2019-03-13, 11:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det finns ca 10% utrikes födda i Sverige så än får vi nog plats.
Det är långt fler utlänningar.

Du svarar inte på frågan varför existensen av svenskar i Sverige är ett problem för dig.
Citera
2019-03-13, 11:58
Medlem
Mad monks avatar
Landet styrs av gränslösa individer utan skrupler.
Citera
2019-03-13, 12:19
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Det är långt fler utlänningar.

Du svarar inte på frågan varför existensen av svenskar i Sverige är ett problem för dig.

Det är det inte. Om du har den uppfattningen så har du missförstått.
Citera
2019-03-13, 12:21
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 88g14flashplant
Jo det är vi. Att det finns rasblandade bastarder och främlingar med annan etnisk och raslig tillhörighet i landet gör inte dessa till svenskar. John Lundvik har förstått detta, du gör det inte.

Enligt lag så är alla som har svenskt medborgarskap svenskar, oavsett hudfärg. Det är du som inte fattar.
Citera
2019-03-13, 12:50
Avslutad
Citat:
Det är det inte. Om du har den uppfattningen så har du missförstått.
Ändå har du gång på gång har du förnekat vår existens.

Citat:
Född i Sverige = svensk.

Citat:
Om man föds i Sverige räknas man som svensk vad jag vet.

Citat:
Jag vet vad svenskar är. Det är människor som är födda i Sverige.

Den intressanta frågan är varför du är så ivrigt vill förneka vår existens. Vi går inte ens att särskilja enligt dig

Citat:
Någon svensk särart vet jag inte om det finns

och vi är så väldigt olika inbördes

Citat:
Vi kan vara väldigt olika inbördes.

och nu önskar du frånta oss vårt namn. Det som inte kan benämnas finns heller inte. Utgör vi ett hot måhända?
Citera
2019-03-13, 13:02
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ändå har du gång på gång har du förnekat vår existens.

Den intressanta frågan är varför du är så ivrigt vill förneka vår existens. Vi går inte ens att särskilja enligt dig

och vi är så väldigt olika inbördes

och nu önskar du frånta oss vårt namn. Det som inte kan benämnas finns heller inte. Utgör vi ett hot måhända?
Lite svårt att fatta vad du protesterar mot. Vilka är de "vi" som måhända utgör ett hot? Vems namn vill jag ta bort?
Citera
2019-03-13, 13:22
Medlem
Korders avatar
Citat:
Vi svenskar existerar och det kan du tycka vad du vill om och du kan kalla svensken för vad du vill; det spelar ingen som helst roll.

Vad har din kommentar med mitt inlägg att göra? Citerade du fel person?

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Fast riktiga rasister betraktar väl knappast Zlatan som svensk?

Nej, det är ju det som är det roliga. Duh.

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Du gör det ju inte eftersom du skriver att han är "jugge".

Missade du att jag kallade honom för svensk ocks? Blev det kortslutning där? Jag kallade honom för både svensk och jugge eftersom han är både svensk och jugge. Inte så avancerat att begripa, kan jag tycka. Etnisk jugge, svensk nationalitet & uppväxt.
Senast redigerad av Korder 2019-03-13 kl. 13:26.
Citera
2019-03-13, 13:51
Avslutad
Citat:
Lite svårt att fatta vad du protesterar mot.
Nej, det är det inte.

Citat:
Vilka är de "vi" som måhända utgör ett hot?
Vi svenskar. Inte vi islänningar.

Citat:
Vems namn vill jag ta bort?
Namnet på oss svenskar. Återigen så rör det sig inte om islänningarna. Det hade varit märkligt då de inte varit föremål för diskussion.
Citera
2019-03-13, 13:58
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Nej, det är det inte.

Vi svenskar. Inte vi islänningar.

Namnet på oss svenskar. Återigen så rör det sig inte om islänningarna. Det hade varit märkligt då de inte varit föremål för diskussion.

Jag är svensk.
Citera
2019-03-13, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Baba
En blå Neger som ska representera Sverige i eurovision Är för mig helt sjukt sorligt!

Är inte negern brun?
Citera
2019-03-13, 16:54
Medlem
Citat:
Enligt lag så är alla som har svenskt medborgarskap svenskar, oavsett hudfärg. Det är du som inte fattar.

Lag är bara ord på ett papper. I Kanada har de lagfört att könet man har inte är genetiskt betingat, I Kongolesien så har de lagfört att bögar är djävulens skapelse, anser du att dessa saker stämmer?
Citera
2019-03-13, 18:42
Medlem
Citat:
Det finns ca 10% utrikes födda i Sverige så än får vi nog plats.

Du är inte uppdaterad:
I slutet av 2017 bestod ungefär 18,5 procent av Sveriges befolkning av utrikes födda.1
http://www.migrationsinfo.se/fragor-och-svar/hur-manga-utrikes-fodda-sverige/

Citat:
Jag är helt med på det här. Men TS och vissa andra här inbjuder till en svart-vit diskussion så att säga.

Nej det tycker jag inte var en ärlig beskrivning av dina inlagor. Du verkar snarare ha gjort någon slags prioritetsordning som inte ens är ett försök att vara komplett.
1. Medborgarskap
2. Födelseland
3. Lite av varje

Dessutom skrev du inledningsvis t.ex: "född i Iran = iranier" men sedan har du uppenbarligen, pga. Lundviks bakgrund, insett ditt misstag där och senare utökat med medborgarskap. Även det upptäckte du efter ett tag var otillräckligt och då slog du till med:
Citat:
Svenskar är personer av svensk nationalitet. Svenskar kan även vara personer som, till exempel genom modersmål, kulturyttringar, traditioner, härstamning eller familjeband, betraktar sig som svenskar.

Men det räcker inte på långa vägar och saknar distinktion. Dessutom, vad händer då med t.ex. nigerian som i vuxen flyttar till Sverige och blir medborgare. Är han således inte nigerian längre? När upphör han att vara nigerian? Enligt detta synsätt finns inte heller kurder och samer eftersom de vare sig har ett erkänt medborgarskap eller födelseland som är kurdiskt respektive samiskt.

Dessutom saknas såväl biologisk bakgrund (som en del felaktigt kallar etnicitet, men som mer korrekt men lite problematiskt ibland benämns ras), kulturell bakgrund och språkligt tillhörighet till exempel.

Min (och Arpis?) poäng är precis raka motsatsen till en kort prioritetslista. Det väsentliga är att man vet vilken aspekt på tillhörighet en diskussion handlar om för då finns inget att tjafsa om. Det finns ingen aspekt som automatiskt trumfar en annan.

Citat:
Nej, svenskar är inte en "etnisk grupp inom den nordisk-germanska rasen - vita européer således".
Inte alla iaf.
Här ser du precis hur fel det blir. Tittar vi på såväl den biologiska bakgrunden som den nationella tillhörigheten så har svenskar en stark och långvarig anknytning till landet Sverige (och nordliga germaner) och det är först nyligen, de senaste tre decennierna som det inte är så längre. Att därför radera ut den svenska biologiska och nationella tillhörigheten och kalla i princip alla som har någon form av uppehållstillstånd svenskar på precis samma premisser är totalt fel och irrationellt.

Själv är jag som sagt inte särskilt förtjust i orden etnicitet eller ras som beteckning på det hela men det verkar ändå vara de två benämningar som är vanligast för att beteckna den biologiska (och i fallet etnicitet delvis kulturella och språkliga) bakgrunden så ibland får det duga.
Senast redigerad av Varglig 2019-03-13 kl. 19:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in