2019-03-12, 19:34
Medlem
Tillssons avatar
Direkt från Arlanda nu (SVT) med anledning av stoppet - total hysteri.

https://www.svtplay.se/
Citera
2019-03-12, 19:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icaruz
Boeing ute med deras egna 737 MAX 7 ovanför Seattle.
Riktigt frenetiska manövrar som utförs.

https://www.flightradar24.com/BOE001/1fc797a5

Man ska kanske inte skämta i en sådan här tråd, men när jag läste ditt inlägg så tänkte jag att det är hög tid för Boeing att börja med lite avancerad testflygning med 737 MAX...

Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
a 23-year-old pilot who has been flying 737s since last June for a Chinese domestic airline, said the new model would sometimes show that the aircraft was climbing steeply even though it was climbing by 10 degrees, and automated systems would nudge the plane’s nose down, causing a temporary loss of control.

https://leehamnews.com/2019/03/12/uk-bans-max-china-checked-with-boeing-faa-before-grounding/#comment-258145

Lite mer citat från den texten:
«Carl Liu, a 23-year-old pilot who has been flying 737s since last June for a Chinese domestic airline, said the new model would sometimes show that the aircraft was climbing steeply even though it was climbing by 10 degrees, and automated systems would nudge the plane’s nose down, causing a temporary loss of control.

I’ve noticed there is a great deal of error in the M.C.A.S. system, so it’s not a one-off incident,” said Liu, who spoke to The Washington Post on the condition that his employer not be identified. “Boeing has not done enough, it never thought about suspending the production or operation of its 737 Max 8 planes even after recurring tragedies.”

He added that “all Boeing has promised is to update the M.C.A.S. system, and even that small move came a little too late.”»
Varför har inte Boeing reagerat?
Om inte den namngivna piloten ljuger så finns det ingen ursäkt till varför Boeing inte utfärdat generellt flygförbud för 737 MAX, tills detta är löst.

Transportstyrelsen?
Hur gör man för att sparka liv i Transportstyrelsen?

Citera
2019-03-12, 19:39
Medlem
Jacobssteges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Här är en intressant och mycket relevant post från ett annat forum.
Personen som skriver detta, är tidigare kapten hos Ethiopian och delar med sig av sina erfarenheter där.

MPL är alltså den där snabbkursen till att få flyga flygplan, som jag beskrev tidigare.
CRM = crew resource management. I flygbolag i västvärlden får vi kurser årligen om hur vi ska kunna samarbeta så effektivt som möjligt i cockpit.

Dåligt bolagskultur och flygelever med dryga 200 timmar som är helt oförmögna att flyga flygplanet på egen hand. Skrämmande!

Det säger sig självt att utgångsläget för att lösa en situation med unreliable airspeed eller andra problem, inte är det bästa.

Här är restan av det han skrev:
Präsis det jag beskrev initialt i tråden. Moderatorn bannade mig för mina påståenden, men jag gick själv på FIT i Melbourne, Fla 1979-82. Araberna/negrerna på Tico flygplatsen var fullständigt oförmögna att lära sig något överhuvudtaget. Bara en så simpel sak som terminologi blev rena kaoset när de kommunicerade med flygledning.
Citera
2019-03-12, 19:40
Medlem
nån som kan förklara hur man ens kan skicka ut plan som har denna typ av fel/bugg, och dessutom piloterna inte fått rätt utbildning för att motverka det ? låter ju helt sjukt
Citera
2019-03-12, 19:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Man ska kanske inte skämta i en sådan här tråd, men när jag läste ditt inlägg så tänkte jag att det är hög tid för Boeing att börja med lite avancerad testflygning med 737 MAX...

Lite mer citat från den texten:
«Carl Liu, a 23-year-old pilot who has been flying 737s since last June for a Chinese domestic airline, said the new model would sometimes show that the aircraft was climbing steeply even though it was climbing by 10 degrees, and automated systems would nudge the plane’s nose down, causing a temporary loss of control.

I’ve noticed there is a great deal of error in the M.C.A.S. system, so it’s not a one-off incident,” said Liu, who spoke to The Washington Post on the condition that his employer not be identified. “Boeing has not done enough, it never thought about suspending the production or operation of its 737 Max 8 planes even after recurring tragedies.”

He added that “all Boeing has promised is to update the M.C.A.S. system, and even that small move came a little too late.”»
Varför har inte Boeing reagerat?
Om inte den namngivna piloten ljuger så finns det ingen ursäkt till varför Boeing inte utfärdat generellt flygförbud för 737 MAX, tills detta är löst.

Transportstyrelsen?

Jag tar allt som kommer från kinesiskt håll angående MAX 8 och kraschen med en stor nypa salt.

Vore bra om det går att verifiera tillbuden innan man direkt kopplar det till ET302.

Om AoA indikatorn visar högre anfallsvinkel än verkligheten så borde väl pilotens åtgärd vara att försöka sänka nosen, då går väl inte MCAS in och förstärker trim?

