2019-03-14, 00:11
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det sista är förstås klockrent i mina öron. Det snea ser rakt när man lutar på huvet. Prima!
Ja, det underlättar att vara lite lätt psykotisk när man ska begripa sig på det här.
Skämt åsido. Ju mer jag läser, ju mer har jag insett hur illa ställt det är med resonemanget. De verkligen tror att de är klarsynta och har en logisk slutledningsförmåga. Det är nåt paradoxalt, inte psykotiska, inte tossiga - men pantat.
Jag försöker gräva fram de tyngre forskarna per område, Joiner är minst sagt intressant då han diskuterar sitt faktaområde. Det är begripligt, det faller på plats och blir hanterbart. Köre en Antonovsky igen, hehe.
Citera
2019-03-14, 00:13
Medlem
O publicerade ett slags testamente i och med momssagan. De som mentaliserat fram barmhärtighetsmord tycker att sagan är finfin, medan andra ser att sagan är störd, ett tecken på pågående knäppighet.

Så, om vi då funderar på vem som kunde tänkas läsa på hemsidan... vad tänkte de om sagan? Vilka läste där, vad hade O tänkt sig? Vilka skulle veta att han älskade sina döttrar och att de var SÅ begåvade att de kunde tala vuxet om Os favoritämne?

Det är samma sak som att publicera en bild på en solnedgång eller barndomsbilder på Facebook, det kan förebåda självmord och de som gör det har ibland mörka tankar, grubblerier. När solnedgången inte bara är en vacker bild, utan verkligen är MÖRK.

O puffade ut nödsignaler, både på jobbet och på sin egen sida. Han uteblev från jobbet titt som tätt. Lät ytterligare en dotter bli "sjuk" och fick fram en diagnos. INGEN reagerade på att något var käpprätt fel. Hur tänker folk i ansvarig ställning? Vad sa Os chef före jul? De resonerade om nedgång i arbetstid och Os chef ringde och efterlyste en hel familj.

Det är så många som sett, utan att ha agerat fullt ut. Passiva vittnen. Många års interna problem i familjen, som rektorn sa. Inga problem med flickorna. För föräldrarna var dock flickorna det stora problemet... alla som kan räkna ihop 1+1, börja nu. O hade stora mentala problem, han orkade inte med det liv han skapat sig och han led troligen av stora mentala problem som ledde till att flickorna blev trötta. Om H vet vi inget. Hon kan ha varit en helt normal kvinna... som inte orkade ta hand om O och flickorna själv... Han kanske led av ångest- och raserianfall dagligen. Sådana anfall som petnoga människor kan få, även om de inte är särskilt duktiga på detaljer själva. Os avsked, testamentet, var så slarvigt som jag tänker mig att han var. Han fick säkert jobba hårt för att lyckas. Han orkade inte...
Senast redigerad av rappytt 2019-03-14 kl. 00:22.
Citera
2019-03-14, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Sprider virus? Nu tror jag smutskastningen av olika skribenter börjar bli lite väl ful.

Inte alls meningen att vara ful på nåt sätt! Bara att det började bli problem på flera sajter i samma veva som jag öppnade länken. Det kan ha kommit varsom helst ifrån. Glöm det. Ursäkta.
Citera
2019-03-14, 00:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malin.Nilsson
Nej håller helt med dig. Det fanns ingenting hos dem som hade kunnat lega till grund för en barnutredning (som det heter) även OM en orosanmälan inkommit. Den hade troligen avskrivits direkt efter ett kortare samtal med föräldrarna, som säkert var mycket verbala och visste vad som skulle sägas i givna sammanhang med skola och andra myndigheter (om de blivit inblandade). Jag säger bara att såhär i efterhand står det uppenbarligen klart att de saknade en (eller flera) viktiga förmågor som man alltid önskar att föräldrar i kris skall ha, nämligen förmågan att svälja stoltheten, medge att man har det kämpigt och kontakta instanser som kan ge en stöd när man känner att man börjar bli överväldigad.
Jag skulle önska en hel patrull från soc invaderat hemmet!
Jag retar mig nåt bedrövligt på att ingen stoppade den andre. Att en förälder är korkad är mer begripligt.
Men tack och lov är det extremt ovanligt.
Citera
2019-03-14, 00:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
O publicerade ett slags testamente i och med momssagan. De som mentaliserat fram barmhärtighetsmord tycker att sagan är finfin, medan andra ser att sagan är störd, ett tecken på pågående knäppighet.

