2019-03-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det låter på dig som att hon oroade sig "extra mycket" över töserna. Det låter som att tösernas sjukdom satt djupt i Hanna. Eftersom hon inte kunde se tösernas sjukdom mera "relativt" utan att det liksom satt fast i hjärnan på henne, så kanske det ändå var hon som gav upp först, som nämnde det hemska för första gången, som helt enkelt var "drivande" till detta, som det har talats om. Kanske?
Förstår ändå inte vad som fick båten att tippa.Töserna var inte så sjuka så de var sängliggande och klarade av vardagen hyfsat.Varför ge upp bara för M fick Diagnos också och O som forskar vet att forskning går framåt så även inom meficin och sjukdomar...
Citera
2019-03-14, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissSacred
Vet nån hur döden för de fyra gick till?

Det redogjordes för i december 2018 på en presskonferens:
"Ett av barnen har dött av strypning eventuellt i kombination av kvävning, andra barnet har dött av kvävning. Mamman har dött av kvävning eventuellt strypning. Pappan har tagit sitt liv genom att hänga sig, säger Stefan Svensson, polisens förundersökningsledare i presskonferensen som hölls på måndagen."
https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/919530-efter-polisens-presskonferens-har-ar-vad-som-hande-familjen-i-bjarred

Polisen hittade sedan barnen nedbäddade i sina sängar, och mamman nedbäddad i sin.
Citera
2019-03-14, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
De har agerat bägge två enl.den hypotes som polisen gett anhöriga....

Ellie09 kan du berätta mer detaljer om hypotesen?
Du har skrivit innan att Agnes kanske förstod vad som höll på att hända?
Och att Moa var den som hade spår av lugnande?
Och att det såg ut som det gjorde i köket med anledning av hypotesen?

Kan och vill du utveckla vad det är för hypotes varför polisen har denna hypotes?
Tack snälla 🥀
Citera
2019-03-14, 22:06
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Men LU måste i detta samanhang betyder sjukhuset i Lund. Utanför Skåne känner man säkert inte att Malmö och Lund tilsammans är SUS.
Nej. LU är Lunds universitet. Inget annat
Citera
2019-03-14, 22:07
Bannlyst
Citat:
Ja vet inte hur du menar med ihopkluddat.Men skrivet för hand och inte så väl igenomtänkt.Vill belysa igen att detta är uppgifter jag fått och inte hört direkt från någon anhörig.
Nej det det vill jag verkligen belysa att det förstår inte vi heller....så makabert och finns absolut ingen förståelse i vart fall från min sida för denna handling.Overkligt och ofattbart...säger som Os vän går ju inte en dag som man inte kommer in på något samtal om dem och töserna och funderingar om vad som hände där i mellandagarna?

Queen Sthelitz... Jag bugar mig.
Nu har tillräckligt många sagt att brevet var skrivet för hand - så nu köper jag det.
Ellie, vet du VEM som skrev brevet?
Tack snälla för att du är tillbaka.
Citera
2019-03-14, 22:08
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Om du söker bland mina inlägg så har jag beskrivit både henne och O.Mwn hon var ingen mes som man inte såg...snarare lite vass och bitsk men pratade väldigt mkt om tösernas sjukdom, vilket man kunde tycka att hon skulle försöka se lite mer relativt på som faktiskt O gjorde.Så jag förstår inte hur det kunnat gå så här långt....så tragiskt för töserna
Samtliga beskrivningar av H har uttryckts i positiva ordalag, förutom ditt sätt att se på henne faktiskt; lat som vägrar skjutsa M till pianolektionerna, något nedlåtande beskrivning av figur och längd, vilken inte alls överensstämde med Missans uppgifter. Överdriven oro för sina flickor. Samt dina/era spekulationer om att H måste ha förgiftat töserna under en längre tid.
Har nog inte läst ett enda positivt ord om H.

Den naturliga frågan som följer: hur kom ni två överens?

Och varför var Os död tragisk, om det visar sig att det var han ensam som har bragt hela sin familj om livet, för att avslutningsvis begå självmord?
Att han har dödat H vet vi, och det med eller utan tillåtelse.
Enl. A-C A är en av föräldrarna gärningsman till morden på flickorna. Om båda har varit delaktiga även i morden, som du säger, kan förhoppningsvis FU avslöja.
Citera
2019-03-14, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad skriver du om?

Eutanasi dvs självmord (assisterat) är på frivillig bas och inte nåt tvingande. Dock illegalt i Sverige.
Självmord är legalt men på samma frivilliga bas.

Därför har varken Örtegren eller nån annan har tvingats avsluta sitt liv.
Jag funderade bara på om du någon gång reflekterat över vilka valmöjligheter som ligger till grund för frivilligheten. Jag fick svar även om du kanske inte är medveten om det.
Citera
2019-03-14, 22:10
Bannlyst
Citat:
Förstår ändå inte vad som fick båten att tippa.Töserna var inte så sjuka så de var sängliggande och klarade av vardagen hyfsat.Varför ge upp bara för M fick Diagnos också och O som forskar vet att forskning går framåt så även inom meficin och sjukdomar...

