2019-03-08, 19:35
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Du menar att hellre barnenn mördades för vi som kände familjen inte skulle kränka föräldrarnas integritet? Gud vad är det för folk ?
Det handlar om integritet. Vad som händer efteråt vet ingen! Salapappan. Bobbys familj. Yara, där man gjorde orosanmälan efter orosanmälan av rektor (inget hände). Du kanske skulle gjort en orosanmälan istället för att maila mördar-pappan eftersom du visste vad som var på väg att hända?

Herregud. Sitta förnumstigt och kunna allt i efterhand. Vad är det för fel för folk?
Citera
2019-03-08, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Med risk för att återigen få kraxande kråkors klor krafsandes över mig här på fb, så vill jag ändå säga att jag TROR att det MÖJLIGTVIS kan ha varit så att någon ville skiljas och riva självmords-/förklaringsbrevet och då hände allt (morden) mycket snabbt. Vad jag TROR att orsaken till varför en av dem ville skiljas - det behåller jag för mig själv ett tag. Men du är nog inte alls ute på fel spår.

Jag tror gåtans lösning ligger någonstans i föräldrarnas relation. Hittills kan jag bara se två motpoler: Antingen var de totalt sammansvetsade, så till den grad att de förenades i en självmordspakt. De vände sig från sina barn för att de störde H och Os relation, ilskan över detta ledde till mord. Eller så raserades deras äktenskap totalt av en eller flera anledningar. I detta haveri blir mamman suicidal och sen går det utför snabbare och snabbare. Otrohet med någon ung kvinna på jobbet för Os del?
Citera
2019-03-08, 20:21
Medlem
Det kan vara intressant att läsa en FUP. Så här mycket fick de anhöriga till offren, mor och dotter, och mördaren i Dalby acceptera blev offentligt. Lika mycket förväntar jag mig av Bjärreds FUP. Såg för övrigt att polisen hade förhört över tvåhundra vittnen för Dalby men bara drygt femtio för Bjärred. Räckte det för att bekräfta innebörden i förklaringsbrevet?

Den som kommer läsa Bjärreds FUP ska granska de ”krimnaltekniska” och ”IT-forensiska” undersökningarna. Sen kan de diskutera om det står utom tvivel att det fanns en gemensam planering.

https://cdn-03.minfil.com/N168i1b8b6/f1b99f94-1552061085/Lunds+TR+B+6229-14+Aktbil+82.pdf
Citera
2019-03-08, 20:23
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det kan vara intressant att läsa en FUP. Så här mycket fick de anhöriga till offren, mor och dotter, och mördaren i Dalby acceptera blev offentligt. Lika mycket förväntar jag mig av Bjärreds FUP. Såg för övrigt att polisen hade förhört över tvåhundra vittnen för Dalby men bara drygt femtio för Bjärred. Räckte det för att bekräfta innebörden i förklaringsbrevet?

Den som kommer läsa Bjärreds FUP ska granska de ”krimnaltekniska” och ”IT-forensiska” undersökningarna. Sen kan de diskutera om det står utom tvivel att det fanns en gemensam planering.

https://cdn-03.minfil.com/N168i1b8b6/f1b99f94-1552061085/Lunds+TR+B+6229-14+Aktbil+82.pdf
Ursäkta, men vad har Runnemark med Bjärredsfallet att göra? Där handlade det om pengar. Förklara gärna.
Citera
2019-03-08, 20:25
Medlem
krabbpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Måste väl ändå vara ganska vanligt med föräldrar med två eller fler barn med olika svåra handikapp. Många kromosomavvikelser och andra syndrom är ju ärftliga. Jag känner några i min närhet med två barn med svårigheter. Där dessa måste ha hjälp med allt. Det behövde väl inte dessa flickor? De kunde äta, klä sig själv, prata, lära, spela piano m.m.. Även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalité, utan att få höra av vissa här om barmhärtighetsmord, alltså avlivning! För det var ju så de stackars föräldrarna tänkte! Detta tänk för mig till rasbiologins och nazismens tid, verkligen obehagligt!

Jag håller med. Alla, även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalitet. Att referera till Bjärredmorden som barmhärtighetsmord är att avhumanisera personer med funktionsnedsättningar.

