2019-03-12, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Du klandrar polisen i Örebro i nästan varje inlägg... dom är inte mördare! Dom försöker säkert lösa detta även om det tar tid.

SD är fortfarande MGM och är han GM är jag ganska övertygad om att HD vet mer.
-Nja, jag kan väl hålla med om jag, kanske inte nästan alla inlägg, men ganska ofta, klandrar Örebropolisen. Så långt är det rätt.
När jag så läste vad 'notknapparen' postade igår kl 08:54 (stort tack!) om vad NA skriver om polishuset och ersättningskrav som riktas mot polisledningen, så känns det inte som jag är helt fel ute. Eller är det i din värld kutym att polisledningar i Sverige offentligt kritiseras och att omplacerade p g a missnöje med åtgärden, kräver ersättning?

-Nej, du har alldeles rätt, det finns inget som talar för att Örebropolisen som myndighetsorganisation i nuläget kan misstänkas vara ansvariga för mordet på LW. Det hindrar förstås inte att nån enskild polisman på ett eller annat sätt kan vara inblandad, men det har jag aldrig fört fram som nån teori och det vet du, så det är bara dumt av dig att föra den sortens "argumentation".

Jag delar din uppfattning (1): Örebropolisen försöker säkert lösa mordet på LW.
Jag delar din uppfattning (2): Det tar tid.

Fotnot (1): Jag noterar att du inte kan låta bli att antydningsvis och indirekt (=fegt) smutskasta en säkert mycket hårt arbetande offentliganställd, av Socialstyrelsen legitimerad sjuksköterska, tillika tvåbarnsmamma, HD.
Varför gör du så?
Skäms du inte?

Fotnot (2): Jag har aldrig med namns nämnande kritiserat nån i Örebro polishus. Bara hur de misslyckades med att finna en mördad trebarnsmamma som under fyra dagar låg död bara ett stenkast från sin bostad.
Hon hittades inte av folk från Polisen, utan av folk från Detektiven Allmänheten. Hade inte denna oorganiserade "organisation" funnits, utan Polisen varit ensam ansvariga för eftersöket, så hade mycket väl LW: s kropp fortfarande kunnat ha legat där, vid/bakom planket i Nya Hjärsta.
Just saying.
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-12 kl. 08:22. Anledning: ett sjukskötersketillägg, viktigt!
Citera
2019-03-12, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Hur många poliser tror du egentligen befanns sig i förhörsrummet?
Jag tror att de var minst två stycken där i förhörsrummet. Det brukar de vara i de amerikanska polisfilmer jag ägnar i princip all min vakna tid åt att titta på. Dag ut, dag in. Under månader. Som blir till år. Som sagt: Ironi är svårt.

Där, i serierna, brukar de alltid vara uppdelade så att en polisman/detektiv är hård och spelar hänsynslös (och kanske också är det i rollen), medan den andre skall verka vänlig och vädjande.
I Örebro polishus vid de initiala förhören med SD, tror jag att de båda (alternativt: alla) var 'bad cops'. De hade redan då, många av dem i polishuset, dock inte alla, tagit på sig tunnelseenderöret.
Förstår du?
Senast redigerad av Carinah78 2019-03-12 kl. 08:25.
Citera
2019-03-12, 08:28
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
-Nja, jag kan väl hålla med om jag, kanske inte nästan alla inlägg, men ganska ofta, klandrar Örebropolisen. Så långt är det rätt.
När jag så läste vad 'notknapparen' postade igår kl 08:54 (stort tack!) om vad NA skriver om polishuset och ersättningskrav som riktas mot polisledningen, så känns det inte som jag är helt fel ute. Eller är det i din värld kutym att polisledningar i Sverige offentligt kritiseras och att omplacerade p g a missnöje med åtgärden, kräver ersättning?

-Nej, du har alldeles rätt, det finns inget som talar för att Örebropolisen som myndighetsorganisation i nuläget kan misstänkas vara ansvariga för mordet på LW. Det hindrar förstås inte att nån enskild polisman på ett eller annat sätt kan vara inblandad, men det har jag aldrig fört fram som nån teori och det vet du, så det är bara dumt av dig att föra den sortens "argumentation".

Jag delar din uppfattning (1): Örebropolisen försöker säkert lösa mordet på LW.
Jag delar din uppfattning (2): Det tar tid.

Fotnot (1): Jag noterar att du inte kan låta bli att antydningsvis och indirekt (=fegt) smutskasta en säkert mycket hårt arbetande offentliganställd, av Socialstyrelsen legitimerad sjuksköterska, tillika tvåbarnsmamma, HD.
Varför gör du så?
Skäms du inte?