I Hannas huvud kanske dom var det...
Och uppenbarligen till slut även i Oskars...
Men det får vi aldrig veta, såklart
Citera
2019-03-14, 22:12
Medlem
harperlees avatar
Det stämmer. Alla andra som har beskrivit Hanna har talat om en vänlig och trevlig kvinna som var hjälpsam och uppskattad på jobbet. En ganska normal person helt enkelt.

Sedan gjorde hon ju något onormalt så visst, uppenbarligen var något fel.

Att Oskar tog barnens sjukdomar med en klackspark har jag också svårt att tro med tanke på alla möten med skolan och de sorgsna ögonen.

Hanna kanske bara inte gillade Elli09. Det vore förståeligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Samtliga beskrivningar av H har uttryckts i positiva ordalag, förutom ditt sätt att se på henne faktiskt; lat som vägrar skjutsa M till pianolektionerna, något nedlåtande beskrivning av figur och längd, vilken inte alls överensstämde med Missans uppgifter. Överdriven oro för sina flickor. Samt dina/era spekulationer om att H måste ha förgiftat töserna under en längre tid.
Har nog inte läst ett enda positivt ord om H.

Den naturliga frågan som följer: hur kom ni två överens?

Och varför var Os död tragisk, om det visar sig att det var han ensam som har bragt hela sin familj om livet, för att avslutningsvis begå självmord?
Att han har dödat H vet vi, och det med eller utan tillåtelse.
Enl. A-C A är en av föräldrarna gärningsman till morden på flickorna. Om båda har varit delaktiga även i morden, som du säger, kan förhoppningsvis FU avslöja.
Citera
2019-03-14, 22:12
Medlem
Citat:

Du traff A under 2017. Eller var det tidigare? Hade du märkt att hon var sjuk, om du inte hade visst det.
Ja bara undrar därför att det stod i tidningen idag igen att det var inget som märktes utåt (nej jag betvivlar inte att man kan må dålig när man är hemma och ingen ser, men kan man vistas ute och ha det bra - så är det i alla fall nåt.)
Citera
2019-03-14, 22:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag funderade bara på om du någon gång reflekterat över vilka valmöjligheter som ligger till grund för frivilligheten. Jag fick svar även om du kanske inte är medveten om det.
Jodå - men jag skiljer väldigt tydligt på vägen fram relaterat till lidande och det som sen inte är tvingande punkt som handlar om att dö.

Absolut ingen som frivilligt tänker svepa nån cocktail i Schweiz kan betraktas som tvingad att ta sitt liv:

Där inträder nämligen fri vilja som förmår oss att göra val.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 22:17.
Citera
2019-03-14, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det handlar om två underskrifter.

Expressen-reportern:"Underskriftsundersökning för att se att det är föräldrarnas handstil som har skrivit under brevet."

SS på PT: "...vi har konstaterat att bläck på pappren är tryckt innan de vuxna har skrivit sina namnteckningar. Det är alltså ingen som har skrivit på ett tomt papper och sedan har texten kommit dit i efterhand. Det är också konstaterat... Via insamlande av föräldrarnas namnteckningar från andra ställen så är det konstaterat att namnteckningarna som är satta på avskeds slash förklaringsbrevet är autentiska; det är föräldrarna själva som har skrivit detta. /.../ I det här avskedsbrevet; förklaringsbrevet, som föräldrarna har skrivit ned tillsammans så framgår det att..."

Med andra ord kan konstateras att makarna inte först har skrivit sina namnteckningar på ett tomt papper, för att sedan handskriva hälften var av avskedsbrevet - om det nu händelsevis var någon som trodde det... I så fall hade ju inte polisen bara ägnat sig åt att samla in namnteckningar från andra ställen; då hade man även tittat på handskrivna dokument som makarna skrivit, typ inköpslistor, brev, anteckningsböcker mm.

Kanske fanns det också någon slags förklarings- eller urskuldande brev till de respektive anhöriga? Men det kommer vi inte få veta. Det behöver vi heller inte veta.

Bra att man inte går ut med det i så fall. Det gör nog mer skada än nytta för alla parter och är ingenting vi har med att göra.

Det viktiga är sammanhanget och varför i helvete de mördade barnen, då jag tycker att det hade räckt om föräldrarna hade tagit sina egna liv. Även om det också hade varit tragiskt, givetvis.

Men barnen hade kunnat få fortsätta leva, kanske även bli friska så småningom. Men föräldraras mörka tankar gjorde att de tog med sig även barnen in i döden. Det gör iaf mig sorgsen att de 2 bestämde sig att härska över liv och död. Som om de trodde de skulle bli ursäktade. De lekte Gud och självömkade.

Inte vet jag om de trodde de skulle bli hyllade efter morden som bamhärtighetsmördare av nån organisation. Skulle det vara så så hoppas jag att den eventuella organisationen snarast lägger ner sin verksamhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in