2014-01-21, 18:38
Medlem
Jag har bestämt mig att flytta söderut, nämligen Skåne.
Har däremot inte kunnat bestämma i vilken stad jag vill bo i.

Nu skulle jag vilja veta av er som bor och har bott i Svedala hur det är att bo där?

Är det mycket kriminalitet där?
Vad kostar hyran på en hyreslägenhet i månaden på ett ungefär? låt oss säga en 1:a eller en 2:a.

Har ni andra som läser detta något förslag på en bra ort/stad, som ligger hyfsat nära hands till Danmark, att bo i och som inte är allt för stökig, speciellt nattetid då jag gärna går ut på krogen och tar en öl och vill inte bli rånad eller misshandlad på vägen hem av kamelryttargäng.
Citera
2014-01-21, 18:51
Medlem
Koprofilias avatar
De finns en del zigenare där omkring, så säker på att få behålla din egendom kan du inte vara.
Tror nog vellinge e trevligaste orten i detta området.
Citera
2014-01-31, 03:20
Medlem
speedypeedys avatar
har märkt en ökande ankomst av nysvenskar här på senaste, kriminalitet är väl inte direkt ett problem här tycker jag iaf

en tvåa här kostar ca 3500-5000 skulle jag gissa på, min ligger på nästan 4000:- och är på 60 kvadrat
Citera
2014-05-03, 12:04
Medlem
inSanitYys avatar
Svedala är en väldigt fin och trevlig håla och nära till det mesta . Kriminaliteten är typ = 0 men här händer såklart skit här också men rån och sånt har jag aldrig hört . Hyrorna är billiga och du får mycket för pengarna om du ska köpa en lgh . Men som SpeedyPeedy säger så har här blivit en ökad ankomst av "nysvenskar" .
Citera
2014-05-04, 17:42
Medlem
Tottlingthrones avatar
I Svedala går du säker, det kan jag lova dig.
Citera
2014-05-05, 15:34
Medlem
Besvärjarens avatar
Ett utmärkt val, kan inget annat än att starkt rekommendera Svedala. Vill man slippa de värsta ghetto-problem i sv-Skåne är det Staffanstorp och Svedala som gäller.
Citera
2019-03-09, 09:32
Medlem
är svedala fortfarande en bra "håla" att flyta till ? funderar också på lite större "hålor" som ystad eller trelleborg om nu flytt kommer på tal ----- malmö vill jag hellst inte tänka på
Citera
2019-03-09, 09:32
Medlem
flyta=flytta
Citera
2019-03-09, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev
är svedala fortfarande en bra "håla" att flyta till ? funderar också på lite större "hålor" som ystad eller trelleborg om nu flytt kommer på tal ----- malmö vill jag hellst inte tänka på

Det är väl knappast centralorterna som lockar i de respektive kommunerna Svedala och Trelleborg. I Svedala är det väl geografiskt läge, kommunikationer och natur som anses attraktivt. Själva orten Svedala verkar ju inte så kul. Kort sagt är det väl en kommun för människor som efterfrågar raps och bokskog men ändå vill/behöver bo i en storstadsregion.

Detsamma gäller väl Trelleborg. Förutom att det finns en stor hamn och relativt nybyggd pågatågsstation har jag svårt att se någon lockelse med Trelleborg.Det är kanske den orten i Sverige som närmast stämmer överens på beskrivningen "medelstor håla". Däremot verkar det ju rätt trevligt att bo i någon av kommunens mindre tätorter(byar) eller på den renodlade landsbygden.

Ystad är ju klart trevligast av de tre orterna, men ligger ju lite längre bort om man har sin huvudsakliga sysselsättning kring Malmö/Lund/Köpenhamn.
Citera
2019-03-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Det är väl knappast centralorterna som lockar i de respektive kommunerna Svedala och Trelleborg. I Svedala är det väl geografiskt läge, kommunikationer och natur som anses attraktivt. Själva orten Svedala verkar ju inte så kul. Kort sagt är det väl en kommun för människor som efterfrågar raps och bokskog men ändå vill/behöver bo i en storstadsregion.

Detsamma gäller väl Trelleborg. Förutom att det finns en stor hamn och relativt nybyggd pågatågsstation har jag svårt att se någon lockelse med Trelleborg.Det är kanske den orten i Sverige som närmast stämmer överens på beskrivningen "medelstor håla". Däremot verkar det ju rätt trevligt att bo i någon av kommunens mindre tätorter(byar) eller på den renodlade landsbygden.

Ystad är ju klart trevligast av de tre orterna, men ligger ju lite längre bort om man har sin huvudsakliga sysselsättning kring Malmö/Lund/Köpenhamn.
tack för ditt svar. storstadspuls har jag mycket av här där jag bor i kina och trivs väldigt bra med det här. men om flytt till sverige skulle bli av så kan jag mycket väl tänka mig en håla i söder dock inte malmö. ja ystad verkar också lite små mysigt, dock lite "längre bort"....avstånden i sverige verkar nog längre än samma distans här i kina, kan jag tänka mig
Citera
2019-03-17, 09:10
Medlem
Svedala är en bonnhåla på gott och ont. Blandat WT (kan fortfarande vara trevliga) och vanligt folk. Så var det iaf på mitten till slutet på 10-talet när jag spenderade tid där. Ganska mycket ryktesspridning och dylikt. Överlag en ganska trevlig ort, men med en del nackdelar. En del av nackdelarna försvinner nog i takt med att man åldras.

Bra kommunikationer med tåg mot Malmö och vidare samt Ystad-Simrishamn åt andra hållet. Även direktbuss till Lund vet jag.

Hade kunnat tänka mig att bo där själv.
Citera
2019-03-17, 23:17
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirev

Jag bor i ystad och kan rekomendera staden starkt.
Staden växer snabbt och det bor nu c:a 22.000 i ystad tätort, och 32.000 i kommunen.
Fördelarna är många, fin och gammal stadskärna, klimatet är enormt milt, staden ligger direkt vid vattnet, snö har vi sällan, denna vintern hade vi två dagar med snö.
Sommaren är underbar, fina sandstränder med fantastiskt havsbad.

Till Malmö är det 55 km, tar 35-40 minuter med bil via E65.
Till Kastrup är det 8 mil och tar c.a 55 minuter att köra.
Till Malmö Airport är 4 mil, tar knappt 30 minuter.

Hamnen gör också att staden blir levande året runt, dygnet runt.
Färjor till Polen och Bornholm avgår och ankommer flera gånger om dygnet, E65 är hårt trafikerad på gott och ont, tusentals lastbilar rullar här dag och natt.

Jag är född här i staden och kan nog lätt svara på alla frågor du har om staden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in