hörde skotten från andra sidan Sveavägen skyndade de över gatan och PW såg då en flicka som han tyckte stod och flinade bredvid Palmes kropp och bakom henne såg han en ljushårig man i 20-25 års åldern, vilken borde ha varit Stefan Glans.
Min gissning är att KJ och CW stod närmare Dekorimas skyltfönster och var dolda för KN och att de övriga två som KN såg var:
3. Per Wallin
4. Stefan Glans
Christina Wallin hade sett Anders Björkman när hon korsade Sveavägen och tyckt att han betedde sig konstigt: stod i Dekorimas portprång utan att reagera som om han visste vad som hade hänt eller skulle hända.
Strax efteråt borde Stig Engström ha anlänt, enligt egen uppgift.
Tillägg:
Eller kanske PW och CW inte hade hunnit fram och då såg KN
3. Karin Johansson
Jag försöker sätta mig in i Lisbet Palmes situation där på Sveavägen.
Hon hörde smällar och såg Olof falla framstupa kraftigt blödande från mun och bröst. När hon tittade upp såg hon en man med mörkt hår iklädd en halvlång blå täckjacka stå i närheten, men som hon inte förknippade med den beskjutning hon förstod att de var utsatta för. Mannen sprang sedan in i gränden.
Några ungdomar kom springande fram. Bland de först anlända fanns en ung kvinna som tycktes stå där och flina. SG gjorde (trots LPs protester) konstgjord andning och AH gjorde (trots LPs protester) hjärt-lungräddning. LP försökte flera gånger knuffa bort SG och han knuffade i sin tur bort henne. Hon försökte också knuffa bort AH och gav henne en örfil vid ett tillfälle. Ändå fortsatte de, medan hon själv ömsom försökte få hjälp att kalla på ambulans och ömsom försökte knuffa bort SG och AH.
LP insåg att OPs enda tänkbara räddning var en snabb operation men hade ingen kontroll alls över situationen. Till slut kom poliser men de gick inte ens ur bilen först, som de parkerat 30 meter bort. Hon sprang dit och knackade på rutan och bad poliserna kontakta ambulans. De svarade: "Lugn lilla frun, ambulans är på väg". Andra vittnens uppfattning är att poliserna verkade ointresserade och inte tog upp vittnesmål. Efter flera minuter skrek LP till kommissarie Gösta Söderström:
- Är du inte klok? Ser du inte att jag är Lisbet Palme och att det är min man Olof som ligger där, för fan?
Då gick GS sävligt till sin bil och rapporterade:
- Är det bekant vem brottsoffret är?
- Nej!
- Brottsoffret är landets statsminister.
- Vad fan säger du karl?
- Brottsoffret är landets statsminister.