På presskonferensen framgick att det inte fanns några indikationer på att barnen visste vad som komma skulle. De var omedvetna om att de skulle dö inom en snar framtid. De var omedvetna om, samtidigt som de kämpade på med hemundervisning osv, att deras föräldrar i månader satt och avvägde huruvida deras liv var tillräckligt meningsfulla. Huruvida det var någon idé att låta dem leva eller inte. Det är inte barmhärtighet. Det är definitionen av funkofobi.

Jag säger inte att föräldrarnas dåliga mående var obefogat. Att leva med barn som inte mår bra eller har särskilda behov kan vara fruktansvärt påfrestande, det vet jag av egen erfarenhet. Några skriver att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter en behandling. Det gjorde de säkert. En behandling som skulle vara ett botemedel. Inte en behandling som hjälpmedel. De här föräldrarna hade alla förutsättningar (välbärgade, högutbildade osv) att be om eller till och med kräva hjälp i form av t ex avlastning, föräldrastöd eller assistans.

Varför gjorde de inte det? Varför mörda två barn istället för sträcka ut en hand och berätta att man sjunker?

För att det här fallet handlar om livskvalitet som klassfråga. Föräldrarnas uppfattning om vem som är värdig livet. Det är inte barmhärtighet. Det är elitism.

OT
Grattis på födelsedagen, Flashig!
Citera
2019-03-08, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Vet du, jag blir bestört över det du skriver. Det är inte säkert att du har helt fel. Jag känner mig ändå störd av den. Dock: den är inte trovärdig i och med självmordsbreven, alla piller hon petat i sig, osv. Mina tankar gick, som du beskriver, i början. Första veckan efter händelsen. Men inte nu.

Vem har petat i sig alla piller?

I avskedsprevet står att flickorna hade ME men det tror du inte på men resten tror du på? Vad är det som inte är trovärdigt förutom ME?

Incest är ett alternativ som polisen måste ha reflekterat över. ME var ett idiotsäkert alibi till varför två döttrar hållits hemma från skolan den ena efter den andra när de blev könsmogna. Har sen flickornas mamma samma attityd som du så får dom det inte lätt. Incest skulle förklara varför H:s anhöriga köper en altruistisk historia för att skydda flickorna. Upprättelse för H fick de på PT när polisen berättade att hon blev mördad.
Citera
2019-03-08, 20:33
Medlem
Citat:
HAN är döende? Inte barnen?
Att en man dör är inget något man ringer orosanmälan för, det tar man hand om i familjen. Jag menar att du vet att barnen var i fara, som du ju faktiskt säger. Varför ringde du inte in till de myndigheter som handhar sådana orosanmälningar. Du hade ju facit. Du var den enda i hela Skåne som såg vad som var på gång, och du ringde inte in din oro? Är inte det nästan åtalbart?
Det jag såg var en man som blev katastrofalt dålig. Jag trodde han hade cancer. Var det inte du som tyckte att jag hade gått för långt när jag skrev till honom ” hoppas alla andra mår bra”. Du tyckte ju att jag hade gått över gränsen för integritetskränkning.
Citera
2019-03-08, 20:36
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Vem har petat i sig alla piller?

I avskedsprevet står att flickorna hade ME men det tror du inte på men resten tror du på? Vad är det som inte är trovärdigt förutom ME?

Incest är ett alternativ som polisen måste ha reflekterat över. ME var ett idiotsäkert alibi till varför två döttrar hållits hemma från skolan den ena efter den andra när de blev könsmogna. Har sen flickornas mamma samma attityd som du så får dom det inte lätt. Incest skulle förklara varför H:s anhöriga köper en altruistisk historia för att skydda flickorna. Upprättelse för H fick de på PT när polisen berättade att hon blev mördad.
Tror inte Hanna blivit tvingad att svälja den stora dosen lugnande som polisens analyser visade att hon hade i sig. Och jag kan tycka att sprida pedofilrykten är rent förtal som faktiskt är straffbart i brottsbalken. Så fundera lite på vad du pysslar med.
Citera
2019-03-08, 20:39
Medlem
harperlees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Måste väl ändå vara ganska vanligt med föräldrar med två eller fler barn med olika svåra handikapp. Många kromosomavvikelser och andra syndrom är ju ärftliga. Jag känner några i min närhet med två barn med svårigheter. Där dessa måste ha hjälp med allt. Det behövde väl inte dessa flickor? De kunde äta, klä sig själv, prata, lära, spela piano m.m.. Även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalité, utan att få höra av vissa här om barmhärtighetsmord, alltså avlivning! För det var ju så de stackars föräldrarna tänkte! Detta tänk för mig till rasbiologins och nazismens tid, verkligen obehagligt!

