2019-03-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är samma i tråden, de som gapar mest scrollar jag bort. Gammalt ambulansordspråk.
Ja det var minst sagt ett skumt ordval. Inte undrar att folk stuper på sin post om man har den inställningen..
Jag finner det intressant med rollspel förutom allierandet, kollade på personlighetstyper innan varav det var hög självmordsrisk att vara predisponibel för djup depression (Melancholic Personality Type eller TM/Typus melancholicus).
Tycker mycket sammanföll där med deras rollspel och utopier om Långt-liv-i-lycka.
Ha ha roligt ordspråk
Ja det blir lite scrollning här med.
Tänker läsa lite om detta med allierande. Hur det uppstår och vad som händer. Antar att det är en lång process kanske. Blir det som att paret lever i en lögn eller bluff. De håller samman i deras bubbla och visar inget utåt? De stärker varandra i sina sjuka tankar kanske.
I denna tråd har jag lärt mig hur farlig en depression kan vara obehandlad.
Katastroftänk och extrem oro, överbeskyddande är nog också ingredienser i denna giftiga soppa.
Citera
2019-03-11, 22:18
Medlem
Är det fetmarkerade tredjehandsinfo?
Citat:
Ursprungligen postat av Elli09
Vet du vad? Jag tror att H valde detta själv! Varför tror du att Hs karriär var bättre på E&Y ? Hon hade bra tjänst på skatteverket och trivdes så vitt jag vet.Och för övrigt så tror jag O tog mycket mer ansvar en vad många andra män hade gjort.Och som jag sagt innan han var privilegierad med sådan tjänst så han har ALLTID varit hemma och tagit mkt ansvar över deras töser förutom.då han var på resande fot.
Citera
2019-03-11, 22:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Även de mest viljestarka, driftiga och självständiga yrkeskvinnor har vittnat om hur de brutits ner när de hamnat i ett destruktivt förhållande med en kontrollerande man. Kanske var det så för HB. Kanske pressen det innebar när flickorna insjuknade gjorde sitt till. HB kanske fick vaka på nätterna om M var sjuk. Sömnbrist gör folk lättare att hjäärntvätta. Klassisk metod för krigsfångar.

Eller så var det OH som blev påverkad av sömnbrist. De som kände familjen väl borde veta vem av dem som var den dominanta.

Eller så fick OH svårt att sova efter att HB haft död på barnen och valde då den eviga vilan för henne och sig själv.
Citera
2019-03-11, 22:24
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Ja det finns ensamstående föräldrar som sliter häcken av sig och föräldrar där ena parten jobbar borta mkt. Men det hindrar väl inte att man förstår att det måste vara skitjobbigt för den hemmavarande föräldern. Det var du som sa att Oskars pendlande pågick från 2002 vilket låter som otroligt jobbigt för en familj att ha det så under så lång tid.

Här beskriver Oskar själv ungefär hur hans karriär har sett ut.

http://henkow.se/about.html

(Jag antar att det är där Elli09 har hämtat sin imformation också, en stjärna på Google den).

Han verkar alltid ha jobbat oerhört mycket. Det säger sig nästan självt att Hanna fått sköta mycket markservice. Många par är inte så jämställda som de trodde när barnen föds.
Citera
2019-03-11, 22:25
Medlem
[quote=Flashig78|66995432]Har man cancer och enbart tar en "tårtbit" ur bröstet så är det en ganska lätt operation. Av strålningen kan man bli trött, men ganska överkomligt. Man brukar kunna jobba under den månaden man får strålbehandling, halvtidsjobb i alla fall. Det tar ett par timmar per dag med väntetid, inställning av apparaten och strålning. I en behandling där cellgifter (cytostatika) ingår, så blir man ofta otroligt kraftlös och trött. Man sover en del, man kan ibland inte behålla maten och kräks - inte så ofta, man får illamåendemedel också, så illamåendet är inte alltid så farligt.

Så är det enbart operation och strålning så har nog H gått ganska smärtfritt förbi det hela. Dock kan det psykiska ta en del stryk.[/QUOTE]
Absolut och i detta fallet var det nog det värsta,med tanke på hur hon ändrade livsstil uteslöt socker helt och hållet m.m.Själv kan jag inte så mkt om just cancer men har den erfarenheten att vilken renlevnadsmänniska du en är kan drabbas medans det finns de som både röker dricker och lever osunt aldrig drabbas.Men H blev överdrivet försiktig.Den gången vet jag att hon inte tog någon hjälp av kurator el liknande.Kanske hade behövts..är väl en stor livskris att drabbas av cancer oavsett vilken form el.vilka åtgärder som behövdes.Bara ordet cancer är laddat för många.
Citera
2019-03-11, 22:26
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

(Jag antar att det är där Elli09 har hämtat sin imformation också, en stjärna på Google den).

Han verkar alltid ha jobbat oerhört mycket. Det säger sig nästan självt att Hanna fått sköta mycket markservice. Många par är inte så jämställda som de trodde när barnen föds.
Vad är det för fel att nån råddar i hemmet när den andra jobbar? Så är det i många familjer när nån reser runt eller jobbar på annat ställe under veckorna. Herregud, skaffar man barn får man räkna med att det kan bli lite ojämlikt utan att folk skriker högt. Blir bara så trött.

