2019-03-16, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Tror ni det här kommer föda en debatt kring de saker som mördaren skrev i sitt manifest eller kommer det bli ännu mer locket på? En hel del i det han skrev är faktiska problem, som födelsetal, demografi, antivit retorik, muslimsk terrorism osv. Hans lösning var dock åt helvete men problemen försvinner inte för det.
Har vi haft någon debatt om något av det tidigare?
Nej. Bara på internet där det fortfarande råder fritt tal.

Förvänta dig att få en terrorist-nazist-stämpel i pannan om du nämner något. Eller om du bara vågar göra OK tecknet. Det är en nazist symbol nu vet du.
Citera
Medlem
panzertaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idioten1
Nån som har länk till han manifesto?

läs stickyn du fick när du skulle posta detta meddelande.. finns i torrenten.
Citera
Medlem
mjaubrums avatar
Jag tror till skillnad från många andra här i tråden att de radikaliserade islamisterna i väst, som ej tagit steget ännu till handling, kommer ha denna händelse att blicka tillbaka till i många år framöver.

Våra trevliga IS-återvändare och deras rekryter kommer leva för att vedergälla detta. Så nära de är att dra vapen redan så kan jag se en hämndaktion redan i helgen.

Jag har väldigt svårt att tro att fler liknande attacker från väst (högerextrem?? & islamofober) kommer ske. Det saknad helt enkelt övertygelsen och viljan att dö för saken. Muslimerna har sin gud, väst sin konsumtion.

Det är väl inte allt för länge kvar tills ett riktigt helgigt krig. Ķ
Citera
2019-03-16, 00:37
Medlem
HWGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Finns det indikationer på att GM är antisemit?
Enligt sitt eget manifest, nej:

"No.A jew living in israel is no enemy of mine, so long as they do not seek to subvert or harm my people."
Citera
2019-03-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
GM kan alltså vara jude?
Då hade han levt i Israel om han följer vad han själv predikar och han hade inte talat om judar som "they".
Citera
2019-03-16, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjaubrum
Jag tror till skillnad från många andra här i tråden att de radikaliserade islamisterna i väst, som ej tagit steget ännu till handling, kommer ha denna händelse att blicka tillbaka till i många år framöver.

Våra trevliga IS-återvändare och deras rekryter kommer leva för att vedergälla detta. Så nära de är att dra vapen redan så kan jag se en hämndaktion redan i helgen.

Jag har väldigt svårt att tro att fler liknande attacker från väst (högerextrem?? & islamofober) kommer ske. Det saknad helt enkelt övertygelsen och viljan att dö för saken. Muslimerna har sin gud, väst sin konsumtion.

Det är väl inte allt för länge kvar tills ett riktigt helgigt krig. Ķ
Så du menar att övertygade nazister och fascister inte är beredda att dö för sin sak ?
IS-nissarna kapitulerade som små råttor i Syrien och flydde i heltäckande niqab.
Citera
2019-03-16, 00:39
Medlem
Browndawgs avatar
Vi får se hur PewdiePie reagerar på detta. Han har redan tagit avstånd till allt men han kommer nog ut med en video om detta snart. Han lär ställa sig frågan om det är värt det längre, alltså hans karriär. Han har fått stå ut med så mycket skit från media och nu detta. Tungt.
Citera
2019-03-16, 00:41
Medlem
zeligs avatar
Är filmen från första eller andra mosken?

Vad är meningen med den blinkade lampan längst fram på pipen (som han senare tappar på golvet)? distraktion?

han tar ju med sig dunken, för att senare glömma bort den då han jagar folk på utsidan. Man antar att han även ville hinna med och bränna ner stället...
Citera
2019-03-16, 00:42
Medlem
22juni41s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Vi får se hur PewdiePie reagerar på detta. Han har redan tagit avstånd till allt men han kommer nog ut med en video om detta snart. Han lär ställa sig frågan om det är värt det längre, alltså hans karriär. Han har fått stå ut med så mycket skit från media och nu detta. Tungt.

Han klarar sig, hans fans ställer på hans sida, även muslimska fansen står på hans sida. Blanda inte in Pewdiepie, han har ingenting med detta att göra.
Citera
2019-03-16, 00:42
Medlem
GM skryter om att han planerat det i 2 år..Han gör misstag under hela videon. Måste varit rejält påverkad av något
Citera
2019-03-16, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Ja jag vet. Det är den allmänna tolkningen av det tecknet. Visar på hur störd människa detta är. Stå och pranka efter att ha skjutit 49 människor. Tror han att han är cool och folk ska tycka det är roligt eller? Sjukt verklighetsfrånvänd isåfall.

Han vill ju provocera, Det framgår ganska tydligt av manifestet. Blir det vedergällning så har han uppnått sitt mål.
Citera
2019-03-16, 00:43
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackFoley
Breivik gjorde en knuten näve, inget som normalt används av vit maktrörelsen däremot har den i en liknande variant använts av vänsterterrorister och svarta pantrar. Breiviks utgick från hjärtat likt en hitlerhälsning. Alltså något hemmagjort påfund.

Den här attentatsmannen gjorde ok-tecknet i rätten, det finns till och med som emoji och används av Donald Trump men även vit makt aktivister. Och dykare för att signalera att allt är ok.

I alla fall är den här sortens terrorism svår att komma åt i det att det är ensamma vita män som radikaliserats på internet. Lösningen blir då:
* Ta bort från internet sådant som kan radikalisera unga vita män
* Låt inte yngre vita män få vapenlicenser såvida det inte är bevisat att de har rätt värdegrund, tex att de är hängivna antirasister

Jag tror det bästa man kan göra är att ha total yttrandefrihet. Låt extrema människor tala fritt på internet. Gör de det kommer de prata med sina "fiender" och människor med andra åsikter - detta kan få dessa radikala människor att få nya perspektiv och byta åsikter. Detta har hänt förut och det finns data på att sånt sker.

Det värsta man kan göra är att stänga ute dessa från sociala medier. Då kommer dessa radikaliseras i mörkret och man har ingen koll på dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in