2019-03-14, 22:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Man kan väl iofs fråga sig hur många andra som tagit livet av sig som har känt ett tvång att göra det? Rent hypotetiskt utan att blanda in ME/Cfs? Har alla känt att dom själva äger valet att leva eller dö? Kan det graderas på nåt sätt?

Man vill leva men det är för svårt - kan det finnas en ambivalens eller gråskala?

Visst finns det en gråskala. Människor som helst vill leva men inte kan.
Citera
2019-03-14, 22:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Och uppenbarligen så hade vårdplanen inte den effekt som föräldrarna ville, därav den desperata jakten efter någon bot, jag tror ju inte att det var något som sjukvården uppmuntrade dem att göra men jag tror de blev mer och mer desperata när A inte blev bättre.

Sedan kom diagnosen för M och då blev det svart på riktigt, de gav upp och bestämde sig för att checka ut.
Då har föräldrarna väldiga problem beträffande acceptans - för det är stick i stäv med ME att flacka runt med en ung tjej som blir utmattad av resorna snarare.

Det kan knappast sjukvården belastas.
Citera
2019-03-14, 22:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det stämmer. Alla andra som har beskrivit Hanna har talat om en vänlig och trevlig kvinna som var hjälpsam och uppskattad på jobbet. En ganska normal person helt enkelt.

Sedan gjorde hon ju något onormalt så visst, uppenbarligen var något fel.

Att Oskar tog barnens sjukdomar med en klackspark har jag också svårt att tro med tanke på alla möten med skolan och de sorgsna ögonen.

Hanna kanske bara inte gillade Elli09. Det vore förståeligt.
Menas det negativt? I videon verkar hon skarp och väldigt tydlig med vad hon vill. Både verbalt, kroppshållning och i utstrålning.
Citera
2019-03-14, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Visst finns det en gråskala. Människor som helst vill leva men inte kan.
Det tror jag också. Det är nog tyvärr så att det fria valet kan vara begränsat.
Citera
2019-03-14, 22:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det tror jag också. Det är nog tyvärr så att det fria valet kan vara begränsat.
När de ska svepa en dödsdrink är det lång utredning för att inte göra fel val. Det är väldigt noga att vara vid sina sinnens fulla bruk:

Därför får man inte ens dö i ordval som tvingad.
Citera
2019-03-14, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Då har föräldrarna väldiga problem beträffande acceptans - för det är stick i stäv med ME att flacka runt med en ung tjej som blir utmattad av resorna snarare.

Det kan knappast sjukvården belastas.

Om jag förstod vad Ellie09 skrev tidigt i tråden mådde A betydligt bättre efter resorna. Men det varade inte i längden. Det blev nog en stor besvikelse för alla i familjen, främst då A förstås.

Visst var det så Ellie09?
Citera
2019-03-14, 22:33
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Framhärdande?

Det är sedvanlig uteslutning via spårsäkring och analys NFC. För att det krävs likaväl att utesluta annan gärningsperson som att bekräfta att det inte är förfalskat.
Det handlar nämligen inte om att tro eller påstå nåt.

Nej. Malin.Nilsson har fullständigt rätt. Att båda föräldrarnas fingeravtryck finns på ett avskeds/förklaringsbrev i deras hem utesluter absolut inte att det kan vara förfalskat.
Behöver inte ens förfalskats av någon med handskar på. Både O och H kan var för sig fabricerat detta helt själv. Det utesluts inte av fingeravtrycksanalyserna.
Citera
2019-03-14, 22:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtliga beskrivningar av H har uttryckts i positiva ordalag, förutom ditt sätt att se på henne faktiskt; lat som vägrar skjutsa M till pianolektionerna, något nedlåtande beskrivning av figur och längd, vilken inte alls överensstämde med Missans uppgifter. Överdriven oro för sina flickor. Samt dina/era spekulationer om att H måste ha förgiftat töserna under en längre tid.
Har nog inte läst ett enda positivt ord om H.

Den naturliga frågan som följer: hur kom ni två överens?

