2019-03-11, 09:00
Medlem
kakelpannas avatar
Kommer en nyhet nu på morgonen om ett företag som köps upp om ett annat företag. Kollar in börsen och aktien kostar 20 kr. Tänkte köpa på morgonen och tjäna lite på det. Kvarten innan börsöppning så hoppar den till 40 kr, går inte att köpa för 20 kr längre. Hur kommer det sig?

Har det hänt grejer under stängda tiden som påverkat aktie? Den ligger ju på stockholmsbörsen.

Acando.
Senast redigerad av kakelpanna 2019-03-11 kl. 09:32.
Citera
2019-03-11, 09:40
Medlem
Citat:
Tänkte köpa på morgonen och tjäna lite på det. Kvarten innan börsöppning så hoppar den till 40 kr
Är det Acando du menar?
Första avslut idag var 41,20.
Inget konstigt med det. Uppköpsbud.
Senast redigerad av bosseriks 2019-03-11 kl. 09:43.
Citera
2019-03-11, 09:48
Medlem
Pre-Market handel eller så simpelt orderbok fylld med stor köpvolym.
Citera
2019-03-11, 09:52
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Är det Acando du menar?
Första avslut idag var 41,20.
Inget konstigt med det. Uppköpsbud.

Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Pre-Market handel eller så simpelt orderbok fylld med stor köpvolym.

Varför köpte det så dyrt? Varför köpte de inte för 30 kr eller de 20 kr det låg på?

Jag förstår inte. La acando ett stort bud på 40 kr på A-aktien och så sålde förra ägarna för 40 kr? Är det ett kontrakt bakom som fick dem att göra så? B-aktiernas priser sätts automatiskt till 40 för att A-aktierna gjorde det, eller vadå?

Vad exakt var det som hände?

När jag lägger säljbud på 200% så ber avanza mig att dra åt helvete och säger att det inte går att lägga ett sådant bud.
Citera
2019-03-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Varför köpte det så dyrt? Varför köpte de inte för 30 kr eller de 20 kr det låg på?

Jag förstår inte. La acando ett stort bud på 40 kr på A-aktien och så sålde förra ägarna för 40 kr? Är det ett kontrakt bakom som fick dem att göra så? B-aktiernas priser sätts automatiskt till 40 för att A-aktierna gjorde det, eller vadå?

Vad exakt var det som hände?

När jag lägger säljbud på 200% så ber avanza mig att dra åt helvete och säger att det inte går att lägga ett sådant bud.

Marknad funkar som aktion, så om finns mer köpare än säljare kommer pris öka tills finns tillräcklig många säljare att matcha mot köpsidan.

Du kan lägga order på valfritt pris men kommer så klart bara gå in om matchas.

Så simpelt är fanns inte tillräckligt många säljare som acceptera pris under 40.
Citera
2019-03-11, 11:24
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Det försökte säkert många men de som säljer ville ha 40 kr.

Du kan bara köpa om någon säljer.
Citera
2019-03-11, 13:06
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Det försökte säkert många men de som säljer ville ha 40 kr.

Du kan bara köpa om någon säljer.

Varför ville folk plötsligt bara sälja för 40? Varför kan inte alla som äger H&M gadda sig och bara sälja för det dubbla?
Citera
2019-03-11, 13:09
Medlem
Rennetts avatar
För att då finns det inga köpare..

Edit: Det är så en marknad fungerar
Citera
2019-03-11, 13:12
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Varför ville folk plötsligt bara sälja för 40? Varför kan inte alla som äger H&M gadda sig och bara sälja för det dubbla?
Därför att då bli HM ointressant att köpa, och potentiella köpare lägger hellre pengarna på en annan aktie, eller om ingen bra avkastning hittas, en fin Whisky.

Marknadsekonomi kallas det.
Citera
2019-03-11, 13:14
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Därför att då bli HM ointressant att köpa, och potentiella köpare lägger hellre pengarna på en annan aktie, eller om ingen bra avkastning hittas, en fin Whisky.

Marknadsekonomi kallas det.

Men varför får jag inte sälja mina H&M-aktier för 1000 kr styck på avanza? Avanza ryter ifrån och låter mig inte sälja dem för den summa.
Citera
2019-03-11, 13:19
Medlem
Citat:
Men varför får jag inte sälja mina H&M-aktier för 1000 kr styck på avanza? Avanza ryter ifrån och låter mig inte sälja dem för den summa.

För att riktpriset sätts av köpsidan. Vill du sälja för 1000 får du vänta tills någon är villig att betala i alla fall 880.
Citera
2019-03-11, 13:27
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Får och får.

Avanza har mekanismer så att folk inte ska begå allt för stora misstag.

Om du tvunget vill lägga ut något på marknaden för ett uppenbart osäljbart pris så går det säkert att ordna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in