2019-03-15, 09:49
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Debran
Pratar du om dethär avskedsbrevet?
http://forumbilder.se/I4PEK/e1160bf5-d813-433e-af3e-de9a726e6e68

Om så kunde LH spå vem som skrivit det.
Varför talade hon inte om det för polisen när inte ens polisen vet.

Tack för länken.
Då kan vi i alla fall konstatera att avskedsbrevet/förklaringsbrevet inte var handskrivet.

Inte heller går det att utläsa om föräldrarna verkligen syftar på barnen med formuleringen ”ingen av oss” eller om det enbart avser de två vuxna som undertecknat brevet.

Den ganska snustorra rubriken och de få rader som går att läsa är nog orsaken till att polisen också kallar detta för ”förklaringsbrev”. Verkar inte vara ett typiskt avskedsbrev riktat till nära och kära.
Citera
2019-03-15, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Du verkar inte förstått att polisen har absolut ingen anledning att lämna ut precis allt till kreti och pleti.
De informationer vi fått tidigare av polisen samt de som nu lämnas ut räcker för de som kan tänka klart att förstå - anledning, två gärningsmän, dödsorsaker.
Smaskiga detaljer kan du fetglömma.

Jag vet också att polisen kan ha fel men i detta fall har de lagt ner otroligt mycket resurser och kontrollera och analyserat allt de funnit. Att du sedan vägrar tro på när polisen säger att de har bevis som tydligt talar för två gärningsmän så anser jag att problemet ligger hos dig - inte polisen

Du har helt rätt också. Polisen vet att de inte behöver lämna ut någonting.

Hur mycket resurser har polisen lagt ned tror du? I Dalbyfallet, en mor och dotter mördad och pappan erkände direkt, så förhörde de ett par hundra vittnen. Här i Bjärred är det dubbelt så många döda och 50-tal intervjuer. FUP från Dalby var flera hundra sidor. De här maskade 19 sidorna för Bjärred; hur stor procent tror du det är av hela undersökningsmaterialet?
Citera
2019-03-15, 09:52
Medlem
Walla-walla-winchas avatar
Känns ju meningslöst att läsa FUP om den är så kluddig. Finns förmodligen inget som klarar upp frågorna ändå efter sån fet maskning.

Tråden hade behövt Rockkungen. En som säkert vet mer. För evigt saknad i denna tråd.

Dels tycker jag att polisen faktiskt kunde samarbetat med medium, strax efter allt skett. Tänk så mycket alla oroliga vilsna själar hade kunnat berätta. Känslor, allt, vad som hänt. Frågor och svar som gick i graven. Hus kan berätta mycket.
Citera
2019-03-15, 09:54
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Något handskrivet existerar inte.
Någon:några anhöriga anser att de skadas om allt kommer ut.

Det förstår jag mycket väl och det skall respekteras
Citera
2019-03-15, 09:56
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tack för länken.
Då kan vi i alla fall konstatera att avskedsbrevet/förklaringsbrevet inte var handskrivet.

Inte heller går det att utläsa om föräldrarna verkligen syftar på barnen med formuleringen ”ingen av oss” eller om det enbart avser de två vuxna som undertecknat brevet.

Den ganska snustorra rubriken och de få rader som går att läsa är nog orsaken till att polisen också kallar detta för ”förklaringsbrev”. Verkar inte vara ett typiskt avskedsbrev riktat till nära och kära.

Jag tror inte att det brevet var riktat till nära och kära utan till polisen.
Citera
2019-03-15, 10:01
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Hur mycket resurser har polisen lagt ned tror du? I Dalbyfallet, en mor och dotter mördad och pappan erkände direkt, så förhörde de ett par hundra vittnen. Här i Bjärred är det dubbelt så många döda och 50-tal intervjuer. FUP från Dalby var flera hundra sidor. De här maskade 19 sidorna för Bjärred; hur stor procent tror du det är av hela undersökningsmaterialet?

