2019-03-14, 13:54
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kan ju vara som du skriver men jag tror nog mest på bristande vilja.

Hur svårt är det sedan för någon att scanna in dokumenten och göra om dem till en pdf?
Borde gå hemskt mycket snabbare om inte annat, än att kopiera upp 100 ex, adressera kuvert och pilla på frimärken.
Men det kan vara så att de tar de säkra före det osäkra så de inte bryter mot GDPR. Och det är ju inte fel.
Citera
2019-03-14, 13:54
Medlem
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Någon som anser att polisen är så extremt kompetent kan väl förklara varför de inte kan skicka en maskad FUP digitalt.
Jag vet inte men kanske är de lite mer försiktiga sedan fallet med mordet på I*da J*ohansson i Upplands-Väsby 2015? Jag har för mig att maskningen på de otäcka fotona lätt kunde tas bort på grund av ett misstag de gjort den gången. Tror inte de gör ett sådant misstag igen, men de kanske inte vill chansa.

Sedan, som flera redan skrivit, så kan det finnas andra anledningar.
Citera
2019-03-14, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
FUP är på väg, skickas idag. Så nu är det bara att vänta vid brevlådorna
Uppgav de hur många sidor det rörde sig om? Kostnad?
Citera
2019-03-14, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja och det är väldigt förklarande i just Bjärred.

Jag undrar om morden i Bjärred är ett utfall av eutanasi i sin mest makabra form, beslut fattade i djup depression med kognitiv påverkan:
Mord på två ME-sjuka barn.

Att föräldrarna var positivt inställda till assisterat självmord och såg detta som ett optimalt val att eliminera lidande
.

"Anledningen är att båda barnen fått diagnosen på sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom. I sitt brev skriver föräldrarna att ”Ingen av oss kommer någonsin kunna leva ett liv i någon egentlig mening.”

Alltså vad menar du? Så uppgav väl föräldrarna att motivet var? De dödade barnen pga ME:n.
Citera
2019-03-14, 13:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Uppgav de hur många sidor det rörde sig om? Kostnad?
Jag höll min fråga väldigt väldigt kort. "Kommer något besked om fupen". Hon svarade: "Ja, skickas idag". Och då blev min fråga "Vad skickas idag? Besked eller fupen?". Svar: "Båda två". Så vi hade en snabb mailkonversation. Inga tjusiga avsändaradressen på brevfot eller något, från nån av oss.

Nu får vi vänta och se.
Citera
2019-03-14, 14:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Alltså vad menar du? Så uppgav väl föräldrarna att motivet var? De dödade barnen pga ME:n.
Ja - och det handlar om att avsluta lidande (reellt, inbillat eller överdrivet) - om det så kommer till assisterad dödshjälp utomlands eller mord/dråp inom Sverige. En del är sugna på att dö, andra har inte en chans (barnen) om föräldrar agerar ut.
Citera
2019-03-14, 14:04
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Borde gå hemskt mycket snabbare om inte annat, än att kopiera upp 100 ex, adressera kuvert och pilla på frimärken.
Men det kan vara så att de tar de säkra före det osäkra så de inte bryter mot GDPR. Och det är ju inte fel.

Kanske skickar de mot postförskott, dels för att få betalning samt att de får bekräftat att mottagaren har fått brevet så det inte är på villovägar
Citera
2019-03-14, 14:08
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Kanske skickar de mot postförskott, dels för att få betalning samt att de får bekräftat att mottagaren har fått brevet så det inte är på villovägar

Från Attunda tingsrätt upplyser man:

Papperskopior
Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Så det blir nog inte så dyrt med tanke på vilket fall det gäller, all sekretess osv. Som ACA skrev, att hon avgör vilka handlingar som kan skickas ut.
Citera
2019-03-14, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Finns det verkligen inga gröthalsar i tråden som kan kila ner och plocka en direkt?
Citera
2019-03-14, 14:13
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
Finns det verkligen inga gröthalsar i tråden som kan kila ner och plocka en direkt?
Jo, men den här gröthalsen jobbar. Hinner inte
Citera
2019-03-14, 14:18
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Svarar på ditt senaste inlägg pga mest praktiskt men ang. eutanasi, attityder hos föräldrar delade jag för länge sedan i tråden (innan pressträffen) denna rapport från Kanada

https://www.cps.ca/en/documents/position/medical-assistance-in-dying

Det är en enkätundersökning till vårdgivare om attityder kring eutanasi för barn samt deras erfarenheter av barn och föräldrar som tar upp ämnet.

Bland annat:

Jag har fetat två saker. Dels att det ändå verkar förekomma att föräldrar ber om dödshjälp åt sina barn (i de flesta fall kan man kanske anta dock att det handlar om extremt svårt sjuka/handikappade spädbarn) och dels att flera vårdgivare uppger att de finner eutanasi på begäran av föräldrarna vara ett obehagligt ämne.

Jag minns att jag blev lite förvånad över att så många föräldrar ville diskutera men framförallt rakt ut bad om eutanasi för sina barns del.

Jag vet inte nödvändigtvis om det har någon direkt relevans för Bjärredsfallet men någon slags "eutanasitanke" känns inte helt främmande (även om jag antar att om de verkligen ansåg sig bara göra det bästa för barnen så hade de kanske inte begått självmord också).

Min teori är att det i föräldrarnas agerande finns sådan tankar när det gäller barnen ur föräldrarnas ev sätt att se det. Att de i ett sådant ev tankesätt själva skulle vilja leva vidare tror jag inte på. Jag tror att utrycket ”inte för någon av oss” även innefattade barnen”.
Citera
2019-03-14, 14:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Från Attunda tingsrätt upplyser man:

Papperskopior
Avgift tas ut om handlingen omfattar tio sidor eller mer. De första nio sidorna är gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Så det blir nog inte så dyrt med tanke på vilket fall det gäller, all sekretess osv. Som ACA skrev, att hon avgör vilka handlingar som kan skickas ut.

Tror inte heller att det rör sig om några större summor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in