Så, om vi då funderar på vem som kunde tänkas läsa på hemsidan... vad tänkte de om sagan? Vilka läste där, vad hade O tänkt sig? Vilka skulle veta att han älskade sina döttrar och att de var SÅ begåvade att de kunde tala vuxet om Os favoritämne?
Du?
Sagan verkar ju ha gjort dig och några till så fascinerade såsom den ältas.
Citera
2019-03-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Du?

Vet du vad, Develi. Du är väldigt arg för att du är sorgsen. Ta hand om det och låt inte det gå ut över dina medmänniskor. Jag kan inte hjälpa dig.

Du ältar ditt, jag ältar mitt. Att förstå Os signaler var det inte många som gjorde, man behöver kanske kalibrera sig själv lite grann för att kunna se andra, inte bara sig själv. Livet går fort, om man bara stannar upp och lyssnar kan man få syn på mycket.

O publicerade sagan för att det var betydelsefullt för honom. Han lade inte ut den av en slump. Morden var inte heller slumpmässiga. Han var en mycket speciell person, en dubbelnatur som var ytterst vänlig och hjälpsam på jobbet, men en iskall mördare därhemma. Det är svårt att ta till sig att man inte kan förstå andra fullt ut, men man kan åtminstone försöka respektera vad människor gör för att synas, väcka andra. Ingen lyssnade på O, egentligen... inte ens efter hans död kan människor ta till sig hans nödrop. Såväl sagan som testamentet var ju präktiga påminnelser om att han var ohörd.
Senast redigerad av rappytt 2019-03-14 kl. 00:28.
Citera
2019-03-14, 00:28
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Du?
Den borde fascinera även dig eftersom den färdigställdes den 2 augusti och var lika nedlusad med fel och konstigheter som den betydligt kortare testamentstexten. - Momsskriften kan sägas ha varit det första varningstecknet på att något var i olag, men för att förstå detta måste man vara både lyhörd och öppen för hur det mänskliga psyket kan manifestera sig.

Nu finns också ett ruggigt facit. - Med andra ord har den lilla lathunden mycket att lära oss - och då menar jag inte bara betr. moms.

Ifrågasätter också att det var version 2 som färdigställdes fem år efter version 1; bara detta är något av ett varningstecken.
Citera
2019-03-14, 00:29
Medlem
Citat:
Med två hemmasittande döttrar hade det helt klart kunnat utredas hur de har det och om bara rektorn berättat att familjen var i kris sedan många år. Ovanpå det mycket frånvaro före förfrågningar om hemundervisning. Den rektorn, den rektorn... kunde inte lägga pussel. Hennes roll var att lägga sig i, garantera att barn får den undervisning de har rätt till... men också vara den vuxna garant som alla barn har rätt att förvänta sig. Hur kunde hon bara låta åratal av familjekris blåsa förbi, eller var det hon sa en efterhandskonstruktion?

Kopplade hon inte ihop att krisen kunde vara skadlig för barnen? Hur tänkte hon... hon erkände att hon blivit duperad av O, eller var det också en efterhandskonstruktion...?

Det var inte så att våldbrotten kom som en blixt från en klar himmel. Det var bara så att skolan vänt bort blicken från barnen. Varför då?

Av rädsla för att stöta sig med föräldrarna genom att ifrågasätta eller fråga något för att de var verbala och högutbildade med fina jobb kanske?
Citera
2019-03-14, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Av rädsla för att stöta sig med föräldrarna genom att ifrågasätta eller fråga något för att de var verbala och högutbildade med fina jobb kanske?

Det saknades riktlinjer för sådana här extremer, men nu finns det... saknas det riktlinjer finns det inga "skall-krav" på hur man gör och då kan människor strunta i hur barn har det. Så illa är det. Finns inga eldsjälar i verksamheter längre. De gör sitt jobb, går hem. Sen kan de gråta hur mycket som helst.
Citera
2019-03-14, 00:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Vet du vad, Develi. Du är väldigt arg för att du är sorgsen. Ta hand om det och låt inte det gå ut över dina medmänniskor. Jag kan inte hjälpa dig.

