2019-03-11, 17:44
Medlem
covfefe...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
För lite längre flighter och semesterresor ja. Korta hopp inom Europa, då droppar jag bara ett mail till företagets resebyrå så fixar de en lista på alternativ. Flygplansmodellen har normalt ingen betydelse i denna redovisning.
OK, men hur som helst var mitt budskap att man kan se flygmodellen i förväg. Du kan t ex be din resebyrå om denna uppgift, söka på dina flyg-alternativ på vafri online-resebyrå, titta på flygbolagens webplatser, eller skriva in datum och flightnummer på seatguru.com för att få reda på vilken modell de olika bolagen tänkt flyga med.
Citera
2019-03-11, 17:51
Medlem
En bekant åkte ungefär samtidigt ner till Kenya fast med ett annat plan och hade på flygplatsen suttit och pratat med de nu avlidna svenskarna från planet som kraschade. Obehagligt som fan.
Citera
2019-03-11, 17:54
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Orkar inte gå igenom 35 sidor, har de släppt passagerarlistor än?

Inte detaljerade mer än att de specificerade vilka nationaliteter det var på passagerarna.
Citera
2019-03-11, 18:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Det nådde väl ca 3000 meters höjd? Känns som det måste ha varit en våldsam krasch eftersom man inte ser några större delar alls. Inga försök att "nödlanda" eller liknande.

Antingen har de stallat och ramlat rakt ner från skyn, eller flugit med nosen först rakt ner i backen.
Citera
2019-03-11, 18:18
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Det nådde väl ca 3000 meters höjd? Känns som det måste ha varit en våldsam krasch eftersom man inte ser några större delar alls. Inga försök att "nödlanda" eller liknande.

Antingen har de stallat och ramlat rakt ner från skyn, eller flugit med nosen först rakt ner i backen.

Nej. Flygplatsen ligger på 2334m( ca 7500 fot) som högst var de upp på runt 8600 fot dvs drygt 300m över flygplatsen. Första delen av flygningen skedde riktigt lågt( de kunde troligen inte vinna höjd.
Terrängen steg åt det håll de flög.
Citera
2019-03-11, 18:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
Visst "finns" dom men kan du bekräfta att någon av dem är i trafik ännu? Det länkades ovan till att Copa "skulle" börja flyga i januari -19 men har dom börjat ännu?

Ryan Air har väl några "200" med planerad början av trafik i April.

Den som kan bekräfta att någon annan modell än "8:an" faktiskt är i trafik vinner en gratisflygning på valfri 737MAX-variant.

edit: Jag vann gratisflygningen. Copa har faktiskt börjat flyga minst en "9:a" https://www.flightradar24.com/data/aircraft/hp-9903cmp

Grattis!
Det är bara att kolla livförsäkringen och boka!

Du hade nästan rätt från början...

Jag är ganska säker på att alla 737 MAX är utrustade med MCAS.
I den bulletin från Boeing som jag sett som informerade om hur MCAS skulle stängas av för att förhindra "Uncommanded Nose Down" (daterad 2018-11-06) anges att den gäller 737-8 och 737-9.

MCAS?
Kanske måste Boeing byta namn på MCAS nu? Som jag förstår det behöver alla 737 MAX en lösning som gör det som MCAS gör, men när den nu fått namnet "Major Crash Automatic System" i folkmun så kan det vara dåligt för affärerna att hålla fast vid att kalla tekniken MCAS...

"Maneuvering Characteristics Augmentation System" är vad Boeing kallar lösningen.

Många fyndiga och Boeing-kritiska formulerar kan ses nu. Här är ett exempel.
«The Chicago legal professionals bringing the go well with in opposition to Boeing mentioned that introducing the MCAS and not using a particular warning of its actions was “like Boeing first blindfolded and then tied the hands of the pilots.”»

https://infofisher.com/boeing-737-max-8-makes-history-with-ethiopian-airlines-lion-air-crashes/
Citera
2019-03-11, 18:20
Medlem
kontrarevolutionars avatar
Är det inte lite ödets ironi att Boeing börja samarbeta med Jas och att alla plan får problem med styrsystemet?
Citera
2019-03-11, 18:23
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej. Flygplatsen ligger på 2334m( ca 7500 fot) som högst var de upp på runt 8600 fot dvs drygt 300m över flygplatsen. Första delen av flygningen skedde riktigt lågt( de kunde troligen inte vinna höjd.

Märkligt, då stämmer inte grafen här alls (klicka på den lilla grafikonen):
https://www.flightradar24.com/data/flights/et302#1fc0cdb5

Grafen är kalibrerad till 0 för flygplatshöjden, och de verkar ha kommit upp till 8600 fot högre än flygplatsen efter 2,5 minuter. Så ser grafen ut, lådan får utvisa.
Citera
2019-03-11, 18:27
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Om det stämmer så kan det ju knappast ha berott på MCAS?
MCAS fungerar väl bara om flapparna är inne och det hade man väl knappast hunnit göra?
Citera
2019-03-11, 18:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Minns jag rätt så är MCAS avstängt så länge flaps är ute. Rätta mig gärna om jag har fel.
Vid vilken höjd drar man in flaps?
Citera
2019-03-11, 18:30
Medlem
lasternassummas avatar
SA'S COMAIR TAKES BOEING 737 MAX OFF SCHEDULES
«"Comair has decided to remove its 737 MAX from its flight schedule, although neither regulatory authorities nor the manufacturer has required it to do so," Wrenelle Stander, executive director of Comair's airline division, said.»

https://ewn.co.za/2019/03/11/sa-s-comair-takes-boeing-737-max-off-schedules

Jag gissar att det nu har hög prioritet att ta reda på vad "svarta lådorna" kan berätta om vad som hänt. Utöver Boeing, är det många flygbolag som lider skada av att vi inte vet vad som tog ner EA 302.

Citera
2019-03-11, 18:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Märkligt, då stämmer inte grafen här alls (klicka på den lilla grafikonen):
https://www.flightradar24.com/data/flights/et302#1fc0cdb5

Grafen är kalibrerad till 0 för flygplatshöjden, och de verkar ha kommit upp till 8600 fot högre än flygplatsen efter 2,5 minuter. Så ser grafen ut, lådan får utvisa.

När planet står på backen så anser FR24 att det har höjden 0 oavsett hur högt flygplatsen ligger.
Men i samma sekund det lyfter så är det plötsligt på flygplatsens höjd, dvs 7500 fot i det aktuella fallet

Edit:
https://www.flightradar24.com/blog/wp-content/uploads/2019/03/ET302-Altitude-Ground-Speed-Vertical-Speed.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in