2019-03-11, 19:32
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Kan det stämma att han veckopendlade så länge?? Oj. Då kan jag verkligen förstå om H tyckte att O skulle ta mer möten med skolan och ev mer vab också när flickorna blev sjuka.
Men.. det var ju långt innan barnen blev sjuka. De flyttade 2012 till Lund... eller Bjärred.
Citera
2019-03-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det säger väl mer om professorn eller konstitutionen än Oskar? Att se föräldraledighet som en svaghet är förlegat.
Är det att beklaga sig för chefen om man finner det svårt att ro ihop tillvaron med sjuka barn?
Att Hanna beskrivs mer illa däran i tråden sett till depression, lyser med sin frånvaro, finns inte ett ord att hon påtalar sjukdom aka beter sig enormt introvert ser jag snarare som ett allvarligt tecken än att O är mer expressiv el uppvisar sorg, pratar om hemsituationen, sjuka barn.
De tysta brukar vara väldigt luriga..

Har du arbetat inom akademin? Om ens chef har en sån inställning spelar det ingen roll om det är förlegat, man påverkas ju självklart som anställd ändå. Att söka en professorstjänst gör man inte lättvindigt med fullt fokus på något annat (barnen). Oskar måste ha ägnat en ansenlig tid till att få ihop sitt arbete på institutionen, allt tar lite längre tid också om du är trött. Sen hade han en egen firma. Kan du inte medge att vi inte alls har så många tecken på att O var hemma och stöttade A o M under hösten?

Tycker du drar stora växlar på sånt som vi inte vet något om gällande Hanna. Vad sa polisen om hennes depression och psykiska hälsa egentligen?
Senast redigerad av Tey44 2019-03-11 kl. 19:35.
Citera
2019-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Det där är så sjukt. Att å ena sidan hävda att livet saknar mening och att i månader planera mord men samtidigt framhålla hur viktigt det är att fokusera på skolarbetet. Varför då om nu livet är meningslöst?

Och samtidigt jobbade båda föräldrarna på som vanligt.
Och dessutom- A skulle börja vara i skolan igen, så frisk var hon när hon var tvungen att mördas på grund av "sjukdom".
Allting som om man bestämt sig för självmord och mord, men samtidigt ändå inte bestämt sig.
Märkligt avslut också på självmord, att välja att bli strypt och att vilja att ens barn också blir strypta.
Kan det vara så att den av föräldrarna som ville att familjen skulle dö inte var den som utförde det?
Det gemensamt skrivna testamentet hos H- sons kanske bara var något den ena av dem gick med på för husfridens skull och för att stryka sin partner medhårs.
O satt dessutom strax innan jul och planerade för det nya året tillsammans med sin chef, en chef jag tycker säger mycket med att två gånger ha uttalat sig väldigt sparsamt i media.
Citera
2019-03-11, 19:36
Medlem
Citat:
Ja, jag får en stark känsla av att måna om andra (identifikation/medkännande ca) hjälpsam, käck och trevlig ända in i det sista.

Hon verkar ju hon ha garden uppe mer än honom och med tanke på depressioner och uppenbara rollspel inför omgivningen verkar ju hon ha klarat det galant, bättre än honom iaf där det faktiskt lyser igenom.

