2019-03-14, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Lite märkligt ändå: Inte ett pip i eftermiddag i Sydsvenskan eller Skånska Dagbladet. De om några borde väl hämtat papirerna hos polisen?
Det är från journalister på en av dessa tidningar som jag hört att det inte finns något intresse av att skriva om detta fall pga noll allmänintresse. 👎👎
Citera
2019-03-14, 17:39
Medlem
Det är kanske korrekt, hittar bara nu att det var de avstängda nicken Kurian och Sentinelesen som påstått det. Kan inte minnas att man nämnde på PT att det var en skånsk läkare dock, eftersom jag inte lyssnat på konferensen. Någon som vet om man pratat om en "skånsk läkare" där? Konstigt uttryck, vem pratar om en läkare som "norrländsk" osv?

Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frank.einstein skrev aldrig om en skånsk läkare, det var polisen som sa det på presskonferensen. Du måste försöka hålla dig till fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kurian
Polisen berättade på presskonferensen att båda barnen hade ME som de erhållit av en skånsk läkare. A hade haft diagnosen i 3 år medan M haft den sedan augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av Sentinelesen
Flickorna hade utifrån sina symtom fått sina diagnos av en skånsk läkare. Dessa symtom var en stor del av deras liv eftersom den påverkade dem mycket. Hur detta kan uppfattas som att inte se flickorna förstår jag inte. Det är ju faktiskt precis tvärt om, jag lyfter fram flickorna och hur de hade det.
Citera
Medlem
harperlees avatar
Jag hade endast förstått det som att de (Hanna) var engagerade i vissa sidor på till exempel Facebook men inte att de var aktiva i patientföreningen. Intressant om det stämmer.

Jag har blivit tillsagd på skarpen av personer som själva verkar vara aktiva flera gånger både i tråden och via pm när jag har antytt att föräldrarna skulle ha kunnat få en dyster bild av prognosen/diskuterat självmord som lösning i ME-grupper.

I början av tråden var det några som uttryckte att (typ) "om ni bara visste hur sjuka barnen var så skulle ni förstå" men när denna förståelse uteblev droppade dessa av.

Fanns det kanske ändå någon eller några som man anförtrodde sig till som visste hur slitigt föräldrarna hade det? Inte någon som kände till deras planer men som inte var särskilt överraskad?

Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Det har framgått tidigare i tråden flera gånger men det drunknade i de som tyckte att det var viktigt att sida upp och sida ner hävda att flickorna inte hade diagnosen.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är ju intressant eftersom det inte förekommer i svensk media - de är ju trots allt ute och kommenterar händelsen. Aktiv låter som engagerade snarare än passivt medlemskap.
Var det goda vänner med AÖ?

Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det stod ganska tidigt i tråden att H var medlem i en ME-grupp tror jag. Därför har jag varit envis kring det där om "ME-lobbyn", särskilt som AÖ tog livet av sig nästan samtidigt som familjen i Bjärred.

Det kan ha varit ett bra tillfälle för O att dra ut kontakten om han nu led av tvångstankar till exempel. Han verkar ju ha jobbat under lång tid med att gradvis släcka ned familjen, alternativt "rädda" den. I det läge familjen var i så stod hans karriär och vägde samt att flickorna kanske skulle tillbaka gradvis till skolan. Båda dessa "möjligheter" var inget för O, och hans fru (eventuellt).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag undrar hur flickornas symtombild såg ut.

Visst undrar man kring det. Men alla som vet tiger och de som vet och skriver här såg inte flickorna under hösten. Två veckor semester på Öland gick, hemundervisning 3-4 dagar i vecka gick, att följa med till affären gick, om man då av förtvivlan döda sina barn? Obegripligt. Så många föräldrar som kämpar under helt andra förhållande med barn som aldrig var friska eller kommer att bli friska. Varför hade man inte hopp? Varför satt man inte in rehabilitering så som man gör till exempel i Norge. Jag bara förstår inte.

