2019-03-16, 10:31
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Det är inte whataboutism när Tarrant själv skriver att det är en hämd på alla terrordåd som begåtts de senaste åren i väst. Du får nog googla vad det betyder om du ska använda uttrycket igen.
Bara i Sverige har vi haft 2 dåd och flera som stoppats. Ändå har politikerna inte vågat göra något. Då var det förväntat att någon som Tarrant valde hämd.

I simpla termer betyder det "Men duuurå?"

Annars används det som en metod att relativisera dåd genom att jämföra dem med andra mer "legitima" attacker/påtryckningar. Ett bra exempel är när Rashid Musa frågades om han fördömde IS, varpå han svarade någonting i stil med "Jag fördömer alla våldsdåd, vare sig det är från religiösa extremister eller från USA/Israel" därmed shiftade han fokus på dem istället för IS.

Jag vill mena att vi bör diskutera på en högre nivå än Rashid Musa.

Och nej, det är inte helt oväntat, jag kommenterade mer på att vissa skribenter ägnade sig åt "damage control".
Citera
2019-03-16, 10:32
Medlem
Lite om offren. Men ack så dåligt ordval där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/21L4ky/de-blev-offer-for-terrorn-i-nya-zeeland

"14-årige Sayyad Milne brukade gå till moskén med sin mamma och sina vänner varje fredag. Och han var också på Al Noor-moskén när terrorn drabbade Christchurch, berättar pappan för NZ Herald.

– Jag minns honom som mitt barn som jag nästan förlorade när han var nyfödd. Han har kämpat genom hela sitt liv, blivit orättvist behandlad men höjt sig över det, och han är väldigt modig. En modig liten soldat. Det är så svårt att se honom nerskjuten av någon som inte brydde sig om någon eller något, säger John Milne."
Citera
2019-03-16, 10:32
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John.Walker
Precis du har inte hört om attackerna, så de har inte hänt?!

Moskér har attackerats i Kanada, England och USA. Här i norden har du alla bränder mot flyktingboenden som självklart är terrorism, du har Anton Lundin, Peter Mangs, breivik, för nämna de mer kända.
Haha men snälla. Varför läser vi inte om bränderna som media påstod var av nazister? För att brandkåren rapporterade att de startade innefrån av de boende själva. De flesta var köksolyckor. Och vips är de borta ifrån media.

Muslimerna leder ändå listan av terrordåd även om det finns moteld. Och det var det jag ville att du skulle bevisa.
Citera
2019-03-16, 10:35
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabogibo
I simpla termer betyder det "Men duuurå?"

Annars används det som en metod att relativisera dåd genom att jämföra dem med andra mer "legitima" attacker/påtryckningar. Ett bra exempel är när Rashid Musa frågades om han fördömde IS, varpå han svarade någonting i stil med "Jag fördömer alla våldsdåd, vare sig det är från religiösa extremister eller från USA/Israel" därmed shiftade han fokus på dem istället för IS.

Jag vill mena att vi bör diskutera på en högre nivå än Rashid Musa.

Och nej, det är inte helt oväntat, jag kommenterade mer på att vissa skribenter ägnade sig åt "damage control".
Vad duktig du är som googlade uttrycket. Kanske du kan använda det rätt nästa gång.

Att veta orsaken till händelser behövs för att kunna förhindra att de händer igen. Terrordåd, flygkrascher etc - man vill veta orsaken. Jag ser inte hur det är att relativisera.
Citera
2019-03-16, 10:35
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
På Aftonbladet står det om en pappa till sin döda son (14 år) som sa "En modig liten soldat"...

En SOLDAT???? Vem fan beskriver sitt 14 åriga barn så??? Soldat för vad??? Islam?? Och så var det en radikaliserande moské terroristen attackerade också.... Låter ju inte bra eller vettigt alls!
Moskén som angreps var/är en bekräftat rekryteringsbas för jihadister. Du kanske missat att de dresserar barn betydligt yngre än så till att skära av halsar och så vidare?

http://i3.mirror.co.uk/incoming/article6085463.ece/ALTERNATES/s1200/ISIS-Child-Soldier-Beheads-A-Man.jpg
Citera
2019-03-16, 10:36
Medlem
SanningensProfets avatar
Äcklig människa. White trash-deluxe, och hans manifesto är mer osammanhängande än Breiviks, vilket är ju helt otroligt.
Citera
Medlem
KronPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eyecreate
Aftonblaskan skriver att Brenton gjorde ett ”vit makt”-tecken i rätten.
Varför ljuger dom och spär på sin egen roll som ständiga lögnare?
Han gör uppenbarligen ett ”666” handsign, alternativt som en hyllning till Trump.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnG0BE/misstankte-terroristen-brenton-tarrant-28-hanlog-och-gjorde-vit-makt

Vad får du det ifrån?

Jag skulle mer tolka det som ett meddelande (Got 'em) till sina ev. kumpaner som ännu inte gripits. Donald Trump?
Citera
Medlem
Vare nån som frågade efter filmen på massakern?
Filmen finns länkad på sida 3 här i tråden. såg den redan igår morse och nu idag är det 300 sidor med nästan bara skräp inlägg.

https://kiwifarms.net/data/video/694/694847-518a3baf6096388726e4e9ac7ca0336f.mp4
obs... det är en torrent länk, vilket det inte har varit men den fungerar kanon
Citera
Medlem
John.Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deadset
Okej, visst, jag kan börja. Här:

Varsågod. Nu ska du bevisa för mig att högerextrema attacker mot muslimer är fler.

Hahahaha jag visste du skulle posta den listan.

Den listan hänvisar till varenda brott en person med muslimsk bakgrund har begått. Oavsett om det politiskt eller religiöst motiverat eller inte. Men sidan skriver "radicalized" före så det ser ut som det religiöst motiverat.
Citera
2019-03-16, 10:37
Medlem
WatchDoges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Har vi mer info om de andra gripna?

• A 28-year-old man from Australia was charged with murder and appeared Saturday morning in a Christchurch courtroom. Court papers identified him as Brenton Harrison Tarrant. The New Zealand police said he would face additional charges. A second man, 18, was charged with “intent to excite hostility or ill-will.”

https://www.nytimes.com/2019/03/15/world/asia/new-zealand-shooting.html

Någon som gripits för att ha hyllat dådet online förmodligen?
Citera
2019-03-16, 10:38
Medlem
deadsets avatar
Citat:

Den listan hänvisar till varenda brott en person med muslimsk bakgrund har begått. Oavsett om det politiskt eller religiöst motiverat eller inte. Men sidan skriver "radicalized" före så det ser ut som det religiöst motiverat.

Nej, den listan hänvisar inte till varenda brott en person med muslimsk bakgrund har begått. Om så vore fallet så skulle du få sitta och läsa hela livet ut. Listan hänvisar till religiöst motiverade attacker. Får jag se din lista nu? Visa mig att högerextrema attacker är fler, som du påstår.
Citera
2019-03-16, 10:39
Avslutad
Citat:

Inte ett dugg oväntat svar här ovan, men var är din statistik över högerextrem terror? Du förstår att du måste bidra i tråden, annars är du bara tomt svammel som moderator tvingas hantera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in