2019-03-08, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmmyGbrg
Ett bevis på att Gud existerar, kan ju vara att någonting alls finns till. Man kan tycka att, nej vaddå, det är väl slumpens fel att allting finns till? Som när frukostmackan hamnar med marmeladen neråt när man tappar den på golvet. Slumpen är ju bra på att jävlas och skapa kaos.

Men ärligt talat - slumpen är nog för fantasilös för att skapa ett helt skönt kosmos ur tomma intet.

"Bland det vårdslöst utspillda tillhör universum det vackraste"

Herakleitos
Dock är människor inte fantasilös. Gud kan ju vara en fantasi, skapad som svar på allt ( i stort sett ).
Citera
2019-03-08, 10:49
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Dock är människor inte fantasilös. Gud kan ju vara en fantasi, skapad som svar på allt ( i stort sett ).
Varför har människor fantasi? Vart kommer den ifrån?
Din bild av "Gud" kommer ju endast från andras uppfattningar som du inte alls förstått.
Självklart kan du inte acceptera något du inte förstår, såvida du inte känner dig tvungen då förstås.

Varför är du intresserad av ämnet, när du redan är så fast i din övertygelse?
Är det för att "Bevisa" någonting?
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-08 kl. 10:51.
Citera
2019-03-08, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AXKYA131313
Varför har människor fantasi? Vart kommer den ifrån?
Din bild av "Gud" kommer ju endast från andras uppfattningar som du inte alls förstått.
Självklart kan du inte acceptera något du inte förstår, såvida du inte känner dig tvungen då förstås.

Varför är du intresserad av ämnet, när du redan är så fast i din övertygelse?
Är det för att "Bevisa" någonting?
Fantasin kommer nog från hjärnan.
Ja, min bild av Gud kommer från andras påståenden. Det finns tusentals påstådda gudar, även om många har samma ”grund”, d.v.s. en agent som är allsmäktig. Sedan finns det de som definierar Gud som du, en agent som inte har regler, bud, o.s.v. och som inte är personlig.

Jag är inte fast i min övertygelse. Jag ändrar mig när jag får belägg, det är jag ”tvungen” till.
Citera
2019-03-08, 11:26
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
det är jag ”tvungen” till.
Vad är det som "tvingar" dig att hålla en uppfattning?

Människans fantasi tillåter henne att se världen precis så som hon önskar.

Många människor kan besitta egna uppfattningar, helt oberoende av "tvång" eller att missuppfatta andra,
Men uppenbarligen långt ifrån alla.

Fö: Tror jag visst att Naturen är det/den som sätter reglerna.

Belägg är en bedömning. Alltså något personligt. Ibland uppfattar personer belägg, ibland Inte.
Senast redigerad av AXKYA131313 2019-03-08 kl. 11:31.
Citera
2019-03-08, 11:33
Medlem
Citat:
Vad är det som "tvingar" dig att hålla en uppfattning?

Människans fantasi tillåter henne att se världen precis så som hon önskar.

Många människor kan besitta egna uppfattningar, helt oberoende av "tvång" eller att missuppfatta andra,
Men uppenbarligen långt ifrån alla.

Fö: Tror jag visst att Naturen är det/den som sätter reglerna.
Det är jag själv som tvingar mig att tro på det jag anser mig ha belägg för. Men det är inget jag kan välja, antingen blir jag övertygad av beläggen eller så blir jag det inte.
Jag kan alltså inte anse att jag har belägg för att Tyskland existerarar, men ändå inte tro att Tyskland existerar.
Det är därför jag tjafsar så mycket med gudstroende som påstår att jag valt att inte tro. För mig är det inget val, antingen är jag övertygad eller inte.
Citera
2019-03-08, 11:36
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Jag hänvisar också alla dem som vill se sanningen om denna diskussion tillbaka till tråden.
Speciellt de inlägg jag nyss hänvisade till, i likhet med övriga, mina egna och diskussionen de berör.
Du borde utveckla din läsförståelse! Du har uppenbarligen inte förstått vad jag har menat, JANTE!

Du har helt rätt i att din uppfattning och dina inlägg är helt inte-relevanta både för diskussionen och för ämnet i stort!

Gravitationen och astronomin är i sig inte intelligenta, men de är en del i ett intelligent system.
Du vet ju inte ens vad intelligent betyder?
Du inser inte heller att du aldrig gjort annat än kallat andra idioter hela ditt liv, just på grund av din oförmåga till sann pragmatik.

Du har alltid utstrålat att du känner dig ball som fan!
Det är också din existentiella nödvändighet och självklara rättighet att tvivla.

Menar du verkligen att naturen inte ger reaktion vid stimuli?

Utveckling är ett resultat av självreflektion och planering!
"tankeförmåga".. Vad är det? Kraft? Kraft finns i Naturen, betydligt mer och överlägsen din egen.

Din elektrokemiska maskin är inte så väldig i jämförelse med Naturen..
Försök att acceptera att du endast är en usel ynkling, och inte "allsmäktig".
Du är en del av naturen, inte tvärtom.