Det är även min upplevelse men tydligen var det djupt intellektuellt ohederligt av mig att påpeka detta.

Jag vill inte påstå att inte barnens situation var djupt beklaglig men jag kan inte med bästa vilja i världen se att det skall ha varit värre för dessa föräldrarna än många andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Tey44
Jag tror gåtans lösning ligger någonstans i föräldrarnas relation. Hittills kan jag bara se två motpoler: Antingen var de totalt sammansvetsade, så till den grad att de förenades i en självmordspakt. De vände sig från sina barn för att de störde H och Os relation, ilskan över detta ledde till mord. Eller så raserades deras äktenskap totalt av en eller flera anledningar. I detta haveri blir mamman suicidal och sen går det utför snabbare och snabbare. Otrohet med någon ung kvinna på jobbet för Os del?

Jag hade sådana funderingar på grund av det där hysteriska minnesordet på LinkedIn alldeles efter (inte professorns utan någon yngre kvinnlig kollega, den numera berömda "ängeln i Lund"-texten). Jag tycker även att den text Oskar valt att ha som sidfot på sin hemsida är ganska besynnerlig.

Men det vore i så fall mer troligt att han mördade bara de andra tre, inte sig själv. Och varför skulle Hanna ha deltagit i planeringen?

Att deras relation inte var rosenskimrande får man nog anta dock.
Citera
2019-03-08, 20:39
Medlem
Citat:
Ursäkta, men vad har Runnemark med Bjärredsfallet att göra? Där handlade det om pengar. Förklara gärna.

När du diskuterar hänsyn till anhöriga. Även offren och mördaren i Dalby har anhöriga. Jämför sedan vad polisen maskat över i Bjärreds FUP. Det handlade f.ö. inte bara om pengar. Han var en typisk narcissist. En liten stridspitt som lämnade henne ensam flera gånger för att förverkliga sig själv. Stor egoist. Hade börjat träna biceps. Börjat äta rätt, gå ned i vikt. Där kan du snacka hybris. Innan mordet kom han på att han kunde tjäna lite pengar på henne också.
Citera
2019-03-08, 20:44
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missan27
Det jag såg var en man som blev katastrofalt dålig. Jag trodde han hade cancer. Var det inte du som tyckte att jag hade gått för långt när jag skrev till honom ” hoppas alla andra mår bra”. Du tyckte ju att jag hade gått över gränsen för integritetskränkning.
Om jag sett en far bli dålig, när jag träffat hans dotter en timme i veckan... nej, jag hade definitivt inte börjat maila om hans hälsa eller att om hans familj mått bra. Det har inte jag med att göra, om han inte själv sagt något. För mig är integriteten något enormt viktigt. Du känner uppenbarligen inte så, eftersom du tar dig friheten att lägga dig i familjens hälsa. Men jag är jag, och du är du. Jag har en distans både till arbetskamrater, chefer och annat. Till min absolut närmaste arbetskamrat/chef kan jag ha en annan relation. Men till en elev och hennes pappa?... Där skulle jag aldrig någonsin gå in och peta, maila och hålla på.
Citera
2019-03-08, 20:45
Medlem
Citat:
Tror inte Hanna blivit tvingad att svälja den stora dosen lugnande som polisens analyser visade att hon hade i sig. Och jag kan tycka att sprida pedofilrykten är rent förtal som faktiskt är straffbart i brottsbalken. Så fundera lite på vad du pysslar med.

Hur stort "stor" är är relativt. De kunde agera. I FUP kommer det att stå vilka nivåer polisen menar. Göm dig inte bakom brottsbalken. Här på FB vet du lika bra som jag att vi diskuterar hypoteser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in