Det är som om man var depressiv länge på grund av helt andra saker.
Citera
2019-03-14, 17:41
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Det är från journalister på en av dessa tidningar som jag hört att det inte finns något intresse av att skriva om detta fall pga noll allmänintresse. 👎👎

Det har väl aldrig hindrat en journalist?
Citera
2019-03-14, 17:42
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:

Aha - det är såååå illa?
Citera
2019-03-14, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Undrar hur tongångarna går nu i gruppen, inte bara när Hanna var med. Sätter man en tydlig skarp gräns om mord - eller finns lidandet med på delad plats, förståelsen för föräldrarna, att inte stå ut?

Det är inte tillåtet att mörda barn, men...

Sorgligt om det är så, inte helt olikt somliga religiösa som motsätter sig ISIS terror men ändå har förståelse för varför de bombar...

Det finns inget annat sätt än att ta avstånd från all form av eutanasi, alldeles oavsett vad barnet själv uttrycker.
Citera
2019-03-14, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Det är kanske korrekt, hittar bara nu att det var de avstängda nicken Kurian och Sentinelesen som påstått det. Kan inte minnas att man nämnde på PT att det var en skånsk läkare dock, eftersom jag inte lyssnat på konferensen. Någon som vet om man pratat om en "skånsk läkare" där? Konstigt uttryck, vem pratar om en läkare som "norrländsk" osv?
frank.einstein skrev om en offentlig sjukvårdsinrättning i Sverige. Det kommer med all sannolikhet stämma.
Citera
2019-03-14, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Herr Einstein är i så fall ute och cyklar. Han kan omöjligt veta om det är en skånsk läkare. Det kan vara en stockholmare som jobbar i Skåne. Eller norrlänning. Eller göteborgare.
Kan du förklara varför hen är ute och cyklar? Jag misstänker att det är du.
Citera
2019-03-14, 17:46
Medlem
Visst är det ett hårt tryck på att man ska förstå, Vidar17 postade PM om detta.

Detta är en sjukdom som särskilt verkar locka till sig alternativvården. Finns minst fyra kliniker, varav ingen får bidrag som de önskar för sin verksamhet kring ME.

När man inte tycker eller "förstår" tillräckligt, så utsätts man för försök till "humor", bakom förlöjliganden. Det är kraftig aggressivitet som ligger bakom. Klart att vem som helst förstår att ME-drabbade vill bli förstådda, men det handlar ju inte om det när de pratar om förståelse eller mentalisering. De vill att man ska göra som de säger. Annars...

Kliniker som lobbar:
Bragee
Stora Sköndal
Vidarkliniken
Gottfries

Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag hade endast förstått det som att de (Hanna) var engagerade i vissa sidor på till exempel Facebook men inte att de var aktiva i patientföreningen. Intressant om det stämmer.

Jag har blivit tillsagd på skarpen av personer som själva verkar vara aktiva flera gånger både i tråden och via pm när jag har antytt att föräldrarna skulle ha kunnat få en dyster bild av prognosen/diskuterat självmord som lösning i ME-grupper.

I början av tråden var det några som uttryckte att (typ) "om ni bara visste hur sjuka barnen var så skulle ni förstå" men när denna förståelse uteblev droppade dessa av.

Fanns det kanske ändå någon eller några som man anförtrodde sig till som visste hur slitigt föräldrarna hade det? Inte någon som kände till deras planer men som inte var särskilt överraskad?
Citera
2019-03-14, 17:47
Medlem
Frank.einstein skrev: från ett av de större sjukhusen i Skåne.
Citera
2019-03-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Frank.einstein skrev: från ett av de större sjukhusen i Skåne.

Ja visst ja, sen tillkom Kurian och Sentinelesen som utvecklade det till "skånsk läkare". Definierade PT att det var en skånsk läkare som satte diagnosen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in