2019-03-08, 17:31
Medlem
FruStormuftis avatar
Du saknar giltig ID-handling och kommer inte över Öresundsbron. Bra.
Citera
2019-03-08, 18:44
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Mitt pass löper ut på måndag 10/3. Jag har bokat tåg och hotel till Berlin till på söndag för att jag skulle förnya det på måndag morgon, alltså 11/3, bokat tid och allt på ambassaden och skrivit ut formuläret.

Jag läste precis på tyska ambassadens hemsida att om ditt pass löpt ut och du kommer till ambassaden bör du ha annan giltig idhandling (körkort etc). Det har jag inte. Eller en vän/anhörig som kan styrka att jag är jag med sitt egna idhandling. Som sagt, känner inte en kotte i Berlin.

Vad ska jag ta mig till? Snälla hjälp mig. Växeln på svenska ambassaden i Tyskland stängdes kl 15. Jag har panik o hyperventiletar.

Surt läge. Jag hade chansat och försökt förnya passet i vilket fall.

Citat:
Men vad kan hända om jag tex åker över till Amsterdam med buss en helg och de stoppar mig och de ser att passet löpt ut, stoppar de in mig i en cell eller vadå?

Hört talas om Google?

Holland: ID måste medföras, men kollas normalt inte av polis: "For persons aged 16 or over who fail to comply with the requirement to identify themselves, the fine is €60." (källa)

Tyskland: ID måste innehas, men ej medföras: "In der Praxis bewegen sich die Bußgelder jedoch meist zwischen 20 und 50 Euro." (källa, källa)

Lista med ID-krav i olika länder: länk

När jag har flugit inom Schengen, tex Tyskland-Sverige, så har jag de senaste åren inte behövt visa pass eller ID-kort, bara boardingkort. Däremot finns det ofta ID-kontroll när man åker landvägen via Danmark, eller Österrike->Tyskland.

Så problemet är väl inte att polisen syr in dig i Amsterdam, utan att du inte kan hämta ut paket på posten, checka in på hotell osv utan ett giltigt pass / nationellt ID-kort?
Citera
2019-03-08, 18:55
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Ja du hamnar i cellen i 4år, riktigt hög säkerhetsanstalt, ingen kontakt med omvärlden.
Hur nojjig är du egentligen? Du är inom EU fortfarande.

Om du verkligen är så nojjig föreslår jag att du går under ytan, håller dig hemlig för resten av ditt liv. Lycka till

Men det finns väl EU-länder där man måste ha ID-kort med sig jämt, och där polisen faktiskt kan sy in en om man inte har det? Tex Spanien?
Citera
2019-03-08, 19:03
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Surt läge. Jag hade chansat och försökt förnya passet i vilket fall.

Hört talas om Google?

Holland: ID måste medföras, men kollas normalt inte av polis: "For persons aged 16 or over who fail to comply with the requirement to identify themselves, the fine is €60." (källa)

Tyskland: ID måste innehas, men ej medföras: "In der Praxis bewegen sich die Bußgelder jedoch meist zwischen 20 und 50 Euro." (källa, källa)

Lista med ID-krav i olika länder: länk

När jag har flugit inom Schengen, tex Tyskland-Sverige, så har jag de senaste åren inte behövt visa pass eller ID-kort, bara boardingkort. Däremot finns det ofta ID-kontroll när man åker landvägen via Danmark, eller Österrike->Tyskland.

Så problemet är väl inte att polisen syr in dig i Amsterdam, utan att du inte kan hämta ut paket på posten, checka in på hotell osv utan ett giltigt pass / nationellt ID-kort?

Mitt pass går alltså ut på söndag, nu på söndag den 10:e mars. Min tidsbokning är på måndag 11/3 kl 11:00. Kan jag kanske använda det som skäl att de kanske kan göra ett undantag eftersom mitt pass utgångsdatum var på en söndag, då ambassaden i Berlin är stängd?
Citera
2019-03-08, 19:03
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HiiriHaze
Är man ett pucko som aldrig tog körkort fast man är 33 år så då kanske man inte ska resa överhuvudtaget

Citat:
Men hallå? Det är ju brottsligt att resa runt ute i EU utan giltig idhandling. Eller är det inte?

