2019-03-09, 23:36
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Och eftersom de planerat dådet, och det ser ut som det gjorde - O dödade barnen och hjälpte H - så var de tvingade att skriva ett förklaringsbrev. Som du säger, annars hade O stått som ensam mördare och det ville nog ingen av dom. Båda tog på sig planeringen och lämnade resten till polisen att räkna ut. Samt lämnade så mycket efter sig att det inte skulle vara några tvivel om att detta var i samförstånd.

Varför måste detta redovisas för oss? De anhöriga har säkert fått veta så mycket att de är nöjda med förklaringarna. De har ju också haft möjlighet att ha insyn i hur pressträffen skulle se ut och vad man skulle släppa.

Jo men var i allt detta framkommer att H skulle varit drivande som ”O-kramarna” i tråden påstår?
Tror någon att det står i något förklaringsbrev?

OM de både verkligen i samförstånd utraderat sin familj är det ännu mer obegripligt och ”statistikfrämmande” än om H skulle gjort det ensamt (med undantag för mordet på henne).

För det första är det märkligt att man överhuvudtaget har kraft, ork och intresse av att bry sig om materiella ting och skriver och låter bevittna ett testamente när man bestämt sig för att utradera hela sin familj och själv dö. Om de bara hade skrivit sina önskemål kring kvarlåtenskapen i avskedsbrevet hade anhöriga verkligen inte följt deras önskemål då? Ingen verkar ju bestridit testamentet trots att O mördade H så deras önskemål verkar ju följts ändå. Så varför la de snart döda O och H tid på att få ett taffligt nätkopierat testamente bevittnat?

För det andra hade väl en film gjort samförståndet helt uppenbart? Inga resurser skulle behövts för handstilsanalyser mm. I stort sett alla ekonomiskt välsituerade familjer har tillgång till filmkameror i mobiler och på datorer. Hade USB-minnet innehållit annat än praktiska deltaljer kring kvarlåtenskapen, som det troligen innehöll, utan istället en filmad sequens - hade polisen nämt det.

Om målet var att undvika att all skuld automatiskt hamnade på O är det faktiskt rätt svagt det polisen redovisar med ”handstilsanalyser”. Mycket lättare att sopa undan alla tvivel med tydlig film med två personer som berättar. Så varför lät dessa planerande föräldrar bli?
Citera
2019-03-09, 23:39
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Antalet tallrikar uppgav man aldrig. Men jag undrar jag också. Enligt vad poliserna själva sa så var allt i övrigt prydligt. De förväntade sig inte att hitta Hanna, för att inte tala om barnen på ovanvåningen. Där fanns inte något tecken på strid någonstans.

Var framgår ”Där fanns inte några tecken på strid någonstans”?
På övervåningen? I barnens rum med stängda dörrar? På deras kroppar?

Det har inte framkommit att detta överhuvudtaget skulle förnekats, så vitt jag vet.

Det enda som framkom var att polisen efter att hittat Hanna tänkte att det rörde sig om ett mord.
Citera
2019-03-09, 23:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Jo men var i allt detta framkommer att H skulle varit drivande som ”O-kramarna” i tråden påstår?
Tror någon att det står i något förklaringsbrev?

OM de både verkligen i samförstånd utraderat sin familj är det ännu mer obegripligt och ”statistikfrämmande” än om H skulle gjort det ensamt (med undantag för mordet på henne).

För det första är det märkligt att man överhuvudtaget har kraft, ork och intresse av att bry sig om materiella ting och skriver och låter bevittna ett testamente när man bestämt sig för att utradera hela sin familj och själv dö. Om de bara hade skrivit sina önskemål kring kvarlåtenskapen i avskedsbrevet hade anhöriga verkligen inte följt deras önskemål då? Ingen verkar ju bestridit testamentet trots att O mördade H så deras önskemål verkar ju följts ändå. Så varför la de snart döda O och H tid på att få ett taffligt nätkopierat testamente bevittnat?

För det andra hade väl en film gjort samförståndet helt uppenbart? Inga resurser skulle behövts för handstilsanalyser mm. I stort sett alla ekonomiskt välsituerade familjer har tillgång till filmkameror i mobiler och på datorer. Hade USB-minnet innehållit annat än praktiska deltaljer kring kvarlåtenskapen, som det troligen innehöll, utan istället en filmad sequens - hade polisen nämt det.

Om målet var att undvika att all skuld automatiskt hamnade på O är det faktiskt rätt svagt det polisen redovisar med ”handstilsanalyser”. Mycket lättare att sopa undan alla tvivel med tydlig film med två personer som berättar. Så varför lät dessa planerande föräldrar bli?

Vad som fanns på USB-stickan är ju inte redovisat så vitt jag vet. Där kan ju ha funnits nån sorts film. Handstilsanalyserna tror jag var för att verkligen säkerställa med både hängslen och bälte. Ingen sten fick lämnas orörd. Det är inget vanligt brott, och att slarva iväg hade nog inte polisen en tanke på. De behövde ju inte skynda sig - ingen skulle åtalas så de kunde vara både noggranna och låta saker och ting ha sin gång.

Jag hade nog själv inte skrivit testamente, utan mer önskemål i avskedsbrevet. Men dessa två var noggranna. De ville se till att deras önskemål var juridiskt förankrade.
Citera
2019-03-09, 23:46
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Var framgår ”Där fanns inte några tecken på strid någonstans”?
På övervåningen? I barnens rum med stängda dörrar? På deras kroppar?

Det har inte framkommit att detta överhuvudtaget skulle förnekats, så vitt jag vet.

