2019-03-15, 22:54
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Legitimera gärna att "intuitive argument" öht ÄR bevis (på lämplig tråd)

Specificera och belägga gärna denna "kraft som talar för sig själv" (på lämplig tråd).

Menar du att "argument from ignorance" är bevisförande?

Tack för dina synpunkter. Får återkomma i lämpliga trådar i framtiden. Bevisa något är öht i stort sett omöjligt i mitt tycke, då det alltid finns felkällor till den grad att tolkningen av fakta kan vara felaktigt. Matematiska samband undantaget. Det är ren kunskap. Den enda andra rena kunskapen är just filosofi. Ur matematik och filosofi kan man härleda allt, t.ex. religiösa påståenden och deras sanningshalter därav skriver jag under detta ämne. Sedan kommer subjektiva tolkningar, vetenskaper, med in i bilden så att sekundärt kommer fysiken. Efter det kemi. Efter det biologi. Randvetenskaper är helt orena och där är allt bara teorier mer eller mindre troliga t.ex. geologi, meteorologi, ekonomi etc. Jag är ganska säker att kunskapsträdet ser ut så och tycker man annorlunda får man förr eller senare problem om man skulle vilja sortera samtliga intryck från verkligheten på ett korrekt vis. Att t.ex. tro att ohms lag är lika mycket sann som pythagoras sats är fel för att ta något enkelt.
Citera
2019-03-15, 23:15
Medlem
AXKYA131313s avatar
Sanningen är allt, som finns
Sanningen/”Gud” är bland allt systemdesigner och spelutvecklare till yrket.
”Han” är också teoretiker såväl som praktiker.
”Han” har alla idéer och verk.
”Han” är revisor och bygger maskiner.
Osv osv

Sanningen är allt som är sant.

Beviset på sanningen/gud är kanske Verkligheten?

Hur uppfattar du detta inlägg?
Är verkligheten ett bevis på att sanningen finns?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 23:45.
Citera
2019-03-15, 23:31
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
. Att t.ex. tro att ohms lag är lika mycket sann som pythagoras sats är fel för att ta något enkelt.
Detta är långt ifrån enkelt för de allra flesta vill jag påstå.

Men Det är kämpigt att sluta antaga, inget man gör i första taget eller bör börja med alls beroende på hur man väljer att se det då.
Är man rädd för sanningen är det ju skönt att sluta antaga att Den finns, eller kräva ytterligare Bevisning.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-15 kl. 23:42.
Citera
2019-03-15, 23:43
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
För att det är allmännyttigt och inte baserat på egennytta. För att objektivt är ett bättre än noll.

Ett cirkelresonemang. "Allmännytta är bra för det är allmännyttigt". Jag bad dig härleda logiken till ett objektivt faktum, men istället begår du logiska felslut på en 5-årings nivå.

Citat:
Är du på väg mot en falsk dikotomi där "moral kan bara komma från Gud och alternativet är nihilism"?

Moral kan bara komma från en absolut förkunnare av sanning, eftersom metafysiska sanningar inte kan härledas empiriskt.

Citat:
Nej, det gör det "inprogrammerat" och formar troligtvis din moraliska uppfattning.

Biologiska instinkter kan alltså inte användas som en basis för ett sekulärt moralsystem? Då blir min följdfråga varför du i tidigare inlägg försökte göra just detta genom att åberopa självbevarelsedrift, välbefinnande och överlevnad.

Citat:
Om du argumenterar för att moral inte kan vara objektiv i den mening att den inte kan vara annat än baserat på personlig uppfattning så gör du ett bra jobb.

Tack.

Citat:
Varför inte det?

För det gör mord, våldtäkt och pedofili moraliskt.

Citat:
För att? Menar du att antingen moral från en extern källa eller så finns det ingen moral, eller vad?

Korrekt. Såtillvida att du inte erkänner att moral är 100% subjektiv och att moraliskt oförsvarliga handlingar således per definition är moraliska om handlingens subjekt ansåg handlingen moralisk.
Citera
2019-03-15, 23:46
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Bevisbörda-jonglering. Tråden rör sig inte om att motbevisa 'gud', men om att bevisa 'gud'.

Din (mis-)uppfattning om vad "ateism" är kan du presentera på nån tråd om ateism

Inga av dina argument är 'guds'-bevis. Du försöker bara att jonglera med bevisbördan.

Moral är ett bevis för Gud. Tråden handlar inte om empirisk bevisföring utan om bevisföring, men din robotiska hjärna är troligtvis oförmögen att tänka utanför logiskt inkonsekventa ramar som instyltats av Richard Dawkins, Sam Harris och Christopher Hitchens.
Citera
2019-03-15, 23:50
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Detta är långt ifrån enkelt för de allra flesta vill jag påstå.

Men Det är kämpigt att sluta antaga, inget man gör i första taget eller bör börja med alls beroende på hur man väljer att se det då.
Är man rädd för sanningen är det ju skönt att sluta antaga att Den finns, eller kräva ytterligare Bevisning.