O ger uttryck för bekymmer, visar tecken på sorg, pratar om hemsituation och döttrar.
Gällande depressiva personer och självmord, som eller ler och bedyrar att tillvaron fungerar fint är det givetvis mer skumt.
Jag får ofta tankarna på en t-olycka. De som sitter tysta, inte vill vara till besvär eller påstår sig klara sig fint de man bör ta sig en titt på två ggr snarare.
Precis så. En vän till mig jobbar inom ambulansen och hon sa just det. De som skriker får vänta lite medans de tysta är de mest akuta.
En gammal arbetskamrat till mig var en sådan som alltid frågade och ville veta. Hon var en god lyssnare och kom med de bästa råden. Förstående och givmild men så fort vi började fråga henne så viftade hon på handen och sa att allt var bra. Hon delade inget men alla vi trodde hon var lycklig och mådde bra. Alltid ett leende på läpparna. Hon tog livet av sig sen.
Så jag ser det som sunt att prata och beklaga sig om man så önskar.
Knepigt uttalande ja av den professorn. ”Han prioriterade sina sjuka barn” ja, ock? Det är väl precis så det ska vara.
1.familj
2.jobb
Chefer som tror tvärtom är ingen bra chef.
Citera
2019-03-11, 19:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag får inte ihop något av detta. Flyttade inte familjen till Bjärred 2012? Hade då Oskar pendlat i 10 år? Hanna var alltså ensam i veckorna under två graviditeter, småbarnsåren samt en cancersjukdom?Vem hjälpte henne? Samtidigt jobbade ju Hanna och under flera år tjänade hon mer än Oskar. Jag fattar verkligen ingenting.
Hon hade väl cellgiftsbehandlingen när de flyttat till Lund? Och då var ju barnen i skola/dagis? Och O hemma på kvällarna. Jag har gått igenom hela den skiten. Så länge man slipper handla och sköta allt i hemmet själv så klarar man det. Hon hade förhoppningsvis lite hjälp i hemmet. Sen vet vi inte hur stor hennes cancer var. Liten operation enbart. Eller i kombination med cellgift (DET är tufft). Det beror också vilken sort hon hade, det finns flera sorters bröstcancer, och 60 olika cellgiftsblandningar. Vilken fick hon?

Så jag tror inte man ska slå på stora trumman innan man vet hur förhållandena var.
Citera
2019-03-11, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jag har aldrig refererat till någon blogg...?

Jag nämnde att jag aldrig sett någon annan patientsammanslutning eller patientföreträdare som omtalat just sina medlemmars åkomma som "världens värsta" eller framhållit medlemmar som tagit sitt liv som att det skulle vara begipligt i relation till åkomman.

De flesta patientföreträdare brukar inte jämföra sin sjukdom med andra sjukdomar eller betygsätta sin egen som värst. Man förhäver sig helt enkelt inte på andra sjukas bekostnad.
Och man gör precis det som MalinNilsson också så bra beskrev - man inkluderar "sina" sjuka i samhället, framhåller hur bra det går att leva och jobba trots sjukdomen, talar om hjälpmedel, tippsar om olika saker.

25% av ME sjuka är svårt sjuka - men majoriteten är det inte. Dessa andra 75% borde man hålla fram som tröst och stöd för alla som kanske kan bli bättre eller som just fått diagnosen.
75% av alla reportage borde teoretiskt helt enkelt handla om de inte så sjuka. Men så är det tyvärr inte.

ME hos barn har dessutom en enormt mycket bättre prognos.
Med största sannolikhet hade Agnes och Moas framtida liv kunnat vara bra, innehållsrikt med en god livskvallitet som del av ett samhälle där de kunde bilda familj, ha fritidsintressen och jobba.
Om någon har lurat i O och H att så inte var fallet - bär denne en tung börda i dag.

Du citerade ett inlägg med en länk till en privat blogg och skrev:

Citat:
Tack för artikeln.

Detta är precis det här beteendet och dessa uttalanden, som vi som använt oss av ord som "ME-lobbyister" och "ME-maffia" upplever är så fruktansvärt fel.

Nu försöker du ljuga dig ur ditt påstående.
Citera
2019-03-11, 19:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Har du arbetat inom akademin? Om ens chef har en sån inställning spelar det ingen roll om det är förlegat, man påverkas ju självklart som anställd ändå. Att söka en professorstjänst gör man inte lättvindigt med fullt fokus på något annat (barnen). Oskar måste ha ägnat en ansenlig tid till att få ihop sitt arbete på institutionen, allt tar lite längre tid också om du är trött. Sen hade han en egen firma. Kan du inte medge att vi inte alls har så många tecken på att O var hemma och stöttade A o M under hösten.