Att du tror att jag behöver en pall för att möta dig på dina höga hästar säger väl allt?
Ett alternativ är annars att du kapar benen på dem och finner dig på botten där du hör hemma.
Man det har jag svårt att föreställa mig när du istället så tryggt och gott kan spegla dig i din konsensus där uppe/hemma.

Tack för dig Sepiritz,
Jag anser dig alldeles för oförmögen till utveckling för att investera mer i din grava asperger-störning.
Hej då, hoppas du förmår utvecklas en vacker dag!

Nu tänker jag göra såhär. Jag struntar i ditt off topic svammel och påhopp eftersom det ändå inte berör mig med tanke på det pallstående ursprunget.

Intelligens innebär förmågan att inta kunskap och att använda den. Naturen sysslar inte med det.

Citat:
Utveckling är ett resultat av självreflektion och planering!
Inte nödvändigtvis.

Citat:
"tankeförmåga".. Vad är det? Kraft? Kraft finns i Naturen, betydligt mer och överlägsen din egen.
Kraft kan inbegripa många saker. Även om vi skulle säga att tankeförmåga är kraft så innebär det inte att kraft är tankeförmåga.

Alltså har du inte kunnat bevisa din tes att vare sig naturen eller universum är tänkande eller intelligent.

Bara för att vi i naturen kan tänka innebär det inte att naturen i sig kan tänka.
Citera
2019-03-08, 11:39
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bukakekockaburra
Lögnen du just yttrade hittades på för att egoistiska människor vill fortsätta leva syndigt och slippa ta ansvar för den skit de sprider med sitt smutsiga leverne. För att inte känna sig sämst vill de dra med sig så många som möjligt i träsket.

Hor, avundsjuka, megalomani, girighet, frosseri, lögn mm. Barn växer upp med separerade föräldrar som tänkte mer på sina egna impulser är på barnens, familjens och samhällets bästa.
Allt för konsumtionen, singelhushåll är så på tapeten, köphysterin total. Megalomanin, jag jag jag, kolla in facebook, insta, youtube, alla ska synas från den snygga sidan med det senaste modet och frizyren och det falskaste leendet, med de längsta klorna slipade och lackade trendenligt.
Bonusföräldrar bonusbarn, expappor och exmammor.
Köttstycket kvinnan/mamman/systern/dotttern passas runt.
Den som inte vill leva ett smutsigt egoistiskt ondskefullt liv den smädas och hånas av mobben som hatar den som inte vill smutsa ner sig.

Därav kommentarer som gary loomis.

Du invänder mot frihet eftersom du föredrar underkastelse och förtryck. Så som det är föreskrivet i din religion. Din lögn är när du utmålar konsekvensen av frihet som det allra sämsta möjliga.

Frågan är vad det har med bevis för gud att göra. Dock tvivlar jag att du har kapaciteten att lägga fram något då tidigare försök bara resulterat i ett "allahu akbar".
Citera
2019-03-08, 11:39
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Det är jag själv som tvingar mig att tro på det jag anser mig ha belägg för. Men det är inget jag kan välja, antingen blir jag övertygad av beläggen eller så blir jag det inte.
Jag kan alltså inte anse att jag har belägg för att Tyskland existerarar, men ändå inte tro att Tyskland existerar.
Det är därför jag tjafsar så mycket med gudstroende som påstår att jag valt att inte tro. För mig är det inget val, antingen är jag övertygad eller inte.
Alla väljer sin tro!

Jante!

Det enda som kan få dig att ändra uppfattning är rädslan inför våld på den person du redan är.

Självklart kommer aldrig några Bevis att läggas fram. Definitivt inte först här på Fb iaf....

Hoppas du fortsatt lever lyckligt i din glasskål trots rädslan för verkligheten på andra sidan.
Vår diskussion är Över NU!
Citera
2019-03-08, 11:51
Medlem
Citat:
Alla väljer sin tro!

Jante!

Det enda som kan få dig att ändra uppfattning är rädslan inför våld på den person du redan är.

Självklart kommer aldrig några Bevis att läggas fram. Definitivt inte först här på Fb iaf....

Hoppas du fortsatt lever lyckligt i din glasskål trots rädslan för verkligheten på andra sidan.
Vår diskussion är Över NU!
Nej, jag väljer inte min tro.
Citera
2019-03-08, 11:53
Medlem
AXKYA131313s avatar
Citat:
Nej, jag väljer inte min tro.
Exakt. Endast normalfungerande människor förmår det. Din tro bestäms av andra än dig själv.
Citera
2019-03-08, 11:54
Medlem
Citat:
Exakt. Endast normalfungerande människor förmår det. Din tro bestäms av andra.
På sätt och vis, då många andra kommer med beläggen,men det är jag som tar beslutet. Men det har inte med vilja att göra. Det sker automatiskt, kan man säga.
Citera
2019-03-08, 12:33
Medlem
BullensKorvs avatar
Bara för att många människor har skapat ett fantasifoster de kallar för någon Gud, innebär det inte att en reell sann annorlunda och komplex Gud inte existerar. Det kan ju vara som så att många träd är en enda skog. Varför har människan en fantasi och drömförmåga om det inte vore evolutionärt en fördel? Och Gud står inte och faller med mänsklighetens tyckande. Tvärtom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in