2019-03-14, 14:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag hade gissat antingen ingen FUP eller en som är maskad till intetsägande. Hade gärna haft fel. Tråkigt för alla som väntat.
Hahaha! Här har man trott att ingen fup skall komma. Och väntat och väntat. Nu kommer en fup, och du tror att den är bara på några sidor. Och plockar ner oss på jorden. Det blir ett antiklimax när man öppnar kuvertet. Och där ligger två papper, fulla med svarta tuschstreck.
Citera
2019-03-14, 15:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Jag hade gissat antingen ingen FUP eller en som är maskad till intetsägande. Hade gärna haft fel. Tråkigt för alla som väntat.

Jag tror den största besvikelsen kommer drabba de som inte förstått sambandet mellan polisens pressträff och FUPen.
Citera
2019-03-14, 15:06
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Lämna in barnen på en klinik?
Vad jag säger är att självmord, självmordspakt oavsett är det primära. De som ämnar ta livet av sig har en redan tillvänjd syn på döden - de har kommit bortom spärren.
Döden ses som en lösning på lidande och det är uppenbart vad etuanasi handlar om.
Man står inte ut med lidande.

Allt utgår givetvis från föräldrarnas inställning, barnen har inget val. Det är givetvis föräldrarnas grundinställning som påverkar resten.

Ja absolut. Det är egenmäktigt. Jordelivet är inte så beskaffat att någon ska kunna sätta sig över någon annans liv eller död. Rättvisan och domstolsväsendet är också inrättat efter det, trots att somliga lätt får för sig att rättvisan försöker representera en överjordisk rätt, på bekostnad av den enskildes rättmätiga vilja. Men rättvisan dömer bland människorna, för människan, inte över dem och mot dem. Rättvisan är i det avseendet inget annat än mänsklighetens samlade förstånd, där den enskilde kan brista eller har intressen som går ut över ngn annan.

Jag hann lägga till ngn rad.
Citera
2019-03-14, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Hahaha! Här har man trott att ingen fup skall komma. Och väntat och väntat. Nu kommer en fup, och du tror att den är bara på några sidor. Och plockar ner oss på jorden. Det blir ett antiklimax när man öppnar kuvertet. Och där ligger två papper, fulla med svarta tuschstreck.

🥴 Två sidor? Det är ingen FUP, det är en burka. Meningen är att ingen skall kunna dra en slutsats. Faktiskt så tror jag inte många kommer bli klokare av den heller.
Citera
2019-03-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Jag tror den största besvikelsen kommer drabba de som inte förstått sambandet mellan polisens pressträff och FUPen.

Jag blir aldrig besviken eller ens förvånad. Om polisen maskat för mycket av den tekniska bevisningen innebär det att de inte vill visa upp den. Du får väl se. För jag gissar du står först i kön nu på Rättscentrum? Personbästa.
Citera
2019-03-14, 15:13
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Godtyckligt från fall till fall verkar det som, det är ju samma med FUP som går till åtal. CD, pdf eller upp med portmonnän för lösblad. Det vore intressant att veta vad som styr.

Det är liksom det som retar upp mig lite, godtycket, känns som om det är dagsformen på den som ska tillhandahålla materialet som avgör om den ska vara elektronisk eller inte.

Det borde ju rimligtvis vara lika regler som gäller för alla.
Citera
2019-03-14, 15:20
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Å andra sidan hade 14.000 sidor kunnat bli ganska dyrt...

Särskilt helt svarta sidor. De kostar nog extra pga toner-åtgången.

Sen får man väl åka till ett posten Nära-kontor och hämta ut dem.
Citera
2019-03-14, 15:20
Medlem
Flashig78s avatar
Nå, man kan överklaga om man är missnöjd med FUPen. Blir spännande det här.
Citera
2019-03-14, 15:26
Medlem
Solglittrets avatar
Återigen diskuteras ME-sjukdom i media i termer kring att ME är så hemskt att folk dödar och vill dö.

Ca 1400 personer tar livet av sig i Sverige varje år; ca 4 stycken varje dag. En enormt stor andel av dessa lider av depression och ångest. Det är den enskilt största orsaken till suicid. Samhället har väldigt lite att erbjuda dessa sjuka idag. Skulle man slå ett stort slag för folkhälsan och suicidprevention vore det att hjälpa dessa psykiskt sjuka, mer resurser, bättre omhändertagande, mer forskning för att hitta behandling.

En av de ME sjuka som det skrivits många artiklar om, hade beviljats hemtjänst, men dessa personer skötte inte hemmet på rätt sätt enligt kvinnan. De lagade maten fel, städade fel osv.
När man sedan går ut i media och beklagar sig över att man inte fått rätt hjälp finns det ibland - men inte alltid - en liten annan historia bakom det hela.

Att en kvinna med obotlig hjärntumör och mycket svårt epelesi åker till suicidklinik i Schweitz - som 2-4 andra svårt sjuka svenskar också gör varje år, eller att en ensamstående förtvivlad kvinna suiciderar i sitt hem - har inte enbart en orsak i att de också hade sjukdomen ME.
Det är en paralell som är fel att dra. De sjuka själva och anhöriga kanske mest pratat om ME, men det behöver inte betyda att ME var huvudorsaken.
Det vore som att skriva att någon suiciderade och beviljades självmordhjälp och att denne var hjulbent eller förkyld. Det är helt enkelt inte hela sanningen - men tabloidrubrikerna lockar läsare.

