2019-03-13, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Så kallad "familjesökning" med DNA i släktdatabaser kan öppna nya möjligheter att komma vidare i utredningen. DNA-spår på Olof Palmes överrock och potentiella mordvapen självklara kandidater för familjesökning.

Men varför inte utvidga det med DNA-spår på beslagtagna eller inkomna objekt som provskjutna vapen, ammunition, det ofta diskuterade vykortet eller brevet från Skellefteå mm för att fastställa en personkrets som kan vara intressant ur utredningssynpunkt.

Det blir ju lite mer objektivt än trådens proffstyckare.

Från Dagens Nyheter

Dna ett allt skarpare vapen för polisen

Kan omöjligt finnas något DNA sparat. I så fall hade ju det testats mot anhöriga till CP,SE,CA,CGÖ,VG m.fl m.fl. Dock visar detta ändå teknikens möjligheter, hade Palmemordet skett idag hade det sannolikt klarats upp, i vart fall hade en stor mängd personer kunnat uteslutas.
Citera
2019-03-14, 00:06
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag har sett namnen någonstans, minns inte var.
Vilka det än var, så hindrar ju det inte att Carlsson kan ha känt sig hotad av detta? Jag skulle ha tyckt det var lite olustigt för min egen del. Med tanke på Carlssons mycket raska avgång så vibbar jag att det finns mer i detta, eller närliggande, som inte är offenltigt. Leif D vibbar att vi bara får veta en bråkdel av dom hot och hotbilder som rör politiker, då som nu.

Det kan naturligtvis också vara mörklagt på någon nivå.
Citera
2019-03-14, 00:17
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag har sett namnen någonstans, minns inte var.
Vilka det än var, så hindrar ju det inte att Carlsson kan ha känt sig hotad av detta? Jag skulle ha tyckt det var lite olustigt för min egen del. Med tanke på Carlssons mycket raska avgång så vibbar jag att det finns mer i detta, eller närliggande, som inte är offenltigt. Leif D vibbar att vi bara får veta en bråkdel av dom hot och hotbilder som rör politiker, då som nu.
Finns det verkligen något plötsligt med Ingvar Carlssons avgång? Gick det inte till som vanligt vid frivilliga avgångar?

Rask var den inte. Han satt kvar som både statsminister och partiordförande (i 7 månader?) till stämman året därpå.
Citera
2019-03-14, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Folk ser för mycket på csi Nej DNA är inte magi. Men det kan vara en pusselbit med en okänd mördare förutsatts att denne lämnat dna i form av t ex blod på platsen. I Palmefallet är det naturligtvis inte troligt att sådant finns. Så ev nya tekniska spår är av en helt annan art.

DNA an dock vara magiskt på andra sätt. T ex när vissa talar Om Svenskar, multikultur, etc finns facit. DNA facit säger att ursvenskarna (fr 11000 år sedan) var i väster (liksom i Storbrittannien) mörkhyade med enbart blå ögon. Dessa blandades med de folkgruppen (ursprunget till koltsamerna som kom österifrån) som hade anlag för blå, bruna ögon och en variation av hudpigmentering. För ca 6000 år sedan vandrade de som brukade jorden och de kom från mellanöstern och Turkiet. Det är rent objektivt ursprunget till nordesn och Sveriges "folk".

It's not CSI - it's real life.
In the USA they have already used it.
If I went to 23andme and did a DNA test, and the FBI - who is already working with one of these DNA testing companies has access to my DNA test - then the FBI can easily go back and look at "family relations" (in other words - your father, your uncle, your grandfather, etc, etc) to see who could fit to a DNA sample they (the FBI) has on file.

It doesn't take a lot of effort to figure out if someone on your "possible suspect list" matches that DNA.

Great example of the FBI using commercial companies which all the current millennials love to use!

The FBI already did this in California!
They will do it again - all day long.
It is way to easy for them.
Citera
2019-03-14, 02:36
Medlem
Theforeigners avatar
Olof Palme besökte, både torsdagen den 27 februari och på morddagen fredag den 28 Februari,
Ströms Herrekipering på hörnet av Sveavägen och Kungsgatan, bara 120 meter från mordplatsen !

Det kan förstås vara ett tillfälle, men...det är ju himla konstigt tillfälle tycker jag !

Fredagen 27 februari 1986:
OP promenerade utan livvakter från Rosenbad till Ströms Herrekipering på hörnet av Sveavägen och Kungsgatan, där köpte han en kostym som han skulle ha till sitt besök i Moskva i april.

Fredagen 28 februari 1986:
Olof Palme hade livvaktsskydd, då han besökte Ströms Herrekipering på Kungsgatan 38 där han lämnade inn en kostym för att; (det finns olika förklaringar för detta):
1. det skulle göras några ändringar på kostymen
eller
2.Därför att OP's hustru LP inte tyckte om den.

