Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Ja absolut. Det är egenmäktigt. Jordelivet är inte så beskaffat att någon ska kunna sätta sig över någon annans liv eller död. Rättvisan och domstolsväsendet är också inrättat efter det, trots att somliga lätt får för sig att rättvisan försöker representera en överjordisk rätt, på bekostnad av den enskildes rättmätiga vilja. Men rättvisan dömer bland människorna, för människan, inte över dem och mot dem. Rättvisan är i det avseendet inget annat än mänsklighetens samlade förstånd, där den enskilde kan brista eller har intressen som går ut över ngn annan.
Jag hann lägga till ngn rad.
Vad pratar du om? Straffsatser är inte vad jag menar.
Jag ställde frågan vad som skiljer sig i synsätt från att två föräldrar dödar två ME-sjuka barn från att en gubbe i Kramfors dödar sin ME-sjuka fru?
Det som skiljer är att barnen inte samtycker och att sistnämnda gubbe överlever.
Det som förenar är att avsluta lidande vid sjukdom. Man har uppenbart samma inställning om att döden är en bra lösning.
När det kommer till självmord så finns det en biologisk inbyggd spärr som gör att folk inte dör hur som helst och undviker döden. Vid tankar på självmord så bryts detta ner och det beror på tillvänjning, exponering eller upprepade tankar eller självmordsförsök.
Om man redan är pro eutanasi så lär man tycka att det är ok med självmord - assisterat eller aktiv dödshjälp.
Därför undrar jag om en sådan mer dödsliberal tanke kan ha funnits hos föräldrarna. Ju mer man exponeras (läser om det or what ever) i positiva termer så lär det påverka vissa personeri den riktningen.
Jag skriver inte om att lämna in barn till Schweiz. Jag pratar om hur föräldrarnas inställning kan ha varit och om de typ leker schweiziska assistenter som gubben i Kramfors - men med en i grunden egen självmordsdrift för att de högst troligt vad deprimerade och skeva i skallen.
Det blir då ett slags självrättfärdigande. Att de tror sig göra en god gärning; perverted. En plikt, ett föräldraansvar. Det lär väl han i Kramfors ha tyckt också?
I grunden lär de anse att det är ett ok sätt att lösa problem på med tanke på att de dödar andra människor.