Precis som Agnes och Moa naturligtvis inte dödades för att de hade ME.
De dödades troligen för att deras föräldrar såg på tillvaron - och kanske på barn-ME - på fel sätt.
Och själva nog hade en personlig skruv lös. De hade en felaktig bild av framtiden för barnen, sannolikt i relation till en för hög kravspec på ett ”lyckat liv”.
Eller så var orsaken att föräldrarna, en eller båda, var psykiskt akut sjuka.

Varje ytterligare bidrag till att förvanska bilden av ME, eller av barn-ME som har bra prognos, är en väldigt farlig väg. Massuggetion, vrångbild, ökade fördomar och panik hos anhöriga och nyligen insjuknade kan bli resultatet av felaktiga mediareportage.
Det finns ett skäl till att media inte skriver om de fyra som varje dag suiciderar. Erfarenheten har visat att det ofta skapar följdeffekter hos utsatta och lättpåverkade.

För inte så många år sedan var HIV-smitta lika med plågsam död, isolering och peststämpel. Idag har vi till och med botat HIV-smittade. De flesta mår bra på bromsmediciner och kommer aldrig insjukna eller dö i AIDS, deras förväntade livslängd är lika lång som för andra.

Gör inte ME till en ny HIV/AIDS epidemi där folk tar livet av sig enbart på grund av diagnosen!
Sålla ut de som är sjuka i annat - el-allergi, fribromyalgi, psykiatriska diagnoser mm och lägg resurserna på rätt typ av förutsättningslös forskning - inkluderat psykiatrisk forskning - på dem som inte har andra bakomliggande diagnoser än ME. Finns det ingen psykosomatisk komponent kommer det ju att visa sig och snabbt gå att avfärda.

Absolut ingen gynnas av svartsynsreportage om ME i media eller en massa påståenden om att ME-sjuka hellre dör eller att deras anhöriga dödar dem.
Det finns enormt många fler komponenter i den komplexa situation som ligger bakom sådan handlingar. Barnamorden i Bjärred är nog ett tydligt bevis för det.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-14 kl. 15:31.
Citera
2019-03-14, 15:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja absolut. Det är egenmäktigt. Jordelivet är inte så beskaffat att någon ska kunna sätta sig över någon annans liv eller död. Rättvisan och domstolsväsendet är också inrättat efter det, trots att somliga lätt får för sig att rättvisan försöker representera en överjordisk rätt, på bekostnad av den enskildes rättmätiga vilja. Men rättvisan dömer bland människorna, för människan, inte över dem och mot dem. Rättvisan är i det avseendet inget annat än mänsklighetens samlade förstånd, där den enskilde kan brista eller har intressen som går ut över ngn annan.

Jag hann lägga till ngn rad.
Vad pratar du om? Straffsatser är inte vad jag menar.
Jag ställde frågan vad som skiljer sig i synsätt från att två föräldrar dödar två ME-sjuka barn från att en gubbe i Kramfors dödar sin ME-sjuka fru?
Det som skiljer är att barnen inte samtycker och att sistnämnda gubbe överlever.
Det som förenar är att avsluta lidande vid sjukdom. Man har uppenbart samma inställning om att döden är en bra lösning.

När det kommer till självmord så finns det en biologisk inbyggd spärr som gör att folk inte dör hur som helst och undviker döden. Vid tankar på självmord så bryts detta ner och det beror på tillvänjning, exponering eller upprepade tankar eller självmordsförsök.

Om man redan är pro eutanasi så lär man tycka att det är ok med självmord - assisterat eller aktiv dödshjälp.

Därför undrar jag om en sådan mer dödsliberal tanke kan ha funnits hos föräldrarna. Ju mer man exponeras (läser om det or what ever) i positiva termer så lär det påverka vissa personeri den riktningen.

Jag skriver inte om att lämna in barn till Schweiz. Jag pratar om hur föräldrarnas inställning kan ha varit och om de typ leker schweiziska assistenter som gubben i Kramfors - men med en i grunden egen självmordsdrift för att de högst troligt vad deprimerade och skeva i skallen.
Det blir då ett slags självrättfärdigande. Att de tror sig göra en god gärning; perverted. En plikt, ett föräldraansvar. Det lär väl han i Kramfors ha tyckt också?
I grunden lär de anse att det är ett ok sätt att lösa problem på med tanke på att de dödar andra människor.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 15:32.
Citera
2019-03-14, 15:29
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Å

För inte så många år sedan var HIV-smitta lika med plågsam död, isolering och peststämpel. Idag har vi till och med botat HIV-smittade. De flesta mår bra på bromsmediciner och kommer aldrig insjukna eller dö i AIDS, deras förväntade livslängd är lika lång som för andra.

.
Skärp dig. Det finns ingen bot vad gäller HIV. Man tar bromsmediciner resten av sitt liv. Däremot, om man nu är noggrann med sina mediciner, så kan man komma ner i virusnivåer så de är knappt märkbara. Kom inte med "sanningar" som du inte vet något om.
Citera
2019-03-14, 15:34
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Skärp dig. Det finns ingen bot vad gäller HIV. Man tar bromsmediciner resten av sitt liv. Däremot, om man nu är noggrann med sina mediciner, så kan man komma ner i virusnivåer så de är knappt märkbara. Kom inte med "sanningar" som du inte vet något om.

Tre personer har nyligen botats från sin HIV-smitta. Är helt friskförklarade, skedde genom bl a benmärgstransplantation. Hänger du inte med i forskningsframstegen...?

För övrigt kan jag meddela att FUP skickas på posten till de som ansökt och då inte kommer kosta något att lösa ut.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-14 kl. 15:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in