2019-03-12, 16:40
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Att folk ska ha så svårt att skilja på art och ras (twitterinlägget från nån som heter filip).
Hundar är en art, en schäfer och en bullterrier är olika raser av den arten, precis samma funkar det med människor. Det finns bara en art (species) av människor men flera olika raser, inte det minsta konstigt på något vis.
Att vi här i Europa är ängsliga för att använda rasbegreppet har ju sina historiska orsaker men icke desto mindre är det ett begrepp som resten av världen använder.
Ängslighet ja, verkar vara något slags neurotiskt drag som vissa har. De förknippar det med ondska att erkänna verkligheten så som den är. På så vis är det tacksamt att han sätter griller i huvudet på PK-hjonen.
Citera
2019-03-12, 17:02
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Rent tekniskt så är vit inte en färg, utan det är alla färger kombinerade i en färg. Du är alltså en mix av färger. Kulören kan vara vit däremot.

Så alla människor är kulörta, vilket faktiskt låter rätt så PK att säga... Dock kan en gärningsmannabeskrivning bli krånglig om de säger att mannen har kulören S 4550-Y90R, om inte polisen har med sig en färgkarta ur NCS index.

Så kan man säga att vita människor är mer mångfärgade än bruna människor? Har vita också mer färgpigment än bruna?

Finns det en bra tråd i ämnet?
Citera
2019-03-12, 17:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Född i Sverige = svensk.
Nej, nuförtiden är det inte så.

Citat:
Vi kan vara väldigt olika inbördes.
Ja. Alla folkgrupper är olika inbördes. Det förhindrar inte folkgruppens existens.

Citat:
Någon svensk särart vet jag inte om det finns, möjligtvis en nordisk.
Så vi svenskar kan inte hävda att vi existerar som folk?
Citera
2019-03-12, 17:10
Medlem
Citat:
Född i Sverige = svensk. Vi kan vara väldigt olika inbördes. Någon svensk särart vet jag inte om det finns, möjligtvis en nordisk.

Helt fel. Testa att skicka in ett DNA-test till myHeritage eller 24andme som "afro-svensk" och se vad det står (tips: det kommer inte stå någonting om Sverige eller ens Europa).
Citera
2019-03-12, 17:13
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Nej, nuförtiden är det inte så.

Ja. Alla folkgrupper är olika inbördes. Det förhindrar inte folkgruppens existens.

Så vi svenskar kan inte hävda att vi existerar som folk?
Om man föds i Sverige räknas man som svensk vad jag vet. Har du annan information så ser jag gärna den.
Svenskar existerar, det är människor som är födda i Sverige. Om vi skiljer oss från tex danskar eller norrmän så är det nog bara språkligt.
Citera
2019-03-12, 17:14
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Helt fel. Testa att skicka in ett DNA-test till myHeritage eller 24andme som "afro-svensk" och se vad det står (tips: det kommer inte stå någonting om Sverige eller ens Europa).
Och? Född i Sverige = svensk.
Citera
2019-03-12, 17:24
Medlem
Citat:

Så de är svenska, men inte svenska? Om en afrikan är svensk, vad är då du och jag? Extra-svensk?
Citera
2019-03-12, 17:26
Avslutad
Citat:
Om man föds i Sverige räknas man som svensk vad jag vet.
Fast vi svenskar existerar vad jag vet. Och vi är inte iranier. Sen får du ju räkna hur du vill, även om du kan komma att betraktas som lätt efterbliven om du inte kan skilja en svensk från en perser.

Citat:
Har du annan information så ser jag gärna den.

Om du mot förmodan inte vet vilka vi svenskar är så får du nog fråga någon i din närhet. En ostensiv definition brukar få poletten att trilla ned, om du - mot förmodan som sagt - aldrig träffat en svensk och inte vet vilka vi är.

Citat:
Svenskar existerar, det är människor som är födda i Sverige.
Du får nog leva med att vi finns, som sagt, precis som vi får leva med att utlänningar - kurder, turkar, araber, zigenare etc. - befinner sig i vårt land.

Citat:
Om vi skiljer oss från tex danskar eller norrmän så är det nog bara språkligt.
Vi dansar uppenbarligen kurdisk folkdans, enligt din definition av svenskar. Så nog skiljer vi oss åt allt.
Citera
2019-03-12, 17:26
Medlem
Citat:
Om man föds i Sverige räknas man som svensk vad jag vet. Har du annan information så ser jag gärna den.
Svenskar existerar, det är människor som är födda i Sverige. Om vi skiljer oss från tex danskar eller norrmän så är det nog bara språkligt.

Väldigt förvirrad text här. Alla som är födda i Sverige är alltså Svenskar. Men vi skiljer oss inte från danskar eller norrmän mer än språkligt... hur tänker du nu?
Citera
2019-03-12, 17:41
Medlem
88g14flashplants avatar
Citat:
Svenskar = etnisk grupp inom den nordisk-germanska rasen - vita européer således, ditt efterblivna jävla mähä.
Citera
2019-03-12, 17:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Achie
Så de är svenska, men inte svenska? Om en afrikan är svensk, vad är då du och jag? Extra-svensk?
Afrikan = född i Afrika. Svensk = född i Sverige. Finns det några oklarheter här?
Citera
2019-03-12, 18:01
Medlem
locknlolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ali-Baba
Är detta något ni tycker är helt okej?
En blå Neger som ska representera Sverige i eurovision Är för mig helt sjukt sorligt!

Vad har dom gjort med vårat land räcker det inte med att dom fått moské, könsstympa sina döttrar och skjuta varandra på öppna gator nu ska Neger fan ut och reppa SVERIGE

Vilka jävla dom ?
Han är ensam och får stå för det positiva i att vinna en tävling i musik.
Jag har inte ett skit emot att han tävlar, även om jag inte gillar låten. Jag kan inte se att han könsstympat eller skjutit någon överhuvudtaget ? Att du försöker göra dig lustig över hans bruna färg som föresten inte bär ett spår av blått är sjukt.

Jag tillhör nämnligen en av många svenskar som mer än gärna går hela sommarn för att om möjligt bli åtminstone lite brun.
Senast redigerad av locknloll 2019-03-12 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in