Citat:
Ursprungligen postat av
rubin22
Måste väl ändå vara ganska vanligt med föräldrar med två eller fler barn med olika svåra handikapp. Många kromosomavvikelser och andra syndrom är ju ärftliga. Jag känner några i min närhet med två barn med svårigheter. Där dessa måste ha hjälp med allt. Det behövde väl inte dessa flickor? De kunde äta, klä sig själv, prata, lära, spela piano m.m.. Även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalité, utan att få höra av vissa här om barmhärtighetsmord, alltså avlivning! För det var ju så de stackars föräldrarna tänkte! Detta tänk för mig till rasbiologins och nazismens tid, verkligen obehagligt!
Jag håller med. Alla,
även svårt handikappade barn har rätt till en skälig livskvalitet. Att referera till Bjärredmorden som barmhärtighetsmord är att avhumanisera personer med funktionsnedsättningar.
På presskonferensen framgick att det inte fanns några indikationer på att barnen visste vad som komma skulle. De var omedvetna om att de skulle dö inom en snar framtid. De var omedvetna om, samtidigt som de kämpade på med hemundervisning osv, att deras föräldrar i månader satt och avvägde huruvida deras liv var tillräckligt meningsfulla. Huruvida det var någon idé att låta dem leva eller inte. Det är inte barmhärtighet. Det är definitionen av funkofobi.
Jag säger inte att föräldrarnas dåliga mående var obefogat. Att leva med barn som inte mår bra eller har särskilda behov kan vara fruktansvärt påfrestande, det vet jag av egen erfarenhet. Några skriver att föräldrarna sökte med ljus och lykta efter en behandling. Det gjorde de säkert. En behandling som skulle vara ett botemedel. Inte en behandling som hjälpmedel. De här föräldrarna hade alla förutsättningar (välbärgade, högutbildade osv) att be om eller till och med kräva hjälp i form av t ex avlastning, föräldrastöd eller assistans.
Varför gjorde de inte det? Varför mörda två barn istället för sträcka ut en hand och berätta att man sjunker?
För att det här fallet handlar om livskvalitet som klassfråga. Föräldrarnas uppfattning om vem som är värdig livet. Det är inte barmhärtighet. Det är elitism.
OT
Grattis på födelsedagen, Flashig!