Fotnot (2): Jag har aldrig med namns nämnande kritiserat nån i Örebro polishus. Bara hur de misslyckades med att finna en mördad trebarnsmamma som under fyra dagar låg död bara ett stenkast från sin bostad.
Hon hittades inte av folk från Polisen, utan av folk från Detektiven Allmänheten. Hade inte denna oorganiserade "organisation" funnits, utan Polisen varit ensam ansvariga för eftersöket, så hade mycket väl LW: s kropp fortfarande kunnat ha legat där, vid/bakom planket i Nya Hjärsta.
Just saying.

Det är uppenbarligen mer legitimt att klandra HD än Polisen som bevisligen är klandervärd till följd av alla misstag som högst troligt lett till att en mördare är på fri fot efter snart ett år.

Man undrar varför det anses mer befogat att kritisera en privatperson som troligtvis är oskyldig än på de som faktiskt förtjänar kritik.
Senast redigerad av Rosamund 2019-03-12 kl. 08:32.
Citera
2019-03-12, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bokstavskombo
svt.se/nyheter/lokalt/orebro

Rubrik: Polischef omplacerades i samband med mordutredning – nu kräver han skadestånd

"Chefen omplacerades samtidigt som spaningsledare Peter Springare efter intern kritik för vilka utredningsinsatser som sattes in då kvinnan rapporterats som försvunnen."

Hela artikeln kan läsas här.

TV reportaget kan ses även i SVTPlay (spola fram till 00:59)
Tack för länkar!
Genom dem kunde jag läsa vad Sven-Erik Alhem sade i juni 2018 om byte av spaningsledningen. Jag citerar det avslutande och fetningen är min:

"Jag tror väl ändå att allmänheten har tilltro till att polisen vill göra det bästa möjliga av en situation, oavsett vad det är som varit negativt. Och kritik kan också vara positivt i den bemärkelsen att om det är tabbar som är begångna är det bra att de kommer upp, säger Sven-Erik Alhem."

Källa: Jennie Wahlgren, SVT, artikelförfattare

Vad Alhem försöker göra är att han vill få folk att tro att Polisens 'vilja' [att göra det bästa i en situation] räcker.
Jag vill påstå att det är långtifrån tillräckligt att bara 'vilja'. Till viljan måste också adderas kompetens. I det här tragiska fallet med den mördade trebarnsmamman LW, är det lätt att få intrycket av att ledningen för Örebropolisen valde att istället subtrahera kompetens.

Jag tror vidare att de flesta bland folket runt LW och f ö folket i Örebro med omnejd, inte är helt nöjda med att 'viljan' ha fått styra denna mordutredningen. Viljan har ju varit att det skulle vara SD som är den som mördat LW.
Den viljan tycks ju tyvärr ha lett utredningen rakt in i en återvändsgränd. Och låta en mördare få vara på fri fot..
Citera
2019-03-12, 09:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodTanke
Kommer ni inte ihåg vad dom kommunicerades ut initialt, men sedan ändrades?
Den första informationen som gick ut från polishuset var just att det hade med fallet att göra.
Många idoga försök att få det till poker och liknande gjorts, både hos polisen och här.

Hur logiskt är det att båda två i spaningsledningen får gå samtidigt p.g.a poker? Snacka om att tappa tempo...

Dom omplacerades! Skulle det vara övertramp mot myndigheten hade dom stängts av från arbetet. Nu var åtgärden bara riktad att omplacera dom från grova, alltså inget med något grovt övertramp mot myndigheter, utan endast, som sades initialt, det har med hur utredningen bedrevs. Därför fick båda gå.

Som jag minns det var det inte själva pokern i sig som var anledningen, utan att den hade utövats i ett rum i polishuset där man förvarade sekretessbelagda dokument eller liknande och dit man bjudit in personer som inte hade rättigheter att ta del av dessa.

Samtidigt misstänker jag att omplaceringen inte direkt hade med den saken att göra, utan var en "ursäkt" för en längre tids konflikter av olika slag. Kanske var det droppen, kanske såg man sin chans?

Frågan är om vi kommer att få veta "sanningen" bakom omplaceringen, då förhandlingen nu rör skadestånd för otillåten omplacering.
Citera
2019-03-12, 09:36
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Ja, för vissa här i tråden tycks det inte finnas några spärrar alls, utan då utpekar man (läs: 'Tufsankatt'. Katten är dock inte ensam) en odömd och vad vi vet, helt oförvitlig tvåbarnsmamma som synnerligen klandervärd. Barnen är typ tonåringar och kan alltså här på Flashback läsa hur deras mamma beskrivs.

OffT: Men det bryr inte de sig om, de som anser det närmast vara en mänsklig rättighet att här, i skydd av anonymitet, fritt få "spekulera" och kränka. En sån värld..

Undrar hur mycket barnen vet och förstår?
Hoppas att polisen förhör dem.

De måste ju ha märkt om mamma och pappa har ändrat beteende.
Även om barn vill tro det bästa om sina
föräldrar så tror jag att de vet innerst inne.
Citera
2019-03-12, 09:42
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Undrar hur mycket barnen vet och förstår?
Hoppas att polisen förhör dem.