Tycker du drar stora växlar på sånt som vi inte vet något om gällande Hanna. Vad sa polisen om hennes depression och psykiska hälsa egentligen?
Vart jag jobbar har ingenting med saken att göra. Att uttala sig i ordval som svaghet när en person försöker få tillvaron att gå ihop (jobb versus sjuka barn) är för mig rena medeltiden i ordval år 2018.
Oavsett professorstjänst eller vad den än må vara. Omgivningen reagerar tydigen på att han får ställa in föreläsningar pga sjuka barn:

Ena stunden prioriterar han inte barnen tillräckligt - när han väl gör det så är han inte tillräckligt hängiven sitt yrke.

Återigen:
Om han stöttade barnen har varken du eller jag en susning om så jag tänker inte medge ett dugg.
Jag diskuterar fakta som finns och att det sen inte räckte till är ett faktum.

Han kanske hade fullt sjå med en djupt neurotisk Hanna? Vad vet jag. Uppenbart är att det var jobbig hemsituation, förmedlat via olika kollegor och chef.
Det har däremot inte framkommit via hennes omgivning och det är vad jag skriver om.
Senast redigerad av develi 2019-03-11 kl. 20:12.
Citera
2019-03-11, 19:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Bra. Ja. Lagen känner ”egentligen” redan från tidernas gryning allt om ”den mänskliga repertoaren”, som Psykologin sedan gör till sitt område. Men samhälle, försörjning, samliv, individuella fri- och rättigheter, demokrati, kompetens, ansvarighet och konkurrens o.a. som hör vår tid till skiftar ut ödet till välfärden, medborgaren och samexistensen. För att uttrycka det enkelt 😀.

Det har till viss del varit så länge.

Om världen var nån form av monolit så skulle inga lagar behövas och ingen maktdelning etc. Lagarna ”lappar” ihop det som är krokigt. Skutan är liksom redan från början läck, inte som ett resultat av slarv utan som ett mänskligt villkor — ansvaret som ligger på oss alla är att hålla den flytande och se till att den seglar på i lagom fart.

Lagen förlät långt innan kristendomen (och judendomen), etik och psykologi (terapi) började göra detsamma, för det är bara den som är mottaglig för förlåtelse som kan dömas. I viss mening i alla fall...

Man är kanske oftare än man tror medborgare innan man är individ...

Hade det varit naturvidrigt för människan att dräpa, hade det femte budet varit obsolet redan från början och det hade nog inte gud gillat... Inte ens att mörda barn verkar naturvidrigt om man ser till historien, fråga Mose, även om just han klarade sig rätt så bra med lite hjälp. Så visst är vi betjänta av våra lagar och visst ska vi straffas om vi inte följer dem.

