2019-03-13, 19:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Kvinnor är bättre på barnuppfostran och ta hand om hemmet.
Nej, det är de inte. Däremot får kvinnor oftare än män axla det ansvaret.
Citera
2019-03-13, 20:05
Medlem
lupacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Flitiga? Kvinnor har skrivit 7-15% av alla wiki-artiklar, män 85-93%. "Noterat från mitt pojkrum".

https://hbr.org/2016/06/why-do-so-few-women-edit-wikipedia

Är det därför Wikipedia-artiklarna är av varierande kvalitet? Trovärdigheten är beroende av källorna som uppges som referenser. Jag hänvisar hellre direkt till seriösa och mer välskrivna vetenskapsartiklar oavsett om det är män eller kvinnor som skrivit dem.

Anledningen till att så många fler män än kvinnor redigerar Wikipedia-artiklar är helt enkelt att de har större självförtroende och därmed överskattar sin kompetens mer än kvinnor. Inte att kvinnor på något sätt skulle vara mindre flitiga och mindre kunniga.

Om fler kvinnor redigerar i Wikipedia kommer kvaliteten och trovärdigheten i detta online-biblioteks artiklar med största sannolikhet att förbättras. Kvinnor har generellt större verbal förmåga än män och är därför lite bättre på att uttrycka sig skriftligt och att ge ett mer strukturerat innehåll åt sina texter. Dessutom är de mer noggranna och har bättre sinne för detaljer. Män tenderar att slarva mer i sin redigering då de överdriver sin kompetens och därför inte lägger ner tillräckligt med tid och arbete på att kontrollera sina källor.
Citera
2019-03-13, 20:52
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stor-Men-Snabb
Jo, att kvinnor nu i stort är dubbelt så många i de högre lärosätena försöker de tillskriva att flickorna på något magiskt sätt har blivit så mycket smartare pojkar... Att tro att det på en generation har skett en sådant genetiskt 'IQ språng' hos flickor är det bara feminister (och kvinnoboskapen) som tror på.
Dessutom så beror det ju på att lärarna är hur snälla som helst med betygen osv, mot tjejerna, medan killarna får värsta nazistrikta krav, och minsta fel och det blir direkt icke godkänt osv. Det bästa exemplet på detta är gympan, där kvinnor är fysiskt underlägsna och inte bara det, tränar rätt sällan någon sport på fritiden osv. Trots att de flesta tonårstjejer verkligen inte presterar något märkvärdigt på gymnastiken, så får de aldrig dåliga betyg där, medan tonårskillarna får direkt IG eller vad de nu kör för betygssystem som motsvarar IG idag, för lite dålig kondition eller vad det nu kan vara. Gymnastiklärarna förväntar sig att killarna ska vara värsta triathlonatleter, medan tjejerna kan vara hur atletiskt odugliga som helst och ändå klara sig. Och det är inte bara på gymnastiken det fungerar så här, utan även de övriga skolämnena. Resultatet är att en massa unga killar skiter i skolan till slut, hoppar av och tar låglönade yrken eller börjar med kriminalitet, religiös extremism eller vad som nu intresserar en. Och de jobben dessa utbildade kvinnor får, gör de helt enkelt alltid sämre än män, eftersom kvinnor inte är lika kompetenta som män sett till genomsnittet, detta i de fall kvinnor faktiskt utbildar sig till något sofistikerat. I de flesta fall utbildar kvinnor inte sig till raketforskare om man säger så, eftersom varken intresse eller intelligens finns för så tunga ämnen, och sedan klagar de på diskriminering inom STEM-yrken när det egentligen handlar om att raketforskare är över deras nivå. Poängen är att skolsystemet stjälper killar och är direkt mansfientligt utformat, och målet är att sätta kvinnor på alla toppositioner i samhället, detta trots att kvinnor inte har högre kompetens än män.

Samhället håller på att dummas ned, what else is new.
Senast redigerad av EliasAlucard 2019-03-13 kl. 20:59.
Citera
2019-03-13, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lupac
En diger lista på uppfinningar gjorda av kvinnor: (FB) Kvinnor och patent och (FB) Kvinnor och patent.

Inte så lite med tanke på att kvinnor inte fick utbilda sig i samma grad som män, nästan bokstavligen stod vid spisen och födde en hel drös med ungar, dog i barnsängsfeber, inte fick rösta, var förbjudna att få sina patent utfärdade i sina egna barn, fick varken äga egendomar eller förvalta sin egen ekonomi.

Ytterligare fakta om kvinnliga uppfinnare kan du läsa om här: (FB) Kvinnor och patent.

Oh ja, det stämmer att rollatorn uppfanns av en kvinna. Det påpekade jag för dig i ett tidigare inlägg i den här tråden. Detta faktum kan du väl inte ha redan förträngt? Hon var till och med din landsmaninna och lystrade till det svenskt välklingande namnet Aina Wifalk. Dessutom var hon behäftad med ett rörelsehinder på grund av polio.