Och varför var Os död tragisk, om det visar sig att det var han ensam som har bragt hela sin familj om livet, för att avslutningsvis begå självmord?
Att han har dödat H vet vi, och det med eller utan tillåtelse.
Enl. A-C A är en av föräldrarna gärningsman till morden på flickorna. Om båda har varit delaktiga även i morden, som du säger, kan förhoppningsvis FU avslöja.

Även O har beskrivits i positiva ordalag. Är det inte hög tid nu att inse att det som hände var i samförstånd. O lurade inte i H stora mängder lugnande i middagsmaten. Ge upp nu.
Citera
2019-03-14, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtliga beskrivningar av H har uttryckts i positiva ordalag, förutom ditt sätt att se på henne faktiskt; lat som vägrar skjutsa M till pianolektionerna, något nedlåtande beskrivning av figur och längd, vilken inte alls överensstämde med Missans uppgifter. Överdriven oro för sina flickor. Samt dina/era spekulationer om att H måste ha förgiftat töserna under en längre tid.
Har nog inte läst ett enda positivt ord om H.

Den naturliga frågan som följer: hur kom ni två överens?

Och varför var Os död tragisk, om det visar sig att det var han ensam som har bragt hela sin familj om livet, för att avslutningsvis begå självmord?
Att han har dödat H vet vi, och det med eller utan tillåtelse.
Enl. A-C A är en av föräldrarna gärningsman till morden på flickorna. Om båda har varit delaktiga även i morden, som du säger, kan förhoppningsvis FU avslöja.
Man kan inte älska alla som det heter...Har du inte någon i din bekantskapskrest som du inte gillar till 100 % ? Säger inte att jag tyckte illa om henne.Vi kunde prata med varandra men vi skulle nog inte gått och tagit en fika ihop om man säger så.
Du måste ha missuppfattat mig om jag skrivit att Os död var tragisk....inbegriper hela familjen och framförallt töserna som hade hela livet framför sig...
Citera
2019-03-14, 22:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nej. Malin.Nilsson har fullständigt rätt. Att båda föräldrarnas fingeravtryck finns på ett avskeds/förklaringsbrev i deras hem utesluter absolut inte att det kan vara förfalskat.
Behöver inte ens förfalskats av någon med handskar på. Både O och H kan var för sig fabricerat detta helt själv. Det utesluts inte av fingeravtrycksanalyserna.
Vad jag skrev är att de följer rutiner identiskt som vilken mordutredning som helst:
uteslutande av annan gärningsperson likaväl som att undersöka äkthet, autentiska signaturer.

Det är med andra ord inget att ens fundera över.

Att du sen helst hade Oskar inspelad på film där han förfalskar Hannas namnteckning kan jag förstå.
No dubt..
Citera
2019-03-14, 22:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Menas det negativt? I videon verkar hon skarp och väldigt tydlig med vad hon vill. Både verbalt, kroppshållning och i utstrålning.

"Vass och bitsk" är inte ord jag skulle använda för att beskriva en person om jag egentligen menade "rak" eller "bestämd".

Låter snarare som en riktig megära...

Men vem vet, Hanna kanske var en riktig dubbelnatur och hur trevlig som helst på jobbet men hemma var hon en ångestfull argbigga som fick någon slags pervers njutning av att tvinga sin make att ta med barnen till vårdcentralen i tid och otid och ordna hemundervisning till dem och mot sitt bättre vetande köra till kvacksalvare i Tyskland.

Genom Stehlitz och faktiskt även Missan får jag snarare bilden av en håglös, nästan handlingsförlamad kvinna som hade lite svårt att orka med det praktiska i föräldraskapet. Kanske blev hon lite besvärlig gentemot Oskar då i och för sig om hon ville att han skulle sköta det praktiska åt henne.

Spekulationer, spekulationer.
Citera
2019-03-14, 22:40
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Man kan inte älska alla som det heter...Har du inte någon i din bekantskapskrest som du inte gillar till 100 % ? Säger inte att jag tyckte illa om henne.Vi kunde prata med varandra men vi skulle nog inte gått och tagit en fika ihop om man säger så.
Du måste ha missuppfattat mig om jag skrivit att Os död var tragisk....inbegriper hela familjen och framförallt töserna som hade hela livet framför sig...
Tack för ett ärligt svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in