2019-03-11, 15:31
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Peter Springare och Jonas Rydén hade alltså misslyckats med att hitta en koppling mellan den misstänkte och brottet, detta trots att alla (inkl. åklagaren och högsta polisledningen) på den tiden visste att han var gärningsmannen. Klart att man var tvungna att byta ut så inkompetenta poliser.

Taktiskt av dem nu att börja med Rydéns skadeståndskrav. Då kan inte polisledningen skylla omplaceringen på Springares pokerkvällar och facebook-inlägg.

Är du ironisk nu? Eller tror du på allvar att Rydén och Springare blev omplacerade pga. något i deras utredningsarbete? Både Springare och deras chef har ju sagt att det inte rör deras utredningsarbete. Ljuger exempelvis Springare menar du?
Citera
2019-03-11, 16:12
Medlem
Citat:
Peter Springare och Jonas Rydén hade alltså misslyckats med att hitta en koppling mellan den misstänkte och brottet, detta trots att alla (inkl. åklagaren och högsta polisledningen) på den tiden visste att han var gärningsmannen. Klart att man var tvungna att byta ut så inkompetenta poliser.

Taktiskt av dem nu att börja med Rydéns skadeståndskrav. Då kan inte polisledningen skylla omplaceringen på Springares pokerkvällar och facebook-inlägg.

Polisen har aldrig sagt att omplaceringarna hade direkt koppling till fallet, snarast förnekade dom det. Har du källa på det du påstår?

Grunden för omplaceringarna kan skilja sig mellan respektive person. Att man inte söker av de närmaste omgivningarna tycker jag var ett misslyckande då kroppen återfanns 100 meter från den försvunnes bostadshus, av en privatperson. Då hade hela fem dagar förflutit.

Den kritiska timmen var vida överskriven.
https://www.tv4play.se/program/en-timme-att-f%C3%A5nga-en-m%C3%B6rdare/11793448
Senast redigerad av Remark 2019-03-11 kl. 16:28.
Citera
2019-03-11, 17:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Grunden för omplaceringarna kan skilja sig mellan respektive person. Att man inte söker av de närmaste omgivningarna tycker jag var ett misslyckande då kroppen återfanns 100 meter från den försvunnes bostadshus, av en privatperson. Då hade hela fem dagar förflutit.

Att inte söka i omgivningarna var ett mycket allvarligt fel. Är det inte därför som utredningen nu står och stampar?

Var det inte så att Springare tänkte ta semester också och la fortsatta undersökningar på is under den tiden?
Citera
2019-03-11, 20:09
Medlem
svt.se/nyheter/lokalt/orebro

Rubrik: Polischef omplacerades i samband med mordutredning – nu kräver han skadestånd

"Chefen omplacerades samtidigt som spaningsledare Peter Springare efter intern kritik för vilka utredningsinsatser som sattes in då kvinnan rapporterats som försvunnen."

Hela artikeln kan läsas här.

TV reportaget kan ses även i SVTPlay (spola fram till 00:59)
Citera
2019-03-11, 21:14
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
svt.se/nyheter/lokalt/orebro

Rubrik: Polischef omplacerades i samband med mordutredning – nu kräver han skadestånd

"Chefen omplacerades samtidigt som spaningsledare Peter Springare efter intern kritik för vilka utredningsinsatser som sattes in då kvinnan rapporterats som försvunnen."

Hela artikeln kan läsas här.

TV reportaget kan ses även i SVTPlay (spola fram till 00:59)

Lite mer citat:
Citat:
Kritik mot initiala insatser
I fallet med den mördade kvinnan rubricerade polisen först fallet som människorov och det tog över fyra dagar innan kroppen hittades.

Enligt Mats Rupla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

Intressant är att artikeln inte nämner att kroppen till slut hittades av privatperson/er och inte av polisen.

Jag tänker att det fanns interna konflikter redan innan mordet på Lena men att de initiala misslyckandena där fick bägaren att rinna över helt varav Ryden och Springare blev omplacerade.
Citera
2019-03-11, 22:39
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Lite mer citat:

Intressant är att artikeln inte nämner att kroppen till slut hittades av privatperson/er och inte av polisen.

Jag tänker att det fanns interna konflikter redan innan mordet på Lena men att de initiala misslyckandena där fick bägaren att rinna över helt varav Ryden och Springare blev omplacerade.

