2019-03-13, 21:03
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retardee
Det beror på vart du söker. Hör med valfri pilot som börjat karriären hos t.ex. Ryanair. Direkt från flygskolan, ME/IR CPL med Frozen ATPL . Type Ratingen på B737 fixar de åt dig för en stor summa pengar. Sedan sitter du där som styrman med 300hr TT med en kapten på 27 bast som kanske har runt 3500 hrs TT
Sen finns det också det så kallade "Pay to fly" upplägget där du betalar för att jobba i utbyte mot flygtimmar på någon kärra........japp, ju mindre passageraren vet, desto bättre
Upplägget med pay-to-fly är tyvärr ett växande problem på många håll.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Låt mig representera den minst insatta allmänheten:
det har sagts att det finns två kompletta manöverutrustningar i cockpit, är det möjligt för två personer att reagera samtidigt?
Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tar mig frihet att svara.

De primära flygkontrollerna, alltså ratten man styr flygplanet med, finns det två av.
Dessa är direkt sammankopplade, så börja båda rycka och dra samtidigt, kommer man motarbeta varandra.
Man delar därför upp uppgifterna mellan sig, så ett en pilot utses till flyga och den andre till att assistera genom att trycka på de knappar som behövs, fälla in landningsställ och klaffar, prata i radio, läsa checklistor osv.

Om det var kaptenen som flög olycksplanet var det styrmannens uppgift att sköta allt övrigt, inkl. diverse nödåtgärder och nödchecklistor. För att det ska fungera bra i ett nödläge, är det alltså viktigt att båda är väldrillade och kapabla.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Haha, vad fan är det för TOMTE den där Hans Kjäll?

MCAS är väl aldrig aktiverat med autopiloten?

Inte heller har det väl rapporterats om några problem att ta över eller koppla ur systemet? Bara okunskap hos piloterna och idiotiskt beteende hos systemet i händelse av fel på indata?
Hans Kjäll är väl närmast ökänd i branschen. Det mesta han uttalar sig om tycks bli fel, på ett sätt som nästan är komiskt. Eller hade varit, om inte ämnet varit så tragiskt.
Jag får inget som helst sammanhang i det han säger.
Citera
2019-03-13, 21:10
Medlem
lasternassummas avatar
Boeings stora problem nu är att det finns (minst) två alternativ och båda är dåliga.

– Snart kommer det fram vad som är problemet. Boeing fixar och åker på stora skadestånd och andra kostnader.

– Det dröjer och man hittar ingen lösning. Det kan dröja 6, 9 eller kanske 12 månader. Eller mer. Under tiden kan inte Boeing sälja flygplan.

I värsta fall kan det vara så att konstruktionen av planet måste ändras "mekaniskt" för att planet ska bli säkert. Då har Boeing tappat poängen med att ta genvägar till certifiering av 737 MAX genom att "modifiera" en gammal modell.

Detta skadar inte bara Boeing. Det skadar hela flygbranschen.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-03-13 kl. 21:15. Anledning: korr.
Citera
2019-03-13, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det finns omständigheter kring planets konstruktion som inte talar till Boeings fördel med bland annat nya och större motorer som flyttats upp på vingarna och förskjutit tyngdpunkten plus att det ansetts nödvändigt med särskild programvara som ska kompensera för obalanser som att nosen har en tendens att stiga. Systemen verkar kunna ta över så att en pilot som styr uppåt inte kan påverka planet som envisas med nosen ner. Ner i backen som i de två olyckorna som verkar ha en del gemensamma drag. Det går inte att blunda för. Och även piloter som är normalbegåvade ska kunna flyga ett trafikflygplan.

Boeing har inte haft tid och råd att bygga en efterföljare till 737 utan klippt och klistrat för att få en ny version av planet på plats snabbt innan Airbus kommer ut med sin NEO. Planet avviker från tidigare civila flygplan med sin inbyggda instabilitet. Och inbyggda programvara.

https://www.svd.se/unikt-nodsystem-hos-boeing-planen/i/senaste

Det låter som att inbjuda till problem. Uppdaterad programvara till styrsystemet utlovas nu. Jag blir mörkrädd när jag hör det.

Klipp och klistra är lite överdrivet. 2009 så började Boeing att planera för denna modell. Men första orderingång var planerad till år 2024. Men sen som Airbus NEO och helt plötsligt hade man kapat tidsplanen med åtta år på denna modell.
Max serien blev därmed en chansning i och med att många flybolag världen över var mitt uppe i en process att köpa in nya flygplan. Man var rädd för att tappa marknadsandelar till Airbus. Just Max 8 har en orderingång på 5000 plan och det är väldigt mycket pengar inblandat. Det är också ett plan med mest avancerad teknologi någonsin för att kompensera en förändrad aerodynamik.
Citera
2019-03-13, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Upplägget med pay-to-fly är tyvärr ett växande problem på många håll.

