Citat:
Hej, och tack för en mycket intressant tråd. Har läst igenom det mesta.
Skulle vara tacksam för uppdaterad information, gällande att sitta i fängelse.
Kort historik, har blivit dömd till 1 år och 6 månader. Ska överklaga. Förhoppningsvis blir det mindre straff eller frikännande.
Ett par frågeställningar som jag inte har fått koll på.
1. Kan man sköta sina bankaffärer på kåken? Logga in på sin internetbank etc.
2. Kioskkonto, läser att man kan ta med egna medel, pratar vi cash nu eller kan man föra över på något sätt? Vad kostar saker där inne? Röker och snusar , förmodar att snusning blir mer frekvent inne på kåken.
3. Får man tillgång till sin epost på kåken? (Får en del räkningar dit te.x).
4. När brukar man få igång permissioner?
5. Har förstått att 2/3 sitter man, så i mitt fall om det inte ändras blir 1 år. När kan man beräkna att man får permis första gången?
Har så mycket funderingar och frågor så vet egentligen inte var jag ska börja eller sluta. Nöjer med mig dessa ovan sålänge. Plus nyfiken på förslag på var man ska "söka" sig, är ostraffad sedan tidigare, och inte för att det spelar någon roll i sammanhanget så är jag oskyldigt dömd. Är dömd för grov misshandel. Har hört av en bekant som suttit ett par gånger att jag borde söka mig till Skogome, dels för att det är i hemtrakterna, dels för att de har ett tvätteri där som man får hyggligt betalt för att arbeta på. Han menade oxå att när jag kan byta till öppen så borde jag ansöka till ytterby. Några spontana reaktioner på detta?
Har förstått det dels i tråden och av min bekant att det är kört med öppen direkt då man är dömd för grov misshandel. Någon som har annan erfarenhet?
Tacksam för respons.
Skulle vara tacksam för uppdaterad information, gällande att sitta i fängelse.
Kort historik, har blivit dömd till 1 år och 6 månader. Ska överklaga. Förhoppningsvis blir det mindre straff eller frikännande.
Ett par frågeställningar som jag inte har fått koll på.
1. Kan man sköta sina bankaffärer på kåken? Logga in på sin internetbank etc.
2. Kioskkonto, läser att man kan ta med egna medel, pratar vi cash nu eller kan man föra över på något sätt? Vad kostar saker där inne? Röker och snusar , förmodar att snusning blir mer frekvent inne på kåken.
3. Får man tillgång till sin epost på kåken? (Får en del räkningar dit te.x).
4. När brukar man få igång permissioner?
5. Har förstått att 2/3 sitter man, så i mitt fall om det inte ändras blir 1 år. När kan man beräkna att man får permis första gången?
Har så mycket funderingar och frågor så vet egentligen inte var jag ska börja eller sluta. Nöjer med mig dessa ovan sålänge. Plus nyfiken på förslag på var man ska "söka" sig, är ostraffad sedan tidigare, och inte för att det spelar någon roll i sammanhanget så är jag oskyldigt dömd. Är dömd för grov misshandel. Har hört av en bekant som suttit ett par gånger att jag borde söka mig till Skogome, dels för att det är i hemtrakterna, dels för att de har ett tvätteri där som man får hyggligt betalt för att arbeta på. Han menade oxå att när jag kan byta till öppen så borde jag ansöka till ytterby. Några spontana reaktioner på detta?
Har förstått det dels i tråden och av min bekant att det är kört med öppen direkt då man är dömd för grov misshandel. Någon som har annan erfarenhet?
Tacksam för respons.
1. Nej
2. Kan överföras men får överföras av någon på andra sidan murarna men du kan även ta med cash när du glider in och be dom sätta det på ditt konto.
3. Nej
4. Bäst du Googlat fram reglerna för det är komplicerat och bara för att reglerna finns så är de rådgivande och inte bindande. Dvs det är godtyckligt hur KV sätter just dina permissioner.
https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/permission/#faqnar-kan-en-intagen-fa-permission
5. Samma som 4
Alla har samma lön bakom murarna.
Är inte "kriminell", är egen företagare sedan många år tillbaka, och har såklart hela det paketet med mig in, hur man driver företag etc, utan att hamna i krångel. Gillar att ha kontroll på saker och ting, och om en snusdosa kostar 50-60kr så känns det svårt att få en om dagen på normalt sätt.