2019-03-14, 14:22
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Min teori är att det i föräldrarnas agerande finns sådan tanker när det gäller barnen ur föräldrarnas ev sätt att se det. Att de i ett sådant ev tankesätt själva skulle vilja leva vidare tror jag inte på. Jag tror att utrycket ”inte för någon av oss” även innefattade barnen”.

Det tror jag med. Och de tog sig rätten att bestämma att barnen kände nån mening med framtiden. Hur kan de veta det? Har barnen sagt det? Barn som inte har en susning om hur en vuxen framtid ser ut. Som inte begriper att man faktiskt kan bli frisk även om det tar tid. Nej, det finns inte ett enda rätt i det här fallet.
Citera
2019-03-14, 14:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kan ju vara som du skriver men jag tror nog mest på bristande vilja.

Hur svårt är det sedan för någon att scanna in dokumenten och göra om dem till en pdf?
Godtyckligt från fall till fall verkar det som, det är ju samma med FUP som går till åtal. CD, pdf eller upp med portmonnän för lösblad. Det vore intressant att veta vad som styr.
Citera
2019-03-14, 14:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vart skjuter det förbi målet?
Vad vore skillnaden mellan det senast skedda mordet på lidande fru i ME (eller misstankegrad dråp som det nu ligger på som nivå) och två barn lidande i ME?

Jag är alltså intresserad av motargumenten du har som särskiljer "snarlikt".
De här står uppenbart inte ut med att se lidande (som tar lagen i egna händer).

Jag har svårt att tro att bjärredsparet skulle lämnat sina barn till någon eutanasi-mottagning. Det var så jag menade. De var helt enkelt inte så sjuka/lidande och uttryckte nog inte över tid en sådan önskan. Föräldrarna vill slippa leva sina liv. Det kan ha berott på även någon form av dysfunktion mellan föräldrarna, el någon skevhet av ngt slag hos mamman. De vet att de smiter ifrån allt, att det är och borde vara olagligt (för andra). De fick nitlotten och vill få en ny nån annanstans, tycker de. Också.

De tycker samtidigt att de gör en god gärning för barnens skull, men allas utradering förefaller mig primärt.

Jag tror också det finns andra på fb som är bättre i eutanasi-kitet. Det har för mig ingen vettig plats i ett samhället, men jag är knappast expert på området.

Såvitt jag kan bedöma strider det på alla områden med mänsklig ordning och etik, och allt vi uppnått, och jag skulle nog gå ganska långt för att strida mot rätten att dö för någon annans hand. Många, som inte bett om det, skulle också plötsligt finna sig ha starka tillskyndare till saken bland sina närmaste sista helgen före löning. Så det är no-no.

Livet är i alla händelser bättre än alternativen. Även för självutnämnda kulturaristokrater utan hopp om mer biologisk avkastning. Etc.

Människor håller människor vid liv. Punkt.

Sen utesluter jag inte att det finns uppriktiga önskemål och människor vars nära plågas svårt, men från en principiell ståndpunkt sett så är det nog omöjligt att härleda den egentliga bakgrunden till sådana önskemål...
Senast redigerad av Lonnrot 2019-03-14 kl. 14:51.
Citera
2019-03-14, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror inte heller att det rör sig om några större summor.

Eftersom A-C A inte skrivit något om avgifter blir det max 9 sidor från Fu-materialet plus själva beslutet om sekretess. Tror inte hon skulle missa att upplysa om kostnader för kopiorna, men möjligheten finns förstås. Avgift fr o m 10 sidor av en allmän handling regleras i Avgiftsförordningen och gäller alla myndigheter.
Citera
2019-03-14, 14:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Eftersom A-C A inte skrivit något om avgifter blir det max 9 sidor från Fu-materialet plus själva beslutet om sekretess. Tror inte hon skulle missa att upplysa om kostnader för kopiorna, men möjligheten finns förstås. Avgift fr o m 10 sidor av en allmän handling regleras i Avgiftsförordningen och gäller alla myndigheter.
Snygg slutledning, så måste det naturligtvis vara.
Citera
2019-03-14, 14:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Aj! Den gjorde ont! Kan det vara så illa? Att sidantalet går under 10 sidor - det vore ju bedrövligt.
Citera
2019-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svar varför det inte går att få FUP via mail när jag ifrågasatte varför de inte gjorde som domstolsverket t.ex.

