2019-03-14, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt och det där "men".. retar mig och det använde Lindström i media idag.
Det går finfint att begripa att de har det svårt i djup kris vad det än må vara - baka in det i samma mening som mord eller dråp som en slags mesig svans på slutet är inte att markera avstånd. Det låter urskuldande, förmildrande.

Det är samma sak med ordval som förekommer.
Det är mord eller dråp och det behövs inga hallelujahomskrivningar som "valde att avsluta sina liv": Det är självmord eller assisterat självmord.

Kan inte kallas dråp eftersom det inte skedde "i hastigt mod". Det skedde efter lång planering och är sålunda överlagt mord. Några förskönande omskrivningar borde man inte ta någon som helst notis om.

Men nu är mördaren/mördarna döda.

Och två helt oskyldiga barn.
Citera
2019-03-14, 18:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Däremot reagerade jag på att de skrev analys av handstil och namnteckningar, vilket kan tyda på att brevet var handskrivet trots allt.

De dåliga bilderna på brevet kan man dock knappt urskilja något på.

Otroligt, men jag har nåt minne om att detta beskrivits i tråden tidigare av en viss skribentz.
Citera
2019-03-14, 18:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I beroendeställning, utsatthet, i hemmet som ska räknas som trygg plats. Fysiskt underläge, risk för dödsångest, Förslagna förövare - långvarig planering.

Försvårande omständigheter för påföljdsfrågan. Livstid om jag får gissa.
Ja, garantansvaret genererar livstid.
Citera
2019-03-14, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja helt klart livstid för morden på barnen. "Bara" det att det är fler offer än 1 räcker för att komma upp i synnerligen försvårande omständigheter som krävs för livstid.
Ja, du.. det finns givetvis inte nån att lägga stämningsansökan på inför åtal - men det är vad jag tror.
Där blir det allt svårt att hitta förmildrande som ska väga över. Har de sen agerat tillsammans, två fullvuxna mot små barn, så kan kan de lägga ner HR och HovR vid annat domslut i mitt tycke.
Citera
2019-03-14, 19:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Kan inte kallas dråp eftersom det inte skedde "i hastigt mod". Det skedde efter lång planering och är sålunda överlagt mord. Några förskönande omskrivningar borde man inte ta någon som helst notis om.

Båda föräldrarna är/var formellt misstänkta för mord enl S.
Citera
2019-03-14, 19:05
Medlem
develis avatar
Citat:

Handlar inte bara om hastigt mod, det är förmildrande omständigheter som det kan vägas emot vid dråp.
Men kan man planerat mörda folk som inte tar livet av sig på egen maskin - kan det för min del falla under mord alltihop. Lagen blir ett jävla skämt annars.

Ja, jag hatar etuanasibegreppet.
Citera
2019-03-14, 19:05
Bannlyst
Citat:

Jag känner mig också osäker på den uppgiften efter att pressmeddelande, pressträff och förundersökningsprotokoll visar exakt samma sak. Här är en flygande hund begraven (vilket iofs inte bara är av ondo.)
Citera
2019-03-14, 19:09
Bannlyst
Jag har läst artikeln 86 ggr nu och troligtvis har jag blivit blind för jag hittar inte ordet hammare nånstans?
Citera
2019-03-14, 19:14
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Otroligt, men jag har nåt minne om att detta beskrivits i tråden tidigare av en viss skribentz.

Ja visst hade Sthelitz rätt i allt. Riktiga uppgifter om denna tragedi kom ut tidigt i tråden därefter har den drunknat i en massa påhitt, det ena värre än det andra, som om det inte var tillräckligt illa ändå.
Citera
2019-03-14, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag visste inte heller att de hade varit aktiva i patientföreningen faktiskt.
Där tror jag det blivit fel - har inte sett minsta spår av dem i RME. Men de kanske använt sig av pseudonymer som finnarna knäckt.
Citera
2019-03-14, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Där tror jag det blivit fel - har inte sett minsta spår av dem i RME. Men de kanske använt sig av pseudonymer som finnarna knäckt.

Har du nån uppfattning om vilka ME-patienföreningar det finns det i Sverige?
Citera
2019-03-14, 19:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vidar17
Vad menar du här? Man lämnar ju inte ut medlemsförteckningen hur som helst. Eller jobbar du inom patientföreningen och har tillgång till medlemsmatrikeln?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in