2019-03-14, 09:51
Medlem
Om man på fullt allvar tycker att det är ett problem att en mörkhyad person representerar Sverige i ESC så har man lite för mycket fritid och alldeles för lite att fylla den med.

För mig som nationalist är det viktigaste att människor vill integrera sig, bidra till samhället och respektera svenska normer och kultur.

Gör man det skiter jag fullständigt i varifrån man kommer eller ser ut.
Det är min definition av nationalism.
Citera
2019-03-14, 09:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nizzka
Anledningen till att jag - och kanske du - har fötts just här är att våra förfäder kämpade. Vi är inte här av en slump.

Vi har planerat att komma hit? Det är möjligt men det faller väl utanför debatten.

Ditt inlägg får mig att tänka på något jag läste för länge sedan, ungefär så här:

-How did you get this land?
-I got it from my father.
-And how did he get it?
-He got it from his father.
-And how did he get it?
-From his father.
-And how did he get it?
-He fought for it.
-Alright, I´ll fight you for it.

Det spelar ingen roll vad våra förfäder gjorde, det är verkligen inget vi kan ta credit för.
Varje generation skapar sitt eget liv.
Citera
2019-03-14, 10:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Är man en sönder alkoholiserad Anka som är en copy cat på Kalle Anka så kanske det är så enkelt att Sverige bara är en administrativ yta. Sverige är fler tusenårig kultur och arv , där släkten har kommit och gott i flera generationer. Nu invandras av trojaner ifrån MENA området, som sprider kriminalitet och otrygghet.

Flertusenårig kultur? Knappast. Riksbildningen skedde i slutet av 1200 talet till att börja med.

På 1100- talet var Sverige en knapp tredjedel av den ytan det är idag för att under tidigt 1300-tal öka till att även innefatta Finland, Norge, Polen, Danmark, delar av Tyskland.....Administrativ yta.
Citera
2019-03-14, 10:20
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
I laglig mening är man svensk om man föds i Sverige. Det är min poäng. Jag är fullt medveten om att det finns olika sätt att vara svensk på. Men alla som är födda i landet är svenskar och kan kalla sig det om de vill.
Att kalla sig för svensk är inte detsamma som att vara det. Så nej. Alla som föds i landet är inte svenskar och det gäller oberoende av vad lagen säger om den saken.
Citera
2019-03-14, 10:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Att kalla sig för svensk är inte detsamma som att vara det. Så nej. Alla som föds i landet är inte svenskar och det gäller oberoende av vad lagen säger om den saken.

Svenskar är personer av svensk nationalitet. Svenskar kan även vara personer som, till exempel genom modersmål, kulturyttringar, traditioner, härstamning eller familjeband, betraktar sig som svenskar.

En nation (latin: natio, 'börd', 'härstamning', 'folk(stam)' eller 'släkte'; av nascor, 'födas') avser idag vanligen ett kollektiv av människor som förenas genom medborgarskap i en stat eller ett land, det vill säga en politiskt definierad befolkning och geopolitisk enhet.

Så jo, alla som föds i landet är svenskar. Även om deras mormors farfar inte var det.
Citera
2019-03-14, 11:52
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Svenskar är personer av svensk nationalitet. Svenskar kan även vara personer som, till exempel genom modersmål, kulturyttringar, traditioner, härstamning eller familjeband, betraktar sig som svenskar.

En nation (latin: natio, 'börd', 'härstamning', 'folk(stam)' eller 'släkte'; av nascor, 'födas') avser idag vanligen ett kollektiv av människor som förenas genom medborgarskap i en stat eller ett land, det vill säga en politiskt definierad befolkning och geopolitisk enhet.

Så jo, alla som föds i landet är svenskar. Även om deras mormors farfar inte var det.
Nej. Du har uppenbara svårigheter att förstå begrepp som "nation", "folkstam" och "släkte". Att erhålla medborgarskap i nationalstaten Sverige är inte detsamma som att bli en del av den svenska nationen. Det senare kräver börd, släktskap, blodsband och det är inget man får genom att fylla i ett papper eller ens födas av utländska turister i Sverige.
Citera
2019-03-14, 16:48
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej. Du har uppenbara svårigheter att förstå begrepp som "nation", "folkstam" och "släkte". Att erhålla medborgarskap i nationalstaten Sverige är inte detsamma som att bli en del av den svenska nationen. Det senare kräver börd, släktskap, blodsband och det är inget man får genom att fylla i ett papper eller ens födas av utländska turister i Sverige.
Tycker du.
Citera
2019-03-14, 17:06
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Tycker du.
Att en människa inte kan byta ut sina gener genom att fylla i en blankett och få godkänt medborgarskap i staten Sverige är något jag "tycker"? Hur jävla efterbliven är du egentligen?
Citera
2019-03-14, 18:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Att en människa inte kan byta ut sina gener genom att fylla i en blankett och få godkänt medborgarskap i staten Sverige är något jag "tycker"? Hur jävla efterbliven är du egentligen?
Det finns alltså gener som kodar för svenskhet? Vilka gener är det?
Citera
2019-03-14, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Oklart vad du yrar om mer än halmdockor, tyvärr.

Att du, precis som många andra inte kan hålla isär begreppen.
I ditt fall eventuellt medvetet för att vara rolig.
(Hahaha, jättekul!)
Citera
2019-03-14, 20:19
Medlem
Citat:
Att bo i Sverige gör ingen till svensk. Men att födas där gör det, check it up.

Den juridiska tillhörigheten är enbart en av aspekterna i sammanhanget.

Citat:
I laglig mening är man svensk om man föds i Sverige. Det är min poäng. Jag är fullt medveten om att det finns olika sätt att vara svensk på. Men alla som är födda i landet är svenskar och kan kalla sig det om de vill.

Man kan naturligtvis kalla sig för vad man vill (utom advokat och läkare, skyddade titlar) men det är fortfarande enbart den juridiska aspekten det handlar om.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-14 kl. 20:22.
Citera
2019-03-14, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Om man på fullt allvar tycker att det är ett problem att en mörkhyad person representerar Sverige i ESC så har man lite för mycket fritid och alldeles för lite att fylla den med.

För mig som nationalist är det viktigaste att människor vill integrera sig, bidra till samhället och respektera svenska normer och kultur.

Gör man det skiter jag fullständigt i varifrån man kommer eller ser ut.
Det är min definition av nationalism.

Det är ju på många sätt det som är nationalism faktiskt. En vilja att bevara (eller endast långsamt förändra) nationen som den är. Att tycka om sitt fosterland och dess kultur och inte tvingas ändra något som man uppskattar.

Men en del rasister kallar sig nationalister, det är därför det blir missförstånd. De är en annan slags nationalister, plus att de är rasister.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in