2019-03-11, 08:54
Medlem
notknapparens avatar
Från dagens NA:

"Polisförbundets jurist kräver skadestånd efter att Jonas Rydén, tidigare chef på Örebropolisens avdelning för grova brott, blev omplacerad förra sommaren. Omplaceringen var en otillåten bestraffning, menar man."

"Det var i samband med att Jonas Rydén och hans kollega Peter Springare arbetade med utredningen av mordet på Lena Wesström som de båda omplacerades. Det finns i nuläget inga uppgifter på om liknande skadeståndskrav ska framställas för Springare."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/polischef-fick-lamna-grova-brott-avdelningen-anmalde-sina-chefer-nu-kraver-forbundsjurist-skadestand
Citera
2019-03-11, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Från dagens NA:

"Polisförbundets jurist kräver skadestånd efter att Jonas Rydén, tidigare chef på Örebropolisens avdelning för grova brott, blev omplacerad förra sommaren. Omplaceringen var en otillåten bestraffning, menar man."

"Det var i samband med att Jonas Rydén och hans kollega Peter Springare arbetade med utredningen av mordet på Lena Wesström som de båda omplacerades. Det finns i nuläget inga uppgifter på om liknande skadeståndskrav ska framställas för Springare."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/polischef-fick-lamna-grova-brott-avdelningen-anmalde-sina-chefer-nu-kraver-forbundsjurist-skadestand
Undrar om någon/några hade/har kontakter med SD via hans intressen och det kan vara anledningen till att det blev omtalat i polishuset?
Citera
2019-03-11, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nu får du väl ta det lite lugnt i dina försök att misskreditera HD, en odömd tvåbarnsmamma, tycker du inte det? Tråkigt att du vill försöka skada en person som du gissningsvis inte har den minsta kännedom om, mer än skvallret o likn här på Flashback. Väldigt obehagligt!
Usch!

OnT: När HD åkte med SD till USA, hade hon ingen aning om att LW låg mördad bara ett stenkast från sin bostad!
HD visste om att SD varit anhållen (för att Polisen trodde att han ev kunde haft med LW:s försvinnande att göra), men han kan ju efter att han släppts, ha gett HD en plausibel förklaring? F ö en förklaring som mycket tyder på håller än idag med tanke på att åkl Åsa Hiding inte fått honom häktad på 'sannolika' och att han är på fri fot.

Med facit i hand hade det kanske varit mer lönande att de utredande poliserna struntat i att den 15 maj sitta och hålla förhör med den anhållne SD för att istället gå ut på fältet och fysiskt söka efter den mördade trebarnsmamman, alltså LW.
Örebropolisen failade grovt, det går inte att prata bort med hjälp av olika former av "efter-skade-skademinimering"!

OffT: Kan du inte sluta med att framställa, för dig helt okända privatpersoner som klandervärda?
Tack på förhand!
Du klandrar polisen i Örebro i nästan varje inlägg... dom är inte mördare! Dom försöker säkert lösa detta även om det tar tid.

SD är fortfarande MGM och är han GM är jag ganska övertygad om att HD vet mer.
Citera
2019-03-11, 12:08
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
På tal om något helt annat.

Jag råkade på en chatt om kriminalteknologi i Veckans Brott i svt där ingen mindre än SDs gamle dykarkompis, T*ny M**rk är med och svarar som sakkunnig. Han är kriminaltekniker i Örebro.
/../

SD verkar ha fler bekanta inom kåren, på dykarforumet finns i hans gästbok även inlägg från AM som jobbar som polis i Västerås.

Liksom TM har AM figurerat i media, dock som "kändispolis" i en realityserie för några år sedan. Att han är jämngammal med SD kanske innebär att de har varit skolkamrater och/eller umgåtts inom samma sim-/dykarkretsar när SD fortfarande bodde i Västerås?
Citera
2019-03-11, 12:51
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
SD verkar ha fler bekanta inom kåren, på dykarforumet finns i hans gästbok även inlägg från AM som jobbar som polis i Västerås.

Liksom TM har AM figurerat i media, dock som "kändispolis" i en realityserie för några år sedan. Att han är jämngammal med SD kanske innebär att de har varit skolkamrater och/eller umgåtts inom samma sim-/dykarkretsar när SD fortfarande bodde i Västerås?
Du får gärna pm:a om vem AM är.. men TM är en "påhittad person" med tanke på det jobb han har. (mina gissningar)
Citera
2019-03-11, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Fast nu får du väl ta det lite lugnt i dina försök att misskreditera HD, en odömd tvåbarnsmamma, tycker du inte det? Tråkigt att du vill försöka skada en person som du gissningsvis inte har den minsta kännedom om, mer än skvallret o likn här på Flashback. Väldigt obehagligt!
Usch!