De lämnar ut tillräckligt för att vi skall få en bild av vad som hänt. Spelar ingen roll hur stor procent av undersökningsmaterialet de lämnar ut. Det finns anhöriga som mår dåligt och vill inte att allt skall komma ut. Se bara hur denna tråd ser ut, förstår mycket väl att allt inte skall presenteras.
Citera
2019-03-15, 10:03
Bannlyst
Citat:
Det förstår jag mycket väl och det skall respekteras

Det ska också respekteras att Oskar mördade en dotter två barnbarn.
Hur tror du Hannas föräldrar mår?
Citera
2019-03-15, 10:07
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Det ska också respekteras att Oskar mördade en dotter två barnbarn.
Hur tror du Hannas föräldrar mår?

Jag tror varken Hannas eller Oskars föräldrar mår bra eftersom de gemensamt planerat att ta sina och barnens liv.
Jag är iaf tacksam för de uppgifter som lämnats ut, behöver absolut inte några fler detaljer.
Citera
2019-03-15, 10:12
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det har även talats om personliga avskedsbrev, dvs inte bara "till den det berör". Kanske är det de breven som är handskrivna?

Det handskrivna skulle vara kort och koncist. Brevet som syns här ser längre ut. Det är tragiskt att anhöriga ger sej in i diskussionerna här för att förmildra delaktigheten, jag tycker synd om dem.
Citera
2019-03-15, 10:16
Medlem
Citat:
Jag tror att de kan hänga ihop med att det var då M fick preliminär diagnos
Menar du alltså att det är logiskt, och rimligt, att börja planera för att mörda sina barn, p.g.a. en preliminär diagnos?

Nej, avskedsbrevet är en efterhandskonstruktion, avsedd för verka förmildrande.

Mördandet är utfört efter minimal planering.
Citera
2019-03-15, 10:26
Medlem
Citat:
Något handskrivet existerar inte.
Någon:några anhöriga anser att de skadas om allt kommer ut.

Hur menar du skadas? Jag förstår att de anhöriga har det fruktansvärt jobbigt pga detta. De uppgifter som redan kommit ut framställer föräldrarna i mycket dålig dager så jag undrar vad det är anhöriga inte vill ska komma ut. Maskningen av brev och obduktionsprotokoll var snudd på parodisk tycker jag. Allt överstruket kan inte vara sensationella eller än mer utlämnande detaljer. Vet du hur mycket anhöriga kunde vädja om och ha inflytande över att det mesta skulle maskas?
Citera
2019-03-15, 10:31
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare

Du har helt rätt.
Det polisen har presenterat i form av gamla mail i en framställd dator/padda och handstils/fingeravtrycks analyser är serverade indicier på två gärningsmän. Inga handfasta bevis.

Polisen har begränsade resurser, är redan nu överhopade av dödsskjutningar.
Om indicier pekar åt ett håll - hur stort incitament finns det för att gå vidare när det aldrig blir en rättegång och aldrig kommer att ifrågasättas?

Anhöriga verkar av det lilla som visat sig, vilja lägga det hela bakom sig, tom förtränga/mörka på nätet. Ingen har bestridit testamentet eller gått ut i media - något som naturligtvis måste respekteras som deras valda väg för att orka gå vidare.
Så för vems skull skulle polisen gräva mer när de inte har en blåslampa i ryggen??

Hade detta gått till rättegång är det svårt att se att det skulle hålla på de fåtaliga indicier som kommit fram.
Har H handgripligen mördat sina barn skulle Os försvarsadvokat hävda att det var hon ensam som beslutade det.
Har O ensam mördat barnen - allra helst som vi idag dessutom vet att han även ströp H - skulle knappats alla acceptera att även H ville det.

Polisen vet vem som ensam mördade barnen och de vet att O ströp H.
Men som jag ser det, har inte polisen något större incitament av att ta reda på om det var en plötslig impulshandling eller om någon förälder inte var med på det när det hände. Man sväljer sina indicier för det är enklast, mest kostnadseffektiv och ingen protesterar. Arkivet nästa.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-15 kl. 10:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in