2019-03-11, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
J det är väl tätt uppenbart att det inte är moral som avgör vilka djurarter som blir mest framgångsrika. Dinosaurierna var väl inte överlägsna rent moraliskt när de dominerade och bland de nu äldsta djurarterna har vi hajarna och man kan väl heller inte där säga att de är mer moraliska än sina byten.

Moral behövs däremot för att djur ska kunna bilda grupper, då behövs en uppfattning om hur man ska bete sig inom gruppen för att det ska fungera. Eftersom människor bildar större grupper än vad djur gör så blir också behovet ett helt annat. För att känna samhörighet och kunna lita på individer man inte ens har träffat förut behövs något ännu starkare än moral och det var därför människan uppfann Gud.
Ja, det finns katter som fångar, plågar och dödar råttor, till synes för nöjes skull.
Det är alltså en perfekt och alltigenom god Gud som ligger bakom detta?
Citera
2019-03-11, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Innan vi går vidare vill jag veta om du gör ett s.k ”moraliskt gudsbevis”? Annars finns det andra trådar där vi kan diskutera moral.
Men om du anser att moral är ett gudsbevis så kan vi fortsätta, men då är det du som ska belägga att moral kommer från Gud. Jag behöver inte belägga motsatsen.

Jag undrar bara var du tycker att du har fått din moral ifrån, jag försöker inte bevisa något, jag bara för ett samtal. Om det sedan leder till något slags bevis så är jag inte emot det. Du kan svara på frågorna i en lämpligare tråd om du vill.
Citera
2019-03-11, 09:55
Medlem
Citat:
Ja, det finns katter som fångar, plågar och dödar råttor, till synes för nöjes skull.

Det har gått åt skogen med det mesta när människan och Satan fick makten över jorden:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)
Citera
2019-03-11, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag undrar bara var du tycker att du har fått din moral ifrån, jag försöker inte bevisa något, jag bara för ett samtal. Om det sedan leder till något slags bevis så är jag inte emot det. Du kan svara på frågorna i en lämpligare tråd om du vill.
Min moral kommer ifrån faktumet att jag är en tänkande ”agent” som lever i en delad verklighet med andra tänkande ”agenter”. Eftersom vi måste dela utrymme så måste vi få det att fungera, då våra handlingar påverkar varandra.
Det är ett väldigt kortfattat svar på din fråga.
Citera
Medlem
Citat:
Det har gått åt skogen med det mesta när människan och Satan fick makten över jorden:

"Djävulen förde honom högt upp och lät honom i ett ögonblick se alla riken i världen och sade till honom: ”Jag skall ge dig all denna makt och härlighet, ty den har lagts i mina händer och jag kan ge den åt vem jag vill." (Lukas 4:5-6 Bibel2000)

Det är inte heller Gud som ligger bakom att människor torteras och dödas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det krävs mer än så för att motivera en lag. Det finns t.ex. ingen som helst anledning att göra otrohet olagligt, om ett par däremot vill skriva ett avtal om det är det upp till dem.
Så där resonerar ju bara någon som vill behålla möjligheten att själv kunna vara otrogen och slippa bli straffad.

Äktenskapsbrott.
Varför bör man inte straffas om man förstör för andra människor?

Du som talar så livligt här i tråden om moral och etik, varför ska man bli straffad för tex snatteri men inte för otrohet? Du skrev ju att de flesta tycker det är moraliskt fel.

Ser du någon nytta i samhället med otrogna människor?

Är det bra för barnfamiljer om ena föräldern bedrar den andra och kanske lämnar sin familj pga sin tillfälliga lusta?
Citera
2019-03-11, 09:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Moralen har utvecklats inom gruppen och sedan förts vidare till nya generationer som gradvis har förändrat moralen.
Citera
2019-03-11, 09:57
Medlem
Citat:

Ja, innan detta var nog katter helt annorlunda....
Och vad bibeln säger är irrelevant tills den bevisats vara sann.
Citera
2019-03-11, 09:59
Medlem
Citat:
Det är inte heller Gud som ligger bakom att människor torteras och dödas.
Jo, indirekt.
Det kommer du aldrig ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Min moral kommer ifrån faktumet att jag är en tänkande ”agent” som lever i en delad verklighet med andra tänkande ”agenter”. Eftersom vi måste dela utrymme så måste vi få det att fungera, då våra handlingar påverkar varandra.
Det är ett väldigt kortfattat svar på din fråga.

Så du har inte påverkats alls av att du tror på evolutionsteorin?
Citera
Medlem
Citat:
Djur är inte människor och människor är inte djur.

Djur följer bara sina instinkter och impulser/lustar. Människan borde försöka vara bättre (om den har förstånd).

Det är bättre om människor slutar bete sig som djur.
Citera
2019-03-11, 10:00
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Så där resonerar ju bara någon som vill behålla möjligheten att själv kunna vara otrogen och slippa bli straffad.

Äktenskapsbrott.
Varför bör man inte straffas om man förstör för andra människor?

Du som talar så livligt här i tråden om moral och etik, varför ska man bli straffad för tex snatteri men inte för otrohet? Du skrev ju att de flesta tycker det är moraliskt fel.

Ser du någon nytta i samhället med otrogna människor?

Är det bra för barnfamiljer om ena föräldern bedrar den andra och kanske lämnar sin familj pga sin tillfälliga lusta?

Några frågor till dig som anser att man bör straffas:
- Vad är otrohet, sex, en kyss, en dans, en blick, något annat?
- Ska det vara möjligt att vara gift och tillåta varandra något av ovanstående?
- Vilket straff anser du är rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in