Trådens föräldrar dömde sig själva till lagens strängaste straff, i Vitryssland.
Citera
2019-03-11, 20:05
Medlem
Kan hända att detta har tagits upp, men jag kom in på en sida där de stod födelsedatum och dödsdatum för de alla. Dödsdatum stod januari förutom på Hanna där stod de 9 januari. Någon som vet varför?
Citera
2019-03-11, 20:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frenchstyle
Precis så. En vän till mig jobbar inom ambulansen och hon sa just det. De som skriker får vänta lite medans de tysta är de mest akuta.
En gammal arbetskamrat till mig var en sådan som alltid frågade och ville veta. Hon var en god lyssnare och kom med de bästa råden. Förstående och givmild men så fort vi började fråga henne så viftade hon på handen och sa att allt var bra. Hon delade inget men alla vi trodde hon var lycklig och mådde bra. Alltid ett leende på läpparna. Hon tog livet av sig sen.
Så jag ser det som sunt att prata och beklaga sig om man så önskar.
Knepigt uttalande ja av den professorn. ”Han prioriterade sina sjuka barn” ja, ock? Det är väl precis så det ska vara.
1.familj
2.jobb
Chefer som tror tvärtom är ingen bra chef.
Det är samma i tråden, de som gapar mest scrollar jag bort. Gammalt ambulansordspråk.
Ja det var minst sagt ett skumt ordval. Inte undrar att folk stuper på sin post om man har den inställningen..
Jag finner det intressant med rollspel förutom allierandet, kollade på personlighetstyper innan varav det var hög självmordsrisk att vara predisponibel för djup depression (Melancholic Personality Type eller TM/Typus melancholicus).
Tycker mycket sammanföll där med deras rollspel och utopier om Långt-liv-i-lycka.
Citera
2019-03-11, 20:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Det är samma i tråden, de som gapar mest scrollar jag bort. Gammalt ambulansordspråk.
Ja det var minst sagt ett skumt ordval. Inte undrar att folk stuper på sin post om man har den inställningen..
Jag finner det intressant med rollspel förutom allierandet, kollade på personlighetstyper innan varav det var hög självmordsrisk att vara predisponibel för djup depression (Melancholic Personality Type eller TM/Typus melancholicus).
Tycker mycket sammanföll där med deras rollspel och utopier om Långt-liv-i-lycka.
Ok. Begriper inte ens vad du skriver. Orkar inte läsa två gånger.

Prata med bönder på bönders språk. Det verkar som om man försöker ta poäng här genom att uttrycka sig på ett sätt att man måste läsa ett inlägg tre gånger för att begripa innehållet. Vilket gör att man skiter i det. Så jävla intressant är det inte.
Senast redigerad av Flashig78 2019-03-11 kl. 20:13.
Citera
2019-03-11, 20:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Har du arbetat inom akademin? Om ens chef har en sån inställning spelar det ingen roll om det är förlegat, man påverkas ju självklart som anställd ändå. Att söka en professorstjänst gör man inte lättvindigt med fullt fokus på något annat (barnen). Oskar måste ha ägnat en ansenlig tid till att få ihop sitt arbete på institutionen, allt tar lite längre tid också om du är trött. Sen hade han en egen firma. Kan du inte medge att vi inte alls har så många tecken på att O var hemma och stöttade A o M under hösten?

I den icke skattefinanserade världen på företag i affäresverksamhet - är det ett problem för arbetsgivaren och chefen om någon har sjuka barn som kräver att denne är borta från viktiga möten och konferanser. Ett mindre företag kan gå under om en sådan person har en ansvarsfull position.

Det är definitivt inte en "konkurensfördel" om högre tjänst eller intenationellt renomme om O prioriterade något annat framför viktiga möten. Ur arbetsgivarens strikta perspektiv är det en svaghet och gör inte att instutionen kan visa framfötterna.

Det blåser mest högst upp på toppen, där är konkurensen hårdast. Den starkaste vinner. Att vara borta mycket, oavsett varför, är en svaghet ur karriärsynpunkt. Världen ser ut så, oavsett vad 10 miljoner svenskar tycker.

Bortsett från denna tråd finns det absolut ingenting som talar för att den mer introverta Hanna skulle varit deprimerad. Ingenting. Föräldrarna var inte sjuka enligt polisen och hennes chef uppgav att hon jobbade och väntades åter som vanligt.

Om O uttalas också enligt polisen han inte var sjuk, men han skulle inte jobba som vanligt utan skulle gå ner i arbetstid med 10%. Han hade också beskrivit att han hade en tung hemsituation för arbetskamrater och skriftliga kommentarer efter hans död omtalar sorg i blicken och att han inte förtjänade sin sista tid i livet.

Rent objektivt av ovanstående framstår onekligen O som mer sannolikt drabbad av tungsinne och ev depression än H. Så varifrån kommer säkra källor på att H var deprimerad??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in