2019-03-14, 13:08
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eutanasi är mord eller dråp i Sverige så det är hur entydigt som helst. Utomlands där lagen tillåter kallas det assisterat självmord.

Tar man lagen i egna händer i Sverige och mördar barn så vore det förväntat straff - dvs om man inte själv antingen offrar sig för barnens skull (pseudoheroisk), är självmordsbenägen och sugen på att dö alternativt smiter undan straff och omgivningens "trakasserier" som det australiska paret uttryckte sig i självmordsbrevet.

OT man jag tycker att dödshjälp borde vara tillåtet om man t.ex befinner sej i slutstadiet av cancersjukdom och har några veckor kvar att ligga och vänta på döden och att man själv önskar få sluta lite tidigare. Eller om man befinner sej i slutstadiet av ALS och andningsfunktionen börjar försämras och man önskar slippa den sista biten. Men jag förstår att det uppstår problem t.ex vart gränserna ska gå, vilka det ska gälla osv.
Citera
2019-03-14, 13:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
OT man jag tycker att dödshjälp borde vara tillåtet om man t.ex befinner sej i slutstadiet av cancersjukdom och har några veckor kvar att ligga och vänta på döden och att man själv önskar få sluta lite tidigare. Eller om man befinner sej i slutstadiet av ALS och andningsfunktionen börjar försämras och man önskar slippa den sista biten. Men jag förstår att det uppstår problem t.ex vart gränserna ska gå, vilka det ska gälla osv.
Ämnar inte leda in diskussionen i nåt tyckande om eutanasi - det är helt OT.

Det är snarare en reflektion om föräldraparet likt en del andra som har ME i sin närmre krets ansåg att detta är en lösning på problem för att avsluta lidande.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 13:14.
Citera
2019-03-14, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Nej, det stämmer. Jag frågade ACA för två veckor sedan, eller nåt, om den kom via mail. Hon berättade då att eftersom det kommer vara en maskad fup så kommer den skickas med snigelposten, och därefter bad hon om min adress, vilket hon självklart fick. Nu håller jag tummarna att hon inte glömt bort mig.:-)

Någon som anser att polisen är så extremt kompetent kan väl förklara varför de inte kan skicka en maskad FUP digitalt.
Citera
2019-03-14, 13:14
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Någon som anser att polisen är så extremt kompetent kan väl förklara varför de inte kan skicka en maskad FUP digitalt.
Ingen aning. Du får fråga ACA.
Citera
2019-03-14, 13:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eutanasi är mord eller dråp i Sverige så det är hur entydigt som helst. Utomlands där lagen tillåter kallas det assisterat självmord.

Tar man lagen i egna händer i Sverige och mördar barn så vore det förväntat straff - dvs om man inte själv antingen offrar sig för barnens skull (pseudoheroisk), är självmordsbenägen och sugen på att dö alternativt smiter undan straff och omgivningens "trakasserier" som det australiska paret uttryckte sig i självmordsbrevet.

Tack, jag ändrade till ”Eutanasi-branschen”. Jag menade att denna nog kan attrahera en del olika typer av stollar (och andra) från olika sidor av livet och att jag inte känner området närmare.

Jag tror som sagt att det skjuter förbi målet här även om felslutet kan vara snarlikt.
Citera
2019-03-14, 13:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tack, jag ändrade till ”Eutanasi-branschen”. Jag menade att denna nog kan attrahera en del olika typer av stollar (och andra) från olika sidor av livet och att jag inte känner området närmare.

Jag tror som sagt att det skjuter förbi målet här även om felslutet kan vara snarlikt.
Vart skjuter det förbi målet?
Vad vore skillnaden mellan det senast skedda mordet på lidande fru i ME (eller misstankegrad dråp som det nu ligger på som nivå) och två barn lidande i ME?

Jag är alltså intresserad av motargumenten du har som särskiljer "snarlikt".
De här står uppenbart inte ut med att se lidande (som tar lagen i egna händer).
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 13:23.
Citera
2019-03-14, 13:31
Medlem
Citat:

Finns inget som hindrar att en maskad FUP skickas elektroniskt så begär det. En vanlig PDF. Kostnaden lär bli avsevärt lägre än papperskopior och de sparar tid och miljö! Betala via Klarna... Nä, men de har väl ett Plusgiro du kan förskottsbetala till.
Citera
2019-03-14, 13:36
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Innehållet i sagan är konstigt eftersom det väl är både en förklaring av och en kritik av momssystemet. Mer som att han menar att många vuxna vet lika lite som barn om hur systemet fungerar, vilket gör att systemet som har inbyggda problem bara kan fortgå. Om han hade skrivit en lättbegriplig och rolig bok för barn som uppriktigt bara ville lära ut något vore det en sak. Men detta verk är taffligt maskerad kritik och ironi med ett huvudbudskap inte menat för små barn. Är det inte lite väl politiskt av en forskare att skriva så här?

Antigen var han lite prillig när han skrev den eller så var han en märklig man. Han kunde ha förklarat samma saker på kanske fem rader.

Sedan kan man ju undra hur man kan hetsa upp sig så över att "momsbefriad" bara innefattar utgående moms. Nästan autistiskt att uppfatta detta som så störande.

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Sidan 9 utgör ett illustrativt exempel eftersom den belagts med undantagsmoms; ett nytt grepp inom momspedagogiken som sägs ha tagit fem år att utveckla.

😂

Tycker även synd om Gunnar vars lön inte ens räcker för att köpa en golvmopp.
Citera
2019-03-14, 13:41
Medlem
Flashig78s avatar
FUP är på väg, skickas idag. Så nu är det bara att vänta vid brevlådorna
Citera
2019-03-14, 13:44
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Finns inget som hindrar att en maskad FUP skickas elektroniskt så begär det. En vanlig PDF. Kostnaden lär bli avsevärt lägre än papperskopior och de sparar tid och miljö! Betala via Klarna... Nä, men de har väl ett Plusgiro du kan förskottsbetala till.

Svar varför det inte går att få FUP via mail när jag ifrågasatte varför de inte gjorde som domstolsverket t.ex.

Citat:
Det är olämpligt att skicka handlingarna på mail då de innehåller skyddsvärda uppgifter och det finns inte någon skyldighet att göra det heller.

De är alltså inte skyldiga att tillhanda hålla FUP digitalt och då gör de inte det heller.
Citera
2019-03-14, 13:48
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Svar varför det inte går att få FUP via mail när jag ifrågasatte varför de inte gjorde som domstolsverket t.ex.

De är alltså inte skyldiga att tillhanda hålla FUP digitalt och då gör de inte det heller.
Det handlar kanske om GDPR också. Inga personuppgifter får numera skickas via e-mail. Fast de uppgifterna borde iofs vara maskade.
Citera
2019-03-14, 13:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Det handlar kanske om GDPR också. Inga personuppgifter får numera skickas via e-mail. Fast de uppgifterna borde iofs vara maskade.

Kan ju vara som du skriver men jag tror nog mest på bristande vilja.

Hur svårt är det sedan för någon att scanna in dokumenten och göra om dem till en pdf?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in