2019-03-15, 20:03
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Boeings aktie upp idag. Kanske säger något om vad som kommit fram i lådorna?
Mm mm... eller den vanliga rekylen på nedgång? Dvs folk paniksäljer, andra köper på rea
Citera
2019-03-15, 20:10
Medlem
Vad är känt om trafik som startade före olyckskärran? Möjlig Wortex?
Citera
2019-03-15, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FetFulElak
Mm mm... eller den vanliga rekylen på nedgång? Dvs folk paniksäljer, andra köper på rea

Aktien ligger fortfarande högre än för ett år sedan och uppåt idag som sagt. Nu gör ju Boeing mycket mer än Max 8 så det kan ju vara andra positiva nyheter. Men det kan också tala för att planen snart är i luften igen.
Citera
2019-03-15, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Aktien ligger fortfarande högre än för ett år sedan och uppåt idag som sagt. Nu gör ju Boeing mycket mer än Max 8 så det kan ju vara andra positiva nyheter. Men det kan också tala för att planen snart är i luften igen.

Nja, när det kommer till civilflyg så står 737 Max för 4/5 av orderboken och det till ett värde av över 5 triljarder SEK.
Citera
2019-03-15, 20:43
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vad är känt om trafik som startade före olyckskärran? Möjlig Wortex?

Bör vara lätt att se på FR24, men:
-Det finns separationsregler.
-Vortex mest känsligt vid inflygning/landning.
-Man får inte problem med UAS av det.
- Man klarar inte av att råka flyga speciellt länge i ändvirvlarna. I detta fall flög man 6minuter. Ändvirvlar sjunker med runt 1000fot/min om inte jag minns fel.
-FAA/NTSB har ju hittat tecken på att det finns ett problem med maskinen.
-Jackscrew funnen i ändläget för nos-ned-trim vilket även var fallet i Lion 610.

Jag hoppades inledningsvis att det inte
skulle vara en koppling till Lion610.
Nu könns det lpngsökt att det inte är samma felaktighet/brist på maskinen som
är orsak. Tyvärr, bara inse...

I världen med allt säkrare flyg är detta ett rejält bakslag. Jag är övertygad om att man inte har ngt problem att fixa det och då bli säkrare än tidigare 737.
Men att man tar fram en ”ny” produkt där man lyckas få två haverier på kort tid med många omkomna ligger inte riktigt i tiden.
Man kan förvänta sig att, med modern teknik ska nya modeller flyga mycket länge innan första haveriet av teknisk orsak. Jämför med Boeing 777, har väl än inte havererat av teknisk orsak såvitt man vet, trots många timmar/flygningar. Precis så vill vi ha det, från dag 1.
Citera
2019-03-15, 20:56
Medlem
Om det stämmer att båda olycksplanen var trimmade maximalt för dykning så kan man fråga sig vem/vad som gjort det.

1. MCAS?
2. Autopiloten?
3. Någon av piloterna utan att vara medveten om det?
4. Någon av piloterna medvetet?
5. Annat?

Vad är mest sannolikt?

Nog lutar det åt att MCAS är inblandat men mycket märkligt om piloterna i andra planet inte hade dragit lärdom av den första kraschen.
Citera
2019-03-15, 21:03
Medlem
FetFulElaks avatar
Det pratas mycket om motorerna placering på MAX... 737-600 ser ju fan likadan ut.
Citera
2019-03-15, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Om det stämmer att båda olycksplanen var trimmade maximalt för dykning så kan man fråga sig vem/vad som gjort det.

1. MCAS?
2. Autopiloten?
3. Någon av piloterna utan att vara medveten om det?
4. Någon av piloterna medvetet?
5. Annat?

Vad är mest sannolikt?

Nog lutar det åt att MCAS är inblandat men mycket märkligt om piloterna i andra planet inte hade dragit lärdom av den första kraschen.
Kanske att MCAS trimmade ned höjdrordet lite när AoA visade galet, sedan slog den av utan att trimma tillbaka, sedan upprepade sig detta tills planet ej längre gick att kontrollera.

Dom som upplevt samma sak, deaktiverade systemet tidigare helt enkelt
Citera
2019-03-15, 21:26
Medlem
Vindpinads avatar
Citat:
Det pratas mycket om motorerna placering på MAX... 737-600 ser ju fan likadan ut.

MAX-8 motorerna är större och behövde flyttas framåt för att få plats, vilket förändrar tyngdpunkten, vilket i sin tur påverkar flight characteristics.
Citera
2019-03-15, 21:35
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
MAX-8 motorerna är större och behövde flyttas framåt för att få plats, vilket förändrar tyngdpunkten, vilket i sin tur påverkar flight characteristics.

Nej, maskinen är certifierad med ett visst godkänt tyngdpunktsområde, och opereras givetvis inom det( om inget blir alldeles på tok).

Problemet är omvänt, vilket redan dragits flera ggr i tråden.

https://www.flashback.org/sp67006075
Citera
2019-03-15, 21:35
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
https://www.aeronewstv.com/en/?p=download&name=8572&dossier=fichiers
Citera
2019-03-15, 21:36
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
...

Det tycker jag inte är ett dugg märkligt. Jag vet inte om du är i nån bransch där man går igenom händelseförlopp och informerar, sätter upp nya rutiner osv men så här fungerar det ungefär:

Man går igenom vad som gått snett och alla ser vad som samverkat. Är det någon som inte hanterat en situation rätt så tänker man "ja det där var ju klantigt, men så hade jag aldrig gjort" för man siter redan med facit i hand.

Man tittar på det lite utifrån och suckar lite över en ny rutin som införs för att någon annan klantat till det på ett sätt man inte skulle göra själv. Man tror inte att man någonsin skall hamna i situationen själv så det blir lite "going through the motions" med något extra utbildningsmoment av nåt man tycker man redan kan.

Man är inte så mycket bättre förberedd egentligen för man bryr sig inte om att visualisera det och planera hur man skall agera på något engagerat vis. Det kommer i alla fall aldrig hända mig.

Efter en andra incident så lär medvetenheten och intresset för utbildningsmomtent vara hundra gånger större för nu tänker man tvärtom: Måtte det aldrig hända mig, här gäller det att jävligt noga se till att ha koll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in