Jag tackar så mycket och bockar djupt för dina två bidrag till uppfinningar gjorda av kvinnor: den bärbara toaletten Porta Potti och Wikings krockkudde-hjälm. Det kanske finns ett litet, litet hopp om att du blir mindre misogyn och får en bättre kvinnosyn.

Enligt Patent- och registreringsverket hade endast 6,6 procent av patentansökningar minst en kvinnlig medsökande 2012-2016 (alltså, vissa av dessa ansökningar har bestått av en kvinna och x antal män). Resten, 93,4 procent, gjordes av en eller flera män (PRV, Statistikårsbok 2016. Immaterialrätt för tillväxt, s. 63).

Uppfinningsrikedom tycks (främst) vara en manlig egenskap.

www.flinkochfardig.com
Citera
2019-03-13, 21:33
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är de inte. Däremot får kvinnor oftare än män axla det ansvaret.
Jodå, det finns inte en enda närbesläktad art som uppvisar något annat beteende.
För oss har det gällt mer än 100 000 år, men de sista tre decennierna kanske allt vänts upponer och grabbar står redo med amningsutrutsningen?
Citera
2019-03-13, 21:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlinkochFardig
Enligt Patent- och registreringsverket hade endast 6,6 procent av patentansökningar minst en kvinnlig medsökande 2012-2016 (alltså, vissa av dessa ansökningar har bestått av en kvinna och x antal män). Resten, 93,4 procent, gjordes av en eller flera män (PRV, Statistikårsbok 2016. Immaterialrätt för tillväxt, s. 63).

Uppfinningsrikedom tycks (främst) vara en manlig egenskap.

www.flinkochfardig.com
Så är det, och det är inte bara kreativitet, uppfinningar osv, som är manliga egenskaper; det absolut manligaste som finns, är kunskap. Detta är varför det är rakt igenom dödsdömt att kvotera in löjliga kvinnor i yrken de inte fattar någonting om. Typiska kvinnoyrken är frisör, nagelmanikyr och liknande hjärndöd skit. Det heter best man for the job av en anledning liksom.
Citera
2019-03-13, 21:59
Medlem
Moment22x22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Dessutom så beror det ju på att lärarna är hur snälla som helst med betygen osv, mot tjejerna, medan killarna får värsta nazistrikta krav, och minsta fel och det blir direkt icke godkänt osv. Det bästa exemplet på detta är gympan, där kvinnor är fysiskt underlägsna och inte bara det, tränar rätt sällan någon sport på fritiden osv. Trots att de flesta tonårstjejer verkligen inte presterar något märkvärdigt på gymnastiken, så får de aldrig dåliga betyg där, medan tonårskillarna får direkt IG eller vad de nu kör för betygssystem som motsvarar IG idag, för lite dålig kondition eller vad det nu kan vara. Gymnastiklärarna förväntar sig att killarna ska vara värsta triathlonatleter, medan tjejerna kan vara hur atletiskt odugliga som helst och ändå klara sig. Och det är inte bara på gymnastiken det fungerar så här, utan även de övriga skolämnena. Resultatet är att en massa unga killar skiter i skolan till slut, hoppar av och tar låglönade yrken eller börjar med kriminalitet, religiös extremism eller vad som nu intresserar en. Och de jobben dessa utbildade kvinnor får, gör de helt enkelt alltid sämre än män, eftersom kvinnor inte är lika kompetenta som män sett till genomsnittet, detta i de fall kvinnor faktiskt utbildar sig till något sofistikerat. I de flesta fall utbildar kvinnor inte sig till raketforskare om man säger så, eftersom varken intresse eller intelligens finns för så tunga ämnen, och sedan klagar de på diskriminering inom STEM-yrken när det egentligen handlar om att raketforskare är över deras nivå. Poängen är att skolsystemet stjälper killar och är direkt mansfientligt utformat, och målet är att sätta kvinnor på alla toppositioner i samhället, detta trots att kvinnor inte har högre kompetens än män.

Samhället håller på att dummas ned, what else is new.
Haha detta inlägget var ju riktigt komiskt. Har du en susning om hur läroplanen för idrottsämnet ser ut? Har du koll på ett enda av kunskapskraven eller sitter du bara och blabbar skit?
Har du någon som helst koll på hur verkligheten ser ut i skolorna eller du har fantiserat ihop din egen utan någon aning om hur det faktiskt förhåller sig?
Då gör du såhär: läs igenom läroplanen. Markera de ämnen du har extra intresse i. Gör studiebesök på två tre skolor kontinuerligt under en tvåmånadersperiod, gärna med sällskap av en kunnig person, så kanske vi kan diskutera sen. För detta inlägg var under all kritik.
Du verkar inte riktigt klok faktiskt.
Citera
2019-03-13, 22:26
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Är det därför Wikipedia-artiklarna är av varierande kvalitet? Anledningen till att så många fler män än kvinnor redigerar Wikipedia-artiklar är helt enkelt att de har större självförtroende och därmed överskattar sin kompetens mer än kvinnor. Inte att kvinnor på något sätt skulle vara mindre flitiga och mindre kunniga.
Jag förstår, kvinnor som skriver 7% av artiklarna på wikin är lika flitiga som männen som skriver 93%. Om man har så sexistisk syn på världen (att det spelar roll vad man har mellan benen när man skriver på wikin) så visst, då kan vi låtsas att kvinnor är flitigare än män. Du kallar din inställning jämställdhet. Jag kallar den kvinno-förnedrande.

