2019-03-12, 19:19
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNON2019
Hej, och tack för en mycket intressant tråd. Har läst igenom det mesta.
Skulle vara tacksam för uppdaterad information, gällande att sitta i fängelse.

Kort historik, har blivit dömd till 1 år och 6 månader. Ska överklaga. Förhoppningsvis blir det mindre straff eller frikännande.

Ett par frågeställningar som jag inte har fått koll på.

1. Kan man sköta sina bankaffärer på kåken? Logga in på sin internetbank etc.

2. Kioskkonto, läser att man kan ta med egna medel, pratar vi cash nu eller kan man föra över på något sätt? Vad kostar saker där inne? Röker och snusar , förmodar att snusning blir mer frekvent inne på kåken.

3. Får man tillgång till sin epost på kåken? (Får en del räkningar dit te.x).

4. När brukar man få igång permissioner?

5. Har förstått att 2/3 sitter man, så i mitt fall om det inte ändras blir 1 år. När kan man beräkna att man får permis första gången?

Har så mycket funderingar och frågor så vet egentligen inte var jag ska börja eller sluta. Nöjer med mig dessa ovan sålänge. Plus nyfiken på förslag på var man ska "söka" sig, är ostraffad sedan tidigare, och inte för att det spelar någon roll i sammanhanget så är jag oskyldigt dömd. Är dömd för grov misshandel. Har hört av en bekant som suttit ett par gånger att jag borde söka mig till Skogome, dels för att det är i hemtrakterna, dels för att de har ett tvätteri där som man får hyggligt betalt för att arbeta på. Han menade oxå att när jag kan byta till öppen så borde jag ansöka till ytterby. Några spontana reaktioner på detta?

Har förstått det dels i tråden och av min bekant att det är kört med öppen direkt då man är dömd för grov misshandel. Någon som har annan erfarenhet?

Tacksam för respons.

1. Nej

2. Kan överföras men får överföras av någon på andra sidan murarna men du kan även ta med cash när du glider in och be dom sätta det på ditt konto.

3. Nej

4. Bäst du Googlat fram reglerna för det är komplicerat och bara för att reglerna finns så är de rådgivande och inte bindande. Dvs det är godtyckligt hur KV sätter just dina permissioner.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/permission/#faqnar-kan-en-intagen-fa-permission

5. Samma som 4

Alla har samma lön bakom murarna.
Citera
2019-03-13, 00:17
Medlem
Copiadyos avatar
Cigg / snus får du inte med in. Oavsett vad. Inget ätbart eller flytande.

Pengar lättast om någon för över åt dig månadsvis.

Bankärenden kan man faktiskt få hjälp med 1 gång i månaden. Svårt och sällsynt men har sett folk få hjälp med det. Då handlar det dock inte om Internetbank utan om att de fått in fakturor som kriminalvården på något vis med fullmakt betalat .
Citera
2019-03-13, 00:19
Medlem
Copiadyos avatar
Apropå på permis så ska du gjort minst 25% av (total strafftid) samt viss kvaltid på kåken . Olika där.

Priset på kiosk varierar vart du hamnar. Men räkna med "mack" priser
Citera
2019-03-13, 09:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copiadyo
Cigg / snus får du inte med in. Oavsett vad. Inget ätbart eller flytande.

Pengar lättast om någon för över åt dig månadsvis.

Bankärenden kan man faktiskt få hjälp med 1 gång i månaden. Svårt och sällsynt men har sett folk få hjälp med det. Då handlar det dock inte om Internetbank utan om att de fått in fakturor som kriminalvården på något vis med fullmakt betalat .

Att få hjälp med fakturor har jag aldrig hört talas om eller upplevt men med det sagt så kanske det förekommer som du säger.

Andra som har erfarenheter kring detta?
Citera
2019-03-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
1. Nej

2. Kan överföras men får överföras av någon på andra sidan murarna men du kan även ta med cash när du glider in och be dom sätta det på ditt konto.

3. Nej

4. Bäst du Googlat fram reglerna för det är komplicerat och bara för att reglerna finns så är de rådgivande och inte bindande. Dvs det är godtyckligt hur KV sätter just dina permissioner.

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/permission/#faqnar-kan-en-intagen-fa-permission

5. Samma som 4

Alla har samma lön bakom murarna.

Tack för respons. Helt galet att man inte får sköta sina bankaffärer (betala sina räkningar etc.). Är förmodligen en av de sakerna som jag är mest orolig för, har ingen som jag litar på att lämna ut bankid etc till.
Citera
2019-03-13, 10:55
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack för respons. Helt galet att man inte får sköta sina bankaffärer (betala sina räkningar etc.). Är förmodligen en av de sakerna som jag är mest orolig för, har ingen som jag litar på att lämna ut bankid etc till.

