Citat:
Upplägget med pay-to-fly är tyvärr ett växande problem på många håll. Det beror på vart du söker. Hör med valfri pilot som börjat karriären hos t.ex. Ryanair. Direkt från flygskolan, ME/IR CPL med Frozen ATPL . Type Ratingen på B737 fixar de åt dig för en stor summa pengar. Sedan sitter du där som styrman med 300hr TT med en kapten på 27 bast som kanske har runt 3500 hrs TT
Sen finns det också det så kallade "Pay to fly" upplägget där du betalar för att jobba i utbyte mot flygtimmar på någon kärra........japp, ju mindre passageraren vet, desto bättre
Sen finns det också det så kallade "Pay to fly" upplägget där du betalar för att jobba i utbyte mot flygtimmar på någon kärra........japp, ju mindre passageraren vet, desto bättre

Citat:
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tar mig frihet att svara. De primära flygkontrollerna, alltså ratten man styr flygplanet med, finns det två av.
Dessa är direkt sammankopplade, så börja båda rycka och dra samtidigt, kommer man motarbeta varandra.
Man delar därför upp uppgifterna mellan sig, så ett en pilot utses till flyga och den andre till att assistera genom att trycka på de knappar som behövs, fälla in landningsställ och klaffar, prata i radio, läsa checklistor osv.
Om det var kaptenen som flög olycksplanet var det styrmannens uppgift att sköta allt övrigt, inkl. diverse nödåtgärder och nödchecklistor. För att det ska fungera bra i ett nödläge, är det alltså viktigt att båda är väldrillade och kapabla.
Citat:
Hans Kjäll är väl närmast ökänd i branschen. Det mesta han uttalar sig om tycks bli fel, på ett sätt som nästan är komiskt. Eller hade varit, om inte ämnet varit så tragiskt. Haha, vad fan är det för TOMTE den där Hans Kjäll?
MCAS är väl aldrig aktiverat med autopiloten?
Inte heller har det väl rapporterats om några problem att ta över eller koppla ur systemet? Bara okunskap hos piloterna och idiotiskt beteende hos systemet i händelse av fel på indata?
MCAS är väl aldrig aktiverat med autopiloten?
Inte heller har det väl rapporterats om några problem att ta över eller koppla ur systemet? Bara okunskap hos piloterna och idiotiskt beteende hos systemet i händelse av fel på indata?
Jag får inget som helst sammanhang i det han säger.