Är det någon som vet om det finns någon info/teorier etc. omkring Ströms Herrekipering som
skulle kunna ha förbindelse med OP's mord?

Ägare och VD av Ströms Herrekipering 1986 då mordet hände var en mann vid namn Berner Lindström.
Citera
2019-03-14, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Folk ser för mycket på csi Nej DNA är inte magi. Men det kan vara en pusselbit med en okänd mördare förutsatts att denne lämnat dna i form av t ex blod på platsen. I Palmefallet är det naturligtvis inte troligt att sådant finns. Så ev nya tekniska spår är av en helt annan art.

DNA an dock vara magiskt på andra sätt. T ex när vissa talar Om Svenskar, multikultur, etc finns facit. DNA facit säger att ursvenskarna (fr 11000 år sedan) var i väster (liksom i Storbrittannien) mörkhyade med enbart blå ögon. Dessa blandades med de folkgruppen (ursprunget till koltsamerna som kom österifrån) som hade anlag för blå, bruna ögon och en variation av hudpigmentering. För ca 6000 år sedan vandrade de som brukade jorden och de kom från mellanöstern och Turkiet. Det är rent objektivt ursprunget till nordesn och Sveriges "folk".

Here is the link for USA using it:

https://www.washingtonpost.com/news/true-crime/wp/2018/04/27/golden-state-killer-dna-website-gedmatch-was-used-to-identify-joseph-deangelo-as-suspect-police-say/?noredirect=on&utm_term=.95d42d49ee77
Citera
2019-03-14, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Here is the link for USA using it:

https://www.washingtonpost.com/news/true-crime/wp/2018/04/27/golden-state-killer-dna-website-gedmatch-was-used-to-identify-joseph-deangelo-as-suspect-police-say/?noredirect=on&utm_term=.95d42d49ee77

Going back to the possible DNA test for MOP.

If there is any DNA sample that PU has.
That they (PU) does not know where it comes from.

But then they get a "possible person of interest" and also get a DNA sample from his children, grand-children, great-great-grandchild.

Then it is not too difficult for PU to figure out who a "possible suspect" might be.

A wonderful example of how technology has helped.

Also works to find your mother when your 50 years old. And adoption records are "sealed" - and if you think PU secret info is sealed as well as adoption records in the USA - then think again!
Citera
2019-03-14, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Kan omöjligt finnas något DNA sparat. I så fall hade ju det testats mot anhöriga till CP,SE,CA,CGÖ,VG m.fl m.fl. Dock visar detta ändå teknikens möjligheter, hade Palmemordet skett idag hade det sannolikt klarats upp, i vart fall hade en stor mängd personer kunnat uteslutas.

DNA kan finnas, blivit matchat och resultatet hemlighållet för att det avslöjar mördaren som beskyddas av korrupta delar av (... sätt in valfri del ...) inom. statsförvaltningen.

Det har inte med teknikens möjligheter eller sannolikhet att göra utan politisk makt och transparens. I utbyte mot politisk makt finns det grupperingar som begår mord, massmord, folkrättsbrott, förföljelse och förföljelse av motståndare eller enskilda om de kan dra fördel av det.
Senast redigerad av Utredaren 2019-03-14 kl. 06:32.
Citera
2019-03-14, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Going back to the possible DNA test for MOP.

If there is any DNA sample that PU has.
That they (PU) does not know where it comes from.

But then they get a "possible person of interest" and also get a DNA sample from his children, grand-children, great-great-grandchild.

Then it is not too difficult for PU to figure out who a "possible suspect" might be.

A wonderful example of how technology has helped.

Also works to find your mother when your 50 years old. And adoption records are "sealed" - and if you think PU secret info is sealed as well as adoption records in the USA - then think again!

As I understand it from Wikipedia GEDmatch is privately owned and has to be combined with independent DNA testing to establish legal certainty.
GEDmatch users could upload their autosomal DNA test data from commercial DNA companies, with or without a GEDCOM file , to identify potential relatives who had also uploaded their profile.[7] Names of participants could be hidden by the use of aliases but each account had to have an email address attached to it.
It is not that quite easy but with transparency it could be helpful.

Furthermore the State prosecutor have considerable advantage in resources and available knowledge to be able to manipulate the outcome. Christer Pettersson wouldn't have stand a chance with DNA planted.

If the register "PKU" will be opened for searching there is a real possibility to match DNA from Olof Palmes coat to descendants to the murder if borned in Sweden after after 1975.

Mördare går fria – öppna PKU-registret för polisen
Den grova brottsligheten ökar för varje år och våra poliser går på knäna. Därför är det otroligt att man inte gör vad man kan för att underlätta deras arbete, när tekniken finns.

Sedan 2006 har polisen byggt upp tre egna DNA-register:

Spårregistret, för DNA som säkrats vid en brottsplatsundersökning men inte identifierats. Utredningsregistret, för personer som är skäligen misstänkta för brott med fängelse i straffskalan.

