Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Vart skjuter det förbi målet?
Vad vore skillnaden mellan det senast skedda mordet på lidande fru i ME (eller misstankegrad dråp som det nu ligger på som nivå) och två barn lidande i ME?
Jag är alltså intresserad av motargumenten du har som särskiljer "snarlikt".
De här står uppenbart inte ut med att se lidande (som tar lagen i egna händer).
Jag har svårt att tro att bjärredsparet skulle lämnat sina barn till någon eutanasi-mottagning. Det var så jag menade. De var helt enkelt inte så sjuka/lidande och uttryckte nog inte över tid en sådan önskan. Föräldrarna vill slippa leva sina liv. Det kan ha berott på även någon form av dysfunktion mellan föräldrarna, el någon skevhet av ngt slag hos mamman. De vet att de smiter ifrån allt, att det är och borde vara olagligt (för andra). De fick nitlotten och vill få en ny nån annanstans, tycker de. Också.
De tycker samtidigt att de gör en god gärning för barnens skull, men allas utradering förefaller mig primärt.
Jag tror också det finns andra på fb som är bättre i eutanasi-kitet. Det har för mig ingen vettig plats i ett samhället, men jag är knappast expert på området.
Såvitt jag kan bedöma strider det på alla områden med mänsklig ordning och etik, och allt vi uppnått, och jag skulle nog gå ganska långt för att strida mot rätten att dö för någon annans hand. Många, som inte bett om det, skulle också plötsligt finna sig ha starka tillskyndare till saken bland sina närmaste sista helgen före löning. Så det är no-no.
Livet är i alla händelser bättre än alternativen. Även för självutnämnda kulturaristokrater utan hopp om mer biologisk avkastning. Etc.
Människor håller människor vid liv. Punkt.
Sen utesluter jag inte att det finns uppriktiga önskemål och människor vars nära plågas svårt, men från en principiell ståndpunkt sett så är det nog omöjligt att härleda den egentliga bakgrunden till sådana önskemål...