2019-03-14, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Exakt och det där "men".. retar mig och det använde Lindström i media idag.
Det går finfint att begripa att de har det svårt i djup kris vad det än må vara - baka in det i samma mening som mord eller dråp som en slags mesig svans på slutet är inte att markera avstånd. Det låter urskuldande, förmildrande.

Det är samma sak med ordval som förekommer.
Det är mord eller dråp och det behövs inga hallelujahomskrivningar som "valde att avsluta sina liv": Det är självmord eller assisterat självmord.
Avsluta sina och sina barns liv handlar om att man inte vill ge sig ut i det minerade området av mord eller dråp. Det är inte heller polisens uppgift. Det är ett klokt och genomtänkt val. Andemeningen är samma och ordvalet förringar inte händelsen.

Det finns några som skriver om avlivning, det ordet brukar vara förbehållet djur och förnedrar i mina ögon brottsoffren. Det handlade inte om några hundar som avlivades.
Citera
2019-03-14, 18:25
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
I Polistidningen har inte skrivits en rad om Bjärred. Däremot i Svensk Polis. Det är två skilda tidningar. Man skrev " bland annat ett testamente, ett usb-minne". Exakt så. Sen fanns det nåt förklaringsbrev också, men det beskrev man inte i tidningen alls.
Här är den tidningen som är den enda som diskuterats överhuvudtaget i tråden och mer korrekt heter:
Tidningen svensk polis.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/44

Jag skrev vad det TOTALT har uppgetts inklusive pressträffen.
Citera
2019-03-14, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Avsluta sina och sina barns liv handlar om att man inte vill ge sig ut i det minerade området av mord eller dråp. Det är inte heller polisens uppgift. Det är ett klokt och genomtänkt val. Andemeningen är samma och ordvalet förringar inte händelsen.

Det finns några som skriver om avlivning, det ordet brukar vara förbehållet djur och förnedrar i mina ögon brottsoffren. Det handlade inte om några hundar som avlivades.
?

Självklart kan inte polis säga mer än formellt misstänkta samt dödat sina barn om det inte går till åtal.

Jag pratar om Lindström, ME-föreningen och om de som begått eutanasi och hur de omtalas i ordval.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 18:29.
Citera
2019-03-14, 18:27
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kan inte minnas att jag hört att någon av dom varit aktiv i ME-föreningar. I samband med att Gottfries-mottagningen blev av med att vara remissenhet skedde facebook-upprop för att Gottfries skulle få vara kvar. Det hade HB skickat ett like på. Gottfries behandlade visserligen ME men även andra sjukdomar t.ex. borrelia, fibromyalgi.
Vid den tiden ska A också ha behandlats för Borrelia utomlands så ja, det lutar väl mera åt ett engagemang i Borrelia än ME.
Citera
2019-03-14, 18:28
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Här är den tidningen som är den enda som diskuterats överhuvudtaget i tråden och mer korrekt heter:
Tidningen svensk polis.
https://tidningensvenskpolis.se/arkiv/hallarsida-artiklar/2019/nr-1-2019/vad-fan-ar-det-vi-har-sett/44

Jag skrev vad det TOTALT har uppgetts inklusive pressträffen.

Helt riktigt. Tidningen Svensk Polis. Men du sa polistidningen. Det är en tidning, med just namnet Polistidningen, som är för polisförbundets medlemmar. Och där har inte stått någonting. Du får hänvisa till rätt tidning, annars blir det fel.
Citera
2019-03-14, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Föräldrarna kanske inte accepterade den hjälp de erbjöds?

Det vore centralt att veta om det inte fanns några erbjudande eller om föräldrarna inte vill ha dessa.
Dessutom kan man förvänta sig att föräldrarna - särskild dessa här som hade de finansiella möjligheter - söka den bästa vård som finns - även angående rehabilitering.

Ska försöka att inte bli så upprört. Man hade kunnat överlämnar barnen till anhöriga om man inte orkade. De hade säkert hjälpt på bästa sätt. Så kunde O och H forsat att jobba i hjäl sig och barnen hade fått bli vuxen och kunnat bestämma själv hur de vill hantera sitt liv.
Citera
2019-03-14, 18:29
Medlem
Citat:
Exakt och det där "men".. retar mig och det använde Lindström i media idag.
Det går finfint att begripa att de har det svårt i djup kris vad det än må vara - baka in det i samma mening som mord eller dråp som en slags mesig svans på slutet är inte att markera avstånd. Det låter urskuldande, förmildrande.

Det är samma sak med ordval som förekommer.
Det är mord eller dråp och det behövs inga hallelujahomskrivningar som "valde att avsluta sina liv": Det är självmord eller assisterat självmord.
Exakt. Tyckte det var obehagligt att de finska föräldrarna uttryckte odelad sympati för Bjärredföräldrarna, plus lade till att de både hade akademisk utbildning och var engagerade i patientföreningen. Som om det vore belägg för att de tagit ett väl övervägt beslut? De sa inte: Helt oförlåtligt att de mördade sina barn.
Citera
2019-03-14, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Vad är du ute efter när du svarar på det här viset? Du vet att du förolämpar, det är som ett tvång hos dig. Du vet, man behöver inte vara rolig hela tiden, och inte på andras bekostnad.

Som jag har skrivit flera gånger i tråden tror jag att flickorna led av att ha en narcissistisk far som bröt ned dem och gjorde dem trötta.

Här är exempel på när man skämtar på andras bekostnad, och vad det kan leda till. Varför måste du skämta på andras bekostnad i tråden?

https://www.svd.se/min-partner-har-narcissistiska-drag

"Jag skulle vilja föreslå dig att kräva att pojkvännen omgående ska sluta med dessa pikar och skämt på din bekostnad"

Jag ber om ursäkt om jag har gett dig falska förespeglingar men det finns inget mellan oss.

Beträffande narcissism har du en mycket rudimentär och poppig uppfattning om begreppet. Om du verkligen är intresserad av att lära dig mer föreslår jag att du går utanför populärbloggar och dagspressen och fördjupar dig lite i tillståndet istället. Vem vet, kanske du lär dig något om dig själv också?

Att sätta en personlighetsstörningsdiagnos är en lång och mödosam process och kräver en erfaren och kunnig expert på området. Kiosklitteraturens artiklar med 10 frågor "Javisst är din kille narcissist" räcker liksom inte.
Citera
2019-03-14, 18:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Helt riktigt. Tidningen Svensk Polis. Men du sa polistidningen. Det är en tidning, med just namnet Polistidningen, som är för polisförbundets medlemmar. Och där har inte stått någonting. Du får hänvisa till rätt tidning, annars blir det fel.
Jag såg det och jag korrigerade mer än övertydligt att det var ett skrivfel.
Citera
2019-03-14, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark

Men detta var väl överlagt mord? Hur skulle det kunna vara dråp?
Citera
2019-03-14, 18:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Jag såg det och jag korrigerade mer än övertydligt att det var ett skrivfel.
Nu vet jag inte var du rättade nånstans. Men inom polisen finns två tidningar: Polistidningen och Tidningen Svensk Polis. Skriver man polistidningen men menar Svensk Polis så blir det fel. Du kan lika gärna skriva Sydsvenskan när du menar Aftonbladet. Så håll lite koll. Ursäkta mina pekpinnar men det är så vitt skilda tidningar.
Citera
2019-03-14, 18:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Men detta var väl överlagt mord? Hur skulle det kunna vara dråp?
Inte barnen troligen men vid samtycke. Då börjar det kallas dråp och förmildrande omständigheter.

Så det behöver inte alls bli så kostsamt att döda sina anhöriga korkat nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in