Citat:
Ursprungligen postat av
.-.-.
Har beställt några gånger från Aliexpress spårbart, funnits nuffror och allt så man kunnat följa försändelsen, men efter postnord fått tag på paketet och klämt en på sina avgifter så förvandlas försändelsen till ett vanligt brev och landar i postlådan istället.
Känns som att sätt för dom att snika till sig ännu mer pengar, blir ju billigare för dom att bara slänga iväg allt som brev än att allt ska fortsätta va spårbart.
Känns rätt ruttet när dom gör så, då finns ju inga garantier för att försändelserna kommer fram längre.
Nån mer som känner igen detta fenomen?
Ja, det har hänt med bland annat Lithium-batterier som måste registreras och skickas separat. PostNord har sedan delat ut direkt i brevlådan. Men det beror på att PostNords system inte alltid är kompatibelt med det kinesiska. Man tycker ändå att de inte borde dela ut direkt i brevlådan när det handlar om en registrerad försändelse, där säljaren vill kunna kontrollera mottagandet.
Fick nyligen ett plånboksfodral för mobilen, som jag beställde via Ebay från Tyskland. Det hade skickats rekommenderat, men hamnade ändå direkt i brevlådan. Så får de väl inte göra när avsändaren har betalat extra för rek? Beror det på att PNs personal inte har tillräcklig utbildning och inte förstår alla utländska koder? Tänkte nästan meddela säljaren detta, men jag hade inte tid och lämnade bara vanlig feedback.
Jag har även fått rekförsändelser från Kina som nästan höll på att gå i retur (var innan momsningen på billiga varor) därför att PostNord inte brydde sig om att avisera. Jag hade inte fått en länk av säljaren, men när paketet dröjde mejlade jag och fick svar att det låg på utlämningsstället. Slarvigt av PN. Säljarna slarvar också många gånger.