2019-03-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Kan någon förklara för mig varför man bestämde sig under hösten, sparade på e-post konversationen i månader och sen begår dådet i början av januari? Att man ta upp det via-e-post överhuvuedtagit???

Total sjuk. Jag kommer inte på något annat.

Tror att O var noga med att även hustrun skulle utpekas som medskyldig. Han ville inte stå som ensam skyldig, eftersom han var sist i livet. Om inte något av barnen strypt sin mor, men det har jag svårt att tro.
Citera
2019-03-14, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Inte barnen troligen men vid samtycke. Då börjar det kallas dråp och förmildrande omständigheter.

Så det behöver inte alls bli så kostsamt att döda sina anhöriga korkat nog.
Menade barnen.
Citera
2019-03-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men detta var väl överlagt mord? Hur skulle det kunna vara dråp?
Nu är du där, dit tänker jag inte följa. Den distinktionen gör domstolar och jag är varken domare eller nämndeman.
Citera
2019-03-14, 18:37
Medlem
Jag tror definitivt Sydsvenskan har en artikel om detta i dagarna, men man tar sig mer tid att läsa igenom de 19 sidorna i FUP:en innan man publicerar något halvdant.

Det fanns flera små faktafel i Expressens artikel. De verkar mest vilja få upp något snarast möjligt.

Om det stämmer att det var välstädat i vardagsrummet, kanske det ändå var stökigt i köket eller i allrummet på ovanvåningen t.ex.

Man får läsa FUP:en ordentligt först.
Citera
2019-03-14, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Jag visste länge inte det, men så skrev någon att det var en rekommendation från läkaren. Men det är en trådkälla. Kommer inte ihåg från vem. Men det är upp till rektorn att bestämma vilka anpassningar som görs och hur omfattande de är.

Om rektorn fick se ett intyg med en sådan rekommendation från en läkare tror jag att hon inte kunnat avstå, hon såg säkert rubriker framför sig med "rektorn nekar sjukt barn undervisning".

Frågan är, hur vanligt är det att läkare rekommenderas hemskolning? Det låter ju som att O fått läkaren att skriva detta... han ville ha det så.
Citera
2019-03-14, 18:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag tror definitivt Sydsvenskan har en artikel om detta i dagarna, men man tar sig mer tid att läsa igenom de 19 sidorna i FUP:en innan man publicerar något halvdant.

Det fanns flera små faktafel i Expressens artikel. De verkar mest vilja få upp något snarast möjligt.

Om det stämmer att det var välstädat i vardagsrummet, kanske det ändå var stökigt i köket eller i allrummet på ovanvåningen t.ex.

Man får läsa FUP:en ordentligt först.
19 sidor??? Inte mer? Skojar du?
Citera
2019-03-14, 18:40
Medlem
Däremot reagerade jag på att de skrev analys av handstil och namnteckningar, vilket kan tyda på att brevet var handskrivet trots allt.

De dåliga bilderna på brevet kan man dock knappt urskilja något på.
Citera
2019-03-14, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
19 sidor??? Inte mer? Skojar du?

Expressen skrev 19 sidor, men jag tar allt de skrev med en nypa salt tills vidare eftersom det var ett par faktafel i artikeln. Dock bör de ha koll på sidantalet om de har FUP framför sig kan man tycka.
Citera
2019-03-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Var det läkaren som rekommenderade hemundervisning? Svårt läge för rektorn...

Tror knappast att läkare kan bestämma sånt, men ok - kanske de kan skriva ett önskemål om det i läkarintyget? Ryser bara på tanken hur barnen isolerades allt mer och mer. Tråkigt att rektorn inte begrep och/eller vågade ingripa då hon ju faktiskt såg (som hon själv berättade) att familjen mådde mkt dåligt. "Var i djup kris", sa hon ju.

Vem pratade med enbart flickorna, utan föräldrarna närvarande? Märkte i så fall inte dessa personer något? Vad jag förstår hade de en kurator på skolan. På såna möten ska väl inte föräldrarna vara med? Hoppas jag.
Citera
2019-03-14, 18:46
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Menade barnen.
I beroendeställning, utsatthet, i hemmet som ska räknas som trygg plats. Fysiskt underläge, risk för dödsångest, Förslagna förövare - långvarig planering.

Försvårande omständigheter för påföljdsfrågan. Livstid om jag får gissa.
Citera
2019-03-14, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Däremot reagerade jag på att de skrev analys av handstil och namnteckningar, vilket kan tyda på att brevet var handskrivet trots allt.

De dåliga bilderna på brevet kan man dock knappt urskilja något på.

Ja så kan det vara, Expressen skrev: Polisen skriver i sin utredning, där delar av innehållet inte längre är sekretessbelagda, att undersökningarna av avskedsbrevet ger stöd för att det är autentiskt. Bland annat med anledning av handstilsundersökningen, namnteckningarna och att det inte förekommer främmande fingeravtryck på papperet.

Men vi vet mer förhoppningsvis redan i morgon, om posten fungerar som den ska. Litar inte helt på Expressen.
Citera
2019-03-14, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I beroendeställning, utsatthet, i hemmet som ska räknas som trygg plats. Fysiskt underläge, risk för dödsångest, Förslagna förövare - långvarig planering.

Försvårande omständigheter för påföljdsfrågan. Livstid om jag får gissa.

Ja helt klart livstid för morden på barnen. "Bara" det att det är fler offer än 1 räcker för att komma upp i synnerligen försvårande omständigheter som krävs för livstid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in