Säkert så, ibland tycker jag att alla är så visa och lite dum som jag är så tänker jag "dum spiro spero".

Ja inom skepticismen kan födas något fanatiskt i form av en beviskravspiral. Samtidigt som man kommer längre och längre ifrån sanningen självt.
Citera
2019-03-15, 23:50
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Definiera vad det innebär att ha en religiös åsikt. Räcker det med att den inte är universellt objektiv?
Jag tror ordet du letar är subjektiv, som inte är synonymt med religiös.

Du anser något en sanning helt på basis av icke-empiriska, känslomässiga och subjektiva åsikter.
Citera
2019-03-16, 00:19
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BullensKorv
1. Säkert så, ibland tycker jag att alla är så visa och lite dum som jag är så tänker jag "dum spiro spero".

2. Ja inom skepticismen kan födas något fanatiskt i form av en beviskravspiral. Samtidigt som man kommer längre och längre ifrån sanningen självt.
1. Vi gör alla ärliga misstag med gott uppsåt. Förhoppningsvis hela livet

2. Det är dessa jag valt att kalla modernismens bokstavsTroende.
De förstår inte ord, men förstår att det är makt och vill därför göra anspråk på att begripa.
De väljer sedan också att endast tro på och försvara just sin tolkning.

Sanningen är svår om ens möjlig att erkänna och förstå
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-16 kl. 00:40.
Citera
2019-03-16, 00:41
Medlem
BullensKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Vi gör alla ärliga misstag med gott uppsåt. Förhoppningsvis hela livet

Det är dessa jag valt att kalla modernismens bokstavsTroende.

De förstår inte ord, men förstår att det är makt och vill därför göra anspråk på att begripa.
De väljer sedan också att endast tro på och försvara just sin tolkning.

Så är det, och spontant så krävs det tre bokstavstroende för att rädda livet på en sanningssökare, och en sanningssökare för att rädda livet på tre bokstavstroende. Hur kommer det gå då egentligen? En härlig vagga som kommer med lugnande besked, så kan alla sitta där med sina punkterade bevis och fundera på hur det kunde gå så här. Ett nollsummespel där målet är mödan värd.
Citera
2019-03-16, 00:55
Medlem
Skogsvattes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Hur kan du ens påstå att överlevnad inte skulle ha något som helst objektivt eller inneboende värde som överskrider dödens utan att skämmas?
Meningen med livet är att leva vidare, inte att låta släktet dö ut. Det syns överallt i naturen.
Om du har en annan åsikt så vill jag gärna vet vilka observationer som den baseras på.

Min gränsdragning mellan moral och etik kan vara helt ointressant för dig, men det är likväl en gränsdragning som görs.

Med det jag skrev om att det inte finns någon universellt svar på vad som är rätt och fel menar jag att det inte är en exakt skala, något som är rätt kan vara olika rätt i olika ögon, det är alltså något individuellt, medan moral är vad en hel grupp anser.

Men, du behöver inte hålla med mig. Jag förklarar bara termerna så som jag och många andra använder dem. Det finns också många som inte fattar skillnaden, men varför då ha två olika ord. De är synonymer, de har inte exakt samma betydelse. (Men det finns ju förstås även folk som tror att synonymer har samma betydelse.)

Det är totalt meningslöst att föra en intellektuell diskussion med någon vars IQ är en full standardavvikelse lägre ens egen.

Du befinner dig i en tråd om Guds existens och argumenterar med fradgatuggande övertygelse emot denna, men gör samtidigt axiomatiska antagelser om objektiva sakförhållanden som har en strikt religiös grund, och vill att jag ska skämmas över att utkräva bevis för din religiösa övertygelse.

Löjeväckande.
Citera
2019-03-16, 01:41
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Det är totalt meningslöst att föra en intellektuell diskussion med någon vars IQ är en full standardavvikelse lägre ens egen.

Du befinner dig i en tråd om Guds existens och argumenterar med fradgatuggande övertygelse emot denna, men gör samtidigt axiomatiska antagelser om objektiva sakförhållanden som har en strikt religiös grund, och vill att jag ska skämmas över att utkräva bevis för din religiösa övertygelse.

Löjeväckande.

Precis som jag trodde. Någon faktisk grund för dina påståenden kunde du inte uppvisa.
Då är det fegt att kalla den som ber om faktiska underlag för dina påståenden för idiot.
Citera
2019-03-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogsvatte
Moral är ett bevis för Gud. Tråden handlar inte om empirisk bevisföring utan om bevisföring, men din robotiska hjärna är troligtvis oförmögen att tänka utanför logiskt inkonsekventa ramar som instyltats av Richard Dawkins, Sam Harris och Christopher Hitchens.
Männskor har olika moral och tror gudarna har olika moraliska ”regler”.
Om moral är bevis, så är det bevis för många olika gudar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in