Hm?
Citera
2019-03-12, 19:50
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Man bränner bränsle för att säkra landningen. Helt normalt och inget konstigt (bortsett flygförbudet såklart).

Så är det säkert. Man får väl inte dumpa om det inte är en nödsituation.

Jag kan nog tycka att detta att hela Europa groundar alla Boeing 737 MAX hör till tråden. Det bör innebära att man vet något mer om själva olyckan än vad som kommit fram. Den svarta (orange) lådan har ju varit funnen i några dygn nu, kanske har man börjat få indikationer på att olyckan faktiskt liknar den i Indonesien.
Citera
2019-03-12, 19:52
Medlem
okok1s avatar
Är det samma modell som var med i den senaste kraschen som var lik denna? Det var ett plan som rapporterade problem och vände efter ett par minuter. Det planet hamnade i vattnet.
Citera
2019-03-12, 19:54
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
nån som kan förklara hur man ens kan skicka ut plan som har denna typ av fel/bugg, och dessutom piloterna inte fått rätt utbildning för att motverka det ? låter ju helt sjukt
Såvitt känt, har flygplanet inget fel eller bugg.
Däremot borde mer ha inkluderats i flygplanets tekniska manual, fast det är åtgärdat sedan Lion-olyckan. Idag finns det ingen 737-pilot som inte känner till MCAS.
Citera
2019-03-12, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Transportstyrelsen?

Mkt bra fråga, han som uttalade sig från Transportstyrelsen i förmiddags är det närmaste Bagdad Bob en svensk myndighetsperson har kommit. "planet är helt säkert", "vi har ingen anledning att agera".

Mindre än tio timmar senare stoppas planet i stort i hela världen, plan vänder och skyndar hem eller till närmaste lämpliga flygplats som om de är bombhotade eller kan störta när som helst. Måste vara en av de mest dramatiska "grounded" på många år.
Är detta ett panik beslut eller, som jag tror, något har redan famkomit från flightrecordern som hittades igår. Möten kors tvärs i förmiddags och sen beslut som kommuniceras ut i lite olika tider beroende på hur snabbt respektive myndigheter blir klara.

Utom i USA, där påstås det att Boeing redan gjort lite justeringar på instrumenten. FAA tiger också stilla när nationalklenoden ligger risigt till. Som det stod länkat på ställe, FAA hade varit helt över detta om planet hade varit en Airbus.
Citera
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Så är det säkert. Man får väl inte dumpa om det inte är en nödsituation.
Ingen 737 kan dumpa bränsle.
Det bara större maskiner som kan det.

Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kan nog tycka att detta att hela Europa groundar alla Boeing 737 MAX hör till tråden. Det bör innebära att man vet något mer om själva olyckan än vad som kommit fram. Den svarta (orange) lådan har ju varit funnen i några dygn nu, kanske har man börjat få indikationer på att olyckan faktiskt liknar den i Indonesien.
Nej, man vet än så länge inget mer (jag har viss insyn).

Det verkar snarare handla om en mediehysteri där ingen vill vara sist.
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag tar allt som kommer från kinesiskt håll angående MAX 8 och kraschen med en stor nypa salt.

Vore bra om det går att verifiera tillbuden innan man direkt kopplar det till ET302.

Om AoA indikatorn visar högre anfallsvinkel än verkligheten så borde väl pilotens åtgärd vara att försöka sänka nosen, då går väl inte MCAS in och förstärker trim?

Hm?

Även Washington Post har skrivit om de upprepade problemen med 737 MAX som rapporterats.
Det här publicerades för mindre än två timmar sedan.

China’s ban on the Boeing 737 Max inspires others, ramps up pressure on U.S. regulator
«What Liu describes is similar to what investigators in their preliminary findings said caused the Lion Air crash, where a malfunctioning sensor caused the plane to plummet repeatedly as the pilots struggled to regain control. The pilots were unable to even ascertain their speed and altitude because the system was showing erroneous readings, according to the findings.»

www.washingtonpost.com/chinas-ban-on-the-boeing-737-max-inspires-others-and-ramps-up-pressure-on-the-faa

Det börjar verkligen se ut som om Boeing har känt till problemen och mörkat. Kanske vet dom att det inte räcker med en programuppdatering?

Det som Liu beskriver måste rapporteras, till operatör och tillbaka till tillverkare. Att inte göra det är tjänstefel.

Citera
2019-03-12, 20:05
Moderator
OYs avatar
Washington post citat;

Citat:
Although pilots have expressed wariness about the new jet, there is disagreement in Chinese aviation circles about whether it amounts to a design flaw. Chen Jianguo, head of technology at the Aircraft Owners and Pilots Association of China, said all Chinese 737 Max pilots were notified about the MCAS system and its quirks after the Lion Air crash.

“There’s no need for more broad training about MCAS and how to turn it off,” he said by telephone. “You just need one or two seconds to turn it off.”

Så om ET302 olyckan har med MCAS att göra är det märkligt att man inte hade två sekunders marginal och slog av systemet.

MCAS inblandat --> Utbildning orsak.

Kan man dra någon annan slutsats?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in