Du är inte ensam men så är det.

Det är två saker som är extremt viktiga när du skall sitta inne: fixa så mycket som möjligt så att det går per automatik från utsidan och skaffa en rutin snabbt på insidan.

Vad jag menar är att sätt så mycket som möjligt på autogiro som du bara kan.

Du kan alltid ändra tillbaka det när du kommer ut om du vill betala annorlunda.

Stressen av att inte kunna påverka saker och ting på utsidan kan äta upp en inifrån.

Har du ingen att ge fullmakt till (bank, övrigt) som du kan lita på så är det än viktigare att du själva fixar detta innan du kryper in.
Citera
2019-03-13, 10:57
Medlem
Citat:
Apropå på permis så ska du gjort minst 25% av (total strafftid) samt viss kvaltid på kåken . Olika där.

Priset på kiosk varierar vart du hamnar. Men räkna med "mack" priser

Tack för respons. Blir att leva snålt med den lilla summa man får då med andra ord. Du kanske har tips om hur man får "mer" valuta för pengarna, uppfattat det i tråden som att det förekommer byteshandel om kioskvaror. Är grymt bra i köket, och har en del kunskaper som förmodligen kan vara en fördel för andra i samma situation. (Besvara skrivelser etc.). Är detta något som man kan få ett paket cigg eller en dosa snus för te.x ? Är inte "kriminell", är egen företagare sedan många år tillbaka, och har såklart hela det paketet med mig in, hur man driver företag etc, utan att hamna i krångel. Gillar att ha kontroll på saker och ting, och om en snusdosa kostar 50-60kr så känns det svårt att få en om dagen på normalt sätt.

Slog mig nu när jag skrev ovan om "kriminell". Förmodar att de riktigt kriminella i samhället aldrig någonsin hamnar på kåken. Tänker på advokater/åklagare och företagare som har all tid i världen att fiffla och "små lura" samhället utan påföljd. Det är förmodligen bara de med otur eller en avundsjuk rival som hamnar bakom galler ett tag... off topic, bara en reflektion som jag blev påmind om. Tjänstemän (tjänstehens ) i sina fina kvarter.
Citera
2019-03-13, 11:04
Medlem
Citat:
Du är inte ensam men så är det.

Det är två saker som är extremt viktiga när du skall sitta inne: fixa så mycket som möjligt så att det går per automatik från utsidan och skaffa en rutin snabbt på insidan.

Vad jag menar är att sätt så mycket som möjligt på autogiro som du bara kan.

Du kan alltid ändra tillbaka det när du kommer ut om du vill betala annorlunda.

Stressen av att inte kunna påverka saker och ting på utsidan kan äta upp en inifrån.

Har du ingen att ge fullmakt till (bank, övrigt) som du kan lita på så är det än viktigare att du själva fixar detta innan du kryper in.

Tack, yes, jag har faktiskt redan börjat ordna med allt detta, autogiro etc. Trots att jag verkligen hoppas att jag slipper åka på semester ett år eller mer. Bättre att förbereda sig för det värsta.

Lärde mig efter 24 timmar i arresten att det är viktigt med rutin, så de 4 dagarna där gick ok. Häktet blev som en semester tripp. Och som jag förstår det så är anstalt även det en snäpp upp på skalan. Så är faktiskt inte direkt orolig för tiden på anstalt. Rutiner är som du skriver förmodligen det viktigaste och att inte ha något som gnager sönder en på utsidan. Så tack igen för denna respons. Ska se till att allt är under kontroll om eller när det blir dags att krypa in.

En annan fråga som du kanske har erfarenhet av eller någon annan. Hur ofta är det man träffar på "riktigt" oskyldiga i fängelset? I min verklighet så spelar det noll roll, vem som är skyldig eller inte, sitter man så sitter man, då får man acceptera läget, men skulle vara intressant att höra om hur det är på kåken om just detta. Är alla "oskyldiga" ? eller ser man det som man är skyldig (kanske inte för det man sitter för, men förmodligen finns det något man gjort så man förtjänar en paus från friheten.) .
Citera
2019-03-13, 11:20
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Tack, yes, jag har faktiskt redan börjat ordna med allt detta, autogiro etc. Trots att jag verkligen hoppas att jag slipper åka på semester ett år eller mer. Bättre att förbereda sig för det värsta.

Lärde mig efter 24 timmar i arresten att det är viktigt med rutin, så de 4 dagarna där gick ok. Häktet blev som en semester tripp. Och som jag förstår det så är anstalt även det en snäpp upp på skalan. Så är faktiskt inte direkt orolig för tiden på anstalt. Rutiner är som du skriver förmodligen det viktigaste och att inte ha något som gnager sönder en på utsidan. Så tack igen för denna respons. Ska se till att allt är under kontroll om eller när det blir dags att krypa in.