DNA-registret, för personer som finns i brottsregistret och som dömts till annat straff än böter.
PKU-registret är enormt
Dessa genombrott har man fått för att man nu får leta efter DNA-profiler som liknar gärningsmannens i ett litet begränsat register. Hur lätt skulle man då inte kunna lösa många av de brott som begås om man hade tillgång till ett register med alla människor som lever i Sverige?

Grunden för detta nationella DNA-register finns i vårt PKU-register. Ett register som innehåller DNA från alla som har fötts i Sverige sedan 1975.
Senast redigerad av Utredaren 2019-03-14 kl. 07:27.
Citera
2019-03-14, 09:47
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja. Som du redan vet håller även jag på EH som intressant kandidat som Grandman.

Jag vill tillägga bonnigheten/ lantlig fånighet, skidkläder från 60-talet och vildmarksjackan som MP beskriver. I övrigt är det mesta klockrent i signalementet.

Särskilt blicken men även längd, ålder, ansiktet, glasögonen och att han troligen var sliten efter åren i skogen.

Fråga - hade du besökt EH:s grav? Om det är den på bilden så är den översållad av blommor från många tacksamma.

Jag har både besökt platsen där det s.k. Mockfjärdsvapnet hittades (vilken relevans detta vapen nu har?) och Eino Hiltunens grav i Sala. Helt enkelt de två bilder Ture Utriainen har på sin Facebook-sida.

Det kan bara finnas två orsaker till att han har dessa två bilder på sin sida: 1. Han försöker vilseleda, 2. Han försöker skryta. Jag skulle tippa på det senare då han bytt namn, vilket försvårar sökning på honom.

Vi kan nog därför konstatera att Ture kände Eino, vilken i sin tur kände Raimo. Ture kände med all säkerhet även Raimo han med (Guldskytten eller Väktaren, beroende på vad man nu vill kalla honom?).

Jag har även sett Tures handstil och kan konstatera att det, inte bara är likt, utan identisk med den handstil som fanns på vykortet som hittades hos Carl-Gustaf Östling vid en husrannsakan. Den som refererar till att ”Järnvägsspåret blir allt hetare”.

Vill påminna att hela Stegmordet löstes p.g.a. Einos finska spets som sågs ströva omkring järnvägsspåren.

Samma dag som Raimo anhölls i sin frånvaro för Stegmordet satte Hans Holmér igång Operation Alpha.

Raimo försvarades, som tidigare nämnt, av advokat Pelle Svensson (en som notoriskt pekat ut Christer Pettersson som Olof Palmes baneman). Fick han betalt av någon för detta? Hur hade Raimo råd med en sådan ”toppadvokat”?

Varför skickade Hans Holmèr upp hela Riksmordsgruppen till Steg? Var verkligen detta mord, på en okänd person, så viktigt i jämförelse med Palmemordet som skett några månader tidigare?

Ni måste ändå erkänna att det jag presenterar för er gör att det vattnar i munnen något?
Citera
2019-03-14, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det pågår en massarrestering av officerare , säpofolk, franördar och andra. Allt är nedtonat i media.

Det luktar olovlig kår

När jag är på mitt mest rosenskimrande positiva humör vill jag tro att detta är en förberedelse till lösningen av mop.

Man kan inte ha folk som stör helt enkelt som varit fallet så ofta annars

Det verkar som det finns substans i det du skriver. Däremot måste man på något sätt "förklara" det för allmänheten fast med vilseledande brottsrubrik. Undrar hur insyltad denne polis har varit i brott som mörkläggs som Palmemordet i utbyte för en fredad tillvaro som hallick och leverantör av sextjänster till politiker och ämbetsmän inom rättsväsendet?

Högt uppsatt antiterrorchef häktad för koppleri och våldtäkt

Korruptionen inom rättsväsendet är avskyvärt och kräver transparens.
Senast redigerad av Utredaren 2019-03-14 kl. 10:41.
Citera
2019-03-14, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cherryfive
Jag visste inte heller om yppandeförbudet men antog att det var så. Vet inte om det är så uppseendeväckande, har ingen aning om hur många som får det i detta sammanhang.
Det jag tycker skulle vara intressant att veta är när nattbussen började gå, alltså var ett annat alternativ för transport vid 23-tiden.

De som yttrar sig offentligt med sina fabulösa teorier hade om det funnits minsta grand av intresse kring det de yrar om själva haft yppandeförbud. Så enkelt är det

Att PU inte vill att dessa herrar skall pressa henne på vad som framkommit i kontakterna dem emellan är inte svårt att förstå. Nu kan hon hävda tystnadsplikt om detta och tvärt emot vad idioterna tror så kan det betyda att deras teori är avfärdad.

PU vet med all säkerhet idag att dessa intensiva desinfirmationer emanerar från de som faktiskt deltog i mordet och dem vill man inte ge en tum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in