Citat:
Kvinnor har generellt större verbal förmåga än män och är därför lite bättre på att uttrycka sig skriftligt och att ge ett mer strukturerat innehåll åt sina texter. Dessutom är de mer noggranna och har bättre sinne för detaljer. Män tenderar att slarva mer i sin redigering då de överdriver sin kompetens och därför inte lägger ner tillräckligt med tid och arbete på att kontrollera sina källor.
Det är alltid sött att läsa dina (omedvetet) sexistiska tankar om världen. Någonsin undrat varför 95% av världens mest kända litteratur är skriven av det underlägsna könet? Liksom 95% av alla ordböcker, lexikon, uppslagsverk.
Senast redigerad av Paris24 2019-03-13 kl. 22:32.
Citera
2019-03-13, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moment22x22
Haha detta inlägget var ju riktigt komiskt. Har du en susning om hur läroplanen för idrottsämnet ser ut? Har du koll på ett enda av kunskapskraven eller sitter du bara och blabbar skit?
Har du någon som helst koll på hur verkligheten ser ut i skolorna eller du har fantiserat ihop din egen utan någon aning om hur det faktiskt förhåller sig?
Då gör du såhär: läs igenom läroplanen. Markera de ämnen du har extra intresse i. Gör studiebesök på två tre skolor kontinuerligt under en tvåmånadersperiod, gärna med sällskap av en kunnig person, så kanske vi kan diskutera sen. För detta inlägg var under all kritik.
Du verkar inte riktigt klok faktiskt.

Skolan är faktiskt en direkt fientlig miljö för pojkar. Det är väl belagt att de utsätts för en tämligen betydande betygsdiskriminering (Berg et. al., Gender grading bias in junior high school mathematics, 2019). Detta tycks bero på att skolan idag belönar typiskt feminina beteenden som att sitta still, räcka upp handen, vara social/snäll, vara verbal o.s.v. genom att göra dem betygsgrundande (Cornwell et. al., Non-cognitive Skills and the Gender Disparities in Test Scores and Teacher Assessments: Evidence from Primary School, 2011). Med andra ord, saker som inte har med faktisk kunskap att göra avgör betygen eftersom skolan premierar feminina karaktärsdrag.

Nationella prov utformas medvetet för att gynna flickor genom att man i ämnen där flickor gör sämre ifrån sig konstruerar uppgifter som de ska ha lättare för. Ingen motsvarande anpassning sker för pojkarnas räkning i ämnen de är sämre i. Därutöver får pojkar ofta i skolan höra att det är något fel med maskulinitet (och därmed på dem). På ett fritidshem på Gotland t.ex. serverades flickorna semlor på internationella kvinnodagen, medan pojkarna fick nöja sig med knäckebröd. Det är heller inte ovanligt att skolor arrangerar evenemang där pojkarna inte är välkomna överhuvudtaget (Billing, Jämställdhetsbluffen, 2012).

www.flinkochfardig.com
Citera
2019-03-13, 22:32
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Kvinnliga läkare verkar vara lite bättre än manliga dito 😉

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-minst-lika-bra-pa-att-operera-som-man

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/12/20/kvinnliga-lakare-kopplas-till-farre-dodsfall/
Citera
2019-03-13, 22:35
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av youngsoulrebels
Kvinnliga läkare verkar vara lite bättre än manliga dito 😉

https://www.google.se/amp/s/amp.svt.se/nyheter/vetenskap/kvinnor-minst-lika-bra-pa-att-operera-som-man

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2016/12/20/kvinnliga-lakare-kopplas-till-farre-dodsfall/
Nu är vi inne på andra eller tredje varvet i denna fråga i denna tråd. Men jag kan repetera mitt svar. Om jag någon gång söker läkare eller tandläkare, det är sällan, så går jag 100% till en kvinnlig sådan. Jag söker dem för att de bättre kan ge vård, de bryr sig mer om mig, de kommunicerar, bekräftar och förstår mig. Kvinnor passar mig bättre i detta sammanhang.

En manlig sjuksköterska? Helst inte. Men han är iofs garanterat gay.
Citera
2019-03-13, 22:38
Medlem
youngsoulrebelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nu är vi inne på andra eller tredje varvet i denna fråga i denna tråd. Men jag kan repetera mitt svar. Om jag någon gång söker läkare eller tandläkare, det är sällan, så går jag 100% till en kvinnlig sådan. Jag söker dem för att de bättre kan ge vård, de bryr sig mer om mig, de kommunicerar, bekräftar och förstår mig. Kvinnor passar mig bättre i detta sammanhang.

En manlig sjuksköterska? Helst inte. Men han är iofs garanterat gay.

Sorry. Pallade inte läsa tråden (förlåååt ;-))
Over n out!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in