2019-03-15, 17:08
Medlem
Marionettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Någon som har nån teori varför han enkelt lät sig avväpnas och gripas och inte bjöd poliserna på eld-show, alternativ självmord? Inspiration från Brevik?
I manifestet skrev han om att ta självmord men också att sitta i fängelse i 27 år som Nelson för att sedan bli hyllad efter dom där 27 åren precis som Nelson.
Citera
2019-03-15, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Det är det som är så konstigt. Jag som är migrationsmotståndare mår dåligt av vad Breivik och Brenton gjorde men samtidigt förstår jag vad dem vill åstadkomma med dem gör. Det är nog som du säger, istället för den effekt dem vill uppnå så blir det en moteffekt mot dem vilket dem inte vill, tror jag. Vet inte vad deras mål är med dessa skjutningar och dåd. Att bli martyrer? Att hamna i Valhall?
Varför jämför du detta med Breivik? Han dödade sina egna landsmän bl a.
Citera
2019-03-15, 17:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasseArboga
Stämmer ju inte riktigt, Bisonette i Kanada bland andra
I en kyrka uppe i en bergsby utanför Paris fick en gammal präst halsen avskuren vid altaret samtidigt som de galna islamisterna höll de andra kyrkobesökarna gisslan och tafsade på systrarna, dvs nunnor.

Fler än 40 till finns här.
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Islamist_attacks_on_churches
Senast redigerad av LuluBrooksie 2019-03-15 kl. 17:28.
Citera
2019-03-15, 17:10
Medlem
Kalsarikannis avatar
Citat:
Någon som har nån teori varför han enkelt lät sig avväpnas och gripas och inte bjöd poliserna på eld-show, alternativ självmord? Inspiration från Brevik?
Jag tror han är för feg. Knappast kommer han få en plattform att föra ut ett eventuellt "budskap".
Citera
2019-03-15, 17:10
Medlem
Citat:
Han ville inte döda poliser skrev han i sitt manifest.
Citera
2019-03-15, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mebben
Vet inte om det postats tidigare, men här är film på gripandet: https://img-9gag-fun.9cache.com/photo/aB0PEzZ_460svvp9.webm

Gav han upp eller hur lyckades de gripa honom efter vägen? Iofs såg det ut som att han körde runt planlöst och sköt lite hipp som happ efter moskeskjutningen.
Citera
Medlem
elbrujos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panzertax
Flera expertutlåtande har konstaterat att hans vapenhantering var dålig.

Hur kan man säga att det var dåligt, jag kollar på filmen och intrycket är att han är effektiv.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Förstår inte vart 40+ skadade skulle finnas, varenda en han sköt såg bra död ut och han körde ju double-tap på nästan alla han avfyrade vapnet mot. Nästan ingen bör ju ha överlevt och kunna vårdas
Förstår inte ens hur han lyckades komma upp i 40 pers såg inte ut att vara så många i lokalen.
Citera
2019-03-15, 17:12
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marionette
I manifestet skrev han om att ta självmord men också att sitta i fängelse i 27 år som Nelson för att sedan bli hyllad efter dom där 27 åren precis som Nelson.
Blir det inte livstids fängelse?
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Den som filmade var i en eller bägge moskeerna? Eller vem var i den andra, alternativt var där två moskéer bredvid varandra?
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Idag är första gången någon kristen utstuderat har gett sig på moskeer i västvärlden. Men det finns inga exempel på liknande muslimska dåd mot kyrkor i västvärlden.
Närmast är kanske:
https://en.wikipedia.org/wiki/2016_Normandy_church_attack
På andra håll i världen har dock utförts åtskilliga attacker mot kyrkor. Sen har vi Baruch Goldstein som anföll en moské på liknande sätt som här och som hyllats som hjälte av extremister i Israel, för att visa att judar minsann kan vara med i leken också. Ändå dyrkar alla tre religionerna samma gud
Citera
Medlem
Citat:
Jag har inte läst hans manifest men jag har uppfattat det som att han skrivit där som att han inte ville skada poliser, kvinnor o h barn. Nu dog ju dock en kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in