De måste ju ha märkt om mamma och pappa har ändrat beteende.
Även om barn vill tro det bästa om sina
föräldrar så tror jag att de vet innerst inne.

Man måste ha vårdnadshavares godkännande för att få förhöra minderåriga.
Citera
2019-03-12, 09:44
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Som jag minns det var det inte själva pokern i sig som var anledningen, utan att den hade utövats i ett rum i polishuset där man förvarade sekretessbelagda dokument eller liknande och dit man bjudit in personer som inte hade rättigheter att ta del av dessa.

Samtidigt misstänker jag att omplaceringen inte direkt hade med den saken att göra, utan var en "ursäkt" för en längre tids konflikter av olika slag. Kanske var det droppen, kanske såg man sin chans?

Frågan är om vi kommer att få veta "sanningen" bakom omplaceringen, då förhandlingen nu rör skadestånd för otillåten omplacering.
Förklaringen till att Springare & Rydén omplacerades efter en månad är väl ganska uppenbar. När man ännu efter trettio dagar inte har en gärningsman så föreskriver alltså reglementet ("Mordbibeln") att vissa åtgärder skall vidtas, bl.a. skall den lokala polisen ta hjälp av mer erfarna mordutredare.

Det bästa hade väl varit att ta hjälp av Nationella bedömandegruppen (som Springare talade om i NA), men här valde alltså den högsta polisledningen att i stället att byta ut Springare & Rydén, mot Mikael Nyqvist. Man trodde väl helt enkelt att den nye spaningsledaren Nyqvist skulle lyckas bättre med det Springare & Rydén hade misslyckats med, dvs. att finna sakligt stöd för misstankarna mot SD. Kanske hade Springare & Rydén börjat vackla i tron också.

Sedan spelade det väl som du säger också in att man sedan länge hade velat bli av med Springare av helt andra anledningar (främst hans uttalanden om invandrare och brottslighet), men den här Rydén hade man väl inte haft problem med tidigare?
Senast redigerad av Draifos 2019-03-12 kl. 10:37.
Citera
2019-03-12, 09:50
Medlem
gloriouslifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund

Äldsta dottern är 18 om två år.
Tick tack tick tack...
Citera
2019-03-12, 09:53
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloriouslife
Äldsta dottern är 18 om två år.
Tick tack tick tack...

Hahah vad glad jag blev, trodde du skrev "om två dagar".
Önsketänkande
Citera
2019-03-12, 11:19
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Som Sven-Erik Alhem sade, det kan skada förtroendet för polisen att alla säger olika:

Men själva problemet var väl att man inte följde sitt eget regelverk här:
(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

Det har du rätt i. Att de gett något motstridiga uppgifter i media är klantigt och det skadar förtroendet helt klart. Hur ska allmänheten nu kunna lita fullt ut på vad polisledningen säger rörande Springare?

Citat:
Nej, jag tror inte det heller. Men de initiala misslyckandena i fallet gjorde saken inte bättre. Hade Springare och Ryden gjort ett bra jobb med fallet från start tvivlar jag på att de hade plockats bort mitt under utredningen. Man hade i så fall väntat till fallet var löst. På så vis tror jag ändå att alla misslyckanden var utlösande orsak till deras omplacering i ett kritiskt skede mitt i en utredning.

Sedan kan de självklart inte säga att Springare och Ryden omplaceras för att de gjort ett kasst arbete med ett mordfall som fortfarande är olöst. Vad ska allmänheten säga? Att Örebropolisens splaningsledning var så inkompetent att de omplacerades, och det är deras fel att vi har en mördare fri fortfarande.
Tror du verkligen polisen skulle erkänna det?

Jag misstänker att problemen med Springare är kopplat till konflikter med annan personal i huset. Och som du säger tror jag de funnits under en längre tid. Förmodligen har han fått varningar för det, men i samband med arbetet med Wesström-fallet blev det tydligt att Springare inte tänkt förändra sitt beteende. Därav nödgades ledningen att göra något åt det. Därför kände de heller inte att de kunde vänta tills förundersökningsarbetet var slutfört.

Jag tror inte att Polischefen ljög när han gick ut och dementerade att det hade med mordutredningsarbetet att göra. Detta eftersom det uttalandet gav själva förtroendekrisen Draifos nämner. Smartare hade isåfall varit att bekräfta det som tidigare redan sagt, eller köra med det klassiska "jag kan inte gå in på det med tanke på det fortsatta förundersökningsarbetet".

För mig känns det inte rimligt att dementera en tidigare sann utsaga med en lögn, och på det viset skapa en förtroendekris.
Citera
2019-03-12, 11:25
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Varför kommer du så ofta med felaktiga men ändå tvärsäkra påståenden?

Även om det är viktigt för dig att påstå och hela tiden visa att du kommer från USA så kan du enkelt googla om vad som gäller i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in