En annan fråga som du kanske har erfarenhet av eller någon annan. Hur ofta är det man träffar på "riktigt" oskyldiga i fängelset? I min verklighet så spelar det noll roll, vem som är skyldig eller inte, sitter man så sitter man, då får man acceptera läget, men skulle vara intressant att höra om hur det är på kåken om just detta. Är alla "oskyldiga" ? eller ser man det som man är skyldig (kanske inte för det man sitter för, men förmodligen finns det något man gjort så man förtjänar en paus från friheten.) .

Alla är oskyldiga......
Citera
2019-03-13, 11:25
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Att få hjälp med fakturor har jag aldrig hört talas om eller upplevt men med det sagt så kanske det förekommer som du säger.

Andra som har erfarenheter kring detta?

Har sovit på saken och ska revidera mitt svar lite.

Såhär var det sättet folk fick hjälp, om man fick pengar insatta (Eller hade) pengar på sitt kioskkonto kunde man ge fakturor till kassaansvarig på anstalten så betalade hon dessa från ens kioskkonto, omständigt, osmidigt mm. Men de var så man kunde göra.

Men som Novus4212 säger, fixa så mycket du kan för saker man inte trodde skulle vara omständiga blir det från insidan!
Citera
2019-03-13, 11:32
Medlem
Copiadyos avatar
Citat:
Tack för respons. Blir att leva snålt med den lilla summa man får då med andra ord. Du kanske har tips om hur man får "mer" valuta för pengarna, uppfattat det i tråden som att det förekommer byteshandel om kioskvaror. Är grymt bra i köket, och har en del kunskaper som förmodligen kan vara en fördel för andra i samma situation. (Besvara skrivelser etc.). Är detta något som man kan få ett paket cigg eller en dosa snus för te.x ? Är inte "kriminell", är egen företagare sedan många år tillbaka, och har såklart hela det paketet med mig in, hur man driver företag etc, utan att hamna i krångel. Gillar att ha kontroll på saker och ting, och om en snusdosa kostar 50-60kr så känns det svårt att få en om dagen på normalt sätt.

Hjälp gärna folk med skrivelser och saker, men att kräva betalt är inte ett snyggt sätt att bli populär. Om du hjälper folk så kommer de flesta erbjuda dig något i kiosken och så vidare, de som inte gör de är tattare och de kan du hålla dig undan ifrån. (Beroende på hur mycket du hjälper dem obvs)

Snus/Cigg kostar inte mer på insidan, det är de enda som har samma pris som utsidan, på grund av tobakslag antar jag, kan inte det riktigt. Men är du bered att snusa kaliber eller lm eller liknande finns de ju dosor för 20-25 spänn.

Är du bra på att laga mat får du hoppas att du hamnar på självhushåll, där är det några av de intagna som lagar maten varje dag, är ett bra jobb och de ställen "kocken" har varit duktig i självhushållet har han blivit belönad på olika sätt av de intagna.

Citat:

En annan fråga som du kanske har erfarenhet av eller någon annan. Hur ofta är det man träffar på "riktigt" oskyldiga i fängelset?

Hur ska man veta det? typ 50% av alla jag träffat påstår sig vara oskyldiga, medans kanske? 5% är det? Sen finns det ju en gråzon, folk som kanske är skyldiga till en del av brotten osv.

Jag har själv suttit oskyldigt dömd, men klagade inte en sekund eftersom jag gick fri från 3 saker jag istället hade gjort....

Citat:
Alla är oskyldiga......

Diz!

--

Vilken kåk ska du till?
Citera
2019-03-13, 11:35
Medlem
Citat:
Har sovit på saken och ska revidera mitt svar lite.

Såhär var det sättet folk fick hjälp, om man fick pengar insatta (Eller hade) pengar på sitt kioskkonto kunde man ge fakturor till kassaansvarig på anstalten så betalade hon dessa från ens kioskkonto, omständigt, osmidigt mm. Men de var så man kunde göra.

Men som Novus4212 säger, fixa så mycket du kan för saker man inte trodde skulle vara omständiga blir det från insidan!

Okej, tack för svar, låter inte som en möjlighet då det kontot är väldigt begränsat. Trist att man inte kan föra över mer cash, fast förstår problematiken därav dessa regler. Fast problematik med att sköta sina räkningar etc, förstår jag inte alls. Det står på så många platser i kvs skrifter att de gör så mycket för att de intagna ska kunna återanpassas till samhället. Det är ju rent skitsnack. Får man inte sköta sin ekonomi från insidan, för utgifter på utsidan, så anpassas man inte någonstans, utan tvärtom. Man kommer ut om man har otur till ett liv med kronofogden och alla ens tillhörigheter är borta ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in