OnT: När HD åkte med SD till USA, hade hon ingen aning om att LW låg mördad bara ett stenkast från sin bostad!
HD visste om att SD varit anhållen (för att Polisen trodde att han ev kunde haft med LW:s försvinnande att göra), men han kan ju efter att han släppts, ha gett HD en plausibel förklaring? F ö en förklaring som mycket tyder på håller än idag med tanke på att åkl Åsa Hiding inte fått honom häktad på 'sannolika' och att han är på fri fot.

Med facit i hand hade det kanske varit mer lönande att de utredande poliserna struntat i att den 15 maj sitta och hålla förhör med den anhållne SD för att istället gå ut på fältet och fysiskt söka efter den mördade trebarnsmamman, alltså LW.
Örebropolisen failade grovt, det går inte att prata bort med hjälp av olika former av "efter-skade-skademinimering"!

OffT: Kan du inte sluta med att framställa, för dig helt okända privatpersoner som klandervärda?
Tack på förhand!

Hur många poliser tror du egentligen befanns sig i förhörsrummet?
Citera
2019-03-11, 13:05
Medlem
notknapparens avatar
Fortsättning om förhandlingen av skadeståndet av "petningen" av Jonas Rydén i dagens NA:

"Julia Damerau Malmström, som är arbetsrättsjurist på Polismyndighetens centrala personalavdelning, [...]"

"– Det är helt odramatiskt eftersom det fanns en uppsägningstid. Vi har gjort en vanlig uppsägning om chefsförordnandet. Det finns en ömsesidig uppsägningstid som löper på fyra år, säger hon."

""Jag kan bekräfta att Polisförbundet, tillsammans med mig, anser att det handlar om otillåten omplacering i strid med kollektivavtalet och dess rättsliga principer", skriver Jonas Rydén i ett sms till NA.

Även Peter Springare ligger i tvist med Polismyndigheten efter att han omplacerats. Han tillhör fackförbundet ST.
"

"[...]Enligt Springare tycks fackförbundet nu invänta vad som händer kring kollegan Jonas Rydén innan de går vidare."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/tidigare-polischefen-jonas-ryden-om-skadestandskravet-det-handlar-om-otillaten-omplacering

Jag kan inte låta bli att undra om man tappade "fart" i utredningen pga av dessa interna problem och omplaceringar.

T ex ansåg MV att det var "underkänt" att man krattade så sent som i oktober med tanke på att anledningen var något som redan fanns i utredningen sedan en tid. Inget nytt alltså.
Citera
2019-03-11, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
Du får gärna pm:a om vem AM är.. men TM är en "påhittad person" med tanke på det jobb han har. (mina gissningar)

Jag undrar vad som får dig att tro eller gissa att TM är en "påhittad person"?
Se nedanstående inlägg:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2019-03-11, 13:23
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Jag undrar vad som får dig att tro eller gissa att TM är en "påhittad person"?
Se nedanstående inlägg:

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
6677 finns inte men på Ratsit så finns han.
Citera
2019-03-11, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Handlr
6677 finns inte men på Ratsit så finns han.

Nu blir jag nödd och tvungen att blotta min okunskap,
det får jag väl bjussa på - men vad innebär 6677?
Citera
2019-03-11, 13:40
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Från dagens NA:

Peter Springare och Jonas Rydén hade alltså misslyckats med att hitta en koppling mellan den misstänkte och brottet, detta trots att alla (inkl. åklagaren och högsta polisledningen) på den tiden visste att han var gärningsmannen. Klart att man var tvungna att byta ut så inkompetenta poliser.

Citat:
"[...]Enligt Springare tycks fackförbundet nu invänta vad som händer kring kollegan Jonas Rydén innan de går vidare."

https://www.na.se/artikel/orebro-kommun/tidigare-polischefen-jonas-ryden-om-skadestandskravet-det-handlar-om-otillaten-omplacering
Taktiskt av dem nu att börja med Rydéns skadeståndskrav. Då kan inte polisledningen skylla omplaceringen på Springares pokerkvällar och facebook-inlägg.
Senast redigerad av Draifos 2019-03-11 kl. 14:37.
Citera
2019-03-11, 15:08
Medlem
Handlrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu blir jag nödd och tvungen att blotta min okunskap,
det får jag väl bjussa på - men vad innebär 6677?
Jag kan inte så mycket men det är väl födelseregion och checksumma av personnummer ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in