Du ältar ditt, jag ältar mitt. Att förstå Os signaler var det inte många som gjorde, man behöver kanske kalibrera sig själv lite grann för att kunna se andra, inte bara sig själv. Livet går fort, om man bara stannar upp och lyssnar kan man få syn på mycket.

O publicerade sagan för att det var betydelsefullt för honom. Han lade inte ut den av en slump. Morden var inte heller slumpmässiga. Han var en mycket speciell person, en dubbelnatur som var ytterst vänlig och hjälpsam på jobbet, men en iskall mördare därhemma. Det är svårt att ta till sig att man inte kan förstå andra fullt ut, men man kan åtminstone försöka respektera vad människor gör för att synas, väcka andra. Ingen lyssnade på O, egentligen... inte ens efter hans död kan människor ta till sig hans nödrop. Såväl sagan som testamentet var ju präktiga påminnelser om att han var ohörd.
Bah..
Jag var lika less vid dig innan och med tanke på din känt bittra framfart är du inte nån rådgivare jag ens skulle lyssna på med ett halvt öra.
Så mina personliga trauman kan du lämna därhän, att du och rumbledoll drar upp det säger mer om er än om mig då det används som argument emot mig.

Så fortsätt du att älta isolering, Oskar som kontrollfreak, narcissism och momssagan så fortsätter jag med mitt.
Senast redigerad av develi 2019-03-14 kl. 00:43.
Citera
2019-03-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Den borde fascinera även dig eftersom den färdigställdes den 2 augusti och var lika nedlusad med fel och konstigheter som den betydligt kortare testamentstexten. - Momsskriften kan sägas ha varit det första varningstecknet på att något var i olag, men för att förstå detta måste man vara både lyhörd och öppen för hur det mänskliga psyket kan manifestera sig.

Nu finns också ett ruggigt facit. - Med andra ord har den lilla lathunden mycket att lära oss - och då menar jag inte bara betr. moms.

Ifrågasätter också att det var version 2 som färdigställdes fem år efter version 1; bara detta är något av ett varningstecken.

Ja, det är också en galenskap. Jag tror att H kan ha överrumplats på trettonhelgen där hon tvingades förhandla med O. Vill verkligen veta hur polisen så säkert kan veta att hon var med på att utföra allvarliga våldsbrott i det egna hemmet. Inte för att jag tror att kvinnor inte kan utföra allvarliga brott, utan för att den enda som visat att den var skenande galen var O. Jag undrar också vad han sagt på jobbet... "det som inte fick hända, hände." O verkar ha krattat manegen på många sätt. Sen slår polisen fast att barnen inte visste vad som skulle ske. Hur vet de det?

Det är så mycket som polisen slagit fast, som stör mig. De verkar tro att de har facit utan att ha suttit som en fluga på väggen i familjen. Rätt arrogant.
Citera
2019-03-14, 00:47
Medlem
Citat:
Bah..
Jag var lika less vid dig innan och med tänke på din känt bittra framfart är du inte nån rådgivare jag ens skulle lyssna på med ett halvt öra.
Så mina personliga trauman kan du lämna därhän, att du och rumbledoll drar upp det säger mer om er än om mig då det används som argument emot mig.

Så fortsätt du att älta isolering, Oskar som kontrollfreak, narcissism och momssagan så fortsätter jag med mitt.

Det jag reagerar på är hur du uppför dig. Du behöver tagga ned. Jag förstår varför du eventuellt beter dig som du gör med tanke på det du berättat, så ta ett steg tillbaka och fundera på om du kan bli trevligare (inte aktivt slå på andra) och vad det skulle innebära för dig, och tråden.

Att Oskar isolerade sina barn behöver vi inte ens diskutera, det är vad som hände i praktiken och det var inte framgångsrikt. Att du är så ointresserad av narcissism och personlighetsstörningar är lite konstigt, med tanke på att flera experter uttalat sig om morden och nämnt just detta som en orsak till förloppet. Det är inget som just jag ensam hittat på.

Man behöver vara öppen och intresserad av detaljer för att komma vidare med analyser av olika skeenden, humor däremot, och ilska, är inget som gynnar någon särskilt mer än som förströelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in