2019-03-11, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Liv är något vi känner till och det producerar resultat. En levande individ kan bidra arbete och idéer, en död gör det inte. Vi är dessutom levande varelser och därför har vi en inbyggd aversion mot döden. Annars hade vi inte överlevt. Vidare kan vi empatiskt förstå

Enligt evolutionsteorin bidrar död hos sämst anpassade individer till utveckling för dom bäst anpassade.
Så en missanpassad individ bidrar mer till utvecklingen om den är död, enligt evolutionsteorin.

Om sjuka djur skulle bidra med evolutionärt ofördelaktiga gener så skulle arten dö ut (enligt evolutionsteorin).
Citera
2019-03-11, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Enligt evolutionsteorin bidrar död hos sämst anpassade individer till utveckling för dom bäst anpassade.
Så en missanpassad individ bidrar mer till utvecklingen om den är död, enligt evolutionsteorin.

Om sjuka djur skulle bidra med evolutionärt ofördelaktiga gener så skulle arten dö ut (enligt evolutionsteorin).
Ja, de bäst anpassade har störst chans att överleva och föra sina gener vidare.
Citera
2019-03-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, de bäst anpassade har störst chans att överleva och föra sina gener vidare.

Ja precist. Så om man ska gå efter er "vetenskapliga" syn, så är det inte fel att sjuka djur som har dåliga gener avlivas till förmån för dom som har bra gener, så att dom som har bra gener kan föröka sig och sprida sina rena gener.
Citera
2019-03-11, 08:57
Medlem
Citat:
Ja precist. Så om man ska gå efter er "vetenskapliga" syn, så är det inte fel att sjuka djur som har dåliga gener avlivas till förmån för dom som har bra gener, så att dom som har bra gener kan föröka sig och sprida sina rena gener.
Ja, vi människor kan ju ”styra” evolutionen i viss mån.
Citera
2019-03-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ja, vi människor kan ju ”styra” evolutionen i viss mån.

Ja även lejon som tar dom svaga sjuka individerna kan styra evolutionen i viss mån. Så det är alltså inte moraliskt felaktigt med mord enligt evolutionsteorin?

Det Hitler och co gjorde var vad som var förutsagt av Darwin, dom bäst anpassade till situationen överlever, och dom svaga dör ut.
Citera
2019-03-11, 09:05
Medlem
Citat:
Ja även lejon som tar dom svaga sjuka individerna kan styra evolutionen i viss mån. Så det är alltså inte moraliskt felaktigt med mord enligt evolutionsteorin?

Det Hitler och co gjorde var vad som var förutsagt av Darwin, dom bäst anpassade till situationen överlever, och dom svaga dör ut.
Jag tror att evolution inte har någon moral. Den ”bara är”. Däremot kan ju jag och du lägga in moral i olika betraktelser.
Vi kan ju tycka synd om ett djur som blir jagat av ett annat djur, t ex.
Det Hitler gjorde var fel enligt mig.
Citera
2019-03-11, 09:07
Medlem
Citat:
Jag tror att evolution inte har någon moral. Den ”bara är”. Däremot kan ju jag och du lägga in moral i olika betraktelser.
Vi kan ju tycka synd om ett djur som blir jagat av ett annat djur, t ex.
Det Hitler gjorde var fel enligt mig.

Vad baserar du detta ställningstagande på? Vetenskap?
Citera
2019-03-11, 09:10
Medlem
Citat:
Vad baserar du detta ställningstagande på? Vetenskap?
Att Hitler gjorde fel avgör jag med min moraliska uppfattning.
Samma moral jag använder mig av när jag bedömer olika gudars regler, bud och liknande.
Men jag tror evolution struntar i de moraliska aspekterna.
Citera
2019-03-11, 09:23
Medlem
Citat:
Samma moral jag använder mig av när jag bedömer olika gudars regler, bud och liknande.

Ja självklart, alla människor följer sina moraliska uppfattningar dom fått från någonstans. Men vad baserar du dina moraliska uppfattningar på? Varifrån har du fått dina moraliska uppfattningar?

Jag skulle nog säga att du påverkas av synen du har på världen, med t.ex. synen du fått från evolutionsteorin. Jag tror nog du tolkar världen mycket baserat på evolutionsteorin, men inte fullt ut tydligen.

Citat:

Japp, och jag tror en liknande syn har dom flesta människor idag, eftersom dom matas med att människan är bara ett djur bland andra, en cynisk världsbild.
Citera
2019-03-11, 09:27
Medlem
Citat:
Ja självklart, alla människor följer sina moraliska uppfattningar dom fått från någonstans. Men vad baserar du dina moraliska uppfattningar på? Varifrån har du fått dina moraliska uppfattningar?

Jag skulle nog säga att du påverkas av synen du har på världen, med t.ex. synen du fått från evolutionsteorin. Jag tror nog du tolkar världen mycket baserat på evolutionsteorin, men inte fullt ut tydligen.

Japp, och jag tror en liknande syn har dom flesta människor idag, eftersom dom matas med att människan är bara ett djur bland andra, en cynisk världsbild.
Innan vi går vidare vill jag veta om du gör ett s.k ”moraliskt gudsbevis”? Annars finns det andra trådar där vi kan diskutera moral.
Men om du anser att moral är ett gudsbevis så kan vi fortsätta, men då är det du som ska belägga att moral kommer från Gud. Jag behöver inte belägga motsatsen.
Citera
2019-03-11, 09:43
Medlem
Vissa troende använder ju detta som bevis:

Vi kan formulera det moraliska gudsbeviset på följande sätt:

1) Det finns en (objektiv) moralisk lag.
2) Om det finns en (objektiv) moralisk lag, måste det finnas en moralisk lagstiftare.
Alltså: Det finns en moralisk lagstiftare – Gud.
Citera
2019-03-11, 09:45
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:

Ja det är väl tätt uppenbart att det inte är moral som avgör vilka djurarter som blir mest framgångsrika. Dinosaurierna var väl inte överlägsna rent moraliskt när de dominerade och bland de nu äldsta djurarterna har vi hajarna och man kan väl heller inte där säga att de är mer moraliska än sina byten.

Moral behövs däremot för att djur ska kunna bilda grupper, då behövs en uppfattning om hur man ska bete sig inom gruppen för att det ska fungera. Eftersom människor bildar större grupper än vad djur gör så blir också behovet ett helt annat. För att känna samhörighet och kunna lita på individer man inte ens har träffat förut behövs något ännu starkare än moral och det var därför människan uppfann Gud.
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2019-03-11 kl. 09:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in