Edit: Känner en karl som det första han gör när han kommer hem från jobbet på kvällen, tar ett bad på en timme - en whisky - och sen ligger han och gonar sig i badet. Hustrun tar hand om barnen, fixar käk och sen har han middagen serverad. Ojämlikt? Kanske. Men de trivs bra ihop så vitt jag förstått
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-11 kl. 22:29.
Citera
2019-03-11, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Varför utgår du från att en väldigt välutbildad kvinna som i stor konkurrens fick jobb på EY blev en helt viljelös person. Hon hade en hög kvalificerad tjänst på Skatteverket.

Inget som tyder på en mesig person direkt. Snarast en viljestark person.

Du underskattar henne.
Det ena utesluter inte det andra. Hur välutbildad och kvalificerad Hanna än var i sitt yrkesliv. Det säger ingenting om hur hon var i sitt förhållande. En stark kvinna kan bli medberoende i ett förhållande med en missbrukare, bli misshandlad, påverkad av en viss personlighet. Ni är så tvärsäkra härinne i era omdömen och har en sjuk tro på högutbildade, kvalificerade människor. Så många jag har mött i psykiatrin som kunde ha varit Hanna och Oskar.
Ja, dom mördade sina barn i samförstånd och det var inte bra men innan dess så var dom en fin och stabil familj. Sa jag föresten att dom var högutbildade?
Hjälp vad trött jag blir.
Citera
2019-03-11, 22:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Ha ha roligt ordspråk
Ja det blir lite scrollning här med.
Tänker läsa lite om detta med allierande. Hur det uppstår och vad som händer. Antar att det är en lång process kanske. Blir det som att paret lever i en lögn eller bluff. De håller samman i deras bubbla och visar inget utåt? De stärker varandra i sina sjuka tankar kanske.
I denna tråd har jag lärt mig hur farlig en depression kan vara obehandlad.
Katastroftänk och extrem oro, överbeskyddande är nog också ingredienser i denna giftiga soppa.
Ja,.
Depression är oerhört farlig på så sätt att personen kan förvisso uppfatta sig nedstämd men inser inte vidden av hur illa det är. För att ta en jämförelse kan äldre hamna i depression utan att ens ha en aning om att så är fallet med resultat matleda, sömnbesvär, passivitet, grinig mot närstående. Det samma gäller patienter som varit utsatt för svårt trauma (IVA-nivå). Ett fenomen som personal är medveten om.
Gällande Bjärred så tror jag det är ett tillstånd som sker över så lång tid att de inte ens inser att det blivit latent och sen fördjupas till en farlig nivå. Att det är smygande, glidande.
Det är oerhört många faktorer i görningen, små komponenter som slutligen leder till katastrof. Men oavsett depressioner, personlighetstyper, kriser och det du nämner som jag tror är signifikant - så är det själva allierandet som är det mest kritiska i Bjärredfallet - för som jag skrev tidigare så hade annars nån av dem satt ner foten och det hade iaf eliminerat risken markant att det blivit så fullständigt galet.
Citat:
Ursprungligen postat av Gullgulligullan
När nu Elisabeth erfor att hon lurades in på fel bakgata av Missan tog hon istället sig an
att avslöja saker om Palme-mordet. Den kvinnan har onekligen sett sina bättre dagar passera revy.

" Idag kan jag avslöja."
"Uppgifterna kommer från en synnerligen trovärdig källa som jag har haft kontakt med."
Citera
2019-03-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee

I mitt vardagsliv sägs jag vara en tålmodig person, men dig börjar jag faktiskt bli riktigt trött på.Vad har du emot mig ? Vad menar du ? Och kalla mig vidrig människa trots att du inte känner mig säger ju mer om dig en mig!I vilket syfte skulle jag googla? Snälla kan du inte bara bortse från mina inlägg så ska jag bortse från dina.
Citera
2019-03-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Även de mest viljestarka, driftiga och självständiga yrkeskvinnor har vittnat om hur de brutits ner när de hamnat i ett destruktivt förhållande med en kontrollerande man. Kanske var det så för HB. Kanske pressen det innebar när flickorna insjuknade gjorde sitt till. HB kanske fick vaka på nätterna om M var sjuk. Sömnbrist gör folk lättare att hjäärntvätta. Klassisk metod för krigsfångar.

Eller så var det OH som blev påverkad av sömnbrist. De som kände familjen väl borde veta vem av dem som var den dominanta.

Detsamma gäller för män. Kanske därför de två lyckades bilda en gemensam pakt. Dom tänkte och fungerade lika handikappat inför motgångar.

Tragiskt är bara Förnamnet, då tänker jag särskilt på barnen.
Citera
2019-03-11, 22:33
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja,.
" Idag kan jag avslöja."
"Uppgifterna kommer från en synnerligen trovärdig källa som jag har haft kontakt med."
Ett scoop. Höglunds absolut första scoop!
Citera
2019-03-11, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag går helt på ellis uppgifter här. Enligt henne fick Hanna sin bröstcancer för tolv-tretton år sedan. Det bör då ha varit mellan Agnes och Moa vilket bara det låter skitjobbigt. Dessutom tolkade jag elli som att Oskar vistades hela veckorna i Lund och bara kom hem till gbg på helgerna. Låter som ett fruktansvärt jobbigt arrangemang.Vad för typ av cancer Hanna hade vet jag inget om. Alla uppgifter kommer från elli.
Jag beklagar verkligen att du har behövt gå igenom denna vidriga sjukdom!

Detta vet vi inte, sånlart. Men finns det nån möjlighet att hon fått ett recidiv?
Fick hon tillbaka det..
En tanke bara.
Då kanske det blir "ätter värre"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in