Citat:
Ursprungligen postat av
Landos
Så må vara, men faktiskt irrelevant.
Han har uppenbarligen inte militär/polisär bakgrund.
Vilken idiot som helst kan skjuta ner folk med en Ar15 med rödpunktsikte.
Speciellt på nära håll.
Inte det minsta svårt att hantera ett sådant vapen även för en amatör med 10 minuters träning.
I princip obefintlig rekyl med de små snabba 223/5.56, stort magasin.
Peka och tryck av.
Tycker att han hanterade vapnet helt okay, med tanke på adrenalinpåslaget.
Experter hit och dit.
Jag är en ytterst medelmåttig skytt, med min AR15 träffar jag utan problem ett äpple på 100 meter, med iron sights.
Föga imponerande att någon kan gå in och panga folk på 10-20 meter, sedan stå och skjuta på likhögarna.
Det enda adrenalinpåslag jag kan relatera till under skytte är jaktliga situationer. Men det har aldrig varit något problem, öht. Tvärt om, då man inte tänker. Det sker på reflex. Mina första rådjur sköt jag dubblé med hagel, och dom kom riktigt snabbt, och då var jag bra nervös eftersom jag såg dom komma på långt håll. Det var först efteråt när situationen stillat sig som jag blev skakis och hade svårt att infinna mig.
På nära håll med en automatkarbin mot obeväpnade civilister som inte kommer ut ur rummet.. knappast svårt att träffa. Säkert under drogpåverkan också. Det jag reagerade på är att när han sitter i bilen och kör därifrån, sträcker han upp vänsterhanden och trycker på GPS-displayen, och jag ser inte att handen skakar alls. Det känns som att vid det laget borde han vara bra skakis. Dock flippar han ju ur och skjuter sönder rutorna på bilen..