Det enda som framkom var att polisen efter att hittat Hanna tänkte att det rörde sig om ett mord.
Innan de hittade Hanna trodde de att O begått självmord. Själv. Ensam. Hade det funnits tecken på strid så hade de inte tänkt så. Begriper du hur jag tänker? Sen hittade de Hanna. Och då trodde de att det var ett mord. Därefter flickorna.
Citera
2019-03-09, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Jag ljuger inte. På hösten kommer detta komma fram.

Varför just på hösten? Vilken tidsfrist passerar då?
Citera
2019-03-09, 23:51
Medlem
Citat:
Antalet tallrikar uppgav man aldrig. Men jag undrar jag också. Enligt vad poliserna själva sa så var allt i övrigt prydligt. De förväntade sig inte att hitta Hanna, för att inte tala om barnen på ovanvåningen. Där fanns inte något tecken på strid någonstans.

Vill minnas att dom sa "en normal familjemiddag". Då förstår de flesta vad som menas.

Men bärsärkargång har vad jag vet aldrig nämnts.

Scheele som hade direkt information från de på plats nämnde särskilt om hur prydligt allt såg ut. Flickorna låg t.ex. nerbäddade i sina sängar. Troligtvis även makan.
Maken hängd.

(Dokumenten framlagda på köksbordet. Fann krimteknikerna)
Senast redigerad av Remark 2019-03-09 kl. 23:57.
Citera
2019-03-09, 23:54
Medlem
Citat:

Hanna låg i ett rum på bottenvåningen. Polismännen såg med egna ögon att hon var strypmördad. (Läs polismännens rapport i deras sajt igen). Sen hittade de barnen på ovanvåningen.

Jag tänker också att en mamma - om hon vet om att hon strax ska dö - naturligtvis helst vill ligga hos sina redan mördade barn. Inte själv - och sen barnen i var sina rum. Alla utspridda. Hon skulle säkert velat haft dem samlade. Tror att en mamma tänker så även i en så gräslig situation.

En annan sak: vi vet inte ens om barnen blev mördade en eller ett par dar innan föräldrarna. Eller om mamman mördades först.
Citera
2019-03-09, 23:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Innan de hittade Hanna trodde de att O begått självmord. Själv. Ensam. Hade det funnits tecken på strid så hade de inte tänkt så. Begriper du hur jag tänker? Sen hittade de Hanna. Och då trodde de att det var ett mord. Därefter flickorna.

Ja jag förstår hur du tänker - de hittar en hängd man i ett låst hus i mörkret. De utgår från att han suiciderat.
Därefter hittar de en död kvinna på en säng i ett annat rum - och börjar tänka att hon är mördad.
Då tror i vart fall jag att de såg tecken på H eller runt H som tydde på mord och inte på suicid.

När de sedan hittar barnen i var sitt rum med stängd dörr är de övertygade om mord.
Då kan man nog inte, som du skriver, utesluta att det fanns tecken på strid någonstans.
Senast redigerad av Solglittret 2019-03-09 kl. 23:58.
Citera
2019-03-09, 23:55
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vill minnas att dom sa "en normal familjemiddag". Då förstår de flesta vad som menas.

Men bärsärkargång har vad jag vet aldrig nämnts.

Scheele som hade direkt information från de på plats nämnde särskilt om hur prydligt allt såg ut. Flickorna låg t.ex. nerbäddade i sina sängar. Troligtvis även makan.
Maken hängd.

I ficklampans sken såg han tallrikar staplade på diskbänken, som om familjen precis ätit middag och låtit disken stå.
Ja, så minns jag att Scheele skrev också. Och i tidningen skriver de De båda poliserna tittade in i ett sovrum där en avliden kvinna låg nerbäddad i en säng.

Citera
2019-03-09, 23:58
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja jag förstår hur du tänker - de hittar en hängd man i ett låst hus i mörkret. Det utgår från att han suiciderat.
Därefter hittar de en död kvinna på en säng i ett annat rum - och börjar tänka att hon är mördad.
Då tror i vart fall jag att de såg tecken på H eller runt H som tydde på mord och inte på suicid.

När de sedan hittar barnen i var sitt rum med stängd dörr är de övertygade om mord.
Då kan man nog inte, som du skriver, utesluta att det fanns tecken på strid någonstans.
Jag tänker inte ens försöka få dig förstå, eftersom du inte vill förstå. När en man är död, och en kvinna ligger nedbäddad i sängen, till synes död, så kommer självklart polisen tänka mord. Inget konstigt med det. Två självmord i samma villa är ju skitkonstigt. Sen blev det ju värre.
Citera
2019-03-10, 00:02
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hanna låg i ett rum på bottenvåningen. Polismännen såg med egna ögon att hon var strypmördad. (Läs polismännens rapport i deras sajt igen). Sen hittade de barnen på ovanvåningen.

Jag tänker också att en mamma - om hon vet om att hon strax ska dö - naturligtvis helst vill ligga hos sina redan mördade barn. Inte själv - och sen barnen i var sina rum. Alla utspridda. Hon skulle säkert velat haft dem samlade. Tror att en mamma tänker så även i en så gräslig situation.

En annan sak: vi vet inte ens om barnen blev mördade en eller ett par dar innan föräldrarna. Eller om mamman mördades först.
Det står ingenstans något om strypmördad. Ingenstans. Jag har både tidningen framför mig, samt sajten tidningensvenskpolis.se. Texten är identisk. Eller är det något annat ställe du menar.

Ang NÄR alla dog, det stämmer. Det kan ju skett under både 2, 3 och 4 dagar.
Citera
2019-03-10, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Varför just på hösten? Vilken tidsfrist passerar då?
Jag får inte säga det. Inte nån tidsfrist. Annat .
Men hur Oskar gjorde när han gjorde självmord vad han använde och vad poliserna såg och hittade visar ingen långvarig planering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in