Nej, det finns inga som helst lagkrav på att ID-handlingar för resor inom Schengen, däremot har ett flertal länder, inklusive Tyskland, krav på att man skall bära någon form av identifikationshandlingar på sig, och exakt vad de accepterar som ID-handling beror på var land. Ett nationellt ID-kort (det plastkort du får av Polisen), måste de dock godkänna. Ett körkort räknas inte som ett resedokument och måste alltså inte godkännas av myndigheterna.

För flyg finns det heller inga lagkrav, men de flesta flygbolag kräver ändå att man har ett giltigt resedokument, vilket är ett rent civilrättsligt avtalsvillkor.

Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Du saknar giltig ID-handling och kommer inte över Öresundsbron. Bra.
Som svensk medborgare har man alltid rätt att komma in i Sverige, oavsett om man har en giltig ID-handling eller ej. Exakt hur man får göra i praktiken vet jag dock inte, men det är inte så att man blir permanent spärrad från inträde, eller att man är tvungen att åka till en ambassad för att söka nytt ID-kort.
Citera
2019-03-08, 19:05
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Mitt pass går alltså ut på söndag, nu på söndag den 10:e mars. Min tidsbokning är på måndag 11/3 kl 11:00. Kan jag kanske använda det som skäl att de kanske kan göra ett undantag eftersom mitt pass utgångsdatum var på en söndag, då ambassaden i Berlin är stängd?

Vad åker du inte ”hem” för?
Vad flyr du från?
Citera
2019-03-08, 19:07
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruStormufti
Vad åker du inte ”hem” för?
Vad flyr du från?

Jag jobbar här fram till maj
Citera
2019-03-08, 19:08
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Jag jobbar här fram till maj
Ta tjänstledigt för dina ärenden. Helt legitim anledning.
Eller avsluta i förtid.

Själv avslutade jag helst i förtid
Citera
2019-03-08, 19:12
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Är de petiga och håller hårt på reglerna lär väl svaret bli "du har haft fem år på dig att planera".

Jag hade chansat på att de är snälla, men det är ju inget man kan räkna med eller tvinga igenom. Min erfarenhet är att det funkar bättre att lägga sig platt och be om hjälp snarare än att ljuga ("Va? Har det gått ut?!?") vilket ofta är väldigt genomskinligt.

I värsta fall får du väl åka tillbaka igen med nån som kan intyga att du är du.
Citera
2019-03-08, 19:14
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Är de petiga och håller hårt på reglerna lär väl svaret bli "du har haft fem år på dig att planera".

Jag hade chansat på att de är snälla, men det är ju inget man kan räkna med eller tvinga igenom. Min erfarenhet är att det funkar bättre att lägga sig platt och be om hjälp snarare än att ljuga ("Va? Har det gått ut?!?") vilket ofta är väldigt genomskinligt.

I värsta fall får du väl åka tillbaka igen med nån som kan intyga att du är du.
Jag ska göra som din erfarenhet och hoppas på det bästa.
Citera
2019-03-08, 19:26
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
För flyg finns det heller inga lagkrav, men de flesta flygbolag kräver ändå att man har ett giltigt resedokument, vilket är ett rent civilrättsligt avtalsvillkor.

Inom Schengen kollar man väl oftast inte ID-kort längre när man flyger?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Som svensk medborgare har man alltid rätt att komma in i Sverige, oavsett om man har en giltig ID-handling eller ej.

Problemet är väl att Danmark ligger i vägen, och de har faktiskt varit rätt nitiska att kolla ID-kort de senaste åren när jag kört tillbaka till Sverige den vägen?
Citera
2019-03-08, 19:31
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Jag ska göra som din erfarenhet och hoppas på det bästa.

Alternativt får du med kort varsel hitta nån i Berlin som kan intyga att du är du.

Prova att ringa en eskortfirma:

"Skicka tjejen till svenska ambassaden exakt kl 10:00, och hon måste ha med sig en ID-handling!"

Lite mer seriöst så kostar det runt en tusenlapp att flyga ner en kompis från Sverige till Berlin över dagen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in