Citat:
Ursprungligen postat av
Zaedrews
En kram känns allt mer ok än att vid en middag lägga sin hand på låret på en annan. Det är mer som en sexuell invit. Speciellt om kvinnorna här alltså sköt bort handen men snuskgubben fortsatte att lägga sin hand där. Tror dock det möjligen inte kommer vara straffbart om den nu ens blir polisanmälan.
Oacceptabelt!
Erlandssons beteenden enligt flera vittnesmål är uppenbart oacceptabelt. Jag gissar på att det är ofredande även om det kanske inte blir åtal.
Några funderingar.
Jag uppfattar det som en invit när en kvinna lägger handen på mitt lår.
Sedan finns ju några alternativ:
– Är det en välkommen invit?
– Kommer hon att respektera det om jag tydligt visar att jag inte är intresserad?
Om hon respekterar att bli avvisad skulle jag nog inte göra så stor sak av det. Kanske är det känsligare för kvinnor?
En jämförelse med Donald "Grab them by the pussy" Trump
Trump hävdar att man kommer undan med ofredande om man är rik. Jag har inte uppfattat det som att det ifrågasatts i någon större utsträckning i USA. Hur ska man tolka det? Hur många är det egentligen som tycker att det är OK att ofreda, om det inte får några konsekvenser?
Jag tycker att det handlar om respekt och förmåga att tolka signaler. Man tar inte i någon på ett närgånget sätt om det inte är uppenbart välkommet!
–