De är alltså inte skyldiga att tillhanda hålla FUP digitalt och då gör de inte det heller.

Ok, då har du frågat. Då måste det bero på att de inte maskat alla känsliga uppgifter och inte tvärtom.
Citera
2019-03-14, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Aj! Den gjorde ont! Kan det vara så illa? Att sidantalet går under 10 sidor - det vore ju bedrövligt.

Å andra sidan hade 14.000 sidor kunnat bli ganska dyrt...
Citera
2019-03-14, 14:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag har svårt att tro att bjärredsparet skulle lämnat sina barn till någon eutanasi-mottagning. Det var så jag menade. De var helt enkelt inte så sjuka/lidande och uttryckte nog inte över tid en sådan önskan. Föräldrarna vill slippa leva sina liv. Det kan ha berott på även någon form av dysfunktion mellan föräldrarna, el någon skevhet av ngt slag hos mamman. De vet att de smiter ifrån allt, att det är och borde vara olagligt (för andra). De fick nitlotten och vill få en ny nån annanstans, tycker de. Också.

De tycker samtidigt att de gör en god gärning för barnens skull, men allas utradering förefaller mig primärt.

Jag tror också det finns andra på fb som är bättre i eutanasi-kitet. Det har för mig ingen vettig plats i ett samhället, men jag är knappast expert på området.

Såvitt jag kan bedöma strider det på alla områden med mänsklig ordning och etik, och allt vi uppnått, och jag skulle nog gå ganska långt för att strida mot rätten att dö för någon annans hand. Många, som inte bett om det, skulle också plötsligt finna sig ha starka tillskyndare till saken bland sina närmaste sista helgen före löning. Så det är no-no.

Livet är i alla händelser bättre än alternativen. Även för självutnämnda kulturaristokrater utan hopp om mer biologisk avkastning. Etc.
Lämna in barnen på en klinik?
Vad jag säger är att självmord, självmordspakt oavsett är det primära vid suicide-murder. De som ämnar ta livet av sig har en redan tillvänjd syn på döden - de har kommit bortom spärren. Trösklen de ska över.
Döden ses som en lösning på lidande och det är uppenbart vad etuanasi handlar om.
Man står inte ut med lidande. Eutanasi är självmord men assisterat.

Acquired Capability for Suicide:
"In order to die by suicide an individual must be mentally prepared to experience a potentially lifethreatening event, such as self-injury, but this is in strong conflict with the evolutionary
instinct for self-preservation."
(to overcome the basic instinct of survival)"

Allt utgår givetvis från föräldrarnas inställning, barnen har inget val. Det är givetvis föräldrarnas grundinställning som påverkar resten.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 14:58.
Citera
2019-03-14, 14:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Å andra sidan hade 14.000 sidor kunnat bli ganska dyrt...

Även ett väldigt vanligt mordmål är runt 500-800 sidor, med levande mördare som står inför rätta. Så vi blir nog inte luspanka :-)
Citera
2019-03-14, 14:55
Medlem
Citat:

Jag hade gissat antingen ingen FUP eller en som är maskad till intetsägande. Hade gärna haft fel. Tråkigt för alla som väntat.
Citera
2019-03-14, 14:58
Bannlyst
Citat:
Även ett väldigt vanligt mordmål är runt 500-800 sidor, med levande mördare som står inför rätta. Så vi blir nog inte luspanka :-)
Där är det ju max 1600 sidor eftersom det rör sig om två mördare...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in