Nu var inte frågan ställd till mig, men jag tar mig frihet att svara.

De primära flygkontrollerna, alltså ratten man styr flygplanet med, finns det två av.
Dessa är direkt sammankopplade, så börja båda rycka och dra samtidigt, kommer man motarbeta varandra.
Man delar därför upp uppgifterna mellan sig, så ett en pilot utses till flyga och den andre till att assistera genom att trycka på de knappar som behövs, fälla in landningsställ och klaffar, prata i radio, läsa checklistor osv.

Om det var kaptenen som flög olycksplanet var det styrmannens uppgift att sköta allt övrigt, inkl. diverse nödåtgärder och nödchecklistor. För att det ska fungera bra i ett nödläge, är det alltså viktigt att båda är väldrillade och kapabla.

Hans Kjäll är väl närmast ökänd i branschen. Det mesta han uttalar sig om tycks bli fel, på ett sätt som nästan är komiskt. Eller hade varit, om inte ämnet varit så tragiskt.
Jag får inget som helst sammanhang i det han säger.

Jag är tacksam att du tar mig på allvar och svarar .
Men med tanke på att, som det sagts i tråden, det går att ställa om från auto till manuell på ett par sekunder - och med tanke på att det i detta fall kanske hängde på två till fem, om den skrämmande varningen kommer och båda två reagerar samtidigt ...?
Jag inser att det är oerhört hypotetiskt ...

Jag tittar på likheter mellan de två olyckorna ET302 and JT610 och noterar
(mitt urval - lägg särskilt märke till den enorma hastighet med vilken båda planen tycks ha gått ner)

" An Ethiopian Airlines Boeing 737 carrying 149 passengers and eight crew crashed on Sunday morning local time en route from Addis Ababa, Ethiopia, to Nairobi, Kenya. The plane, a Boeing 737 MAX 8, was the same type as the ill-fated Indonesian Lion Air flight JT610 which crashed into the Java Sea in late October last year.

The flight ET302 accident killed all onboard, including one Indonesian. All 189 onboard flight JT610 also died. The crashes killed a combined total of 338 people.

Flight ET302 took off from Bole International Airport at 8:38 a.m. local time. Air traffic control (ATC) lost contact with the plane at 8:44 a.m.

The plane crashed near Bishoftu, a town some 60 kilometers southeast of Ethiopian capital Addis Ababa. There was a massive crater at the crash site with plane debris scattered widely, according to an AFP reporter. In a press conference on Sunday, officials from Ethiopian Airlines stated that by the time they arrived at the site, there was smoke.

Aside from the plane type, we found six similarities between the two devastating crashes:

1. Return to base request

In a press conference, the CEO of Ethiopian Airlines said the pilot had reported difficulties with the aircraft and requested to return to the airport. The request was approved by ATC.

The pilot of Lion Air JT610 had also requested to return to base just 2 to 3 minutes after takeoff from Soekarno Hatta International Airport in Tangerang, Banten. ATC gave clearance to return.

2. Lost contact within less than 15 minutes after takeoff

Flight ET302 took off from Bole International Airport at 8:38 a.m. local time and ATC lost contact with the plane at 8:44 a.m.

In the case of JT610, ATC lost contact with the plane at 6:33 a.m., shortly after it took off at 6:20 a.m. from Soekarno-Hatta International Airport.

3. Unstable vertical speed

Vertical speed reading of flight ET302 shows that the plane descended 2 minutes into the flight, before going up again briefly and then took another descent. The latest reading shows vertical speed of more than 2,000 feet per minute.
The vertical speed reading of JT610 made headlines due to a drastic nosedive near the end of its journey. The plane went down from an altitude of 4,850 feet (1,479 meters) in just 21 seconds, which was unheard of for a descent.

...

6. Broken into pieces

Pictures taken from the Ethiopian Airlines ET302 crash site show that the plane broke into small pieces. The report from an AFP journalist also said that the "debris scattered widely".
The same fate befell the aircraft of Lion Air JT610, and the search authority had to abandon their hope of finding the fuselage underwater as the plane was broken into small pieces.

https://www.thejakartapost.com/news/2019/03/11/six-similarities-between-ethiopian-et302-and-indonesian-jt610-plane-crashes.html
Citera
2019-03-13, 21:18
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
https://www.faa.gov/news/updates/media/Emergency_Order.pdf

Den amerikanska flygmyndigheten skriver ju rakt ut här att man idag har fått ny data som pekar på likheter mellan olyckorna ET302 och JT610. Då är det oerhört allvarligt, vi har alltså ett potentiellt fel som pekar nosen rakt ner i backen, och det verkar också kunna vara så att systemet inte går att slå av (alternativt är mycket svårt att slå av).

Shit, Boeing är riktigt illa ute med detta.
Citera
2019-03-13, 21:21
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Enligt uppgifter från Lion kraschen är det detta piloterna ska ha försökt göra, men det gick inte.
Du menar att de försökte koppla ur den elektriska trimmen, men att det inte gick?
Vad har du för källa på det?