Jag misstänker att rubriceringen borde ha varit ”jättemycket försvunnen person”. Eller ”faktiskt, verkligen, på riktigt försvunnen person”. Att inte örebropolisen betraktar bortrövade personer som försvunna eller försvunna som bortrövade gör ju att jag tvekar om jag nånsin skulle vilja vara vare sig det ena eller andra.
Citera
2019-03-11, 23:12
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Lite mer citat:

Enligt polisledningen har inte omplaceringen alls med mordet att göra:

https://theworldnews.net/se-news/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora

Citat:
Men om det inte är på grund av problem med mordutredningen som ni flyttar på de här båda poliserna, varför går kommunikationschef Mats Nylén ut i media och säger att utredningen inte skötts på bästa sätt?

– Jag tror inte Mats har de detaljkunskaperna, jag tror han uttalade sig mer generellt. Kanske spekulerade han om varför, men jag vill dementera det. Det här har inget med mordutredningen att göra, säger Lars Bergman bestämt
.
Citera
2019-03-11, 23:38
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

https://theworldnews.net/se-news/chefens-forklaring-till-omplacerade-orebropoliserna-har-inget-med-mordutredningen-att-gora

.
Som Sven-Erik Alhem sade, det kan skada förtroendet för polisen att alla säger olika:

Men själva problemet var väl att man inte följde sitt eget regelverk här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Senast redigerad av Draifos 2019-03-12 kl. 00:19.
Citera
2019-03-12, 00:09
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld

.

Nej, jag tror inte det heller. Men de initiala misslyckandena i fallet gjorde saken inte bättre. Hade Springare och Ryden gjort ett bra jobb med fallet från start tvivlar jag på att de hade plockats bort mitt under utredningen. Man hade i så fall väntat till fallet var löst. På så vis tror jag ändå att alla misslyckanden var utlösande orsak till deras omplacering i ett kritiskt skede mitt i en utredning.

Sedan kan de självklart inte säga att Springare och Ryden omplaceras för att de gjort ett kasst arbete med ett mordfall som fortfarande är olöst. Vad ska allmänheten säga? Att Örebropolisens splaningsledning var så inkompetent att de omplacerades, och det är deras fel att vi har en mördare fri fortfarande.
Tror du verkligen polisen skulle erkänna det?
Citera
2019-03-12, 00:15
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag misstänker att rubriceringen borde ha varit ”jättemycket försvunnen person”. Eller ”faktiskt, verkligen, på riktigt försvunnen person”. Att inte örebropolisen betraktar bortrövade personer som försvunna eller försvunna som bortrövade gör ju att jag tvekar om jag nånsin skulle vilja vara vare sig det ena eller andra.

Jag förstår inte varför de inte hade två parallella utredningar, en för försvunnen person och en för människorov.

När Nathalie i Eksjö försvann gjorde man så och jag blev överasskad över att det faktiskt var möjligt. För man gjorde ju inte så i Lenas fall, varför inte undrar jag.
Citera
2019-03-12, 07:23
Medlem
Kommer ni inte ihåg vad dom kommunicerades ut initialt, men sedan ändrades?
Den första informationen som gick ut från polishuset var just att det hade med fallet att göra.
Många idoga försök att få det till poker och liknande gjorts, både hos polisen och här.

Hur logiskt är det att båda två i spaningsledningen får gå samtidigt p.g.a poker? Snacka om att tappa tempo...

Dom omplacerades! Skulle det vara övertramp mot myndigheten hade dom stängts av från arbetet. Nu var åtgärden bara riktad att omplacera dom från grova, alltså inget med något grovt övertramp mot myndigheter, utan endast, som sades initialt, det har med hur utredningen bedrevs. Därför fick båda gå.
Citera
2019-03-12, 07:27
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte det heller. Men de initiala misslyckandena i fallet gjorde saken inte bättre. Hade Springare och Ryden gjort ett bra jobb med fallet från start tvivlar jag på att de hade plockats bort mitt under utredningen. Man hade i så fall väntat till fallet var löst. På så vis tror jag ändå att alla misslyckanden var utlösande orsak till deras omplacering i ett kritiskt skede mitt i en utredning.

Sedan kan de självklart inte säga att Springare och Ryden omplaceras för att de gjort ett kasst arbete med ett mordfall som fortfarande är olöst. Vad ska allmänheten säga? Att Örebropolisens splaningsledning var så inkompetent att de omplacerades, och det är deras fel att vi har en mördare fri fortfarande.
Tror du verkligen polisen skulle erkänna det?
Precis! Och eftersom polisledningen ansvarar för kvalitetssäkringen så skulle det vara att kasta skit på sig själv om man kritiserade utredningen.
Då hittades andra orsaker på, vilket var lätt i PS fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in