2019-03-14, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HumbleOpinion
Expressen verkar hämtat FUP.

Tack för infon. Ett halvt år tidigare???
Juli? Fattar jag rätt. Innan M fick diagnos? Eller hon fick den då?
Jag begriper ingenting och kommer aldrig att göra det. Lönlöst.
Citera
2019-03-14, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Kul (eller hur man nu ska uttrycka det) att det blev en FUP ändå. Ska bli intressant läsning. Det var ju någon (självutnämnd) expert här som tidigt påstod att det aldrig skulle bli någon FUP, p.g.a. att det inte fanns någon att åtala..?

Jag tror att alla i ME-lobbare var säkra på att detta skulle läggas till handlingarna som assisterat självmord, något att använda i kampen för mer stöd till ME-kliniker, hemtjänst, hemskolning med mera.

Jag är mest intresserad av hur och var barnen fick sina diagnoser. Gick föräldrarna med ett tidningsklipp till en "skånsk läkare", som lyssnade på föräldrarna och sen var plötsligt barnen sjuka för all framtid? Om lilla Moa då kände sig starkare en dag, så sa föräldrarna "hushåll med din energi"?
Citera
2019-03-14, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja och det som lämnats ut är som förväntat, för mig i alla fall.https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/
Ja, det var inte mycket att hänga i granen om nu inte läkarintyg kan ge mer vägledning.

Vilken opersonlig inledning av brevet.
”Till den det berör”

Nytt:
"Polisen hittade också en pekdator i köket där man kunde logga in och få tillgång till en mejlkonversation mellan föräldrarna som var av intresse för utredningen."
Citera
2019-03-14, 16:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det BRUKAR inte komma ut nån FUP. Den läggs ner. Men jag misstänker att det stora trycket gjort att de släppt lite på den vanliga rutinen. Det kommer även finnas med ett beslut som kan överklagas. Vad det beslutet innebär vet jag inte. Antagligen en rejäl maskning och att massor av material har lyfts ur FUPen och blivit sekretessbelagt.

Konstig inställning från åklagarmyndigheten (eller vem som nu bestämmer detta), egentligen. Om det visar sig vara så, alltså. Det borde ju finnas MINDRE anledning att maska och censurera när alla inblandade är döda, än när brottslingen är i livet, och faktiskt ska komma ut en dag när han avtjänat sitt straff, och ha rätt att fortsätta sitt liv som vem som helst... Det finns inget överlevande barn heller, som skulle få skämmas för sina föräldrar om mer pinsamma fakta kom ut. Föräldrarnas föräldrar och syskon lever visserligen, men när det gäller vuxna förövare (och även brottsoffer) brukar man inte ta hänsyn till syskon och föräldrar.
Senast redigerad av Merwinna 2019-03-14 kl. 16:13.
Citera
2019-03-14, 16:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Föräldrarna insåg att deras handlingar skulle klassas som mord, därför tog de livet av sig. De var jurister. Han som mördade sin fru är inte jurist och den fårskallen tror kanske att han ska frias utifrån "dödshjälp".

Att de hävdar ME och att livet inte är värt något är inte samma sak som att de erbjuder dödshjälp för barnen. De visste att de mördade dem med våld. Annars hade de skaffat fram injektioner som man har vid dödshjälpskliniker.

Om föräldrarna varit övertygade om att det de gjorde var rätt, hade de anmält sig själva och tagit sina straff. De visste, de onda djävlarna, att de gått över alla gränser.
Och? Har nån ens påstått nåt annat?
Står snarare om olika orsaker om att välja självmord i pågående diskussion såsom lagen kan vara en sådan.
Citera
2019-03-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Tack för infon. Ett halvt år tidigare???
Juli? Fattar jag rätt. Innan M fick diagnos? Eller hon fick den då?
Jag begriper ingenting och kommer aldrig att göra det. Lönlöst.

Expressen slarvar. Påstår att mamman hittats död på ovanvåningen. Det var ju på bottenplanet. Det har ju stor betydelse för bedömningen av om de dog tillsammans eller ej, mor och barn.

Sen att de planerat allt ett halvår tidigare. Ett halvår är i juni/juli, men det står sen hösten 2017. Slarvexpressen.
Citera
2019-03-14, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det var inte mycket att hänga i granen om nu inte läkarintyg kan ge mer vägledning.

Vilken opersonlig inledning av brevet.
”Till den det berör”

Nytt:
"Polisen hittade också en pekdator i köket där man kunde logga in och få tillgång till en mejlkonversation mellan föräldrarna som var av intresse för utredningen."

Ja vi kommer nog inte bli så mycket klokare av det som lämnas ut, tyvärr. Men så är det ju ett mycket ovanligt och egentligen helt "sjukt" fall. Mailkonversationen vore intressant om den kommer med.

Usch ja iskallt, "Till den det berör". Fy fan.
Citera
2019-03-14, 16:15
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ja och det som lämnats ut är som förväntat, för mig i alla fall.https://www.expressen.se/kvallsposten/utredningen-visar-darfor-dodade-foraldrarna-sina-barn/

Till den det berör

Vilka otroligt besynnerliga människor.
Citera
2019-03-14, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konstig inställning från åklagarmyndigheten (eller vem som nu bestämmer detta), egentligen. Om det visar sig vara så, alltså. Det borde ju finnas MINDRE anledning att maska och censurera när alla inblandade är döda, än när brottslingen är i livet, och faktiskt ska komma ut en dag när han avtjänat sitt straff, och ha rätt att fortsätta sitt liv som vem som helst... Det finns inget överlevande barn heller, som skulle få skämmas för sina föräldrar om mer pinsamma fakta kom ut. Föräldrarnas föräldrar och syskon lever visserligen, men när det gäller vuxna förövare (och även brottsoffer) brukar man inte ta hänsyn till syskon och föräldrar.

De kanske maskat vilka som gav barnen en "dödsdom", förutom föräldrarna?
Citera
2019-03-14, 16:18
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Till den det berör

Vilka otroligt besynnerliga människor.
Inte alls. De skriver till den som hittar det. Det finns ju annat som riktades till efterlevande.
Citera
2019-03-14, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Expressen slarvar. Påstår att mamman hittats död på ovanvåningen. Det var ju på bottenplanet. Det har ju stor betydelse för bedömningen av om de dog tillsammans eller ej, mor och barn.

Sen att de planerat allt ett halvår tidigare. Ett halvår är i juni/juli, men det står sen hösten 2017. Slarvexpressen.

Ja så kan det vara, visst. Du har nog rätt.
Jag märkar att jag har svårt att tro på den officiella versionen och driftar bort.
Varför sparar en mejl konversation i en pekdator som rör detta och lägga den på bordet.
Allt verkar så - vad ska jag kalla det tillrättalagd. Vem avhandlar sånt via mejl månader innan. Och spara det. Och sen lägga på bordet? Vem kommer ens på tanken att göra så?

Jag känner bara uppgivenhet för det här. Så hemsk.
Citera
2019-03-14, 16:19
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja vi kommer nog inte bli så mycket klokare av det som lämnas ut, tyvärr. Men så är det ju ett mycket ovanligt och egentligen helt "sjukt" fall. Mailkonversationen vore intressant om den kommer med.

Usch ja iskallt, "Till den det berör". Fy fan.
Lät oerhört slätstruket och opersonligt - flackt känsloläge. Djupt nedstämd? Usch.

Ja, det vore som sagt intressant hur dialogen gått fö. via digital media.
Förvånas dock att tidningen inte nappat på att återge mer isf. Låter väl som om det är rejält maskat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in