https://www.expressen.se/nyheter/kaos-pa-barnsjukhus-larm-om-skitiga-verktyg/
Citat:
Det ska också ha förekommit att operationer skjutits upp eller avbrutits, trots att barn som ska opereras redan är sövda. Det för att utrustningen ska ha varit smutsig och alltså inte gått att använda.
– Häromdagen hände det två gånger för samma patient. Utrustningen var smutsig och skickades tillbaka, sedan kom ny utrustning som också var smutsig. Det var först på tredje försöket man kunde operera med något som såg rent ut, säger tidningens källa.
Flera källor bekräftar problemen med operationsrummen för tidningen.
Vågar man gissa att det inte är etnisk svensk utbildad personal som ansvarar för rengörningen av verktygen?
Även om jag bara är lekman inom området har jag för mig att det är lite A och O att operationsinstrument skall vara rena och steriliserade.. Vill även minnas att det var just på ett barnsjukhus en person fick en ide att det kanske skulle vara bra att tvätta verktygen mellan det man obducerar någon och sedan förlöser ett barn.. var väl lite där iden med bakterier kom till..
Så det är väl lite symboliskt för utvecklingen i svedistan att det också är ett barnsjukhus som drabbas när kunskapsnivån sjunker i takt med befolkningsökningen.. Nu har vi fördummats till nivån innan människan upptäckte bakterierna. Hoppas jag är död innan vi glömmer hur man gör eld annars blir det djävligt kallt om vintern...
Finns ju lite hopp iallafall att de syriska hjärnkirurgerna verkar ha reagerat på att det var blod och slamsor på utrustningen och valde att inte använda den... Känns ju tryggt att de opererade tredje gången när utrustningen "såg" ren ut.. Undrar om den "såg" autoklaverad ut också....
Kommer ni skicka era ungar till detta sjukhus?