Jag kan inte hitta något stöd för det i den preliminära haverirapporten.
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

På 737 säger dessutom memory items i QRH:n för "Runaway Stabilizer" att om det skulle vara fel på brytarna ska man "Trim wheel.....Grasp and hold". Man ska alltså ta tag i trimhjulet och hålla emot det, för att på så sätt få stopp på den oönskade trimningen.
https://ibb.co/coFUtV

Men med tanke på att styrmannen satt och småduttade på den elektriska trimmen in mot slutet, får man väl anta att de aldrig utförde den checklistan?
Citera
2019-03-13, 21:24
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Du menar att de försökte koppla ur den elektriska trimmen, men att det inte gick?
Vad har du för källa på det?

Jag kan inte hitta något stöd för det i den preliminära haverirapporten.
https://reports.aviation-safety.net/2018/20181029-0_B38M_PK-LQP_PRELIMINARY.pdf

På 737 säger dessutom memory items i QRH:n för "Runaway Stabilizer" att om det skulle vara fel på brytarna ska man "Trim wheel.....Grasp and hold". Man ska alltså ta tag i trimhjulet och hålla emot det, för att på så sätt få stopp på den oönskade trimningen.
https://ibb.co/coFUtV

Men med tanke på att styrmannen satt och småduttade på den elektriska trimmen in mot slutet, får man väl anta att de aldrig utförde den checklistan?

Varför gick det fel när han tog över?
Citera
2019-03-13, 21:34
Bannlyst
Citat:
Det visste jag inte. Var har du läst det?

Fast den här typen av stall-skydd där flygplanet hjälper till att sänka nosen när man närmar sig stall, är inte ovanlig.
Jag känner inte till någon annan typ som använder trimmen för just detta ändamålet, däremot vet jag typer som använder stick pusher. Alltså att styrspaken/kontrollen förs framåt av ett servo.
Stick pusher är såklart bra då det inte går att missa vad som händer.

Airliners.net, och efter vad jag förstod hade de två stora US baserade flygbolagen bla den optionen installerad.

http://www.airliners.net
Citera
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Det går att koppla ur den elektriska trimningen av höjdrodret och manuellt ratta tillbaka i rätt läge. Det finns ingen bugg i världen som kan stoppa det. Här handlar det i så fall om tillverkningsfel vilket kunden borde ha upptäckt vid inköpet av planet.

Så länge planet inte är feltillverkat ska det inte gå att förlora kontrollen oavsett om styrdatorn är helt sönderbuggad.

Att försöka förstå vad dessa pensionärer man hämtar in från bingohallen som experter menar är inte alltid lätt.

Det som i hans något förvirrade värld blivit "en knapp på ratten" är sannolikt switchen vid basen av spaken som slår av eltrimmen om spaken förs max framåt eller bakåt. Den funktionen finns för att undvika kraftigt utslag med höjdrodret och kraftig trimning åt andra hållet.

Om MCAS systemet är aktiverat så kan denna funktionen uppenbarligen inte vara aktiv för då skulle MCAS inte kunna röra stabilisatorn när det som mest behövdes.

En pilot van vid en äldre modell av 737 utan tillräcklig medvetenhet om MCAS och den bortkopplade switchen kan mycket väl ha blivit ha blivit ytterligare stressad av att eltrimmotorn inte slogs av tillfälligt när han drog spaken max bakåt.

Standardproceduren för att åtgärda "runaway stabilizer" hade fortfarande fungerat och sedan kunde som du säger MCAS vara helt sönderbuggat och spela Donkey Kong med sig själv om det ville. Det hade inte kunnat röra på stabilisatorn längre iaf.
Citera
Medlem
Nemiuss avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cQirIH_DuAs
Citera
2019-03-13, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mx_Tr
Ja, skumt att de inte verkar veta var de skall ta vägen. QS4160 har satt fart mot Tunisien nu.

Undrar vad piloterna så till passagerarna som satt på dessa plan.

"Hmmmm piloten talar, tyvärr får vi inte flyga in i Europa på grund av att samma flygplan som ni just nu sitter i har kraschat två gånger på kort tid, harkl, harkl"
Citera
2019-03-13, 21:45
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
https://www.faa.gov/news/updates/media/Emergency_Order.pdf

Den amerikanska flygmyndigheten skriver ju rakt ut här att man idag har fått ny data som pekar på likheter mellan olyckorna ET302 och JT610. Då är det oerhört allvarligt, vi har alltså ett potentiellt fel som pekar nosen rakt ner i backen, och det verkar också kunna vara så att systemet inte går att slå av (alternativt är mycket svårt att slå av).

Shit, Boeing är riktigt illa ute med detta.

Alternativt inte vet hur man slår av --> Systemförståelse --> Utbildningsfråga.

+1 till Boeing
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in